چه عواملی باعث ایجاد کولیک در نوزادان می شود؟

symptoms-baby-colic

آیا نوزاد کوچک شما به طور مداوم، ساعت‌ها گریه می‌کند؟ آیا فرزند شما به طور ناگهانی در نیمه شب از خواب بیدار شده و شروع به گریه می‌کند، اما شما نمی‌توانید دلیل اصلی گریه‌های او را بفهمید؟ در چنین مواردی، ممکن است فکر کنید که کودک کابوس دیده یا دچار درد گلو / شکم درد شده است که قادر به بیان آن نمی‌باشد. آیا در چنین مواردی، نمی‌دانید که چگونه می‌توان نوزاد را آرام کرد؟

در ابتدا به یاد داشته باشید که کولیک در نوزادان یکی از آزاردهنده‌ترین لحظات برای والدین است. در صورت بروز این مشکل، فرزند کوچک شما ممکن است با ناراحتی از خواب بیدار شده و شروع به گریه کند؛ این وضعیت والدین هر کودکی را نگران می‌کند. کودک مبتلا به کولیک، علاوه بر از دست دادن روند خواب طبیعی خود، تحت تأثیر استرس قرار می‌گیرد؛ این مشکل می‌تواند بر سلامت روانی هر نوزادی تأثیر قابل توجهی بگذارد.

ادامه این مقاله، به شما والدین بی‌تجربه کمک می‌کند تا اطلاعات دقیقی در مورد کولیک در نوزادان، علل، علائم و روش‌های تسکین این مشکل به دست آورید.

کولیک در نوزادان چیست؟

لازم است بدانید که کولیک در نوزادان، به عنوان گریه بیش از سه ساعت در روز، به مدت سه روز در هفته و سه هفته در ماه تعریف می‌شود. گریه نوزاد در چنین شرایطی، به دلیل عدم وجود علت اصلی آن، معمولاً غیر قابل توضیح است. همچنین، آرام کردن کودک در هنگام بروز مشکل کولیک سخت است. حدود 30٪ از نوزادان سالم و طبیعی می‌توانند کولیک را تجربه کنند؛ این بیماری هر دو جنس از نوزادان را به یک اندازه تحت تأثیر قرار می‌دهد.

چه موقع نوزادان دچار کولیک می‌شوند؟

کولیک در حدود هفته سوم یا ششم بعد از تولد هر نوزادی ایجاد می‌شود و در سه ماهه اول از زندگی کودک، در اوج خود می‌رسد. جالب است بدانید که این مشکل، در مورد برخی از نوزادان ممکن است تا چهار تا شش ماهگی ادامه داشته باشد.

اگر دنبال راهی برای جلوگیری از یبوست نوزاد خود هستید این مطلب جلوگیری از یبوست نوزادان با مصرف شلغم را بخوانید

چه عواملی باعث ایجاد کولیک در نوزادان می‌شود؟

پزشکان متخصص اطفال، از جمله کارشناسان آکادمی اطفال آمریکا اظهار داشتند که دلیل قطعی برای ایجاد کولیک در بدن نوزادان وجود ندارد. با این حال، برخی عوامل باعث تشدید این مشکل در بدن کودکان می‌شوند که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • کودکانی که نسبت به بعضی مواد غذایی حساسیت دارند یا با عدم تحمل برخی غذاها روبرو هستند، تمایل بیشتری به گریه دارند؛ این نوزادان بیشتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به کولیک قرار دارند. به عنوان مثال، نوزادانی که به عدم تحمل لاکتوز یا گالاکتوزمی مبتلا هستند، به شیر مادر حساسیت دارند و در هنگام خوردن شیر مادر خود، ممکن است علائم کولیک را تجربه کنند.
  • ریفلاکس اسید معده در نوزادان، شرایطی است که در آن، مقدار کمی از محتویات معده از جمله اسید به سمت بالا، به داخل مری حرکت می‌کند. اسید قوی معده باعث ایجاد درد شدید در بدن کودک شده و علائم کولیک را به دنبال خواهد داشت.
  • نوزادان می‌توانند در هنگام تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک و در هنگام گریه کردن، مقدار زیادی گاز را وارد بدن خود کنند. تجمع گاز باعث بروز ناراحتی در شکم کودک و درد معده او می‌شود؛ این شرایط نیز علائم کولیک را در بدن فرزند شما به دنبال خواهد داشت.
  • به خاطر بسپارید که برخی نوزادان نسبت به صدا و نور حساس هستند. این گروه از کودکان از گریه به عنوان ابزاری برای بیان ناراحتی و تسکین خود استفاده می‌کنند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که پاسخ هر نوزادی به استرس متفاوت از سایر همسالان او است؛ نوزادانی که دارای رفتار حساسی هستند، بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به کولیک می‌باشند.
  • برخی از پزشکان متخصص اطفال نیز کولیک را نتیجه روند تغذیه مادر و شیوه زندگی او می‌دانند؛ به عنوان مثال، مادرانی که در دوران بارداری یا شیردهی سیگار می‌کشند‌، نوزادان خود را در معرض ابتلا به کولیک قرار می‌دهند. جالب است بدانید که در چنین مواردی، وضعیت نوزاد بعد از حذف مواد غذایی مانند کافئین، سویا یا تخم مرغ از رژیم غذایی مادر بهبود می‌یابد.
  • در نظر داشته باشید که کودک شما ممکن است به دلیل برخی بیماری‌ها نیز گریه کند؛ به عنوان مثال، فتق در نوزادان با گریه مزمن و علائم کولیک همراه خواهد بود.
  • در نهایت، لازم است بدانید که اگر کولیک در بدن نوزادی به دلیل برخی شرایط بهداشتی نامناسب ایجاد شده باشد، والدین می‌توانند از طریق علائمی غیر از گریه مداوم، این موضوع را تشخیص دهند.

کولیک، با گریه طبیعی که کودک برای جلب توجه والدین خود انجام می‌دهد، متفاوت است؛ بنابراین، آگاهی از علائم بروز کولیک در بدن نوزادان ضروری است.

علائم کولیک در نوزادان کدام‌ها هستند؟

با جستجوی برخی علائم خاص می‌توان کولیک را از گریه طبیعی نوزاد تشخیص داد. شایع‌ترین این علائم به شرح زیر می‌باشند:

  • گریه غیر قابل تحمل نوزاد اغلب در یک زمان خاص، به صورت روزمره:

بیشتر نوزادان از اواخر بعد از ظهر دچار علائم کولیک می‌شوند که اوج این مشکل بین ساعات 6 و 12 شب می‌باشد. کودک علی رغم تلاش والدین برای تغذیه یا تسکین، آرام نمی‌شود. این مورد، یکی از نشانه‌های اصلی بروز کولیک در بدن نوزادان است، زیرا کودک بدون هیچ دلیل واضحی گریه می‌کند.

گریه‌های کودک متفاوت از موارد طبیعی می‌باشد؛ صدای گریه با گذر زمان بلندتر می‌شود که شرایط نگران‌کننده‌ای را برای والدین به وجود خواهد آورد.

آروغ زدن مکرر، شکم سفت و صورت برافروخه نوزاد نیز از جمله شایع‌ترین علائم فیزیکی بروز کولیک به شمار می‌روند. کودک مبتلا به کولیک در هنگام گریه و آروغ زدن، هوا زیادی را استنشاق می‌کند. صورت کودک نیز به رنگ قرمز روشن خواهد شد.

نوزادان مبتلا به کولیک با چنگ زدن، پیچ خوردن پاها و قوس دادن به پشت بدن، وضعیت ناخوشایند خود را نشان می‌دهند. این علائم معمولاً هنگامی که کولیک، نتیجه ریفلاکس اسید معده به دستگاه گوارش باشد، دیده می‌شود.

بروز کولیک در بدن نوزادان، یکی از دلایل برجسته بروز استرس در بین والدین است. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که شما باید در صورت مشاهده این علائم در بدن فرزند خود، با پزشک متخصص اطفال در این مورد مشورت کنید.

چه موقع باید در مورد کولیک در بدن نوزادان با پزشک متخصص اطفال مشورت کرد؟

اگر کولیک در بدن فرزند شما با علائم خاصی همراه باشد، شما باید در اسرع وقت در مورد وضعیت بدن او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. برخی از مهم‌ترین این علائم به شرح زیر می‌باشند:

  • تب بالای 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) یا بالاتر.
  • بروز اسهال یا استفراغ در بدن نوزاد.
  • اگر صدای گریه‌های کودک بلندتر از حد معمول باشد.
  • اگر در روند تنفس نوزاد مشکلی ایجاد شود.
  • از دست دادن اشتها و بروز ضعف شدید در بدن کودک.
  • تغییر در روند خواب و تغذیه طبیعی نوزاد.

پزشک متخصص اطفال برای تشخیص کولیک در بدن کودک و ارزیابی شدت آن، از روش‌های خاصی استفاده می‌کند.

برای اطلاع از اینکه علت بروز بیماری فنیل کتونوری در نوزادان چیست؟ این مطلب را بخوانید

چگونه کولیک در بدن نوزادان تشخیص داده می‌شود؟

پزشک متخصص اطفال از برخی روش‌های خاص برای تشخیص کولیک در بدن نوزادان استفاده می‌کند که رایج‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • از آنجایی که کولیک یک مشکل طبیعی در بدن نوزادان است؛ بیماری نیست، پزشک متخصص اطفال با آگاهی از تاریخچه بدن کودک، علت اصلی آن را تشخیص می‌دهد. او به دنبال هر بیماری مزمن یا زمان و دفعات گریه بیمار است.
  • پزشک متخصص اطفال از معاینه فیزیکی کودک استفاده می‌کند تا به دنبال هرگونه ناهنجاری‌هایی که باعث درد و پریشانی مداوم او می‌شوند، بگردد؛ به عنوان مثال، پزشک معالج ممکن است به دنبال علائم فتق، آسیب‌دیدگی در سر یا سایر اعضای بدن نوزاد باشد.
  • در بعضی موارد، پزشک ممکن است برای ارزیابی دقیق وجود مشکل زمینه‌ای در بدن نوزاد، پرتونگاری، سونوگرافی یا آزمایش خون را نیز به والدین بیمار پیشنهاد دهد.

پزشک، پس از تجزیه و تحلیل دقیق بدن بیمار، درمان مناسبی را تجویز خواهد کرد.

چگونه کولیک در نوزادان درمان می‌شود؟

به یاد داشته باشید که کولیک درمانی ندارد، اما اگر این مشکل به دلیل وجود برخی بیماری‌ها در بدن نوزاد ایجاد شود، نیاز به درمان دارد. برخی از مهم‌ترین روش‌های درمان کولیک در نوزادان به شرح زیر می‌باشند:

  • داروهای تسکین گاز معده نوزادان اغلب با عنوان قطره کولیک به بازار عرضه می‌شوند؛ این داروها کودک را از گاز اضافی رها می‌کنند.
  • پروبیوتیک‌ها سرشار از باکتری‌های خوبی هستند که دستگاه گوارش هر نوزادی را سالم نگه می‌دارند. این باکتری‌ها به طور طبیعی در بدن وجود دارند و به هضم مواد غذایی کمک می‌کنند. کودک می‌تواند با دریافت شیر خشک غنی شده با پروبیوتیک یا شیر مادر، روند تولید این باکتری‌ها را در بدن خود تقویت کند. وجود این نوع باکتری‌ها در بدن نوزادان ناراحتی‌های شکمی (مانند گاز معده) را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند؛ بنابراین از بروز کولیک نیز جلوگیری می‌کنند. نتایج مطالعه‌ اخیری که توسط آکادمی اطفال آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که استفاده از پروبیوتیک‌ها ممکن است از بروز کولیک در نوزادان شیرخوار کوچک نیز پیشگیری کند.
  • شیر خشک فاقد لاکتوز برای تغذیه کودکانی که به شیر حساسیت دارند، پیشنهاد می‌شود. اگر کودک از انتروکولیت مبتنی بر شیر رنج ببرد، پزشک متخصص اطفال شیر خشک حاوی پروتئین هیدرولیز شده را برای تغذیه او تجویز می‌کند که روند هضم آن راحت‌تر از شیر خشک‌های معمولی است.

قبل از استفاده از هرگونه داروی بدون نسخه برای درمان کولیک در بدن نوزادان، مانند قطره کولیک با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. از "داروهای طبیعی" برای از بین بردن کولیک در بدن فرزند خود خودداری کنید، زیرا می‌تواند برای سلامت او مضر باشد؛ به عنوان مثال، از قرار دادن چای گیاهی حاوی گل بابونه در برنامه غذایی نوزادان کاملاً پرهیز کنید، زیرا ممکن است حاوی اسپورهای کلستریدیوم بوتولینوم باشد. این مواد می‌توانند باعث ایجاد بوتولیسم در بدن فرزند شما شوند. داروهایی مانند داروهای هومیوپاتی نیز می‌توانند برای درمان کولیک در نوزادان ناامن باشند، زیرا ممکن است حاوی مواد شیمیایی سمی باشند.

بر اساس این توضیحات، شاید بهترین راه برای کنترل و پیشگیری از رفتار پرخاشگرانه کودک، رعایت برخی ترفندها و داروهای خانگی جهت پیشگیری از بروز کولیک باشد.

چگونه می‌توان کولیک در نوزادان را تسکین داده و از بروز آن جلوگیری کرد؟

در ادامه این مقاله، نکاتی ساده در مورد پیشگیری از بروز کولیک در بدن نوزادان ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • کودک را در یک پتو نرم و گرم بپوشانید؛ او را نزدیک خود نگه دارید و به آرامی به بدن خود بچسبانید. جالب است بدانید که ضربان قلب و لرزش بدن شما باعث آرامش نوزادان، به دلیل حرکت ملایم و دمای مناسب بدن می‌شود. همچنین، می‌توانید کودک خود را بر شکم روی زانوهای خود قرار داده و پاهای خود را به آرامی حرکت دهید.
  • هنگام صحبت با نوزادان یک ترانه یا شعر برای آن‌ها بخوانید. به چشمان کودک خود نگاه کنید و سؤالاتی از قبیل "چرا کودک من ناراحت است؟" یا "فرزند من چه مشکلی دارد؟" را از شریک زندگی خود بپرسید؛ با این روش، با کودک خود ارتباط برقرار کنید تا او را از گریه منحرف نمایید. نوزادان صدای والدین خود را اطمینان‌بخش می‌دانند؛ بنابراین شما می‌توانید با صحبت کردن، فرزند خود را از استرس و اضطراب رها کنید.
  • برخی موسیقی‌های نرم یا صداهای طبیعی مانند صدای پرندگان و آبشار را برای کودک خود پخش کنید. تغییر صداها را ادامه دهید، به طوری که کودک درگیر شیفتگی شود؛ حتی می‌توانید اشیایی را به فرزند خود نشان دهید که دارای الگوهای روشن و با کنتراست بالا هستند. در نظر داشته باشید که موارد زیادی برای سرگرم کردن نوزادان در بیرون از خانه وجود دارد.
  • هنگامی که کودک گریه می‌کند، شما می‌توانید او را با کالسکه یا ماشین بیرون ببرید. دیدن اشیاء سریع یا طبیعت در حال حرکت فکر کودک را منحرف کرده و او را از گریه کردن بازمی‌دارد. یادتان باشد که قبل از رانندگی، کودک را به طور صحیح در اتومبیل با استفاده از صندلی ماشین، بنشانید.
  • اگر فرزند شما غالباً علائم کولیک را در ساعات شب تجربه می‌دهد، می‌توانید قبل از خواب او را به حمام گرم ببرید. این روند باعث آرامش او می‌شود. به خاطر بسپارید که حمام گرم به هر کودکی کمک می‌کند تا زمان خواب خود را درک کند.
  • آکادمی اطفال آمریکا قبل از شیوع کولیک، استفاده از پستانک را به والدین توصیه می‌کند. کودک خود را به استفاده از این وسیله وادار نکنید؛ هرگز پستانک را به دهان کودک نچسبانید. این شرایط می‌تواند خطر خفگی او را افزایش دهد. با این حال، استفاده از این وسیله با پرهیز از تغذیه بیش از حد نوزاد، به کاهش احتمال ریفلاکس و در نتیجه کولیک در بدن او کمک شایانی می‌کند.
  • لازم است بدانید که قرارگیری کودک به صورت قائم، اجازه می ‌هد تا نیروی جاذبه به بدن او غلبه کند؛ از تجمع مواد غذایی در معده نوزاد جلوگیری شود. بر این اساس، بعد از متوقف کردن روند تغذیه فرزند خود؛ او را به حالت عمود نگه دارید تا از ریفلاکس و ایجاد گاز در دستگاه گوارش او پیشگیری شود.
  • کودک را از یک سینه خود تغذیه کنید تا خالی شود؛ سپس او را به دیگری تغییر دهید. این امر باعث می‌شود كه كودك دچار تركیب شود؛ شیر مادر در ابتدا غنی از چربی است كه مواد آبکی را به دنبال دارند؛ بنابراین، این روند شیردهی باعث می‌شود تا کودک احساس سلامتی کند.
  • در نهایت، مادر باید رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهد؛ اگر مادر سیگار می‌کشد، کولیک بهترین بهانه برای کنار گذاشتن این ماده مضر برای همیشه است. اگر پزشک متخصص اطفال تأیید کند که کودک به یک ماده غذایی خاص حساسیت دارد، مادر شیرده باید آن را از رژیم غذایی خود حذف کند. حتی اگر نوزاد شیرخوار آلرژی نداشته باشد، مادر می‌تواند از مصرف برخی مواد غذایی (مانند کافئین) در وعده‌های غذایی خود جلوگیری کند؛ این کار سلامت فرزند او را تضمین خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که هر نوزاد مبتلا به کولیک می‌تواند به روش عادی و سالم و بدون بروز هیچ گونه مشکلی در روند سلامتی خود، به زندگی ادامه دهد. مشکل کولیک کوتاه مدت است؛ پیشگیری از بروز آن آسان نیست، اما با چند نکته ساده می‌توان تا حد زیادی، سلامتی فرزند خود را تأمین کرد.

برای اطلاع از اینکه آیا استفاده از واکسن­ برای پیشگیری از فلج اطفال مؤثر است؟ این مطلب را بخوانید

نکاتی ساده برای والدین جهت کنار آمدن با کودک مبتلا به کولیک:

مطالعه‌ای که توسط آکادمی اطفال آمریکا انجام شده است، اظهار داشت که کولیک یکی از عوامل مؤثر در استرس مادران است که منجر به سندرم پریشانی مادر و نوزاد می‌شود؛ بنابراین، برخی موارد ساده را امتحان کنید تا از استرس شما یا کودک جلوگیری شود. مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • از یکی از اعضای خانواده یا شریک زندگی خود بخواهید تا مدتی مراقب کودک باشد و شما استراحت کنید.
  • اگر اوضاع بیش از حد وخیم شود، می‌توانید مشاور یا گروه پشتیبانی محلی را برای بهبود وضعیت خود در نظر بگیرید. این‌ها فرصت‌هایی را برای شما فراهم می‌کنند تا ناامیدی‌های خود را برطرف کنید؛ در حالی که روش‌های مقابله با کولیک در نوزادان را هم به شما یاد می‌دهند.
  • بگذارید کودک گریه کند؛ گاهی اوقات تنها راه عبور از اوضاع سخت این است که بگذارید کودک گریه کند. کودک در حال گریه را در گهواره قرار دهید و در فاصله دور از او بنشینید، اما نوزاد را زیر نظر بگیرید. در چنین مواردی، کودک راه‌های تسکین خود را کشف می‌کند. این روش در آموزش خواب به نوزادان و آموزش آرامش آن‌ها کاملاً رایج است.
  • در نهایت به یاد داشته باشید که مهم نیست شما چقدر احساس ناامیدی می‌کنید؛ هرگز کودک خود را تکان ندهید تا جلوی گریه او را بگیرید. این روند ممکن است او را بترساند و گریه نوزاد را تشدید کند. تکان دادن سر کودک نیز ممکن است منجر به آسیب‌دیدگی سر او شود، زیرا مغز ظریف نوزاد به دلیل حرکت ناگهانی آسیب می‌بیند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/