علت بروز گلو­درد در نوزادان چیست؟

Sore-Throat-Strep-Throat-875x470-1

 در ابتدا به یاد داشته باشید که نوزاد مبتلا به گلودرد، قطعاً روند تغذیه درستی نخواهد داشت. به عبارت بهتر، گلودرد، مشکل بسیار دردناکی در نوزادان است که روند طبیعی عملکرد بدن آن‌‌ها را دچار اختلال کرده و بر فعالیت‌‌های روزمره کودک مانند تغذیه او با شیر مادر و ساعت خواب نوزاد تأثیر می‌‌گذارد. گلودرد، معمولاً به عنوان اولین نشانه بروز عفونت در بدن نوزادان شناخته می‌‌شود. درمان سریع و پیشگیری از بروز این مشکل در بدن نوزادان آسان بوده و آن‌‌ها را به روند طبیعی زندگی و تغذیه برمی‌‌گرداند. ادامه این مقاله به شما کمک می‌‌کند تا یاد بگیرد که چه چیزی باعث بروز گلودرد در نوزادان می‌‌شود و روش‌‌های درمان و محافظت از نوزادان در برابر عفونت گلو کدام‌‌ها هستند.

علت بروز گلو‌‌درد در نوزادان چیست؟

لازم است بدانید که گلودرد می‌‌تواند نشانه‌‌ای از بروز شرایط مختلف در بدن نوزادان باشد. در ادامه این مقاله، علل اصلی بروز گلودرد در نوزادان ارائه شده است که رایج‌‌ترین این موارد به شرح زیر می‌‌باشند:

1-عفونت ویروسی عامل اصلی بروز گلودرد در نوزادان است. تعداد زیادی از ویروس‌‌ها می‌‌توانند این بیماری را در بدن فرزند شما ایجاد کنند، اما ویروس سرماخوردگی، ویروس آنفولانزای مرغی، ویروس آنفلوانزا، ویروس ککساکی و ویروس تبخال مهم‌‌ترین عواملی هستند که باعث بروز گلودرد در بدن او می‌‌شوند.

2-همچنین، عفونت‌‌های باکتریایی ناشی از استرپتوکوک (گلودرد استرپتوکوک) و کورینباکتریوم دیفتری (دیفتری) نیز می‌‌توانند منجر به گلودرد شدید در بدن نوزادان شوند.

3-آلرژی ناشی از استنشاق آلرژن‌‌های بالقوه مانند گرده، ذرات آرد گندم یا گرد و غبار هوا نیز می‌‌تواند منجر به خارش گلو در نوزادان شده و درد شدید این ناحیه از بدن را به دنبال داشته باشد. آلرژی که منجر به بروز گلودرد در نوزادان می‌‌شود، با عنوان آلرژی رینیتیت شناخته می‌‌شود.

4-در صورت بروز بیماری ریفلاکس اسید معده در بدن نوزاد نیز اسیدهای معده و سایر مواد آن به سمت گلو حرکت کرده و باعث تحریک شدید این ناحیه از بدن می‌شوند؛ در نتیجه، می‌‌توان ادعا کرد که ریفلاکس اسید معده هم یکی از مهم‌‌ترین علل بروز گلودرد در بدن نوزادان است.

5-علاوه بر این موارد، دود و آلودگی، مانند ذرات معلق در هوا بر روی پوشش گلوی ظریف نوزاد تأثیر گذاشته؛ در نهایت باعث بروز گلودرد در بدن او می‌‌شود.

برای اطلاع از اینکه علت بروز خال لکه شرابی در نوزادان چیست؟ این مطلب را بخوانید

با همه این توصیفات، علائم گلودرد در بدن نوزادان به راحتی توسط والدین او قابل مشاهده خواهد بود. تخلیه بیش از حد مایع مخاطی و قرمز شدن اطراف دهان نوزاد، شایع‌‌ترین نشانه‌‌های بروز گلودرد به شمار می‌‌روند! شما باید به محض این که متوجه این علائم در بدن فرزند خود شدید، او را به بیمارستان یا مطب پزشک متخصص اطفال برسانید.

علائم گلودرد در نوزادان چیست؟

در ادامه این مقاله، مهم‌‌ترین علائم بروز گلودرد در بدن نوزادان مورد بررسی قرار می‌‌گیرند که مهم‌‌ترین این موارد به شرح زیر می‌‌باشند:

  • قرمزی داخل گلوی نوزاد:

هر بار که کودک مبتلا به گلودرد دهان خود را برای تغذیه با شیر مادر یا گریه باز می‌‌کند، شما متوجه رنگ قرمز تیره در قسمت پشتی دهان، جایی که گلو آغاز می‌‌‌‌شود، خواهید شد.

  • بروز مشکلاتی در روند بلع نوزاد:

کودک مبتلا به گلودرد با مشکلاتی در خوردن مواد غذایی جامد یا شیر مادر مواجه خواهد شد. در واقع، هنگامی که کودک گرسنه است، به دلیل درد ناشی بلع مواد غذایی، روند تغذیه خود را همراه با گریه متوقف خواهد کرد.

  • ظاهر شدن تکه‌‌های سفید روی لوزه‌‌های نوزاد:

لوزه‌‌های نوزاد مبتلا به گلودرد، به لکه‌‌های سفید پوستی آلوده می‌‌شوند. در واقع، لکه‌‌هایی از جنس گلبول‌‌های سفید در بدن بیمار ساخته می‌‌شوند تا او را در مقابل بیماری‌‌های مختلف محافظت کنند. حضور این لکه‌‌های سفید در لوزه‌‌های کودک، نشان‌‌گر وجود عفونت در بدن او است.

  • تورم گردن نوزاد:

در برخی موارد، التهاب گلوی نوزاد در خارج از بدن او نیز دیده می‌‌شود؛ در واقع، به نظر می‌‌رسد که لوزه‌‌های متورم شده است.

  • عوض شدن صدای نوزاد:

نوزادان بزرگ‌‌تری که می‌‌توانند صحبت کنند، به علت التهاب لوزه‌‌ها، با عوض شدن صدای خود روبرو می‌‌شوند.

  • سرفه کردن نوزاد:

به خاطر بسپارید که تحریک ناشی از گلودرد می‌‌تواند سرفه‌‌های شدید و مکرری را در بدن کودک بیمار به دنبال داشته باشد.

اگر پوست بدن کودکتان کبود میشود این مطلب دلایل کبودی پوست بدن نوزادان و کودکان را بخوانید

با همه این توضیحات، لازم است بدانید که گلو‌‌درد معمولاً یک وضعیت خوش‌‌خیم در بدن نوزادان به شمار می‌‌رود که می‌‌توان در خانه، از طریق برخی داروهای خانگی که برای سلامت نوزاد ایمن هستند، وضعیت بدن بیمار را تسکین داد.

درمان‌‌های خانگی برای گلودرد نوزادان:

جالب است بدانید که استفاده از روش‌‌های درمان خانگی، ایده خوبی برای از بین بردن ناراحتی ناشی از گلودرد در بدن نوزادان می‌‌باشد. در ادامه این مقاله، راه‌‌کارهایی که شما می‌‌توانید برای تسکین گلودرد فرزند خود انجام دهید، ارائه شده است که مهم‌‌ترین این موارد به شرح زیر می‌‌باشند:

  • مصرف آب گرم، سالم‌‌ترین درمان خانگی توصیه شده توسط آکادمی آمریکایی اطفال برای بهبود گلودرد نوزادان 3 ماهه و بالاتر از آن است. برای این منظور، آب آشامیدنی را به اندازه‌‌ای گرم کنید که قابل بلعیدن باشد. حدود 5 تا 15 میلی‌‌لیتر آب را چهار بار در روز، به رژیم غذایی فرزند خود اضافه کنید تا علائم گلودرد مانند خارش، درد و التهاب آن را تسکین دهد.
  • سوپ مرغ یا سبزیجات را نیز می‌‌توان به برنامه غذایی نوزادانی که بیش از شش ماه سن دارند، اضافه کرد. برای این منظور، سوپ سبزیجات یا مرغ را گرم کرده و به رژیم غذایی فرزند بیمار خود اضافه کنید.
  • همچنین، می‌‌توان از مایعات مناسب و شیردهی بیش از حد طبیعی برای درمان نوزادان مبتلا به گلودردی که کمتر از شش ماه سن دارند، استفاده کرد؛ این روند، باعث کاهش علائم تحریک گلو در نوزادان می‌‌شود. نوزادانی که بیش از شش ماه سن دارند، باید مقدار زیادی مایعات مانند پوره و فرنی رقیق شده را جهت آرام کردن درد گلوی خود مصرف کنند. از قرار دادن آب میوه در برنامه غذایی نوزادان مبتلا به گلودرد اجتناب کنید، زیرا مفید نبوده و مزایای تغذیه‌‌ای برای بدن فرزند شما ندارد.
  • همچنین، شما می‌‌توانید یک دستگاه مرطوب‌‌کننده هوا را در اتاق نوزاد خود نصب کنید تا سطح بخار هوا را در میزان ایده‌‌آل آن حفظ کند. لازم است بدانید که هوای خشک می‌‌تواند گلودرد کودک شما را تحریک کند؛ در حالی که رطوبت مطلوب هوا باعث تسکین این مشکل می‌‌شود. شما باید از یک مرطوب‌‌کننده ملایم بخار آب (نه گرم‌‌/ نه سرد) برای بهبود وضعیت فرزند خود استفاده کنید تا خطر سوزش بینی او را به حداقل برسانید.

پزشکان متخصص اطفال استفاده از شربت‌‌ و قرص گلودرد را به نوزادان توصیه نمی‌‌کنند، زیرا مزایای زیادی را به بدن آن‌‌ها ارائه نمی‌‌دهد. با همه این توصیفات، در نظر داشته باشید که اگر کودک شما کمتر از سه ماه سن دارد، هیچ درمان خانگی را برای بهبود وضعیت بدن او امتحان نکنید؛ در عوض، با یک پزشک متخصص اطفال برای درمان او مشورت کنید.

چه زمانی باید در مورد گلودرد نوزاد خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کرد؟

به یاد داشته باشید که اگر گلو‌‌درد فرزند شما همراه با علائم خاصی باشد، باید او را به بیمارستان یا مطب یک دکتر متخصص اطفال ببرید. شایع‌‌ترین این علائم به شرح زیر می‌‌باشند:

  • تب
  • اسهال
  • استفراغ و بروز حالت تهوع
  • ترشح بیش از حد موکوس از بینی نوزاد
  • ایجاد جوش‌‌های قرمز در اطراف دهان و سایر قسمت‌‌های بدن نوزاد
  • سرماخوردگی
  • بی‌‌اشتهایی نوزاد

در چنین شرایطی، دکتر متخصص اطفال تنها پس از تشخیص کامل وضعیت بدن نوزاد، روش‌‌های درمان خاصی را به شما پیشنهاد خواهد کرد.

چگونه پزشک متخصص اطفال، علائم گلودرد را در بدن نوزادان تشخیص می‌‌دهد؟

این فرآیند شامل یک یا چند گام است که با توجه به شرایط بدنی بیمار انتخاب می‌‌شوند. مهم‌‌ترین این موارد به شرح زیر می‌‌باشند:

1-معاینه فیزیکی نوزاد:

پزشک متخصص اطفال علائمی مانند قرمزی پوست و التهاب گلوی نوزاد را مورد معاینه قرار داده؛ به دنبال لکه ‌‌های سفید بر روی لوزه‌‌های او خواهد بود. همچنین، دکتر از والدین بیمار سؤال می‌‌کند که آیا نوزاد با مشکلاتی در روند تغذیه خود با شیر مادر روبرو است؟ آیا نوزاد مشکل خواب دارد؟

برای اطلاع از اینکه این مطلب را بخوانید

2-بررسی وضعیت مخاط گلوی نوزاد:

برای این منظور، پزشک متخصص اطفال از ابزار استریل برای جمع‌‌آوری مخاط گلوی بیمار استفاده می‌‌کند. مخاط جمع‌‌آوری شده جهت بررسی حضور پاتوژن‌‌ها مورد آزمایش قرار می‌‌گیرد.

3-آزمایش خون:

در نهایت، لازم است بدانید که آزمایش خون نیز به پزشک متخصص اطفال کمک می‌‌کند تا پاتوژن اساسی را که موجب بروز گلودرد در بدن نوزاد شده است، تشخیص دهد.

تشخیص علت واقعی گلودرد در نوزادان، راه را برای ارائه روش‌‌های درمانی مناسب هورا می‌‌کند.

چگونه می‌‌توان گلودرد نوزادان را درمان کرد؟

جالب است بدانید که گلودرد نوزادان معمولاً نیاز به درمان خاصی ندارد. با این حال، ممکن است پزشک متخصص اطفال داروهایی را برای تسکین وضعیت بدن بیماری تجویز کند. در صورتی که گلودرد نوزادی ناشی از باکتری باشد، دکتر انواع آنتی‌‌بیوتیک‌‌ها را برای درمان او تجویز می‌‌کند؛ اما عفونت‌‌های ویروسی به ندرت به دارو نیاز دارند، چرا که علائم شدید این نوع گلودرد پس از یک هفته تا ده روز، خود به خود از بین می‌‌روند. بر این اساس، کارشناسان توصیه می‌‌کنند از داروهای گلودرد برای بهبود سریع‌‌تر نوزادان استفاده نشود، مگر اینکه مشکل جدی باشد؛ اما از آنجایی که نوزادان مبتلا به گلودرد کاملاً بی‌‌قرار هستند، این شرایط ممکن است موجب نگرانی والدین شود.

روند درمان گلودرد نوزادان چه مدت طول می‌‌کشد؟

به خاطر بسپارید که طول درمان گلودرد نوزادان به نوع بیماری یا عفونتی بستگی دارد که منجر به بروز این مشکل شده است. گلودرد ناشی از سرماخوردگی ممکن است در طی چند روز از بین برود، اما ممکن است روند درمان برخی از انواع گلودردها، چند هفته طول بکشد؛ بنابراین، شما باید روش‌‌هایی را برای جلوگیری از ایجاد گلودرد در نوزاد خود دنبال کنید. در ادامه این مقاله، روش‌‌های پیشگیری از بروز گلودرد در نوزادان مورد بررسی قرار می‌‌گیرد.

چگونه می‌‌توان از بروز گلودرد در نوزادان پیشگیری کرد؟

جالب است بدانید که پیشگیری از بروز گلودرد در نوزادان بسیار ساده است. در ادامه این مقاله، روش‌‌هایی برای پیشگیری از بروز گلودرد در نوزادان ارائه شده است که مهم‌‌ترین این موارد به شرح زیر می‌‌باشند:

محافظت نوزادان در برابر پاتوژن‌‌ها:

در گام نخست، شما باید بهداشت نوزاد و محیط اطراف او را حفظ کنید. همچنین، اسباب‌‌بازی‌‌ها و دست‌‌های فرزند خود را به طور مرتب بشویید، زیرا نوزادان تمایل دارند تا اسباب‌‌بازی و دست‌‌ها را در دهان خود بگذارند. علاوه بر این موارد، شما باید دست‌‌های خود را قبل از در آغوش گرفتن نوزاد و دست زدن به وسایل شخصی او بشویید. اگر یک عضو خانواده، از جمله خواهر یا برادر نوزاد، سرما خورده یا تب کرده است، کودک را از این فرد (تا زمانی که به طور کامل درمان شود) دور نگه دارید. رعایت این موارد، خطر ابتلا به عفونت را در بدن فرزند شما کاهش داده؛ در نهایت از بروز گلودرد در بدن او پیشگیری می‌‌کند.

مراقب علائم آلرژی در بدن نوزادان باشید:

به علائمی که می‌‌تواند به بروز آلرژی در بدن فرزند شما اشاره کند، توجه داشته باشید. لازم است بدانید که تشخیص به موقع آلرژی در بدن نوزادان به شما کمک می‌‌کند تا فرزند خود را از آلرژن‌‌هایی محافظت کنید که می‌‌تواند باعث گلودرد او شود.

هوای اطراف کودک را تمیز نگه دارید:

گرد و غبار، دود و سایر آلودگی‌‌های هوا می‌‌تواند منجر به بروز گلودرد در بدن نوزادان شود. برای پیشگیری از این موارد، پنجره‌‌ها خانه را وقتی که هوا پر از گرد و غبار است، ببندید. همچنین، فرزند خود را به مکان‌‌هایی که هوا با اگزوز خودروها آلوده شده است، نبرید.

اگر دنبال راهی برای جلوگیری از یبوست نوزاد خود هستید این مطلب جلوگیری از یبوست نوزادان با مصرف شلغم را بخوانید

در نهایت، یادتان باشد که گلودرد می‌‌تواند موجب بی‌‌قراری نوزادان شود، اما بیماری است که به راحتی قابل پیشگیری می‌‌باشد. با این حال، اگر کودک شما دچار گلودرد شود، می‌‌توانید از داروهای خانگی برای کمک به بهبود وضعیت بدن او استفاده کنید تا نوزاد، سریع‌‌تر احساس خوبی داشته باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/