کام شکافته در نوزادان ژنتیکی است؟ | دلایل و راه‌های پیشگیری

کام شکافته

شکاف لب و شکاف کام، شکاف هایی در لب بالایی ، سقف دهان (کام) یا هر دو است. شکاف لب و شکاف کام زمانی حاصل می شود که ساختارهای صورت که در یک نوزاد متولد نشده کاملاً بسته نشوند. شکاف لب و شکاف کام از جمله رایج ترین نقایص مادرزادی است. آنها معمولاً به صورت نقایص جداگانه تولد رخ می دهند اما با بسیاری از شرایط ژنتیکی ارثی یا سندرم نیز همراه هستند.

تولد نوزادی با کام شکافته می تواند ناراحت کننده باشد اما شکاف لب و شکاف کام را می توان اصلاح کرد. در بیشتر نوزادان ، یک سری جراحی ها می توانند عملکرد طبیعی را بازیابی کرده و با حداقل زخم به ظاهر طبیعی تری دست پیدا کنند.

علائم کام شکافته

معمولاً شکاف در لب یا کام بلافاصله در بدو تولد قابل شناسایی است. شکاف لب و شکاف کام ممکن است به صورت زیر ظاهر شود:

  •  شکاف در لب و سقف دهان (کام) که یک یا دو طرف صورت را درگیر می کند
  • شکاف در لب که فقط به صورت یک شکاف کوچک در لب ظاهر می شود یا از طریق لثه فوقانی و کام به پایین بینی گسترش می یابد
  • شکاف در سقف دهان که در ظاهر صورت تاثیری ندارد

به ندرت ، شکاف فقط در عضلات کام نرم (شکاف کام زیر مخاط) ایجاد می شود ، که در پشت دهان هستند و توسط پوشش دهان پوشانده شده اند. این نوع شکاف اغلب در بدو تولد مورد توجه قرار نمی گیرد و ممکن است تا دیرتر از زمان بروز علائم تشخیص داده نشود. علائم و نشانه های شکاف کام زیر مخاطی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  مشکل در تغذیه
  • مشکل در بلع ، احتمال دارد مایعات یا مواد غذایی از بینی خارج شوند
  • صدای گرفته بینی
  • عفونت های مزمن گوش

چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

شکاف لب و شکاف کام معمولاً در بدو تولد مورد توجه قرار می گیرند و ممکن است پزشک در آن زمان هماهنگی مراقبت را شروع کند. اگر کودک شما علائم و نشانه هایی از شکاف زیر مخاط دارد ، با پزشک کودک خود قرار ملاقات بگذارید.

علل کام شکافته

این اتفاق هنگامی رخ می دهد که بافت های صورت و دهان کودک به درستی جوش نمی خورند. به طور معمول ، بافت های لب و کام در ماه های دوم و سوم بارداری با هم جوش می خورند. اما در نوزادان دارای شکاف لب و شکاف کام ، همجوشی هرگز صورت نمی گیرد یا فقط تا حدی اتفاق می افتد و یک شکاف (شکاف) ایجاد می کند. محققان بر این باورند که بیشتر موارد شکاف لب و شکاف کام ناشی از تعامل عوامل ژنتیکی و محیطی است.

در بسیاری از نوزادان ، علت مشخصی کشف نمی شود. مادر یا پدر می توانند ژنهایی را که باعث ایجاد شکاف می شوند ، به تنهایی یا به عنوان بخشی از یک سندرم ژنتیکی که شامل شکاف لب یا شکاف کام است به عنوان یکی از علائم آن منتقل کنند. در برخی موارد ، نوزادان ژنی را به ارث می برند که احتمال شکاف در آنها را بیشتر می کند و سپس محرک محیطی در واقع باعث ایجاد شکاف می شود.

عوامل خطر

عوامل مختلفی ممکن است احتمال شکاف لب و شکاف کام کودک را افزایش دهد ، از جمله: 

  • سابقه خانوادگی: والدینی که سابقه خانوادگی شکاف لب یا شکاف کام دارند ، در معرض خطر بیشتری برای بچه دار شدن شکاف قرار دارند.
  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد در دوران بارداری: شکاف لب و شکاف کام ممکن است در زنان بارداری که سیگار می کشند ، الکل می نوشند یا داروهای خاصی مصرف می کنند بیشتر رخ دهد.
  • مبتلایان به دیابت: برخی شواهد نشان می دهد که احتمال ابتلا به نوزادی با شکاف لب با یا بدون شکاف کام ، در زنان مبتلا به دیابت قبل از بارداری افزایش یافته است.
  • چاقی در دوران بارداری: برخی شواهد نشان می دهد که احتمال شکاف کام و کام در نوزادانی که از زنان چاق متولد می شوند ، وجود دارد.

مردها بیشتر دچار شکاف لب با یا بدون شکاف کام می شوند. شکاف کام بدون شکاف لب در زنان بیشتر دیده می شود.

کام شکافته

عوارض کام شکافته

کودکان مبتلا به شکاف لب با یا بدون شکاف کام ، بسته به نوع و شدت شکاف ، با چالش های مختلفی روبرو می شوند. مشکل تغذیه یکی از فوری ترین نگرانی های پس از تولد ، تغذیه است. در حالی که بیشتر نوزادان دارای شکاف لب می توانند از شیر مادر تغذیه کنند ، شکاف کام ممکن است مکیدن را با مشکل روبرو کند.

عفونت گوش و کاهش شنوایی نوزادان مبتلا به شکاف کام بخصوص در معرض خطر ایجاد مایعات گوش میانی و کم شنوایی هستند.

مشکلات دندانی از دیگر مشکلات این کودکان است، اگر شکاف از لثه فوقانی گسترش یابد ، ممکن است رشد دندان تحت تأثیر قرار گیرد. مشکلات گفتاری از آنجا که از کام در تشکیل صداها استفاده می شود ، ایجاد گفتار طبیعی می تواند تحت تأثیر شکاف کام قرار گیرد. گفتار ممکن است بیش از حد بینی باشد.

کودکان دارای کام شکافته ممکن است به دلیل تفاوت در ظاهر و استرس مراقبت های پزشکی شدید با مشکلات اجتماعی ، عاطفی و رفتاری روبرو شوند.

جلوگیری از کام شکافته

پس از تولد نوزاد با شکاف ، والدین به طور قابل توجهی نگران احتمال داشتن فرزند دیگری با همان شرایط هستند. در حالی که از بسیاری از موارد شکاف لب و شکاف کام نمی توان جلوگیری کرد ، برای افزایش درک یا کاهش خطر این مراحل را در نظر بگیرید:

  •  مشاوره ژنتیک را در نظر بگیرید
  • اگر سابقه خانوادگی شکاف لب و شکاف کام دارید ، قبل از بارداری به پزشک خود بگویید.پزشک شما ممکن است شما را به یک مشاور ژنتیک ارجاع دهد که می تواند در تعیین خطر شما برای بچه دار شدن شکاف لب و شکاف کام کمک کند
  • ویتامین های قبل از تولد مصرف کنید.اگر قصد دارید به زودی باردار شوید ، از پزشک خود بپرسید که آیا باید ویتامین های قبل از تولد مصرف کنید یا نه
  • از دخانیات و الکل استفاده نکنید. استفاده از الکل یا تنباکو در دوران بارداری خطر داشتن نوزادی با نقص مادرزادی را افزایش می دهد.

دلیل کام شکافته در نوزادان چیست؟

اصلی ترین دلیل ایجاد این مشکل مسائل ژنتیکی است اما دلایل محیطی مانند مصرف سیگار، الکل و کمبود ویتامین ها در مادر باردار هم می تواند یکی از دلایل ایجاد کام شکافته باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/