دلایل زردی نوزاد | آیا زردی نوزاد خطرناک است؟

zardi

 زردی نوزاد تازه متولد شده زردی پوست و چشم کودک است. زردی نوزاد تازه متولد شده بسیار شایع است و می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که نوزادان سطح بالایی از بیلی روبین داشته باشند ، این ماده رنگی زرد است که در هنگام تجزیه طبیعی گلبول های قرمز تولید می شود. در نوزادان بزرگتر و بزرگسالان ، کبد بیلی روبین را پردازش می کند و سپس آن را از طریق دستگاه روده عبور می دهد.

با این حال ، کبد هنوز در حال رشد یک نوزاد ممکن است به اندازه کافی بالغ نباشد تا بیلی روبین را از بین ببرد. خبر خوب این است که در بیشتر موارد، زردی نوزاد تازه متولد شده با رشد کبد کودک و شروع تغذیه کودک، خود به خود از بین می رود که به عبور بیلی روبین از بدن کمک می کند. در بیشتر موارد ، زردی طی 2 تا 3 هفته از بین می رود.

زردی که بیش از 3 هفته ادامه یابد ممکن است علامت یک بیماری زمینه ای باشد. بعلاوه ، مقادیر زیاد بیلی روبین می تواند کودک را در معرض خطر ناشنوایی ، فلج مغزی یا سایر اشکال آسیب مغزی قرار دهد. آکادمی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می کند که همه نوزادان تازه متولد شده قبل از ترخیص از بیمارستان و دوباره هنگامی که کودک بین 3 تا 5 روز است از نظر زردی مورد معاینه قرار گیرند.

 علت زردی نوزادان چیست؟

نوزادانی که بیشترین خطر ابتلا به زردی نوزاد را دارند: نوزادان نارس (نوزادانی که قبل از 37 هفته بارداری متولد شده اند)نوزادانی که به اندازه کافی شیر مادر یا شیرخشک دریافت نمی کنند ، یا به این دلیل که مشکل سختی برای تغذیه دارند یا به دلیل اینکه شیر مادر آنها هنوز در شیر نیست.نوزادانی که گروه خونی آنها با گروه خونی مادرشان سازگار نیستنوزادی که گروه خونی آن با مادر مادر سازگار نیست ، می تواند تجمع آنتی بادی هایی ایجاد کند که می تواند گلبول های قرمز خون آنها را از بین ببرد و باعث افزایش ناگهانی سطح بیلی روبین شود. سایر دلایل زردی نوزادان عبارتند از:

  •  کبودی هنگام تولد یا خونریزی داخلی دیگر
  • مشکلات کبدی
  • عفونت
  • کمبود آنزیم
  • ناهنجاری در گلبول های قرمز کودک شما

زردی نوزاد


علائم زردی نوزاد تازه متولد شده چیست؟

اولین علامت زردی زردی پوست و چشم کودک است. زردی ممکن است طی 2 تا 4 روز پس از تولد شروع شود و ممکن است قبل از پخش شدن به پایین بدن ، در صورت شروع شود. سطح بیلی روبین معمولاً بین 3 تا 7 روز پس از تولد به اوج خود می رسد. اگر انگشتی که به آرامی روی پوست کودک فشار داده شود باعث زرد شدن آن قسمت از پوست می شود ، احتمالاً نشانه زردی است. 

اما گاهی اوقات زردی می تواند یک بیماری پزشکی زمینه ای را نشان دهد. زردی شدید همچنین خطر عبور بیلی روبین به مغز را افزایش می دهد ، که می تواند باعث آسیب دائمی مغز شود. در صورت مشاهده علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید.


زردی نوزاد تازه متولد شده چگونه تشخیص داده می شود؟

بیمارستان بیش از 72 ساعت پس از زایمان ، بیشتر مادران و نوزادان را ترخیص می کند. برای والدین بسیار مهم است که چند روز پس از تولد نوزادان خود را برای معاینه بیاورند زیرا سطح بیلی روبین بین 3 تا 7 روز پس از تولد به اوج خود می رسد. یک رنگ زرد مشخص ، زردی نوزاد را تأیید می کند ، اما ممکن است برای تعیین شدت زردی آزمایشات دیگری لازم باشد. نوزادانی که در 24 ساعت اول زندگی خود دچار زردی می شوند ، باید بلافاصله میزان بیلی روبین ، یا از طریق آزمایش پوست یا آزمایش خون ، اندازه گیری شود. ممکن است برای بررسی اینکه آیا زردی نوزاد به دلیل یک بیماری زمینه ای است ، آزمایشات اضافی لازم باشد. این ممکن است شامل آزمایش کودک از نظر شمارش کامل خون (CBC) ، گروه خون و ناسازگاری فاکتور رزوس (Rh) باشد. علاوه بر این ، ممکن است آزمایش کومبس برای بررسی افزایش تجزیه سلول های قرمز خون انجام شود.

زردی نوزادان چگونه درمان می شود؟

زردی خفیف معمولاً با بالغ شدن کبد کودک به خودی خود برطرف می شود. تغذیه مکرر (بین 8 تا 12 بار در روز) به نوزادان کمک می کند تا بیلی روبین را از بدن خود عبور دهند. زردی شدیدتر ممکن است به سایر درمان ها نیاز داشته باشد.

فتوتراپی یک روش متداول و بسیار موثر در درمان است که از نور برای تجزیه بیلی روبین در بدن کودک شما استفاده می کند. در فتوتراپی ، کودک شما روی تخت مخصوص زیر نور طیف آبی قرار می گیرد در حالی که فقط پوشک و عینک محافظ مخصوص دارد. یک پتو فیبر نوری نیز ممکن است در زیر کودک شما قرار گیرد. در موارد بسیار شدید ، ممکن است انتقال تبادل ضروری باشد که در آن کودک مقادیر کمی خون از اهدا کننده یا بانک خون دریافت می کند. این جایگزین خون آسیب دیده کودک با سلول های قرمز خون سالم است. این امر همچنین باعث افزایش تعداد گلبول های قرمز کودک و کاهش سطح بیلی روبین می شود. 

دلیل زردی نوزاد

آیا می توان از زردی نوزاد جلوگیری کرد؟

هیچ راهی واقعی برای جلوگیری از زردی نوزاد وجود ندارد. در دوران بارداری می توانید گروه خونی خود را آزمایش کنید. پس از تولد ، در صورت لزوم ، گروه خونی کودک شما آزمایش می شود تا احتمال ناسازگاری گروه خونی که منجر به زردی نوزاد می شود را رد کند. اگر کودک شما زردی دارد ، روشهایی وجود دارد که می توانید از شدیدتر شدن آن جلوگیری کنید.

اطمینان حاصل کنید که کودک شما از طریق شیر مادر تغذیه کافی دارد. تغذیه کودک با 8 تا 12 بار در روز در چند روز اول ، کمبود آب در بدن کودک را تضمین می کند ، که به بیلی روبین کمک می کند تا سریعتر از بدن او عبور کند.اگر به نوزاد خود شیر نمی دهید ، برای هفته اول هر 2 تا 3 ساعت 1 تا 2 اونس شیرخشک به کودک بدهید.

نوزادان نارس یا کوچکتر ممکن است مقادیر کمتری از شیرخشک مصرف کنند ، همچنین نوزادانی که شیر مادر نیز دریافت می کنند. اگر نگران هستید که کودک شما شیر خشک کم یا زیادی مصرف می کند یا حداقل 8 بار در 24 ساعت شیر ​​نمی خورد با پزشک خود صحبت کنید.کودک خود را با دقت در پنج روز اول زندگی از نظر علائم زردی مانند زردی پوست و چشم کنترل کنید. اگر متوجه شدید علائم زردی در کودک شما وجود دارد ، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

آیا زردی نوزاد خطرناک است؟

زردی نوزاد تازه متولد شده بسیار شایع است و می تواند هنگامی اتفاق بیفتد که نوزادان سطح بالایی از بیلی روبین داشته باشند اما زردی که بیش از 3 هفته ادامه یابد ممکن است علامت یک بیماری زمینه ای باشد

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/