چه عواملی باعث ایجاد خس خس کردن سینه نوزادان می­شود؟

hib-vaccine.THUMB_-800x500

در ابتدا به یاد داشته باشید که خس خس سینه کودکان نشانگر وجود یک مشکل تنفسی در بدن آن‌ها است؛ این وضعیت می‌تواند برای هر مادری نگران‌کننده باشد. در واقع، تنفس یک عملکرد اساسی در بدن همه انسان‌ها است که هر عارضه‌ای در آن می‌تواند تأثیر آنی بر روند رشد نوزادان داشته باشد. با همه این توصیفات، چه عواملی باعث خس خس کردن سینه نوزادان می‌شود؟ این مشکل، چه تأثیری بر روی سلامت کودکان دارد؟ در ادامه این مقاله، اطلاعات کاملی در مورد خس خس سینه نوزادان، علل، علائم و نحوه درمان این بیماری ارائه شده است.

خس خس سینه نوزادان چیست؟

خس خس کردن سینه نوزاد یعنی شنیده شدن صدای سوت در هنگام نفس کشیدن او. این بیماری غالباً دارای صدای بلندی است که شبیه صدای وزش باد در داخل تونل یا صدای یک اسباب‌بازی می‌باشد. خس خس کردن سینه کودک نشان‌دهنده باریک شدن راه‌های هوایی بدن او است که هوا را فشرده کرده؛ در نتیجه صدای خس خس را ایجاد می‌کند. در نهایت، لازم است بدانید که شدت خس خس سینه نوزادان و دفعات آن، با توجه به علل مختلف بروز این مشکل، متفاوت می‌باشد.

چه عواملی باعث ایجاد خس خس کردن سینه نوزادان می‌شود؟

همان‌طور که قبلاً بیان شد، خس خس سینه نوزادان نشانگر وجود ناهنجاری در روند تنفس کودک، به دلیل بروز مشکلات دستگاه تنفسی است. این مشکل می‌تواند به دلیل عفونت یا اختلال خود ایمنی در بدن فرزند شما به وجود آید. شرایط دیگری وجود دارد که می‌تواند باعث ایجاد خس خس کردن سینه کودک شما شود که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-عفونت‌های باکتریایی و ویروسی دستگاه تنفسی می‌توانند باعث خس خس کردن نوزادان شوند. این عفونت‌ها باعث التهاب و تجمع مخاط در راه‌های هوایی بیمار می‌شوند؛ طوری که مجاری هوایی نوزاد را تا حدی باریک می‌کنند که او نتواند هوای کافی را به داخل دستگاه تنفسی خود وارد کند.

2-همچنین، چندین نوع ویروس و باکتری مختلف مانند سرماخوردگی، برونشیولیت، برونشیت، ذات‌الریه و عفونت دستگاه تنفسی فوقانی نیز اغلب منجر به خس خس کردن سینه نوزادان می‌شوند.

برای اطلاع از اینکه علت بروز بیماری فنیل کتونوری در نوزادان چیست؟ این مطلب را بخوانید

3-علاوه بر این موارد، کودک شما می‌تواند به مواد موجود در هوا حساس باشد؛ در نتیجه، این حساسیت باعث خس خس کردن سینه او می‌شود. در چنین شرایطی، مجاری هوایی نوزاد که به ریه‌ها ختم می‌شوند، با تورم و ترشح مخاط اضافی به وجود آلرژن در بدن واکنش نشان می‌دهند که منجر به خس خس کردن و تنگی نفس او می‌شوند. فرزند شما می‌تواند نسبت به بسیاری از مواد موجود در هوا از جمله گرد و غبار، گرده گیاهان، خز حیوانات خانگی و شوره موهای آن‌ها و سوسک حساسیت داشته باشد.

4-جالب است بدانید که بیماری‌های ارثی - ژنتیکی مانند آسم از طریق یک ژن مشکل‌دار در بدن نوزادان به وجود می‌آیند؛ این مشکلات نیز باعث خس خس کردن سینه کودکان می‌شوند. آسم، که غالباً به دلیل آلرژن بالقوه موجود در هوا ایجاد می‌شود، محتمل‌ترین علت ایجاد خس خس مکرر سینه کودکان زیر پنج سال است. فیبروز کیستیک یکی دیگر از بیماری‌های ارثی - ژنتیکی است که خس خس سینه بیمار به عنوان یکی از علائم اصلی آن شناخته می‌شود. این بیماری باعث ترشح مخاط غلیظ در بدن نوزاد شده و انسداد مجاری هوایی او را به دنبال خواهد داشت.

5-ریفلاکس اسید مزمن نشانگر بروز بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش (GERD) در نوزادان است؛ در صورت بروز این بیماری، محتویات معده و اسید معده قوی جهت عبور از مری به داخل گلو وارد می‌شود. این اسید هنگام تماس با مجاری هوایی باعث تحریک آن می‌شود. سوزش و انسداد مجاری هوایی کودک به دلیل محتویات معده منجر به خس خس کردن سینه او می‌شود؛ اکثر پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که خس خس کردن سینه نوزادان یکی از علائم برجسته بروز بیماری ریفلاکس معده به دستگاه گوارش در بدن آن‌ها است.

6- به خاطر بسپارید که آپنه انسدادی خواب نیز یکی از علل اصلی خس خس کردن سینه نوزادان به شمار می‌رود؛ در واقع، هنگام انسداد راه‌های هوایی نوزاد در خواب، این مشکل به وجود می‌آید. یکی از علل شایع این بیماری عفونت لوزه‌ها یا آدنوئید است. بافت این قسمت از بدن در نتیجه عفونت، ورم کرده و به مجاری هوایی فشار آورد؛ در نتیجه، روند تنفس نوزاد با صدای خس خس کردن همراه می‌شود.

7-اسباب ‌بازی کوچکی که کودک درون دهان خود قرار می‌دهد، نیز می‌تواند وارد مجاری هوایی او شده و منجر به انسداد راه‌های هوایی نوزاد شما شود. همچنین، کودک ممکن است بر اثر قورت دادن مواد غذایی کوچک مانند انگور، انواع دانه‌های آجیل و کشمش خفه شود. در واقع، یادتان باشد که هرگونه انسداد راه هوایی در اثر جسم خارجی می‌تواند منجر به گرفتگی راه‌های هوایی فرزند شما شده و خس خس کردن سینه او را به دنبال داشته باشد.

8-در نهایت، لازم است بدانید که دلایل غیر معمول خس خس کردن سینه نوزادان شامل وجود تومورهای گلو و حفره قفسه سینه، اختلال در عملکرد بند ناف نوزادان، مشکلات مادرزادی قلبی، ناهنجاری‌های دستگاه تنفسی فوقانی و مشکلات سیستم گردش خون می‌باشند.

بر اساس این توضیحات، علل مختلفی می‌تواند منجر به ایجاد خس خس کردن سینه نوزادان شود؛ اما ممکن است والدین همیشه نتوانند تشخیص دهند که آیا این بیماری، تنها خس خس کردن سینه نوزاد است یا مشکل بزرگ‌تری را به دنبال دارد.

چگونه بفهمیم که کودک دچار خس خس کردن سینه شده است؟

علامت اصلی خس خس کردن سینه نوزادان، صدایی است که در هر بار نفس کودک شنیده می‌شود. با این حال، اگر این صدا در بدن فرزند شما به سختی قابل شنیدن است یا می‌خواهید مطمئن شوید که کودک شما دچار خس خس سینه شده است، به دنبال علائم خاصی در بدن او باشید که شایع‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • شکم کودک سریع‌تر از حد طبیعی حرکت می‌کند. جالب است بدانید که در چنین شرایطی، شما می‌توانید انبساط و انقباض سریع قفسه سینه فرزند خود را مشاهده کنید.
  • سفت شدن عضلات گردن در هنگام تنفس نشانگر خس خس کردن سینه نوزادان است.
  • سوراخ بینی این نوزادان مرتباً باز و بسته می‌شود.
  • پوست بدن و صورت نوزاد بیمار قرمز یا آبی می‌شود؛ در نظر داشته باشید که این علامت می‌تواند ناشی از وجود اکسیژن ناکافی در خون فرزند شما باشد.

در چه شرایطی باید در مورد خس خس کردن سینه نوزادان نگران شد؟

لازم است بدانید که خس خس کردن سینه در نوزادان مبتلا به سرماخوردگی یا سایر عفونت‌های تنفسی شایع است؛ اما، این مشکل معمولاً در هنگام از بین رفتن عفونت، خود به خود از بین می‌رود. با این حال، خس خس کردن سینه نوزادان در برخی مواقع می‌تواند دلیلی برای نگرانی والدین باشد که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • خس خس کردن سینه نوزاد در حین غذا خوردن، به طور ناگهانی:

اگر کودک شما مشکلی در روند تنفس خود نداشته باشد و فقط در هنگام غذا خوردن، شروع به خس خس کردن کند، می‌تواند نشانگر این باشد که یک تکه از غذا راه‌های هوایی او را مسدود کرده و او دچار خفگی شده است.

  • خس خس کردن سینه نوزاد در هنگام تنهایی:

شما هرگز نباید نوزادان را تنها بگذارید، به خصوص هنگامی که آن‌ها شروع به خزیدن یا راه رفتن کرده و می‌توانند اشیاء کوچک را در دهان خود بگذارند. قرار گرفتن اشیاء خارجی در مجاری هوایی نوزادان می‌تواند منجر به انسداد راه‌های هوایی آن‌ها شده و خفگی کودک شما را به دنبال داشته باشد. در چنین شرایطی، وقتی کودک سعی بر تنفس دارد، صدای خس خس از سینه او به گوش می‌رسد.

اگر پوست بدن کودکتان کبود میشود این مطلب دلایل کبودی پوست بدن نوزادان و کودکان را بخوانید

  • اگر خس خس کردن سینه نوزادی با روند خوردن و خوابیدن او تداخل داشته باشد:

اگر خس خس مردن سینه کودک شما به او اجازه نمی‌دهد که درست غذا بخورد یا بخوابد، این علامت می‌تواند نشانه بروز یک بیماری شدید در بدن او باشد.

  • خس خس سینه نوزادان به دلیل عدم دریافت به موقع دارو:

نوزادانی که مبتلا به آسم و فیبروز کیستیک هستند، باید به موقع و بدون وقفه، داروهای تجویزی پزشک متخصص اطفال را مصرف کنند. عدم رعایت برنامه دریافت دارو باعث عود علائم شدید این بیماری در بدن آن‌ها خواهد شد. نوزادان مبتلا به آسم شدید نیز در موارد اضطراری نیاز به حمل دستگاه استنشاق دارند.

با همه این توصیفات، اگر خس خس کردن سینه فرزند شما به طور ناگهانی ظاهر شده و باعث ناراحتی شدید او می‌شود، شما باید سریعاً او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

خس خس کردن سینه نوزادان چگونه درمان می‌شود؟

در اغلب موارد، درمان علت اصلی بروز بیماری، خس خس کردن سینه نوزادان را نیز از بین می‌برد. با این حال، رایج‌ترین گزینه‌های درمانی خس خس کردن سینه نوزادان شامل موارد زیر می‌باشد:

  • آنتی‌بیوتیک‌ها برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی در بدن نوزادان مفید هستند. رعایت دقیق دوره درمانی آنتی‌بیوتیکی برای از بین بردن نشانه‌های بیماری که منجر به خس خس کردن سینه نوزاد شده، بسیار ضروری می‌باشد.
  • همچنین، نوزادان مبتلا به آسم یا فیبروز کیستیک برای مقابله با بیماری خود به برنامه درمانی تخصصی نیاز دارند؛ اما علائمی مانند خس خس کردن سینه این بیماران را می‌توان با استفاده از تجهیزات ویژه و به کمک داروهایی به شکل بخار کنترل کرد.
  • برخی علل شدید خس خس کردن سینه نوزادان مانند آپنه انسدادی خواب بر اثر عفونت لوزه یا آدنوئید نیز ممکن است به کمک عمل جراحی برطرف شود. با این حال، جراحی چنین نوزادانی به ندرت مورد نیاز است؛ بیشتر موارد تنها از طریق مصرف داروها قابل رفع است؛ اما، دلایل نادر خس خس سینه نوزادان مانند نقایص مادرزادی قلب به عمل جراحی و مراقبت دقیق بعد از عمل نیاز دارد.
  • به یاد داشته باشید که استفاده از دستگاه‌های مرطوب‌کننده نیز تنفس را برای کودکان بیمار راحت‌تر می‌کنند. آکادمی اطفال آمریکا، استفاده از این مرطوب‌کننده‌ها را برای کودکانی که به دلیل ابتلا به انواع بیماری‌های تنفسی یا عفونت، دچار مشکل هستند، توصیه می‌کند.
  • علاوه بر این موارد، شما می‌توانید از قطره‌های شور برای پاک کردن راه‌های هوایی فرزند خود از مخاط در هنگام سرماخوردگی استفاده کنید. همچنین، استفاده از سرنگ لاستیکی به شما این امکان را می‌دهد که مخاط را از بینی فرزند خود خارج کنید. با این حال، برای استفاده از قطره‌های نمکی متناسب با سن کودک خود، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

در موارد خاص، می‌توان با رعایت برخی اقدامات ساده، از خس خس کردن سینه نوزادان جلوگیری کرد که در ادامه، مورد بحث قرار خواهیم داد.

چگونه می‌توان از خس خس کردن سینه نوزادان جلوگیری کرد؟

در حالی که شما نمی‌توانید از بروز بیماری‌های ارثی – ژنتیکی در بدن فرزند خود جلوگیری کنید، اما می‌توانید خطر ابتلا به خس خس سینه را به حداقل برسانید. برخی از رایج‌ترین اقدامات جهت پیشگیری از خس خس کردن سینه نوزادان به شرح زیر می‌باشند:

  • کودک را از عوامل بیماری‌زا محافظت کنید:

محیط اطراف کودک خود را تمیز نگه دارید. احتیاط را رعایت کنید و کودک را از افراد مبتلا به انواع عفونت‌ها دور نگه دارید. والدین مبتلا به عفونت نیز در هنگام بغل کردن فرزند خود باید ماسک داشته باشند.

  • داروهای فرزند خود را به موقع مصرف کنید:

به نوزادان مبتلا به آسم باید به موقع دارو داده شود. برای جلوگیری از خس خس کردن سینه این نوزادان و بروز سایر عوارض، داروهای بیمار را همیشه به موقع استفاده کنید.

  • احتمال خطر خفگی را از بین ببرید:

لازم است بدانید که نوزادان با برداشتن اشیا اطراف و گذاشتن آن‌ها در دهان خود، چیزهای اطراف را کشف می‌کنند. این امر، همواره آن‌ها را در معرض خطر خفگی بالقوه قرار می‌دهد. برای جلوگیری از این امر، خانه خود را از وسایلی که می‌تواند خطر خفگی برای کودک ایجاد کند، تمیز نمایید. همچنین، انگور، کشمش، دانه‌های آجیل و سایر مواد غذایی را که می‌توانند به راحتی در گلوی نوزادان گیر کنند، از دسترس فرزند خود دور کنید.

برای اطلاع از اینکه علت بروز خال لکه شرابی در نوزادان چیست؟ این مطلب را بخوانید

  • نسبت به علائم اولیه خس خس کردن سینه فرزند خود حساس باشید:

ممکن است کودک شما علائم اولیه خس خس کردن سینه مانند تنفس سریع را از خود نشان دهد؛ مراقب این علائم باشید! تشخیص سریع امکان درمان به موقع را فراهم می‌کند که از بروز عوارض بعدی در بدن نوزادان نیز جلوگیری خواهد کرد.

در نهایت، یادتان باشد که خس خس سینه نوزادان به دلیل سرماخوردگی و سایر عفونت‌های تنفسی که به مرور زمان بهبود می‌یابد، بسیار متداول است؛ اما اگر خس خس کردن سینه نوزادی غیر معمول و شدید باشد، شما باید در اسرع وقت با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن او مشورت کنید. در غیر این صورت، مراقبت در خانه و رعایت اقدامات مناسب می‌تواند خس خس کردن سینه فرزند شما را از بین ببرد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/