10 ایده غذایی برای نوزاد 4 ماهه

bigstock_baby_child_eating_healthy_food_80632136__1534921910_69029

آیا فرزند شما به ‌تازگی چهار ماهه شده است؟ آیا فرزند شما به تازگی به خوردن شیر مادر بی‌علاقه شده است؟ آیا شما در مورد تغذیه نوزاد خود، فقط با شیر مادر، تردید دارید؟ اگر پاسخ شما به هر یک از این سؤالات مثبت است، باید این مقاله را با دقت بخوانید. به خاطر داشته باشید که بعد از گذشت چهار ماه از تولد نوزاد خود، متوجه خواهید شد که او فعال‌تر از قبل شده است؛ نوزاد شما مشتاق است که محیط اطراف خود را کشف کند. همچنین، معده او بزرگ‌تر خواهد شد؛ این بدان معنی است که شما هم اکنون می‌توانید مواد غذایی جامد را نیز در رژیم غذایی فرزند خود قرار دهید. اضافه کردن غذاهای جامد در رژیم غذایی نوزادان، نقطه عطفی در زندگی آن‌ها است، زیرا پایه و اساس عادات غذایی سالم در زندگی آینده او به شمار می‌رود. با این توصیفات، سؤال اینجا است که چگونه می‌توان غذاهای جامد را در برنامه غذایی نوزادان 4 ماهه خود قرار داد؟

اگر به دنبال ایده غذایی برای نوزاد 6 ماهه هستید این مطلب 9 ایده فوق العاده برای تغذیه نوزادان شش ماهه را بخوانید

آیا نوزاد شما آماده دریافت مواد غذایی جامد است؟

نوزادان با ورود به چهار ماهگی زندگی خود، "رفلکس محرک زبان" را از دست می‌دهند؛ رفلکس محرک زبان مانع خفگی نوزادان شده و همچنین، باعث می‌شود تا نوزاد غذا را از دهان خود بیرون بریزد. اگر پس از تغذیه نوزاد با شیر مادر، فرزند شما ناراضی به نظر می‌رسد، احتمالا وقت آن رسیده است که مواد غذایی جامد را در برنامه غذایی روزانه او قرار دهید. برای این منظور، ابتدا بررسی کنید که آیا نوزاد شما به مواد غذایی جامد علاقه‌مند است یا خیر؟ اگر فرزند شما در هنگام صرف وعده‌های غذایی توسط سایر اعضای خانواده، غذا را نگاه می‌کند و به خوردن تمایل نشان می‌دهد، پس بدن او برای دریافت برخی از انواع مواد غذایی جامد آماده است. همچنین، برای دریافت مواد غذایی جامد، نوزاد باید بتواند بدون هیچ گونه حمایتی، بنشیند. علاوه بر این موارد، نوزاد شما برای خوردن مواد غذایی جامد، نیاز به کنترل گردن خود دارد؛ این کار او را قادر می‌سازد تا مواد غذایی جامد را به طور مؤثری فرو برد. این فرزند 4 ماهه شما این نشانه‌ها را داشته باشد، بدن او آماده دریافت مواد غذایی جامد است.

10 ایده غذایی برای نوزاد 4 ماهه شما:

در ادامه این مقاله، 10 ایده سالم برای تغذیه نوزادان 4 ماهه ارائه شده است. این موارد عبارتند از:

1- غلات مخصوص نوزادان (سرلاک):

به خاطر داشته باشید که سرلاک، اولین غذای توصیه‌شده برای نوزادان 4 ماهه است. سرلاک را با شیر خشک یا شیر مادر آماده کنید؛ در این صورت، سرلاک دارای بافت و مزه‌ای خواهد بود که فرزند شما قبلاً با آن آشنا شده است. همچنین، سرلاک جزو مواد غذایی است که بدن نوزادان معدودی، به آن واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهد؛ بنابراین، غذای مناسبی برای نوزادان 4 ماهه است. اگر سابقه خانوادگی بیماری‌های سلیاک یا آلرژی را دارید، حتماً سرلاک را به عنوان اولین ماده غذایی جامد در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید. غلات (سرلاک) گندم، جو و چاودار ممکن است برای نوزادان نامناسب باشند، زیرا حاوی گلوتن هستند. اما، غلات (سرلاک) برنج و بلغور جو دوسر بدن نوزادان را دچار واکنش‌های آلرژیک نمی‌کنند.

2- مصرف آووکادو در نوزادان:

اگر می‌خواهید وعده غذایی کامل و خوشمزه‌ای را برای نوزاد خود تهیه کنید، می‌توانید اووکادو را به برنامه غذایی او اضافه کنید. برای این منظور، آووکادو را تکه تکه کرده و گوشت را جدا کنید. آن را با یک چنگال یا مخلوط‌کن، به پوره تبدیل کرده و شیر مادر یا شیر خشک را به آن اضافه کنید. اکنون، غذای مقوی نوزاد شما آماده شده است.

3- مصرف موز در نوزادان:

موز یکی از مواد غذایی طبیعی برای نوزادان است. همه بچه‌ها، این میوه را به دلیل طعم شیرین و طبیعی آن دوست دارند. همچنین، موز غنی از فیبر است، بنابراین سایر مواد غذایی جامد را که در دستگاه گوارش نوزاد شما به دام افتاده است، به حرکت درمی‌آورد. برای قرار دادن موز در برنامه روزانه فرزند خود، پوست موز را کنده و گوشت را جدا کنید. سپس، شما می‌توانید آن را با مقدار کمی شیر خشک یا شیر مادر رقیق کنید تا غذایی سالم و خوشمزه برای نوزاد 4 ماهه نوزاد خود تهیه کنید.

اگر به دنبال ایده غذایی برای نوزاد 5 ماهه هستید این مطلب بهترین ایده های غذایی برای نوزاد 5 ماهه را بخوانید

4- مصرف کدو حلوایی در نوزادان:

کدو حلوایی دارای بافت خوشایندی است که برای نوزادان، غذای مناسبی به شمار می‌رود. کدو حلوایی پخته یک غذای عالی برای نوزاد شما است. برای تهیه این غذای خوشمزه و مقوی، کدو حلوایی را سوراخ کنید و یک ساعت با دمای 375 درجه فارنهایت بپزید. کدو حلوایی را برش داده و دانه‌های آن را از بین بریزید. سپس، گوشت کدو حلوایی را خرد کرده و با چنگال یا چاقو له نمایید. غذای خوشمزه نوزاد شما آماده است!

5- مصرف سیب‌زمینی در نوزادان:

سیب‌زمینی یک غذای محبوب برای نوزادان است. هضم این ماده غذایی آسان است و فرزند شما را دچار یبوست نمی‌کند. سیب‌زمینی را در قابلمه‌ای ریخته، مقدار کمی آب به آن اضافه نموده و بپزید. سپس، آن را به یک غذاساز انتقال داده و پوره کنید. در نهایت، برای رقیق شدن پوره، مقدار کمی آب یا شیر مادر به آن اضافه کنید.

6- مصرف هویج در نوزادان:

هویج یک انتخاب عالی برای غذای نوزادان 4 ماهه است. هویج را در ظرفی ریخته و به مدت 20 تا 30 دقیقه در دمای 375 درجه فارنهایت بپزید. بسیاری از پزشکان متخصص تغذیه ادعا می‌کنند که هویج، سالم‌ترین ماده غذایی برای نوزادان 4 ماهه است.

7- مصرف سیب در نوزادان:

با رضایت پزشک متخصص اطفال، شما می‌توانید سیب پخته را در برنامه غذایی نوزاد 4 ماهه خود قرار دهید. به منظور تهیه خوراک سیب برای نوزاد خود، سیب را شسته، پوست آن را کنده، خرد کرده و بپزید. لازم است بدانید که اگر سیب را به طور کامل بپزید، تمام مواد مغذی آن حفظ خواهد شد. سیب پخته را به مخلوط‌کن یا غذاساز انتقال داده و له کنید تا ترکیب یکدستی به دست آید. در نهایت، یادتان باشد که سیب، مغذی‌ترین غذا برای نوزاد 4 ماهه شما است.

8- مصرف گلابی در نوزادان:

گلابی یکی از سالم‌ترین مواد غذایی است که می‌توان در برنامه غذایی نوزادان کوچک قرار داد. بدن نوزادان معدودی به خوردن گلابی، واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهند. همچنین، میزان اسید گلابی کم است که باعث می‌شود این میوه به عنوان غذایی سالم برای نوزادان 4 ماهه شناخته شود. برای بهره‌ بردن از مزایای این میوه شگفت‌انگیز، گلابی را بخارپز کرده و به غلات نوزادان خود اضافه کنید.

9- مصرف شیر در نوزادان:

در این مرحله از زندگی، شیر مادر همه مواد مغذی لازم برای رشد نوزاد شما را فراهم می‌کند. حتی قبل از 12 ماهگی نوزاد خود، به جایگزین کردن شیر مادر با سایر مواد غذایی فکر نکنید، زیرا این کار می‌تواند پیامدهای جدی سلامتی را در بدن فرزند شما به وجود آورد.

اگر به دنبال این هستید که کدام شیر مناسب نوزادتان است این مطلب کدام شیر خشک برای نوزادم مناسب است ؟ را بخوانید

10- مصرف نخود فرنگی در نوزادان:

نخود فرنگی، ماده غذایی سالمی برای تغذیه نوزادان 4ماهه است. نخود فرنگی را شسته، پخته و به کمک غذاساز، به پوره تبدلی کنید (در صورت لزوم، مقداری آب به آن اضافه کنید). در نهایت، آن را از صافی عبور دهید تا تکه‌های درشت نخود فرنگی از غذای فرزند شما جدا شوند. پوره نخود فرنگی ممکن است بعد از سرد شدن، سفت شود. بنابراین، در حالی که پوره نخود فرنگی را برای مصرف دوباره نوزاد گرم می‌کنید، مقدار کمی آب، شیر خشک یا شیر مادر را به آن اضافه نمایید.

نکات مهم در مورد اضافه کردن مواد غذایی جامد به رژیم غذایی نوزادان 4 ماهه:

به خاطر داشته باشید که معده نوزاد شما اندازه مشت است. انتظار نداشته باشید که نوزاد شما غذای خود را تمام کند. او احتمالا، تنها نصف غذای خود را خواهد خورد. همچنین، مواد غذایی جامد را برای اولین بار، به مدت 4 روز متوالی در برنامه غذایی فرزند خود قرار دهید. این آزمون به شما کمک خواهد کرد تا علائم عدم تحمل و حساسیت به آن ماده غذایی را در بدن فرزند خود بسنجید. این روند را دنبال کنید تا زمانی که نوزاد شما انواع غذاهای را آزماش کند. علاوه بر این موارد، همیشه سبزیجات پخته را در برنامه غذایی نوزاد 4 ماهه خود قرار دهید تا او به راحتی آن‌ها را بخورد. پخت سبزیجات، دیوار سلولی آن‌ها را خراب کرده، غذا را نرم‌تر می‌کند تا نوزاد آن را راحت‌تر هضم کند.

برای بازی با نوزاد خود، قاشق را در نزدیکی لب‌های نوزاد خود قرار دهید و بگذارید فرزندتان بوی آن را تجربه کند. تعجب نکنید که نوزاد شما، قاشق اول را رد می‌کند؛ چند دقیقه صبر کرده و دوباره این کار را امتحان کنید. در نهایت، یادتان باشد که اصلاً به غذای نوزاد خود نمک یا فلفل اضافه نکنید.

هیچ عجله‌ای در افزودن مواد غذایی جامد به رژیم غذایی نوزاد خود نداشته باشید. اگر نوزاد شما با دیدن غذاهای جامد غافلگیر شده، سرش را دور می‌کند یا آن را روی زمین می‌ریزد، چند روز دیگر برای نیز برای تنظیم عادت غذا خوردن، به او وقت دهید. فراموش نکنید که بعضی از نوزادان در خوردن مواد غذایی جدید، محتاط هستند.

 

نظر (64)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

پسرم ۴ماهش تموم شده اصلا شیرنمیخوره فقط تو خواب یکم میخوره کم وزنه با چی غذای کمکی شروع کنم؟

This comment was minimized by the moderator on the site

پسرم‌ چهار نیم ماه است باشیر سیر نمیشه چی بدم بهش لطفا بهم کمکم کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام پسرم چهارنیم ماه اش است شیر خشک میخوره ولی سیر نمیشه چی بدم بهش لطفا بهم کمک کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام پسرم‌ چهار ماه تکمیل نکرده سوء تغذیه است وزن کم داره باید چی کار‌کنم‌ وزن بیگیره

This comment was minimized by the moderator on the site

دخترم چهار ماهش تکمیل نیست و زنش کم به نظرتون چیکار کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

پسر منم تازه رفته تو چهار ماهگی ولی هیج بهش ندادم بعضیا میگن کمکی بده بعضیا میکن ضرر داره نمیدنم چیکار کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

مامان عزیزی کی واکسن چهار ماهگی زده درد زیاد داره لطف راهنمایم کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ربع ساعت قبل اینکه برید واسه تزریق استامینوفن بدید بعد واکسن هم جاشو روغن کنجد بزنید و هر ۴ساعت استامینوفن بدید پاهاشو به محض برگشتن از محل تزریق واکسن قنداق کنید و بچه رو توی تختش بزارید سعی کنید تاجایی که امکان داره از تخت زیاد تکونش ندید

This comment was minimized by the moderator on the site

دوتا سوزن داره یکیش درد نداره....ولی یکش میرسه به استخون و درد داره

This comment was minimized by the moderator on the site

ایا میتونم به بچه ام کمکی بدم چهار ماه

This comment was minimized by the moderator on the site

چجوری فرنی درست کنم برلی پسرچهارماهم؟پسرم یبوست داره (:چجوری درست کنم که براش مشکلی پیش نیادممنون

This comment was minimized by the moderator on the site

عزیزم روغن گوسفندی ی قاشق چای خوری بریز داخل فرنیاش عالیه

This comment was minimized by the moderator on the site

من پسرم تازه رفته ت چهار ماه گهگاهی بهش بیسکویت مادر با شیر میدم میترسم ضرر داشته باشه و اینکه فرنی با ارد برنج درست میکنید یا شیر پاکتی؟ و اینکه پوره سیب و سیب زمینی و سرلاک برای بچه ضرری نداره میتونم بهش کم کم غذا بدم

This comment was minimized by the moderator on the site

با شیر دل درد میشن با اب درست کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

من پسرم ی هفته است رفته چهار ماه میتونم کم کم بهش غذا بدم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام بچمو ۴ ماه شده ولی شیر بخوبی نمیخوره نمیدونم چی بدم بهش ممنون از راهنماییتون

This comment was minimized by the moderator on the site

سیب اب پز کن میکسش کن بد بخوره وهویچ هم همین طورمیتونی فرنی برنج هم بپزی

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من پسرم 4ماه و 14روز داره الا دو روزه دارم بهش حریره برنج بهش میدم ایا مشکلی نداره

This comment was minimized by the moderator on the site

ببخشید وزن دخترم خیلی کمه ونمیخام ازشیرخشک استفاده کنم بنظرتون برای بالابردن وزن دخترم به جای شیرخشک چی بدم???تازه رفته توچهارماهگی

This comment was minimized by the moderator on the site

جایگزین شیر نمیدونم.وای من شیر گاومیش به بچم دادم البته یخورده اب قاطیش میکنم بخاطر اینکه چربه.ولی شیر خشک هم میدم.چون شیرم به تنهایی کافی نیست.

This comment was minimized by the moderator on the site

بهترین غذا واسه ۴ماهگی به بعد روزانه یک عدد زرده تخم مرغ محلی.بهشون بدید.خیلی به رشد بچه کمک میکنه

This comment was minimized by the moderator on the site

پوره بده عزیزم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام منم بچه ام ۴ماه و۵روزشه روزهاشیرنمیخوره لطفا راهنمایی ام کنید

This comment was minimized by the moderator on the site

باسلام خدمت مادران وپدارن دلسوز خواهش میکنم زیاد بفکر تپلی نوزاد فکرنکید بلکه سلامت فعلی و اتی نوزاد را درنظر بگیرید چون نوزادکمتراز۶ماهه فقط درصورت ناچاری بانظرپزشک متخصص تغذیه میشه غذای کمکی داد البته اونم بصورت محدود نه همه ی غذاهارا
درثانی...

باسلام خدمت مادران وپدارن دلسوز خواهش میکنم زیاد بفکر تپلی نوزاد فکرنکید بلکه سلامت فعلی و اتی نوزاد را درنظر بگیرید چون نوزادکمتراز۶ماهه فقط درصورت ناچاری بانظرپزشک متخصص تغذیه میشه غذای کمکی داد البته اونم بصورت محدود نه همه ی غذاهارا
درثانی اکثرمواقع نوزاد چیزی را معلوم نمیکنه بلکه درسنین بالاتر دچاره بعضی مشکلاتی همچون اونواع حساسیت ها و الرژی ها خواهد شد بخصوص مرکبات و انواع توت ها وووخیلی مضر هستند لذا خواهش میکنم بخاطر کمی تپل شدن نوزادکه خودمعضلی هست جزء کمی غذای کمی و شیر خشک تا۶ماهگی هیچی به نوزاد نخورانید

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

با شما کاملا موافقم. بچه های بیچاره گناه دارن واقعا. فقط دنبال چیزهای پر کالری و تپل کردن هستن خیلیا. همون مادری که بدون هیچ دلیلی حاضر نمیشه شیر خودش رو به بچه بده و از روز اول تولد شیرخشک رو می اندازه تو معده بچه اصرار زیادی هم به دادن غذای پر...

با شما کاملا موافقم. بچه های بیچاره گناه دارن واقعا. فقط دنبال چیزهای پر کالری و تپل کردن هستن خیلیا. همون مادری که بدون هیچ دلیلی حاضر نمیشه شیر خودش رو به بچه بده و از روز اول تولد شیرخشک رو می اندازه تو معده بچه اصرار زیادی هم به دادن غذای پر کالری به بچه داره.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

حریره بادام ک‌میگن واسه معده نوزاد خوب نیست تا هشت ماهگی درسته؟

This comment was minimized by the moderator on the site

توی ایران بر خلاف خیلی از جاهای دنیا اصرار زیادی به دادن حریره بادوم دارن. خیلیا خیلی زودتر هم شروع می کنن اما غذاهای بهتری هم برای شیرخوار وجود داره که ریسکشون هم کمه. من ترجیح میدم که تا 8 ماهگی صبر کنم و بعدش خیلی کم بهش بادوم بدم.

This comment was minimized by the moderator on the site

در رابطه با حریره بادام نمیدونم.ولی واسه غذاهای مثل تخم مرغ ماهی وغیره که حساسیت ممکنه ایجاد کنن رو دیر به بچه بدین در آینده حساسیتشون به همچین غذاهایی زیاد میشه.باید

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام دختر من ٤ماه است من الان دوروزه که دارم بهش حریره برنج و بادام میدم
برنج ایرانی رو شستم بعد خشک کردم و اسیاب کردم بادام هم ریخنم داخلش بعد روی حرارت با یه کم نبات بهش میدم میخوره

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام شما‌ شیرهم بهش اضاف میکنید یانه فقط بااب روشعله میزارید چه جوری درست میکنن میدن بهشون چون بچهای من دوقلو هستن وزنشون کم الانم تو چار ماه هستن

This comment was minimized by the moderator on the site

خوشحال م که میتونن این حس قشنگ راتجربه کنم که به فرزندم غذابدهم

بارگذاری بیشتر ...

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/