روشهای درمان بیماری هموراژیک در بدن نوزادان

Baby-in-Hospital-700x360

در ابتدا به یاد داشته باشید که تأمین ویتامین‌های مورد نیاز بدن نوزادان برای تضمین روند رشد آن‌ها ضروری است؛ حتی کم‌اهمیت‌ترین ویتامین‌ها، مانند ویتامین K نیز برای حفظ سلامت نوزادان مهم می‌باشد. با این حال، اگر کودک شما ویتامین K را به اندازه کافی دریافت نکند، چه می‌شود؟ خوب، نگران نباشید! در ادامه این مقاله، اطلاعات دقیقی در مورد کمبود ویتامین K و چگونگی تأثیر آن بر روند سلامت کودکان مورد بررسی قرار می‌گیرد. ادامه این مقاله را با دقت بخوانید تا اطلاعات کاملی در مورد بیماری هموراژیک در نوزادان، علل، علائم و روش‌های درمان آن به دست آورید.

بیماری هموراژیک در نوزادان چیست؟

بیماری هموراژیک در نوزادان یک نوع مشکل خونریزی است که بلافاصله پس از تولد، بدن کودک را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در واقع، این بیماری با عنوان کمبود ویتامین K یا VKDB در بدن نوزادان شناخته می‌شود. بیماری هموراژیک اجازه نمی‌دهد تا خون بیمار به درستی لخته شود؛ عدم لخته شدن مناسب خون در بدن کودک منجر به خونریزی بیش از حد و در موارد شدید، خونریزی او می‌شود. خونریزی نیز می‌تواند در داخل یا خارج از بدن نوزادان رخ دهد. لازم است بدانید که خونریزی داخلی ناشی از بیماری هموراژیک اغلب در روده یا مغز بیمار رخ می‌دهد که خونریزی در مغز کودکان می‌تواند باعث آسیب مغزی شده و حتی در برخی موارد، کشنده باشد.

اطلاعاتی در مورد ویتامین K برای نوزادان:

ویتامین K یک ویتامین محلول در چربی است که به راحتی در بدن انسان، به ویژه نوزادان ذخیره نمی‌شود. بر این اساس، میزان این ویتامین در بدن نوزادان به راحتی کاهش می‌یابد؛ اما از طریق رژیم غذایی مناسب می‌توان ویتامین k مورد نیاز بدن فرزند خود را تأمین کرد. این ویتامین به انعقاد خون یا لخته شدن خون در بدن نوزادان کمک می‌کند، اما بدن به منظور رشد مناسب سلول‌ها و متابولیسم استخوان‌ها نیز به ویتامین k نیاز دارد.

برای اطلاع از اینکه علت بروز خال لکه شرابی در نوزادان چیست؟ این مطلب را بخوانید

علت بروز بیماری هموراژیک در بدن نوزادان:

همان‌طور که قبلاً بیان شد، کمبود ویتامین K در بدن نوزادان علت اصلی بروز بیماری هموراژیک است. در واقع، بدون ویتامین K کافی در بدن نوزادان، خون توانایی لخته شدن خود را از دست می‌دهد. از آنجایی که نوزادان به طور معمول از سطح ویتامین K پایینی برخوردار هستند، اکثر کودکان تازه متولد شده احتمال ابتلا به بیماری هموراژیک را دارند.

چرا سطح ویتامین K در بدن نوزادان پایین است؟

جالب است بدانید که حرکت ویتامین K از طریق جفت دشوار می‌باشد؛ این بدان معنا است که جنین در حال رشد ویتامین K کافی را از بدن مادر خود دریافت نمی‌کند. این وضعیت باعث می‌شود که میزان ویتامین K در بدن نوزادان تازه متولد شده بسیار کم باشد. همچنین، شیر مادر حاوی مقادیر کمی از ویتامین K است که برای افزایش سطح این ویتامین ضروری در بدن نوزادان تازه متولد شده کافی نمی‌باشد. علاوه بر این موارد، باکتری‌های مفید موجود در روده انسان‌های بزرگ‌سال، ویتامین K مورد نیاز بدن آن‌ها را تولید می‌کند که این ماده در بدن نوزادان وجود ندارد.

بر اساس این توضیحات، می‌توان ادعا کرد که سه دسته از بیماری هموراژیک در بدن نوزادان وجود دارد که علت هر یک متفاوت از دیگری است. این بیماری‌ها به شرح زیر می‌باشند:

1-بیماری هموراژیک اولیه (یا VKDB اولیه) یک بیماری نادر است که در روز اول تولد نوزادان، خود را نشان می‌دهد. یادتان باشد که علائم این بیماری می‌تواند در اولین ساعات بعد از تولد نیز مشاهده شود. اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان عقیده دارند که استفاده مادر از رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین و داروهای ضدعفونی‌کننده در 9 ماه دوران بارداری دلیل ابتلا به بیماری هموراژیک اولیه در نوزادان می‌باشد.

2-بیماری هموراژیک کلاسیک (VKDB کلاسیک) می‌تواند در هر ساعتی بین روز اول تا روز هفتم بعد از تولد نوزادان رخ دهد. این بیماری بیشتر مربوط به کودکانی است که به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می‌کنند؛ در نتیجه، برخی از این نوزادان ویتامین K مورد نیاز بدن خود را از شیر مادر دریافت نمی‌کنند.

3-بیماری هموراژیک ثانویه (VKDB ثانویه) می‌تواند بین هفته دوم تا دوازدهم بعد از تولد نوزادان رخ دهد. این نوع بیماری هموراژیک در بدن نوزادانی که ویتامین K را به اندازه کافی دریافت نکرده‌اند، شایع است.

عوامل بروز بیماری هموراژیک در بدن نوزادان:

برخی از عواملی که خطر ابتلا به بیماری هموراژیک را در نوزادان افزایش می‌دهند، به شرح زیر می‌باشند:

  • نوزادان تازه متولد شده، ویتامین K را به اندازه کافی دریافت نمی‌کنند.
  • استفاده مادران از داروهای ضد انعقاد یا ضد انعقاد خون (رقیق‌کننده خون) در 9 ماه دوران بارداری نیز می‌تواند باعث بروز بیماری هموراژیک در نوزادان شود.
  • همچنین، نوزادانی که از اختلالاتی مانند اسهال، فیبروز کیستیک و بیماری سلیاک رنج می‌برند، می‌توانند به بیماری هموراژیک نیز مبتلا شوند. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر بسپارید که مبتلا شدن نوزادان به برخی بیماری‌ها، روند جذب ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین K را در بدن آن‌ها با مشکل مواجه می‌کند.
  • علاوه بر این موارد، اختلالاتی مانند بیماری‌های کبدی ناشی از کمبود آلفا1-آنتی تریپسین یا هپاتیت نیز روند استفاده از ویتامین K ذخیره شده در بدن نوزادان را دشوار کرده و کودک را به بیماری هموراژیک مبتلا می‌کند.

اگر دنبال راهی برای جلوگیری از یبوست نوزاد خود هستید این مطلب جلوگیری از یبوست نوزادان با مصرف شلغم را بخوانید

علائم بروز بیماری هموراژیک در بدن نوزادان:

در ادامه این مقاله، برخی از علائم رایج مبتلا شدن نوزادان به بیماری هموراژیک بیان شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • وجود خون در ادرار نوزاد
  • وجود خون در مدفوع کودک
  • خونریزی ناحیه ناف نوزاد
  • خونریزی غشاهای مخاطی کودک
  • مشاهده محل ورود سوزن به بدن (به دلیل تزریق، مایعات IV و غیره)
  • کبودی بدن نوزاد
  • خونریزی آلت تناسلی نوزادان پسر در صورت ختنه
  • مشاهده توده‌های قابل رویت روی سر کودک
  • پوست و لثه‌های کم‌رنگ
  • تحریک‌پذیری و خواب‌آلودگی بیش از حد نوزاد
  • مشاهده خون در استفراغ کودک و استفراغ کردن بیش از حد او
  • تشنج نوزاد
  • زردی چشم‌ها (3 هفته پس از تولد)

روش‌های تشخیص بیماری هموراژیک در بدن نوزادان:

به یاد داشته باشید که تشخیص بیماری هموراژیک از طریق زمان پروترومبین (زمان لخته شدن خون) در بدن نوزادان رخ می‌دهد. در واقع، این آزمایش، مدت زمان لازم برای لخته شدن خون بیمار را اندازه‌گیری می‌کند. در گام بعدی، ویتامین K به نوزاد تزریق شده و زمان لخته شدن خون برای تأیید تشخیص بیماری هموراژیک ذکر می‌شود. اگر تزریق ویتامین K بعد از 30 دقیقه، زمان پروترومبین را کوتاه کند یا خونریزی نوزاد را متوقف نماید، تشخیص بیماری هموراژیک در بدن او تأیید می‌شود. برخی از پزشکان متخصص اطفال ممکن است از MRI یا سونوگرافی نیز به منظور بررسی خونریزی داخلی در بدن بیمار خود استفاده کنند.

روش‌های درمان بیماری هموراژیک در بدن نوزادان:

اگر پزشک متخصص اطفال، بیماری هموراژیک را در بدن نوزاد شما تشخیص داده باشد، بلافاصله مصرف ویتامین K (یک میلی‌گرم یا بسته به نیاز بدن کودک) را توصیه می‌کند. استفاده منظم از این دارو باعث می‌شود تا ظرف مدت 2-3 ساعت، روند لخته شدن خون در بدن بیمار بهبود یابد. کودک شما ممکن است به جای تزریق، مکمل‌های خوراکی ویتامین K را دریافت کند. لازم است بدانید که این موضوع توسط پزشک معالج کودک شما مشخص می‌شود. دوز خوراکی این ویتامین نیز بستگی به نیاز بدن فرزند شما دارد؛ پزشک متخصص اطفال دوز مناسب دارو را برای بیمار تجویز می‌کند. علاوه بر مصرف دارو، برای بهبود وضعیت بدن نوزادانی که با خونریزی شدید روبرو هستند، انتقال خون نیز ممکن است لازم باشد.

اطلاعاتی درباره تزریق ویتامین K:

جالب است بدانید که تزریق ویتامین K برای همه نوزادان بی‌خطر است. یکی از ترکیبات موجود در ویتامین K بنزیل الکل است. نگرانی‌هایی در مورد استفاده از بنزیل الکل برای نوزادان وجود داشته است. اما نتایج مطالعات اخیر پزشکان متخصص اطفال نشان می‌دهد که مقدار کمی از بنزیل الکل موجود در آمپول‌های ویتامین K به بدن کودکان آسیب نمی‌رساند. با این حال، اگر شما در مورد ایمنی تزریق ویتامین K به کودک خود نگران هستید، با پزشک معالج او در این مورد صحبت کنید.

ممکن است از خود سؤال کنید که آیا تزریق ویتامین K برای درمان نوزادان مبتلا به بیماری هموراژیک ضروری است یا خیر؟ شاید شما هم می‌خواهید بدانید که آیا می‌توان با استفاده از رژیم غذایی مناسب و تقویت شیر مادر با مواد غذایی سرشار از ویتامین K از تشدید بیماری هموراژیک در بدن فرزند خود جلوگیری کرد؟ باید بدانید که حتی اگر رژیم غذایی خود را با ویتامین K تکمیل کنید، مقدار موجود از این ویتامین در شیر مادر برای محافظت از بدن کودک در برابر بیماری هموراژیک کافی نیست. تنها دلیلی که این بیماری در حال حاضر نادر می‌باشد، این است که آکادمی اطفال آمریکایی در سال 1961 دستورالعمل‌های جدیدی را در مورد تزریق ویتامین K برای نوزادان صادر کرده که در اکثر کشورهای جهان دنبال می‌شود.

خواندن این مطلب مصرف زردالو قدرت بینایی کودکان را تقویت می کند به شما توصیه میشود

روش‌های پیشگیری از بروز بیماری هموراژیک در بدن نوزادان:

با همه این توصیفات، یادتان باشد که جلوگیری از بروز این بیماری در بدن نوزادان بسیار آسان است. هر نوزاد پس از تولد به ویتامین K نیاز دارد. با تنها یک تزریق، شما می‌توانید کودک خود را از بیماری هموراژیک محافظت کنید. البته، بسته به وضعیت سلامتی کودک یا بیماری‌های ایجاد شده در هنگام تولد، پزشک متخصص اطفال در صورت نیاز می‌تواند دوز بیشتری از ویتامین K را به نوزاد شما بدهد. همچنین، اگر باردار هستید و داروهای ضد‌عفونی‌کننده یا رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنید، در مورد اقداماتی که می‌توانید برای محافظت از نوزاد خود در برابر بیماری هموراژیک انجام دهید، با پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید. در چنین شرایطی، ممکن است پزشک معالج تزریق ویتامین K را در 9 ماه دوران بارداری برای شما تجویز کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/