آیا مصرف گياه اکیناسه برای نوزادان ضرر دارد؟

3__1533305719_81910

جالب است بدانيد از زمانی که نوزادي به دنیا می‌آیند، تا زمانی که او رشد كند، پدر و مادرش به صورت مداوم در مورد آنچه که برای سلامتي او خوب و یا مضر است، تردید دارند. دوراه زندگی نوزادان از ماه چهارم تا ماه دوازدهم بعد از تولد، مرحله بسیار مهمی است، چون سیستم ایمنی بدن نوزادان در اين دوره رشد كرده و توسعه می‌یابد. پس، به خاطر داشته باشيد كه در این مرحله، حتما بايد قبل از دادن هر نوع گیاه دارویی و یا آرام‌بخش به فرزند خود، در مورد منافع، خطرات و عوارض مرتبط با آن با یک فرد باتجربه و يا يك پزشك متخصص اطفال گفتگو کنید. محبوبیت رو به رشدی که مصرف گیاه دارويي اکیناسه در بین نوزادان دارد، سؤالات زیادی را در مورد ایمنی و اثربخشی آن در ذهن والدین به وجود آورده است. اجازه دهید تا در ادامه این مقاله، برخی از حقایق و جزئیات این گیاه را ارزیابی كنيم، تا شما به راحتي بتوانيد تصمیم بگیرید که آیا از این گیاه برای درمان نوزاد خود استفاده کنید و يا نه؟

برای اطلاع از فواید زنجبیل 9 مزیت باور نکردنی زنجبیل برای کودکان را مطالعه کنید

گیاه دارويی اکیناسه چیست؟

گیاه دارويی اکیناسه، نوعی گیاه است که گاهی به صورت قرص و گاهی هم به صورت قطره تهیه شده و برای مبارزه با بیماری‌هایی مانند عفونت‌ها ،آنفولانزا، سرماخوردگی، التهاب لوزه‌ها، ورم پرده گوش و عفونت‌های سینوسی در انشان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، جالب است بدانيد اعتقاد بر این است که مصرف اين گیاه دارويي مي‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان در سنین پایین هم کمک زیادی بکند.

روش مصرف داروی گیاهی اکیناسه برای نوزادان چگونه است؟

در ابتدا، به خاطر داشته باشيد که در بسياري از موارد، پزشكان متخصص اطفال، فرزندان کوچک شما را معاینه کرده و با توجه به بیماری او، گیاه دارويي اکیناسه را تجویز مي‌كنند. همچنين، در چنين شرايطي، پزشكان میزان دقیق مصرف اين گیاه دارويي را هم براي شما توضيح مي‌دهند. همه اين توصيه‌ها بدان دليل است كه ثابت شده است مصرف گیاه دارويي اکیناسه برای تقویت و تحریک ساختار ایمنی اولیه نوزادان بسیار مفید می‌باشد. اما، فراموش نکنید كه تعداد قطره‌ای که توسط پزشک متخصص اطفال به کودک شما تجویز می‌شود، معمولا با توجه به وزن او بوده و باید هم زمان با آب و یا موادغذایی مصرف شود.

آيا مصرف گیاه داروی اکیناسه برای نوزادان امن است؟

اگر می‌خواهید تا سیستم ایمنی فرزند خود را تقویت کنید، ممکن است همیشه فکر كنيد كه مصرف گیاه دارويي اکیناسه كمک زيادي به شما خواهد كرد، چون گیاه اکیناسه دارویی است که به شیوه مصنوعی بر روی سیستم ایمنی بدن نوزادان کار کرده و آن‌ها را تقویت می‌کند. در واقع، تقریبا می‌توان ادعا كرد كه گیاه دارويي اکیناسه جایگزین سیستم ایمنی داخلی و طبیعی نوزادان است، چون مانند یک سیستم طبیعی عمل خواهد کرد. بنابراین، فقط این سوال باقی می ماند که آیا استفاده از این داروی گیاهی برای افزايش سیستم مقاومت مصنوعی بدن نوزادان مفيد است؟

بر طبق تحقیقات و تجزیه و تحلیل‌های مختلف پزشکان متخصص اطفال، گیاه دارويي اکیناسه ممکن است سبب رشد سیستم ایمنی طبیعی نوزادان شده و آن را مقاوم نماید. اما، فراموش نکنید از زمانی كه یک نوزاد به عنوان یک انسان در داخل رحم مادر خود شروع به رشد می‌کند، تقویت سیستم ایمنی بدن او با استفاده از تغذیه مادرش امكان‌پذير خواهد بود. به همين دليل، استفاده از مواد مغذی حق طبیعی مادران باردار و جنين داخل رحم آن‌ها است. در واقع، يادتان باشد كه رشد و بلوغ هر انساني در دوره جنینی بسیار مهم بوده و تا آخر عمر هم همراه اوخواهد بود.

علاوه بر اين موارد، لازم است به یاد داشته باشید در طول دورانی که یک نوزاد از شیر مادر تغذیه می‌کند، شیر مادرش برای ارائه مواد مغذی لازم جهت رشد و سلامت او کافی بوده و به تقویت سیستم ایمنی بدن نوزاد هم کمک خواهد نمود. اما، مصرف گیاه دارويي اکیناسه هم یک راه مصنوعی برای جایگزین نمودن مواد غذایی طبیعی است، که قادر خواهد بود تا تمام مواد لازم جهت رشد نوزاد را به آن‌ها ارائه دهد.

عوارض جانبی مصرف گیاه دارويی اکیناسه در بدن نوزادان:

با توجه به نتايج مطالعات اخير محققان در مورد انواع داروها، نتايج تحقیقات سازمان بهداشت و درمان و آژانس تنظیم مقررات محصولات (MHRA)، مصرف گیاه دارويي اکیناسه ممکن است باعث تورم دهان و زبان، حالت خارش و حتی بروز شوک آنافیلاکتیک در نوزادان شود. نتايج تحقیقات اخير پزشکان متخصص اطفال نشان می‌دهد كه برای کودکان زیر 12 سال، نباید گیاه دارويي اکیناسه را تجویز شود، چون ممکن است واکنش‌های آلرژیکی را در بدن اين افراد ایجاد کند.

اما از آنجايي که مصرف این نوع دارو براي درمان نوزادان کاملا موثر است، به همین دلیل باید یک فرصت به آن‌ها  داده شود است، تا اگر هیچ گونه عوارض نامطلوب در بدنشان ایجاد نکرد، پزشک برای درمان بیماری آن‌ها، از گیاه دارويي اکیناسه استفاده کند. همچنين، لازم است به خاطر داشته باشد نوزادانی که بيشتر از ساير همسالان خود در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار دارند، باید در استفاده کردن از این نوع دارو بسیار محتاط عمل کنند، چون ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به عوارض جانبی آن قرار بگيرند. در ادامه مقاله به چند نمونه از عوارض جانبی گیاه دارويي اکیناسه که با توجه به تحقیقات پزشكان متخصص اطفال مشخص شده است، اشاره مي‌شود. اين موارد عبارتند از:

  • بروز اختلالات خونی در بدن نوزادان کوچک
  • تشکیل لخته خون در عروق خونی نوزادان
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت گوش در بین نوزادان مصرف‌کننده گياه دارویي اکیناسه
  • کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون، زمانی که نوزاد در یک دوره بلند مدت از گياه دارویي اکیناسه استفاده کند.
  • ایجاد واکنش‌های آلرژیکی مانند تورم پوست، کهیرزدن و یا بروز حالت خارش در بدن نوزادان
  • متورم شدن پوست صورت نوزادان
  • مسدود شدن احتمالی راه‌های هوایی ریه‌ها در کودکانی که گياه دارویي اکیناسه را مصرف می‌کنند
  • بروز مشکل آسم و به وجود آمدن حالت شوک آنافیلاکتیک در مصرف‌کنندگان کوچک گياه دارویي اکیناسه

بر اساس مشاهدات پزشکان متخصص اطفال، هنوز هم تحقيقات در مورد مصرف گياه دارویي اکیناسه در بین نوزادان کوچک در کمیته اروپایی محصولات (HMPC) و کمیته مشورتی گياهان دارويي ادامه دارد. هر دو این سازمان‌ها اعلام کرده‌اند که نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد: "منافع استفاده از گياه دارویي اکیناسه در نوزادان زیر 12 سال بیشتر بوده و خطرات بالقوه آن در این گروه سنی کم می‌باشد. اما در برخی شرایط، مصرف این دارو می‌تواند خطر ابتلا به واکنش‌های آلرژیکی را در بین نوزادان به شدت افزایش دهد."

آیا باید در مورد مصرف گياه دارویی اکیناسه نگران باشیم؟

به یاد داشته باشید كه یکی از علل عمده نگرانی والدین و پزشکان متخصص اطفال در مورد مصرف گیاه دارويي اکیناسه، افزایش سیستم ایمنی مصنوعی بدن نوزادان و بروز خطر بهداشتی در بین نوزادان کوچک می‌باشد. اما، يادتان باشد كه اگر پدر و مادری داروی اکیناسه را قبلا به صورت قطره به فرزند کوچک خود داده‌اند، بايد در مورد آن نگران نباشند، چون اگر این دارو مشکلی در نوزادان ایجاد می‌کرد، تا به حال، اثرات آن باید ظاهر می‌شد.

بچه‌هاي کوچک بیش از هر زمان دیگر نیاز به توجه والدین خود دارند. به همین دلیل، یک مادر خوب باید تمام مسائل مربوط به نوزادان را قبل از به دنیا آوردن فرزند خود یاد بگیرد و جزئیات مصرف هر نوع دارويي را برای کودک خود ارزیابی کند، چون این مسئله نکته بسیار مهمي تلقی شده و ندانم‌کاری والدین می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام ....خیلی دلم میخواست گیاه اکیناسه را به کودک 20 ماهه ام بدم چون مرتب سرما خورده و عفونت گوش و گلو داره.و طبق گزارش نت این دارو را بدم. ولی با خواندن مطالب بالا بفکر افتادم حتما با یک پزشک و چه بهتر باشه پزشک طب سنتی مشورت کنم متشکرم از مطالب...

سلام ....خیلی دلم میخواست گیاه اکیناسه را به کودک 20 ماهه ام بدم چون مرتب سرما خورده و عفونت گوش و گلو داره.و طبق گزارش نت این دارو را بدم. ولی با خواندن مطالب بالا بفکر افتادم حتما با یک پزشک و چه بهتر باشه پزشک طب سنتی مشورت کنم متشکرم از مطالب اموزنده و خوبتون .خدا قوت و سلامتی بده .

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

بنظرمن داروخوبی هستش بچه های من خیلی سرمامیخورن منم خیلی دوست دارم شربت رابهشون بدم ولی میترسم چون حساسیت دارن این داروها باتوجه ب مطالبی ک خوندم آلرژی زاهست باتشکرازمطالبتون

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
سلامت باشید، هدف ما آگاهی مادران هست.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/