چگونه می­توان تب نوزادان را پایین آورد؟

shutterstock_255901906

تب بالا در هر نوزادی می‌تواند والدین او را دچار اضطراب کند؛ بروز این مشکل می‌تواند خود کودک شیرخوار را نیز بی‌قرار کند. دمای بالای بدن نشانگر این است که چیزی در بدن فرزند شما نادرست است؛ این شرایط را می‌توان با کمک پزشک متخصص اطفال کنترل کرد. در ادامه این مقاله، شما را با تمام دلایل احتمالی بروز تب در کودکان، نحوه مراقبت از نوزادان مبتلا به تب و اقدامات پیشگیرانه برای کنترل تب در بدن آن‌ها آشنا می‌کنیم.

تب در بدن نوزادان چیست؟

در ابتدا به یاد داشته باشید که تب، شرایطی است که مغز دمای هسته اصلی بدن نوزاد را از حد طبیعی افزایش می‌دهد. آکادمی اطفال آمریکا، تب در نوزادان را دمای بدن بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) تعریف می‌کند. دامنه دمای طبیعی بدن کودک بین 5/97 درجه فارنهایت (36.4 درجه سانتی‌گراد) و 99.5 درجه فارنهایت (5/37 درجه سانتی‌گراد) است. با این حال، روش‌های مختلفی برای اندازه‌گیری دمای بدن کودکان وجود دارد که بر اساس آن‌ها، تعریف تب نیز می‌تواند متفاوت باشد. جالب است بدانید که اندازه‌گیری درجه حرارت بدن نوزادان از زیر بغل کمترین دقت را دارد؛ در حالی که دقیق‌ترین روش برای این منظور، اندازه‌گیری درجه حرارت روده آن‌ها راست می‌باشد. دمای بدن بین 100 درجه فارنهایت تا 100.2 درجه فارنهایت (37.7 درجه سانتی‌گراد تا 37.8 درجه سانتی‌گراد) تب در درجه پایین یا تب خفیف در نوزادان در نظر گرفته می‌شود؛ در حالی که پزشکان متخصص اطفال درجه حرارت بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) را تب درجه یک (شدید) در نظر می‌گیرند.

با این وجود، اگر دمای بدن کودک شما بیش از حد طبیعی بود، بهتر است او را در اسرع وقت به مطب پزشک متخصص اطفال ببرید تا دلیل تب کودک را مورد بررسی قرار دهد.

اگر پوست بدن کودکتان کبود میشود این مطلب دلایل کبودی پوست بدن نوزادان و کودکان را بخوانید

چه عواملی باعث بروز تب در بدن نوزادان می‌شود؟

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، تب می‌تواند نشانه بروز بیماری‌ها و شرایط مختلفی در بدن نوزادان باشد. در ادامه این مقاله، برخی از دلایل برجسته بروز تب در بدن نوزادان آورده شده است که شایع‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-بروز انواع عفونت‌های ویروسی در بدن نوزادان:

لازم است بدانید که مغز کودک با بالا بردن دمای بدن، به وجود ویروس در آن پاسخ می‌دهد. برخی از ویروس‌ها مانند ویروس مالاریا می‌توانند باعث بروز تب در بدن کودک شما شوند.

2-بروز انواع عفونت‌های باکتریایی در بدن نوزادان:

هنگامی که سیستم ایمنی نوزادی، باکتری‌های موجود در بدن را تشخیص دهد، منجر به افزایش سیگنال‌های مغزی می‌شود؛ تب نیز هنگامی ایجاد می‌شود که باکتری‌ها سموم را به جریان خون بیمار وارد کنند.

3-واکسیناسیون نوزادان:

اغلب پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که می‌توان تب را از عوارض جانبی واکسیناسیون نوزادان در نظر گرفت. هر کودکی به دلیل مقابله با انواع بیماری‌ها واکسینه می‌شود؛ ممکن است بعد از واکسیناسیون، او با افزایش دمای بدن خود مواجه شود. با این حال، تب‌های ناشی از واکسیناسیون نوزادان درجه پایین و موقتی بوده و معمولاً بعد از یک روز از بین می‌روند.

4-لباس پوشاندن بیش از حد به نوزادان:

ممکن است کودکی به دلیل پوشیدن لباس‌های زیاد با گرمای بدن خود مواجه شود؛ پزشکان متخصص اطفال معتقدند که این نوزادان تب ندارند. در چنین شرایطی، در آوردن چند لایه از لباس‌های کودک، به ویژه در فصل تابستان، دمای بدن او را به میزان قابل توجهی کاهش خواهد داد.

5-کم ‌آبی بدن نوزاد:

به خاطر بسپارید که مصرف کم مایعات و کم‌آبی بدن نوزادان می‌تواند باعث افزایش دمای بدن آن‌ها شود؛ نوزادان تازه متولد شده و نوزادان دو یا سه روزه که برای هیدراتاسیون بدن خود تنها به شیر مادر وابسته هستند، نیز ممکن است دچار کمبود آب بدن شده و تب خفیفی را تجربه کنند.

6-گرمازدگی و بالا رفتن حرارت بدن نوزادان:

گرمازدگی نیز می‌تواند منجر به بروز تب شدید در بدن فرزند شما شود؛ در برخی موارد، دمای بدن کودک گرمازده بیش از 105 درجه فارنهایت (40.5 درجه سانتی‌گراد) می‌شود. در واقع، می‌توان ادعا کرد که بروز این مشکل نتیجه مستقیمی از قرار گرفتن نوزاد در معرض آب و هوای گرم است.

7-دندان در آوردن نوزادان:

لازم است بدانید که دندان در آوردن نوزادان باعث بروز تب خفیف در بدن آن‌ها می‌شود؛ هرگز درجه حرارت بدن کودک در این شرایط بالاتر از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) نخواهد بود.

8-بروز عفونت داخل رحمی در بدن زنان باردار:

بعضی اوقات، کودک ممکن است به دلیل عفونت کیسه آمنیوتیک مادر خود، با مشکل تب متولد شود. این نوع تب می‌تواند به دلیل بیماری‌های مادر یا آسیب دیدن رحم او در 9 ماه دوران بارداری رخ دهد. نمونه‌ای از عفونت داخل رحمی، کوریوآمیونیتیت است که در صورت بروز آن، نوزاد بلافاصله پس از تولد یا چند روز پس از تولد دچار تب می‌شود. این اتفاق زمانی می‌افتد که باکتری‌ها به مایع آمنیوتیک و جفت مادر حامله حمله کنند.

بر اساس این توضیحات، می‌توان ادعا کرد که بروز تب در بدن نوزادان یکی از علائم بروز برخی بیماری‌ها به شمار می‌رود؛ هر بیماری می‌تواند شاخص‌های دیگری را هم نشان دهد. پس، با مشاهده درجه حرارت بالا در بدن فرزند خود، نگران نباشید!

علائم بروز تب در بدن نوزادان کدام‌ها هستند؟

هنگامی که کودک شما تب داشته باشد، برخی علائم بیماری را نیز در بدن خود تجربه می‌کند. در ادامه این مقاله، علائم بروز تب در بدن نوزادان مورد بررسی قرار می‌گیرد که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • نوزاد مبتلا به تب، احساس گرمازدگی و گرگرفتگی می‌کند:

کودک مبتلا به تب احساس گرما می‌کند؛ ممکن است پوست گونه‌های او قرمز و داغ شده باشند.

  • عرق کردن بیش از حد نوزادان:

اگر کودکی چرخه افزایش و کاهش دمای بدن را پشت سر بگذارد، در هنگام افزایش دمای بدن خود عرق می‌کند. از آنجایی که بدن این نوزادان در حال گرم شدن ناگهانی است، کودک با عرق زیادی مواجه می‌شود.

  • بروز لرزهای سرد در بدن نوزادان:

از آنجایی که درجه حرارت بدن نوزاد مبتلا به تب بالاتر از محیط اطراف او می‌باشد، ممکن است کودک احساس سرمازدگی کند. لرزیدن نیز ممکن است به دلیل گرمای بیش از حد بدن و نامنظم شدن ضربان قلب او رخ دهد.

  • نوزاد مبتلا به تب کمتر از سایر مواقع، گرسنه یا تشنه می‌شود:

جالب است بدانید که اشتهای نوزادان مبتلا به تب کم می‌شود؛ اما آن‌ها تشنه به نظر می‌رسد. نوزادان بزرگ‌تر نیز ممکن است در صورت ابتلا به تب، بیشتر از حد معمول آب بنوشند.

در صورت بروز هر یک از این علائم در بدن فرزند خود، حتماً در مورد وضعیت او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

چه موقع باید در مورد تب کودکان با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید؟

شما باید کودک خود را در برخی موارد خاص، نزد پزشک متخصص اطفال ببرید که برخی از مهم‌ترین این شرایط به شرح زیر می-باشند:

  • کودک شما کمتر از سه ماه، سن داشته باشد:

لازم است بدانید که بروز تب در نوزادان تازه متولد شده می‌تواند شرایط خطرناکی را به وجود آورد، زیرا سیستم ایمنی این نوزادان هنوز در حال رشد است و بیشتر از سایر مواقع، در معرض خطر ابتلا به عوارض جدی قرار دارد.

برای اطلاع از اینکه علت بروز بیماری فنیل کتونوری در نوزادان چیست؟ این مطلب را بخوانید

  • کودک بین سه تا شش ماه، سن دارد؛ اما بی حال است:

بروز تب در نوزادان سه تا شش ماهه معمولاً همراه با خواب‌آلودگی‌، کمبود انرژی و بی‌حالی عمومی بدن است.

  • کودک بالای شش ماه، سن دارد؛ اما علائم تب او بعد از یک روز کاهش نیافته است:

بعضی اوقات، کودک تب دارد و تنها علامت آن، پیشانی داغ است. اگر تب این نوزادان بیش از یک روز ادامه داشته باشد، شما باید در مورد وضعیت بدن فرزند خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که بروز برخی علائم به همراه تب، نشانگر وجود یک مشکل در بدن کودک است که شایع‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • اسهال
  • استفراغ
  • گریه مداوم
  • ایجاد بثورات پوستی یا تغییر رنگ پوست بدن نوزاد
  • درد معده
  • سفتی عضلات
  • تورم قسمت‌های مختلف بدن کودک
  • تشنج
  • بی‌قراری نوزاد

پزشک متخصص اطفال پس از تجزیه و تحلیل علائم، انجام آزمایشات پزشکی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه بدنی کودک، نوع تب و علت بروز آن را تشخیص می‌دهد. روش‌های درمان خاصی برای مبارزه با تب در بدن نوزادان وجود دارد؛ هر کدام از این داروها، پاتوژن یا بیماری را که منجر به افزایش درجه حرارت بدن کودک شده است، مورد هدف قرار می‌دهند.

چگونه می‌توان تب نوزادان را پایین آورد؟

برای کاهش درجه حرارت بدن فرزند خود و بازیابی سلامتی او، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • دوره درمانی نوزاد خود را کامل کنید:

اطمینان حاصل کنید که کودک کل داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص اطفال را تمام کرده است. این موضوع در مورد تب ناشی از بروز عفونت‌های باکتریایی صدق می‌کند؛ پزشک متخصص اطفال برای مقابله با این نوع عفونت‌ها انواع آنتی‌بیوتیک‌ها را تجویز می‌کند. هنگامی که علت بیماری برطرف شود، درجه حرارت بالای بدن کودک به طور خودکار تسکین می‌یابد.

  • مایعات زیادی به فرزند بیمار خود بدهید:

به خاطر بسپارید که مصرف مایعات، گرمای بدن نوزادان را جذب می‌کند و می‌توانند به کنترل دمای بدن آن‌ها کمک شایانی کنند. اگر کودک شما کوچک‌تر از شش ماه، سن دارد، به طور مکرر او را شیردهی کنید؛ برای بهبود وضعیت بدن نوزادان بزرگ‌تر می‌توان از آب جوشیده استفاده کرد.

  • بگذارید کودک استراحت کند:

بگذارید کودک در یک فضای آرام در رختخواب خود استراحت کند. روشنایی اتاق کودک را حداقل کرده و از پرده‌ به عنوان عایق صدا استفاده کنید. در صورت بروز تب در بدن فرزند خود، از بیرون او خودداری کنید؛ استراحت برای کاهش درجه حرارت بدن کودکان بسیار حیاتی است، زیرا به بدن فرصت می‌دهد تا خود را به طور طبیعی ترمیم کند.

  • به کودک خود لباس راحت بپوشانید:

بدن کودک خود را با لباس‌های سبک و راحت بپوشانید. لازم است بدانید که گرمای بدن نوزادان از طریق پوست آزاد می‌شود؛ پوشاندن نوزاد با لباس‌های تنگ از افت گرمای بدن او جلوگیری می‌کند. همچنین، هنگامی که تب فرزند شما زیاد است، به او شیر بدهید. علاوه بر این موارد، اگر کودک احساس سرماخوردگی می‌کند، با یک لایه لباس معمولی بدن او را بپوشانید؛ در صورت سرمای بیش از حد، از یک لایه پتو نیز می‌توان استفاده کرد.

  • قبل از دادن داروهای تب‌بر به کودکان با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید:

استامینوفن که با نام تجاری Tylenol فروخته می‌شود‌، امن‌ترین درمان تب برای نوزادان بین سه تا شش ماهه به شمار می‌رود. ایبوپروفن نیز که با عنوان Advil به فروش می‌رسد، برای درمان تب در نوزادان بزرگ‌تر از شش ماه تجویز می‌شود. استامینوفن باید هر چهار تا شش ساعت یک بار تجویز شود؛ در حالی که مصرف ایبوپروفن یک بار در شش تا هشت ساعت کافی است. همیشه قبل از دادن این نوع داروها به کودک خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. از دادن آسپیرین به نوزاد خود خودداری کنید، زیرا این امر می‌تواند باعث بروز سندرم ریه در فرزند شما شود.

  • فرزند خود را پاشویه کنید:

آکادمی اطفال آمریکا ادعا می‌کند که پاشویه کردن، بهترین روش برای کاهش درجه حرارت بدن نوزادان است. برای این منظور، دمای آب باید بین 85 درجه فارنهایت تا 90 درجه فارنهایت (29.4 درجه سانتی‌گراد تا 32.2 درجه سانتی‌گراد) باشد. به هیچ وجه از آب سرد برای پاشویه کردن نوزادان استفاده نکنید، زیرا این امر می‌تواند باعث بروز لرز شود. علاوه بر این مورد، از قرار دادن پارچه خیس‌خورده در الکل بر روی پیشانی کودک یا سایر قسمت‌های بدن او خودداری کنید، زیرا الکل توسط پوست نوزادان جذب می‌شود.

اگر پوست بدن کودکتان کبود میشود این مطلب دلایل کبودی پوست بدن نوزادان و کودکان را بخوانید

در نهایت، در نظر داشته باشید که کاهش درجه حرارت بدن نوزادان مبتلا به تب ضروری می‌باشد، زیرا ممکن است منجر به بروز یک عارضه نادر، اما شدید منجر در بدن بیمار شود.

تشنج ناشی از تب:

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، تب در موارد نادری باعث بروز برخی عوارض جدی در بدن نوزادان می‌شود. با این وجود، در برخی موارد، این مشکل می‌تواند وضعیتی به نام "تشنج ناشی از تب" را به دنبال داشته باشد که باعث سفت شدن بدن، پیچش عضلات و چرخش غیر ارادی چشم‌های نوزاد خواهد شد. در طول این وضعیت، بدن کودک بدون واکنش می‌ماند و پوست او تیره‌تر می‌شود. لازم است بدانید که تشنج ناشی از تب فقط در صورت بروز دمای بیش از 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌گراد) اتفاق می‌افتد و معمولاً کمتر از یک دقیقه طول می‌کشد. در شرایط نادر، تشنج ناشی از تب در بدن نوزادان ممکن است 15 دقیقه طول بکشد. در مورد کودکانی که پیش از سن 12 ماهگی خود دچار این عارضه شده‌اند، 50٪ احتمال عود مجدد تشنج وجود دارد. تشنج ناشی از تب در بین کودکان سه ماهه تا شش ساله شایع است.

به یاد داشته باشید که علت اصلی بروز تشنج ناشی از تب در بدن نوزادان ناشناخته است، اما برخی از پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که این مشکل به دلیل برآمدگی تصادفی در سیستم عصبی کودک رخ می‌دهد. این بیماری می‌تواند ژنتیکی باشد و درمان خاصی ندارد. درمان تب تنها راه کاهش احتمال بروز تشنج ناشی از تب در بدن نوزادان است.

بر اساس این توضیحات، می‌توان ادعا کرد که عوارض ناشی از تب، فقط زمانی اتفاق می‌افتد که نوزاد به موقع درمان نشود. درمان به موقع، همراه با تغذیه سالم و مراقبت مناسب تضمین می‌کند که کودک سریع‌تر بهبود می‌یابد.

برای تغذیه کودک مبتلا به تب چه باید کرد؟

در ادامه این مقاله، چند ماده غذایی مغذی که می‌توان برای تغذیه کودکان مبتلا به تب استفاده کرد، معرفی شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • شیر مادر:

در مورد نوزادان کمتر از شش ماه، شیر مادر تنها منبع تغذیه و تأمین مایعات مورد نیاز بدن است. بر این اساس، فرزند مبتلا به تب خود را بیش از حد معمول تغذیه کنید تا بدن او آب‌رسانی شده، بیماری او برطرف شود و دمای بدن پایین آید.

  • پورههای میوه‌ای و سبزیجات رقیق:

همچنین، شما می‌توانید پوره میوه‌های تازه و سبزیجات خانگی را با آب رقیق کرده و آن را جهت تغذیه کودک مبتلا به تب استفاده کنید.

  • آب گوشت:

جالب است بدانید که آب گوشت، روند هضم آسانی دارد، مایعات مورد نیاز بدن نوزادان را فراهم کرده و مواد مغذی ضروری را به بدن آن‌ها ارائه می‌دهد.

  • محلولORS:

این محلول به بازسازی الکترولیت‌های از دست رفته بدن نوزادان کمک شایانی می‌کند، به خصوص اگر تب ناشی از کم‌آبی بدن آن‌ها باشد.

  • غلات مخصوص کودکان:

شما می‌توانید غلات مخصوص کودکان را با آب یا شیر خشک رقیق کنید تا خوردن آن برای نوزاد، آسان‌تر باشد.

  • پوره میوه و سبزیجات:

در مورد نوزادان بزرگ‌تر که انواع مواد غذایی جامد را در برنامه روزانه خود دارند، می‌توان از سبزیجات آب‌پز و پوره مانند هویج استفاده کرد. همچنین، شما می‌توانید پوره انواع میوه‌ها مانند موز و سیب آب‌پز را هم برای تغذیه نوزادان مبتلا به تب مورد استفاده قرار دهید.

با همه این توصیفات، هرگز نوزاد شیرخوار خود را مجبور به خوردن نکنید؛ بلکه فقط در صورت تقاضا، او را تغذیه کنید. هرچه کودک احساس بهتری پیدا کند، اشتهای او نیز بهبود می‌یابد. در حالی که درمان به موقع تب در کودکان و روند تغذیه مناسب آن‌ها بسیار مهم می-باشد، شناختن راه‌های جلوگیری از بروز تب در نوزادان نیز حائز اهمیت است.

چگونه می‌توان از بروز تب در بدن نوزادان جلوگیری کرد؟

در ادامه این مقاله، چند نکته ساده برای دور نگه داشتن نوزادان از تب ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • بهداشت فردی فرزند خود را حفظ کنید:

محیط اطراف کودک خود را تمیز نگه دارید و مرتباً وسایل او را بشویید. نوزادان تمایل دارند تا همه چیز را در دهان خود بگذارند؛ این کار، آن‌ها را در معرض بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد. همچنین، دست کودک خود را بعد از زمان بازی یا هنگامی که او از بیرون آمده است، بشویید. در مورد نوزادان بزرگ‌تر، دست‌ها را قبل و بعد از غذا خوردن بشویید. بزرگ‌سالان نیز باید قبل از دست زدن به کودک، دست خود را با آب شسته و بهداشت شخصی خود را حفظ کنند. اگر شخصی از سرماخوردگی یا عفونت پوستی رنج می‌برد، بهتر است تا زمانی که بیماری او بهبود نیافته است، از کودک خود دوری کند.

  • غذای فرزند خود را به روش بهداشتی تهیه کنید:

قبل از تهیه وعده‌های غذایی نوزادان، سبزیجات و میوه‌ها را تمیز کنید تا غذای کودک به انواع میکروب‌ها آلوده نشود؛ برای از بین بردن میکروب‌ها باید سبزیجات و گوشت را به صورت کاملاً پخته در رژیم غذایی کودکان قرار داد. اگر کودک شما به اندازه کافی بزرگ شده است که بتواند میوه‌های خام را بخورد، فقط میوه‌های تازه بخرید و قبل از سرو، آن‌ها را به خوبی بشویید. علاوه بر این موارد، شما باید برای تهیه غذای نوزادان از آب آشامیدنی تصفیه شده و خالص استفاده کنید.

  • بدن کودک خود را آب‌رسانی کنید:

مایعات زیادی را به کودک بدهید، به ویژه اگر هوا گرم باشد. اگر در بیرون از منزل هستید، یک بطری آب به همراه داشته باشید. اگر کودک شما کمتر از شش ماه سن دارد، شما می‌توانید برای رفع عطش او، کودک را شیردهی کنید.

  • فرزند خود را بیش از حد نپوشانید:

اگر هوا بیش از حد سرد نباشد، نیازی به پوشاندن کودک در لایه‌های مختلف لباس نیست. بدن نوزادان تمایل دارد تا به سرعت، بیش از حد گرم شود؛ لباس اضافی می‌تواند دمای هسته اصلی بدن را که منجر به بروز تب می‌شود، بالا ببرد.

خواندن این مطلب مصرف زردالو قدرت بینایی کودکان را تقویت می کند به شما توصیه میشود

در نهایت به خاطر بسپارید که بروز تب در نوزادان می‌تواند باعث تنش والدین شود. با این وجود، علل بروز تب در بدن کودکان همیشه قابل درمان است. مراقبت از وضعیت کودک در منزل، می‌تواند روند بهبودی او را تسریع کند؛ در حالی که تغذیه با مواد مغذی به بدن نوزاد در مبارزه با عفونت‌های زیربنایی کمک می‌کند. بدن فرزند شما سرانجام با تب مبارزه می‌کند و از این مرحله نیز قوی و سالم خارج می‌شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/