چه عواملی باعث بروز بیماری بواسیر در بدن نوزادان میشود؟

Hemorrhoids-in-Babies-Causes-Symptoms-And-Treatment

مبتلا شدن نوزادان به بیماری هموروئید، برای هر مادری ناراحت‌کننده است. در حالی که این بیماری در بین بزرگ‌سالان شایع‌تر است، اما در برخی موارد می‌تواند در بدن نوزادان و کودکان نوپا نیز دیده شود. با این که بیماری بواسیر، یک مشکل بسیار دردناک در نوزادان به شمار می‌رود، اما با مراقبت‌های پزشکی و روش‌های درمان خانگی، به سادگی از بین می‌رود. در ادامه این مقاله، اطلاعات کاملی در مورد مبتلا شدن نوزادان به بیماری هموروئید (بواسیر)، علل، علائم و روش‌های درمان این مشکل ارائه خواهد شد.

هموروئید (بواسیر) در نوزادان چیست؟

در صورتی که نوزادی به بیماری هموروئید مبتلا شود، بافت‌ها و رگ‌های خونی او در امتداد دهانه مقعد متورم می‌شوند. اصطلاح "بواسیر" در واقع، برای بافت نرمی به کار می‌رود که مقعد را در قسمت داخلی و کمی از قسمت بیرونی پوشش می‌دهد. به طور معمول، بواسیر به این عضو از بدن نوزادان اشاره دارد؛ اما وقتی متورم شود، تمایل به بیرون‌زدگی و ایجاد درد و ناراحتی مداوم خواهد داشت.

اصطلاح "بواسیر" نیز به صورت محاوره‌ای برای بیان التهاب بافت مقعدی استفاده می‌شود. نوزادان نیز دارای بافت بواسیر هستند که بعضی اوقات، ممکن است متورم شود.

چه عواملی باعث بروز بیماری بواسیر در بدن نوزادان می‌شود؟

به یاد داشته باشید که علت اصلی بروز بیماری هموروئید در بدن نوزادان، فشار مکرر بر رگ‌های خونی و بافت‌های ناحیه مقعد است. در واقع، فشار مکرر بر رگ‌های خونی ناحیه مقعد نوزاد منجر به التهاب و در نهایت، سوزش این قسمت از بدن می‌شود. در ادامه این مقاله، چند دلیل اصلی که منجر به بروز بیماری هموروئید در بدن نوزادان می‌شود، ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-یبوست:

لازم است بدانید که مبتلا شدن نوزادان به مشکل یبوست منجر به وارد شدن فشار مکرر بر بافت‌های اطراف ناحیه مقعد، به منظور دفع مدفوع خواهد شد. بر این اساس، اغلب پزشکان متخصص اطفال، مبتلا شدن نوزادان به یبوست را شایع‌ترین علت بروز بیماری بواسیر می‌دانند.

اگر پوست بدن کودکتان کبود میشود این مطلب دلایل کبودی پوست بدن نوزادان و کودکان را بخوانید

2-اسهال:

جالب است بدانید که مبتلا شدن نوزادان به بیماری اسهال نیز باعث می‌شود که کودک بارها و بارها مدفوع خود را دفع کند. دفع مکرر مدفوع می‌تواند باعث به وجود آمدن بافت بواسیر در ناحیه مقعد این فرشته‌های کوچک شود.

3-رژیم غذایی حاوی فیبر کم و هیدراتاسیون ضعیف بدن کودک (در مورد کودکان نوپا):

فیبر و آب کافی برای عبور راحت مدفوع از سیستم گوارشی نوزادان بسیار حیاتی هستند. در نتیجه، می‌توان ادعا کرد که مصرف مقدار کم فیبر و آب می‌تواند مدفوع فرزند شما را سخت کند که برای دفع شدن به فشار بیشتری احتیاج خواهد داشت. در نتیجه، این شرایط ممکن است باعث بروز بیماری هموروئید در بدن نوزاد شود.

4-آموزش نادرست توالت کردن به نوزادان:

با مشاوره نادرست در مورد آموزش توالت کردن، ممکن است کودک روی یک توالت بنشینند و به سختی بر رگ‌های خونی ناحیه مقعد خود فشار وارد کند. در بلند مدت، این فشار مکرر می‌تواند باعث ایجاد هموروئید در بدن کودک، حتی بدون بروز علائمی مانند یبوست یا اسهال شود.

5-ناهنجاری‌های ژنتیکی:

در نظر داشته باشید که بعضی از نوزادان به دلیل ناهنجاری‌های موجود در دستگاه گوارشی خود ممکن است دچار بیماری بواسیر شوند. نوزادانی که سابقه خانوادگی مبتلا شدن به این وضعیت را دارند، بیشتر از سایر همسالان خود مستعد ابتلا به بیماری هموروئید می‌باشند.

به احتمال زیاد، یبوست و اسهال دو مشکل متداول هستند که ممکن است کودک شما نیز با آن‌ها روبرو شود. با این حال، بیماری هموروئید در بین نوزادان تا چه اندازه شایع است؟

بیماری بواسیر در بین نوزادان چقدر شایع است؟

همان‌طور که قبلاً بیان شد، بیماری بواسیر در بین نوزادان و کودکان نوپا بسیار نادر است. نتایج مطالعات اخیر پزشکان متخصص اطفال درباره مشکلات آنورکتال کودکان نشان داده است که بیماری هموروئید تنها در 4.2٪ از نوزادان دیده می‌شود؛ اما خطر مبتلا شدن به این بیماری در افراد نوجوان و بزرگ‌سال قابل توجه است.

با همه این توصیفات، اگر نوزاد شما هنگام نشستن، استراحت کردن یا در هنگام عبور مدفوع دائماً گریه می‌کند، بهتر است علائم بیماری بواسیر را در بدن او مورد بررسی قرار دهید.

علائم بیماری بواسیر در بدن نوزادان:

به خاطر بسپارید که اگر فرزند شما به بیماری هموروئید مبتلا شده باشد، برخی علائم خاص را از بدن خود بروز می‌دهد که شایع‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-مشاهده لکه‌های خون در پوشک و مدفوع نوزاد:

لازم است بدانید که مشاهده لکه‌های خون در پوشک و مدفوع نوزاد اولین علامت بروز بیماری هموروئید در بدن او خواهد بود. در واقع، تورم ناشی از بیماری بواسیر می‌تواند باعث خونریزی بافت‌های مقعد نوزاد شود که به مدفوع نیز راه را پیدا می‌کنند؛ بنابراین، مشاهده لکه‌های خون در پوشک و مدفوع کودک می‌تواند نشانگر این باشد که او به بیماری هموروئید مبتلا شده است. یادتان باشد که اگر کودک شما در حال حاضر یبوست دارد، احتمال بروز این مورد در بدن او بیشتر از سایر کودکان می‌باشد.

رای اطلاع از اینکه علت بروز بیماری فنیل کتونوری در نوزادان چیست؟ این مطلب را بخوانید

2-قرمزی، خونریزی و التهاب مقعد:

اگر لکه‌های خون را در مدفوع و پوشک فرزند خود مشاهده کردید، دهانه مقعد او را بررسی کنید. بواسیر، خود را با التهاب بافت‌های اطراف مقعد و قرمزی آن‌ها نشان می‌دهد. موارد شدید همچنین، این بیماری باعث می‌شود که مقادیر کمی خون در اطراف مقعد بیمار جمع شود.

3-خارش و سوزش بافت‌های مقعد نوزاد:

بواسیر باعث خارش و ناراحتی ناحیه تحتانی لگن نوزادان می‌شود. کودک مبتلا به بواسیر بارها و بارها سعی در لمس کردن مقعد خود خواهد داشت. کودکان نوپای بزرگ‌تر ممکن است اغلب قسمت زیرین خود را خراشیده و حتی از ناراحتی بافت‌های اطراف مقعد خود شکایت کنند.

در صورت مشاهده این علائم در بدن فرزند خود، خوب است در اسرع وقت به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید؛ حتی اگر فقط خون را در پوشک یا مدفوع کودک مشاهده کردید.

بیماری بواسیر در بدن نوزادان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

پزشکان متخصص اطفال می‌توانند به کمک معاینه بصری ناحیه مقعد، بیماری بواسیر را در بدن نوزادان و کودکان نوپا تشخیص دهند. اگر مشکل هموروئید کودکی داخلی بوده و قابل تشخیص نباشد، ممکن است پزشک معالج یک معاینه فیزیکی را پیشنهاد کند. برای این منظور، او با انگشتان خود به آرامی ناحیه اطراف مقعد نوزاد را باز کرده و هرگونه علائم خونریزی داخلی ناشی از بیماری هموروئید را بررسی می‌کند.

سایر روش‌های تشخیصی مانند آنوسکوپی و پروکتوسکوپی (استفاده از پروب برای بازرسی مقعد و روده راست نوزاد) به احتمال بسیار زیاد در مورد نوزادان و کودکان نوپا استفاده نمی‌شود. این روش‌ها ممکن است در مواردی که خونریزی از قسمت‌های داخلی دستگاه گوارشی بیمار غیر از مقعد ناشی می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد.

چگونه می‌توان بیماری هموروئید را در نوزادان درمان کرد؟

بواسیر ممکن است با استفاده از داروهای شیمیایی، داروهای خانگی و تغییر در شیوه زندگی نوزاد درمان شود؛ اما رایج‌ترین روش‌های درمانی بیماری هموروئید در نوزادان به شرح زیر می‌باشند:

  • درمان علت بیماری هموروئید مزمن:

اولین قدم برای درمان این بیماری، از بین بردن دلیل اصلی هموروئید در بدن نوزادان است. بر این اساس، اگر کودک شما به یبوست یا اسهال مبتلا شده باشد، پزشک متخصص اطفال باید این شرایط را در اسرع وقت معالجه کند. پس از رفع مشکل، چند روز صبر کنید تا التهاب فرزندتان کاهش یابد.

  • استفاده از حمام آب گرم:

به یاد داشته باشید که استفاده از حمام آب گرم می‌تواند سوزش ناشی از بیماری هموروئید را در بدن نوزادان تسکین دهد. پس بگذارید تا کودک بیمار حدود 10 دقیقه، دو بار در روز در آب ولرم قرار گیرد. آب گرم بافت بواسیر و رگ‌های خونی ملتهب نوزادان را شل کرده؛ بنابراین سوزش آن‌ها را تسکین می‌دهد. به طور کلی، می‌توان ادعا کرد که حمام آب گرم برای همه نوزادان تسکین‌دهنده است؛ به آن‌ها کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشند.

  • تغییر در رژیم غذایی نوزاد:

مواد غذایی غنی از آب و فیبر مانند غلات کامل، هویج، کلم بروکلی، سیب و پرتقال را در اختیار کودک نوپای خود قرار دهید تا روند درمان بیماری هموروئید در بدن او تسریع یابد.

برای اطلاع از  چگونگی درمان عفونت قارچی به عفونت قارچی پوست نوزاد را خودتان درمان کنید مراجعه کنید

  • استفاده از کرم بواسیر:

این کرم‌ها خارش مقعد بیمار را تسکین می‌دهند. لازم است بدانید که شما باید کرم را فقط طبق دستور پزشک متخصص اطفال استفاده کنید. این دارو باید برای مدت محدودی استفاده شود؛ فقط در شرایطی که کودک از خارش شدید رنج می‌برد، مورد نیاز است.

بر اساس این توضیحات، می‌توان ادعا کرد که درمان علت اصلی بروز بیماری هموروئید در بدن نوزادان به درمان سریع‌تر این مشکلات کمک شایانی می‌کند. با این حال، شما می‌توانید چند اقدام مراقبتی ساده را از منزل امتحان کنید تا از بروز بیماری هموروئید در بدن فرزند خود جلوگیری کرده و او را از درد در امان نگه دارید.

چگونه می‌توان از بروز بیماری بواسیر در بدن نوزادان جلوگیری کرد؟

برخی اقدامات ساده می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری هموروئید در نوزادان و کودک نوپا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد که مهم‌ترین ای موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-مراقب بیماری‌های یبوست و اسهال باشید:

نسبت به اولین علائم یبوست و اسهال در بدن نوزاد خود هوشیار باشید، زیرا این مشکلات در صورت عدم کنترل می‌تواند منجر به بروز بیماری هموروئید شود. اسهال منجر به مدفوع مکرر و آبکی در بدن کودک می‌شود؛ در حالی که یبوست باعث می‌شود که مدفوع کودک سخت شود. این دو بیماری، در صورت عدم درمان می‌توانند خطر ابتلا به هموروئید را در بدن فرزند شما به میزان قابل توجهی افزایش دهند.

2-یادگیری توالت کردن صحیح:

به کودک نوپای خود بگویید که در هنگام دفع مدفوع، به مقعد فشار وارد نکند. همچنین، او را مجبور نکنید که در یک زمان مقرر، توالت کردن خود را تمام کند؛ بگذارید نوزاد روی صندلی دستشویی یا توالت بنشیند و منتظر بماند تا همه مدفوع به راحتی دفع شود. این عمل می‌تواند مانع از تورم و التهاب بواسیر در کودکان نوپا شود.

3-استفاده از رژیم غذایی متعادل:

مخلوط مناسبی از مواد غذایی جامد را به کودک نوپای خود بدهید که شامل مواد غنی از فیبر باشد. همچنین، از او بخواهید تا به اندازه کافی آب بنوشند؛ در این صورت، روند آب‌رسانی به بدن او به طور مناسبی صورت می‌گیرد.

در نهایت به خاطر بسپارید که بیماری هموروئید ناراحت‌کننده است و ممکن است در فعالیت‌های روزمره کودک شما اختلال ایجاد کند. اگرچه این بیماری در بین نوزادان نادر می‌باشد، اما خوب است که مراقب باشید و علائم این بیماری را در بدن فرزند خود بررسی کنید تا به موقع این مشکل برطرف شود. توجه داشته باشید که استفاده از رژیم غذایی مناسب، رفع زود هنگام یبوست و اسهال و آموزش صحیح توالت کردن می‌تواند از بروز بیماری هموروئید در بدن نوزادان پیشگیری کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/