درمان سوزش سر دل نوزادان با رانیتیدین

Syringe1

در ابتدا به یاد داشته باشید که تولید بیش از حد اسید در معده نوزادان و سوزش سر دل آن‌ها یکی از مشکل جهانی به شمار می‌رود. برای مقابله با این مشکل کودکان، داروهای مختلفی وجود دارد؛ رانیتیدین، یکی از رایج‌ترین این داروها است که با نام تجاری "زنتاک" در سراسر دنیا به فروش می‌رسد؛ اما آیا می‌توان برای درمان سوزش سر دل نوزادان از رانیتیدین استفاده کرد؟ آیا استفاده از رانیتیدین برای درمان سوزش سر دل همه نوزادان ایمن است؟

در ادامه این مقاله، به همه سؤالات شما در مورد استفاده از رانیتیدین برای کاهش اسید در معده نوزادان و سوزش سر دل آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

زنتاک چیست؟

زنتاک، نام تجاری ترکیب آنتی اسید عمومی به نام رانیتیدین است. رانیتیدین، نوعی مسدودکننده هیستامین -2 (H2) است که به منظور جلوگیری از تولید اسیدهای اضافی توسط سلول‌های معده، در نتیجه برای درمان سوزش سر دل نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر پوست بدن کودکتان کبود میشود این مطلب دلایل کبودی پوست بدن نوزادان و کودکان را بخوانید

آیا می‌توان برای درمان سوزش سر دل نوزادان از رانیتیدین استفاده کرد؟

بله لازم است بدانید که همه نوزادان می‌توانند رانیتیدین (زنتاک) را فقط با تجویز پزشک متخصص اطفال مصرف کنند؛ هرگز این دارو را بدون تجویز پزشک معالج، به نوزادان و کودکان نوپا ندهید. در صورت استفاده از دوز مناسب، رانیتیدین می‌تواند برای درمان مشکلات معده فرزند شما مؤثر باشد و عوارض جانبی را در بدن او به دنبال نخواهد داشت.

سن مناسب نوزادان برای مصرف رانیتیدین:

جالب است بدانید که این دارو معمولاً برای درمان سوزش سر دل نوزادان یک ماهه نیز تجویز می‌شود؛ اما در صورتی که کودک کمتر از یک ماه سن داشته باشد، پزشک متخصص اطفال به جای استفاده از درمان دارویی، تغییر در رژیم غذایی مادر و سایر گزینه‌های پزشکی ایمن‌تر را جهت بهبود وضعیت بیمار مورد بررسی قرار می‌دهد.

رانیتیدین برای درمان چه مشکلاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

همان‌طور که قبلاً بیان شد، رانیتیدین برای معالجه بیماری‌های مختلفی در بدن نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

1-ریفلاکس اسید معده:

در صورت بروز چنین شرایطی، اسفنکتر پایین مری که در محل اتصال مری و معده قرار دارد، کاملاً بسته نمی‌شود؛ اجازه می‌دهد تا مقداری اسید معده به سمت بالا، یعنی به سمت دهان نوزاد جریان یابد. در این وضعیت، استفاده از رانیتیدین می‌تواند ترشح اسید معده را مهار کند؛ بنابراین از ریفلاکس اسید معده در بدن نوزادان پیشگیری می‌کند.

2-ریفلاکس اسید معده به مری:

اگر ریفلاکس اسید معده نوزادی مزمن شود، آن را ریفلاکس اسید معده به مری می‌نامند. رانیتیدین با جلوگیری از تجمع بیش از حد اسید در معده بیمار، ریفلاکس اسید معده به مری را تسکین می‌بخشد.

3-بیماری مری:

بیماری مری نیز از جمله شرایطی است که با استفاده از رانیتیدین، قابل درمان می‌باشد. این بیماری، التهاب پوشش داخلی مری است که به دلایل مختلفی از جمله ریفلاکس اسید معده به مری ایجاد می‌شود. اکثر پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که مصرف رانیتیدین برای درمان این بیماری نیز مؤثر است.

دوز مناسب رانیتیدین برای نوزادان:

معمولاً، پزشک متخصص اطفال در حدود 1 تا 2 میلی‌گرم رانیتیدین را به ازای هر کیلوگرم از وزن کودک تجویز می‌کند. همچنین، پزشک معالج توصیه می‌کند که این دارو نباید بیش از دو یا سه بار در روز مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال، اگر کودک شما حدود 10 کیلوگرم وزن داشته باشد، در هر بار مصرف باید 20 میلی‌گرم از این دارو را دریافت کند؛ در صورت استفاده از رانیتیدین برای سه وعده در روز، فرزند شما حدود 60 میلی‌گرم از این دارو را در طی یک شبانه‌روز دریافت می‌کند.

به خاطر بسپارید که حداکثر دوز مصرفی رانیتیدین برای نوزادان تقریباً 100 میلی‌گرم در روز طبق تجویز پزشک متخصص اطفال است. همچنین، این دارو اغلب به مدت دو هفته برای بهبود وضعیت دستگاه گوارشی نوزادان تجویز می‌شود. در نهایت، توجه داشته باشید که دوز و مدت زمان استفاده از رانیتیدین به عوامل مختلفی از جمله سن کودک و شدت بیماری او بستگی دارد. همچنین، پزشک معالج بهترین زمان مصرف دارو (معده پر یا معده خالی) را به شما اطلاع می‌دهد. علاوه بر این موارد، اگر لازم باشد، شما باید رانیتیدین را با سایر داروها (مانند قطره آنتی اسید) ترکیب کنید.

رانیتیدین را چگونه می‌توان برای بهبود وضعیت بدن نوزادان مورد استفاده قرار داد؟

لازم است بدانید که این دارو به صورت شربت یا قرص جوشان برای مصرف نوزادان، در بازار موجود است. تجویز شربت به نوزادان بزرگ‌تر که ممکن است طعم شیرین آن را دوست داشته باشند، رایج می‌باشد. با این حال، برای درمان نوزادان کوچک‌تر قرص‌های جوشان تجویز می‌شود که با راحتی در آب حل خواهند شد. همچنین، شما می‌توانید آب قرص‌های جوشان را از طریق سرنگ قطره‌ای به کودک خود بدهید.

برای اطلاع از  چگونگی درمان عفونت قارچی به عفونت قارچی پوست نوزاد را خودتان درمان کنید مراجعه کنید

چقدر طول می‌کشد تا رانیتیدین، سوزش سر دل نوزادان را تسکین دهد؟

زمان لازم برای تأثیر دارو بستگی به شدت ریفلاکس اسید معده نوزاد دارد؛ اما در حالت ایده‌آل، بیمار باید در طی دو هفته بعد از اولین روزی که رانیتیدین را مصرف کرده است، از شر ریفلاکس اسید معده و ریفلاکس اسید معده به مری رهایی یابد.

آیا مصرف رانیتیدین، عوارض جانبی را در بدن نوزادان به دنبال خواهد داشت؟

بله رانیتیدین نیز مانند هر داروی دیگری، عوارض جانبی را در بدن فرزند شما به دنبال خواهد داشت که مهم‌ترین این عوارض شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سردرد
  • بهانه‌گیری نوزاد
  • بی‌حالی و خواب‌آلودگی
  • اسهال
  • حالت تهوع
  • یبوست

با همه این توصیفات، در نظر داشته باشید که تجویز رانیتیدین برای نوزادان عوارض جانبی زیادی ندارند؛ این عوارض جانبی نیز معمولاً پس از قطع مصرف دارو، به طور کامل از بین می‌روند. جالب است بدانید که اثرات منفی مصرف رانیتیدین در کمتر از 2٪ نوزادانی که این دارو را مصرف می‌کنند، قابل توجه است؛ اما ممکن است برخی عوارض جانبی طولانی مدت نیز در صورت استفاده از رانیتیدین، در بدن فرزند شما دیده شود.

اثرات جانبی طولانی مدت تجویز رانیتیدین برای نوزادان:

همان‌طور که قبلاً بیان شد، رانیتیدین به ندرت اثرات طولانی مدتی بر سلامتی کودک دارد؛ اما اگر به طور مرتب، به کودکی زنتاك داده شود یا اگر این دارو بیش از حد مصرف شود، كودك می‌تواند با برخی عوارض جانبی روبرو شود که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • تکرار عفونت معده:

رانیتیدین، اسید معده را سرکوب می‌کند که نقش مهمی در از بین بردن عوامل بیماری‌زا دارد. مصرف زیاد رانیتیدین به دلیل تولید اسید معده کمتر می‌تواند خطر عفونت معده را در بدن نوزاد مصرف‌کننده به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

  • انتروکولیت نکروزان:

در صورت بروز این وضعیت، باکتری‌ها دیواره روده‌های نوزاد را تخریب کرده و سوراخ‌هایی را در دیواره‌های روده ایجاد می‌کنند. در این صورت، مدفوع و مواد غذایی نیمه هضم شده از این سوراخ‌ها به داخل حفره شکم بیمار می‌ریزند و باعث بروز عفونت شدید می‌شوند. در حالی که علت دقیق بروز این بیماری مشخص نیست، نتایج برخی از مطالعات اخیر پزشکان متخصص اطفال نشان داده است که مصرف بیش از حد مسدود‌کننده‌های H-2 مانند رانیتیدین (زنتاک) برای درمان ریفلاکس اسید معده نوزادان می‌تواند آن‌ها را در معرض خطر انتروکولیت نکروزان قرار دهد.

  • بروز مشکلاتی در عملکرد کبد نوزادان:

به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از این دارو ممکن است باعث کاهش توانایی‌های کبدی فرزند شما شود؛ در نتیجه، منجر به حساسیت کبد به بیماری‌هایی مانند هپاتیت خواهد شد. با این حال، لازم است بدانید که مشکلات کبدی ناشی از مصرف رانیتیدین در بدن یکی از 1000 بیمار دیده می‌شود.

  • مشکلات عصبی - روانشناختی:

عوارضی مانند بی‌قراری مزمن، سردرگمی، هذیان و توهم می‌تواند در نتیجه مصرف رانیتیدین، در بدن نوزادان دیده شود. با این وجود، این عوارض جانبی در کمتر از 1٪ مصرف‌کنندگان ای دارو، معمولاً در بین کودکانی که دچار بیماری بحرانی بوده و داروهای متعددی را مصرف می‌کنند، دیده می‌شود.

  • مشکلات قلبی و عروقی:

این یک عارضه جانبی نادر رانیتیدین است که در بدن یکی از یک میلیون بیمار مبتلا به ریفلاکس اسید معده دیده می‌شود. این عارضه فقط به دلیل مصرف بیش از حد رانیتیدین در دوره زمانی خیلی کوتاه رخ می‌دهد. مشکلات قلبی شامل ضربان قلب غیر طبیعی، ضربان قلب بیش از حد یا خیلی کم‌تر از حد متوسط ​​می‌باشند.

اگر نوزادی در حین مصرف رانیتیدین، باز هم با علائم ریفلاکس اسید معده روبرو شود، چه باید کرد؟

اگر کودک شما علی‌رغم استفاده از رانیتیدین، علائم بیماری را تجربه می‌کند، بلافاصله او را به بیمارستان یا مطب بک پزشک متخصص اطفال ببرید. این وضعیت می‌تواند نشان‌دهنده برخی بیماری‌های زمینه‌ای دیگر یا بیماری‌های شیرخوارگی مانند تنگی پیلوریک باشد که باعث می‌شود کودک دچار ضعف شود. پس کودک خود را در صورت وجود علائم ریفلاکس اسید معده مزمن که حتی با رانیتیدین نیز متوقف نمی‌شود، به نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

اگر پوست بدن نوزاد شما جوش میزند خواندن این مطلب علت ایجاد جوش بر روی پوست بدن نوزادان چیست؟ به شما توصیه میشود

سؤالات متداول در مورد مصرف رانیتیدین برای درمان مشکلات دستگاه گوارشی نوزادان:

1-آیا زنتاک مشابه Prilosec و Prevacid است؟

لازم است بدانید که رانیتیدین، دارویی متفاوت با Prilosec و Prevacid است. Prilosec با نام تجاری امپرازول و Prevacid با نام تجاری لانزوپرازول در بازار وجود دارد. هر دو این داروها متعلق به گروه ترکیبی به نام مهارکننده‌های پروتون هستند که برای معالجه ریفلاکس اسید معده نیز استفاده می‌شوند؛ در حالی که رانیتیدین یک مهارکننده H2 است که در بدن نوزادان، متفاوت از دو نوع دیگر عمل می‌کند.

2-آیا مصرف رانیتیدین می‌تواند گاز معده نوزادان را درمان کند؟

هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد رانیتیدین می‌تواند کودکان را از گاز معده بیش از حد رهایی بخشد؛ تنها این دارو ممکن است به کاهش گاز معده ناشی از ریفلاکس اسید کمک کند، اما مستقیماً گاز معده فرزند شما را درمان نخواهد کرد. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر بسپارید که رانیتیدین، دارویی است که در درجه اول برای درمان ریفلاکس اسید معده و ریفلاکس اسید معده به مری در نوزادان تجویز می‌شود.

معمولاً، رانیتیدین عوارض جانبی جدی را در بدن نوزادان به دنبال ندارد؛ تأثیر طولانی مدتی بر روند سلامت کودک شما نخواهد داشت. با وجود این، پزشک متخصص اطفال این دارو را به عنوان آخرین راه‌حل انتخاب می‌کند؛ وقتی به نظر می‌رسد که ریفلاکس اسید معده نوزادی به سادگی قابل درمان نیست. کارشناسان اظهار داشتند که رانیتیدین از داروهای ایمن‌ برای بهبود وضعیت بدن نوزادان است، اما برای آگاهی از اثرات واقعی آن، تحقیقات بیشتری لازم است. بر اساس این توضیحات، برای ایمنی کودک خود، از رانیتیدین فقط در صورت تجویز پزشک متخصص اطفال استفاده کنید. خوددرمانی برای زندگی همه کودکان خطرناک است!

 اطلاعات این مقاله فقط برای درک موارد مصرف رانیتیدین برای تسکین مشکلات گوارشی نوزادان است؛ شما نباید بدون نسخه پزشک متخصص اطفال از این دارو برای درمان فرزند خود استفاده کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/