روش­های درمان دارویی برای بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان

Home-Care-Tips

پوست همه نوزادان نرم، صاف و لطیف است. بر این اساس، پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که مراقبت دقیق از پوست صورت و بدن نوزادتان، امری بسیار مهم است. به یاد داشته باشید که پوست نوزادان در برابر انواع بثورات، به خصوص در ناحیه ران، آرنج و گردن آسیب‌پذیر است. همچنین، ایجاد بثورات پوستی در ناحیه گردن نوزادان شایع‌ترین نوع این مشکل است. در ادامه این مقاله، در مورد بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان، علل ایجاد آن و روش‌های درمان این مشکل اطلاعات کاملی ارائه شده است.

بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان چیست؟

این نوع بثورات پوستی یک نوع جوش قرمز، صاف یا بلند است که در اطراف چین‌های گردن نوزادان ظاهر می‌شود. لازم است بدانید که بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان بیشتر در بین کودکان حدود چهار تا پنج ماهه دیده می‌شود. دلیل اصلی ایجاد بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان می‌تواند گرمای شدید یا عفونت‌های پوستی مانند انواع قارچ‌ها باشد. در واقع، از آنجایی که گردن نوزادان دارای چین‌های زیادی است، شیر مادر یا شیر خشک در حین تغذیه بر روی پوست گردن کودک باقی می‌ماند؛ اگر این مواد غذایی باقیمانده به موقع تمیز نشود، در آنجا مانده و باعث بروز بثورات پوستی بر روی گردن او می‌شوند.

علت اصلی ایجاد بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان:

عوامل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد بثورات پوستی بر روی گردن کودک شما می‌شود. جالب است بدانید که چند نوع بثورات پوستی وجود دارد که فقط در ناحیه گردن نوزادان ظاهر می‌شود، در حالی که برخی دیگر ممکن است بر روی ناحیه زیر پوشک، زیر بغل و قسمت‌های دیگر از بدن نوزادان تأثیر بگذارند. در ادامه این مقاله، چند دلیل شایع ایجاد بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان مورد بررسی قرار می‌گیرد که رایج‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-نیش لک‌لک:

این نوع بثورات پوستی، لکه‌های کوچک صورتی هستند که از زمان تولد روی گردن نوزادان ظاهر می‌شوند. در واقع، این لکه‌ها، بثورات پوستی به شمار نمی‌روند، بلکه رگ‌های خونی هستند که در یک ناحیه از پوست گردن کودک جمع می‌شوند. در طی چند ماه پس از تولد نوزاد، این لکه‌ها بدون هیچ گونه درمانی، خود به خود از بین می‌روند.

خواندن این مطلب حساسیت غذایی در کودکان علل، علائم و درمان آن به شما پیشنهاد میشود

2-بثورات پوستی ناشی از گرمای شدید:

این نوع بثورات پوستی، رایج مشکل در بین نوزادان است که در طول فصل تابستان بر روی گردن و سایر مناطق بدن آن‌ها ایجاد می‌شود. در واقع، گرمای شدید و خشک تابستان، پوست لطیف کودک را تحریک می‌کند. این نوع بثورات به شکل برجستگی‌های پوستی خارش‌دار و قرمز رنگ بر روی گردن نوزاد یا سایر قسمت‌های بدن او ظاهر می‌شوند. این وضعیت با عنوان "بثورات ناشی از گرمای تابستان" نیز شناخته می‌شود.

3-بثورات پوستی ناشی از سوزش و اصطکاک مداوم:

نوزادان در چند ماه اول بعد از تولد، این نوع بثورات پوستی را بر روی گردن خود تجربه می‌کنند. این امر در روزهای اول بعد از زایمان اتفاق می‌افتد، زیرا ناحیه گردن نوزادان چاق است. این حالت منجر به تشکیل چین‌های پوستی بر روی گردن کودک می‌شود که مرتباً بر روی یکدیگر ساییده می‌شوند؛ در نتیجه، می‌توان ادعا کرد که رطوبت بیش از حد و اصطکاک مداوم اصلی‌ترین عامل ایجاد این نوع بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان است. این نوع بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان تا زمانی تکرار می‌شود که کودک یاد بگیرد بدون هیچ گونه حمایتی، سر خود را بلند کند (که این روند نیز ممکن است چند ماه طول بکشد).

4-عفونت قارچی:

جالب است بدانید که این نوع عفونت‌ها اغلب در بدن نوزادان و کودکان نوپا مشاهده می‌شوند. رطوبت و تعریق بیش از حد پوست گردن کودک، آن را به یک منطقه ایده‌آل برای رشد انواع عفونت‌های قارچی تبدیل می‌کند. عفونت مخمر یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان به شمار می‌رود.

علاوه بر این موارد، از آنجایی که منبع تغذیه اصلی نوزادان شیر مادر است، نوزادان تمایل به ریختن شیر اضافی بر روی گردن خود دارند. این امر باعث می‌شود که منطقه قفسه سینه و گردن کودک همیشه مرطوب بوده و مستعد ابتلا به انواع بثورات پوستی باشد.

علائم بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان:

به خاطر بسپارید که شایع‌ترین علائم ایجاد بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان، خارش پوست همراه با درد است. این علامت ممکن است باعث شود که فرزند شما اشتهای خود را نیز از دست دهد.

روش‌های خانگی برای درمان بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان:

همان‌طور که قبلاً نیز گفته شد، بیشتر بثورات پوستی بر روی گردن نوزادان در طی چند روز، به خودی خود ناپدید می‌شوند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که بثورات پوستی روی گردن نوزادان نیازی به درمان ندارند؛ اما کودک به دلیل احساس سوزش مداوم و خارش، در این دوره بسیار بی‌قرار است. شما می‌توانید با رعایت برخی روش‌های درمانی ساده، اما مؤثر در منزل برای تسکین پوست تحریک شده فرزند خود اقدام کرده و کودک خود را آرام کنید. مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • فقط از پارچه‌های سبک و پنبه‌ای برای پوشش دادن بدن نوزادان استفاده کنید:

هرگز از مواد سفت، ناراحت‌کننده و سنگین برای پوشش بدن کودک خود استفاده نکنید. همیشه به دنبال پارچه‌ای سبک و پنبه‌ای برای لباس‌های فرزند خود باشید. در یک روز گرم تابستان، می‌توانید کودک خود را با یک پوشک و بالاپوش پنبه‌ای نگه دارید. هرگز لباس‌های کودک خود را با استفاده از سفیدکننده و سایر مواد شوینده قوی نشویید؛ این مواد شیمیایی خشن ممکن است باعث سوزش پوست بدن فرزند شما شده و بثورات پوستی را بر روی گردن او ایجاد کنند.

اگر کودکتان تب دارد و دنبال راهی برای کنترل ان هستید این مطلب کنترل تب کودکان با اب انار را بخوانید

  • از انواع کرم‌ها و لوسیون‌های پوستی بر روی بثورات گردن کودک خود استفاده کنید:

در نظر داشته باشید که قبل از استفاده از هر نوع کرم و لوسیون پوستی بر روی بدن کودک خود در سنین کمتر از شش ماه، با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن او مشورت کنید. همیشه توصیه می‌شود که قبل از استفاده از هر نوع محصول بهداشتی بر روی پوست بدن کودک خود مراقب باشید، زیرا ممکن است بدن او به یکی از مواد تشکیل‌دهنده این محصولات حساسیت داشته باشد.

  • از نشاسته ذرت برای درمان بثورات پوستی نوزادان استفاده کنید:

شما می‌توانید قبل یا بعد از حمام، از نشاسته ذرت بر روی گردن کودک خود استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که ناحیه گردن نوزاد خشک مانده؛ در نتیجه از ایجاد بثورات پوستی بر روی پوست این ناحیه از بدن او پیشگیری شود.

  • از کمپرس آب سرد استفاده کنید:

علاوه بر موارد ذکر شده، شما می‌توانید از کمپرس آب سرد بر روی ناحیه آسیب‌دیده از بدن فرزند خود، جهت تسکین التهاب پوستی استفاده کنید. برای این منظور، مقداری آب یخ را در ظرفی ریخته و یک دستمال تمیز را با آن خیس کنید. این دستمال را به مدت 5-10 دقیقه بر روی منطقه آسیب‌دیده از گردن نوزاد قرار دهید تا پوست خنک شود. پس از اتمام این کار، گردن نوزاد را خشک کنید. در صورت نیاز، شما می‌توانید این روند را تکرار کنید.

  • بهداشت پوست گردن فرزند خود را حفظ کنید:

لازم است بدانید که اگر شما به طور منظم، بهداشت پوست گردن فرزند خود را رعایت کنید، ممکن است بثورات پوستی او درمان شده؛ همچنین، از بروز این مشکلات جلوگیری شود.

  • برنامه مشخصی را جهت حمام کردن فرزند خود دنبال کنید:

به یاد داشته باشید که شما باید زمان مناسبی را برای حمام کردن کودک خود تنظیم کنید. هرگز کودک خود را بلافاصله پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک، حمام نکنید. به او اجازه دهید تا بعد از تغذیه، مدتی استراحت کند تا از استفراغ کردن او و ایجاد بثورات پوستی بر روی گردن جلوگیری شود.

  • فقط از آب جوشانده شده یا مقطر استفاده کنید:

جالب است بدانید که شما باید فقط از آب جوشانده شده یا مقطر برای حمام کردن کودک استفاده کنید. این کار تضمین می‌کند که آب حمام نوزاد حاوی میکروب‌های مضر نیست؛ در غیر این صورت ممکن است به پوست بدن کودک خود آسیب برسانید. همچنین، برای تسکین التهابات پوستی نوزاد خود، می‌توانید دو قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را به آب حمام او اضافه کنید. برای تسکین پوست ملتهب کودک می‌توان یک فنجان جو دوسر نیز به آب حمام او اضافه کرد.

  • ماساژ دادن بدن نوزاد با روغن نارگیل:

در نهایت، لازم است بدانید که شما می‌توانید دو بار در روز، پوست گردن کودک خود را با روغن نارگیل ماساژ دهید. این روند منجر به نرم و تمیز شدن پوست بدن کودک شما می‌شود. همچنین، خواص ضد میکروبی این روغن از بروز عفونت پوستی بر روی گردن کودک جلوگیری می‌کند.

اگر دنبال راهی برای جلوگیری از یبوست نوزاد خود هستید این مطلب جلوگیری از یبوست نوزادان با مصرف شلغم را بخوانید

چه موقع باید در مورد بثورات پوستی گردن نوزادان با پزشک متخصص اطفال مشورت کرد؟

همان‌طور که قبلاً گفته شد، ممکن است بثورات گردن کودک شما به خودی خود ناپدید شود. با این حال، اگر این بثورات پوستی همراه با تب باشد، شما باید با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن کودک خود مشورت کنید. تاول‌های پوستی پر از چرک یا مایعات روی گردن نوزاد می‌تواند نشان‌دهنده وجود عفونت در بدن او باشد که به آنتی‌بیوتیک نیاز دارد. اگر کودک شما همواره در حال گریه است و نمی‌تواند او را تسلی دهید یا نوزاد به درستی غذا نمی‌خورد، باید سریعاً با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید.

همچنین، اگر نقاط قرمز کوچک یا لکه‌هایی را بر روی پوست گردن نوزاد مشاهده می‌کنید که هنگام فشار دادن از بین نمی‌روند، باید سریعاً با پزشک متخصص اطفال تماس بگیرید. این لکه‌ها ممکن است به دلیل خونریزی در زیر پوست ایجاد شود. این بیماری با نام "petechiae" شناخته می‌شود که می‌تواند وجود یک نوع عفونت جدی را در بدن کودک نشان دهد. با همه این توصیفات، شما کودک خود را بهتر از دیگران می‌شناسید. اگر متوجه وجود بثورات پوستی در بدن او شدید که موجب نگرانی شما می‌شود، برای مشاوره بیشتر با پزشک متخصص اطفال تماس نکنید.

اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز بثورات پوستی بر روی گردن کودکان:

برای پیشگیری از بروز بثورات پوستی بر روی گردن کودکان، به طور مرتب فرزند خود را حمام کرده و موارد بهداشتی را در مورد او رعایت کنید. همچنین، پارچه‌های مناسب را برای لباس کودک خود انتخاب کنید. از پارچه‌های خشن، لباس‌های پشمی و پتوهای سفت برای پوشش دادن بدن فرزند خود استفاده نکنید. این موارد برای نوزادان توصیه نمی‌شود، زیرا کودکان پوست حساسی دارند. علاوه بر این موارد، به یاد داشته باشید که بعد از استحمام کودک، ناحیه گردن (و دیگر مناطق مستعد رطوبت) را خشک کنید.

ناحیه گردن کودک را بیشتر اوقات باز و خشک نگه دارید. خشکی پوست از تجمع رطوبت در بین چین‌های پوستی جلوگیری می‌کند. این روند کمک می‌کند تا روند درمان بثورات پوستی گردن نوزاد سریع‌تر پیش رود. همچنین، سعی کنید کودک خود را در اتاق خنک و مطبوع نگه دارید، زیرا گرمای بیش از حد باعث تعریق چین‌های پوستی گردن او شده و منجر به بروز لک‌های پوستی می‌شود. علاوه بر این موارد، در طول فصل زمستان از لباس‌های پشمی برای پوشش دادن بدن فرزند خود استفاده کنید که دارای گردن بازی هستند. کودک را مجبور کنید تا پیراهن نخی را زیر لباس پشمی خود بپوشد تا پشم به صورت مستقیم با پوست گردن او در تماس نباشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/