روش های درمان بند لب در نوزادان

cleft-lip-and-palate-lily-5-weeks

در ابتدا به یاد داشته باشید که بند لب اختلال فیزیکی مهمی در بدن کودکان به شمار نمی‌رود. همچنین، ممکن است این عارضه دردناک نباشد؛ اما احتمال دارد که در بلندمدت، در صورتی که مشکل بند لب کودکی درمان نشود، مشکلاتی را برای سلامت او ایجاد کند. بروز بند لب در دهان نوزادان می‌تواند در روند تغذیه آن‌ها با شیر مادر اختلال ایجاد کرده؛ همچنین بر روند رشد دندان‌های او تأثیر منفی بگذارد. با همه این توصیفات، به کمک برخی روش‌های درمان ساده می‌توان مشکل بند لب نوزادان را حل کرد. در ادامه این مقاله، اطلاعات دقیقی در مورد مشکل بند لب در نوزادان، علل، علائم و روش‌های درمان این مشکل ارائه شده است.

بند لب چیست؟

مشکل بند لب در دهان نوزادان هنگامی رخ می‌دهد که غشای نرم بافت پشت لب بالا به فک فوقانی وصل شده باشد. بروز این اتفاق در دهان نوزادان، حرکت لب‌های آن‌ها را محدود می‌کند. در حالت معمول، ورق نازک بافتی از پشت لب بالا به سمت جلوی لثه فک بالا گسترش می‌یابد که شما می‌توانید این بافت را در بالا بردن لب فوقانی فرزند خود ببینید؛ اما در صورت مبتلا شدن نوزاد به مشکل بند لب، این بافت ضخیم شده و به سمت لبه لثه بالا رشد می‌کند؛ یعنی دقیقاً جایی که دندان‌های کودک ظاهر می‌شوند. همچنین، در برخی موارد شدید، بروز این مشکل باعث می‌شود که بافت از فراتر از این مقدار، رشد کرده و شکاف کوچکی را بین دندان‌های نوزاد ایجاد کند.

چه عاملی باعث بروز مشکل بند لب در نوزادان می‌شود؟

لازم است بدانید که علت اصلی بروز مشکل بند لب در نوزادان، وجود بافت غير طبيعی متصل به لثه است. وجود اختلال در عملکرد ژن MTHFR که باعث ایجاد شکاف لب نیز می‌شود، به عنوان دلیل اصلی بروز مشکل بند لب در کودکان شناخته می‌شود. از آنجایی که این شرایط، ژنتیکی است، تاکنون روش پیشگیری از آن شناخته نشده است.

اگر پوست بدن کودکتان کبود میشود این مطلب دلایل کبودی پوست بدن نوزادان و کودکان را بخوانید

مشکل بند لب در نوزادان تا چه اندازه شایع است؟

جالب است بدانید که اغلب نوزادان، با این مشکل روبرو می‌شوند؛ اما با گذر زمان وضعیت بدن آن‌ها به طور خودکار اصلاح می‌شود.

علائم مشکل بند لب در نوزادان:

ممکن است چند علامت را در طی شیردهی، در دهان فرزند خود مشاهده کنید که نشان می‌دهد او به مشکل بند لب مبتلا شده است. مهم‌ترین علائمی که در بدن نوزادان مبتلا به بند لب مشاهده می‌شود، به شرح زیر می‌باشند:

  • قفل شدن ضعیف لب‌های نوزاد بر روی سینه مادر در حین شیردهی، مهم‌ترین نشانه بروز مشکل بند لب است؛ لب‌های کودک قادر نیست تا به درستی در اطراف نوک پستان مادر قرار گیرد.
  • از آنجایی که کودک قادر به حفظ روند مکش نوک پستان مادر نیست، زودتر از شرایط معمول، شیر خوردن خود را به پایان می‌رساند.
  • به دلیل قفل شدن ضعیف لب‌های کودک بر روی سینه مادر، او در هنگام شیر خوردن، هوا را هم می‌بلعد.
  • وارد شدن هوا به سیستم گوارش نوزاد منجر به بروز گاز در معده او می‌شود.
  • کودک دچار کولیک شده و شروع به گریه می‌کند. این مشکلات ناشی از گرسنگی، ناراحتی و ناامیدی نوزاد از عدم توانایی خود در نگه‌ داشتن سینه مادر است.
  • هنگامی که تیغه لب کودکی بیش از اندازه کوتاه باشد، لب فوقانی او به سمت داخل دهان حرکت می‌کند. در واقع، کوتاهی تیغه لب نوزاد، لب بالایی او را به داخل دهان فشار می‌دهد.
  • در نهایت، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر بسپارید که مشکل بند لب در نوزاد، باعث کمبود وزن و افزایش ناکافی قد او می‌شود. در واقع، کودک به دلیل مصرف مقدار کم از شیر مادر خود با کاهش روند رشد فیزیکی روبرو خواهد شد.

علائمی که مادران تجربه می‌کنند، عبارتند از:

  • قفل شدن نامناسب لب‌های نوزاد بر روی نوک سینه مادر می‌تواند ناراحتی و درد این قسمت از بدن زنان را به دنبال داشته باشد. همچنین، ممکن است کودک تلاش کند که نوک پستان مادر را در دهان خود نگه دارد که این وضعیت، موجب درد بیشتر نوک سینه‌های او خواهد شد.
  • قفل شدن نامناسب لب‌های نوزاد بر روی نوک سینه‌های مادر، باعث تغییر شکل این قسمت از بدن زنان می‌شود؛ نوک سینه‌های این خانم‌ها بعد از مدتی شیردهی به شکل مسطح در می‌آید.
  • از زمانی که کودک قادر به تغذیه مناسب با شیر مادر خود نباشد، شیر اضافی در پستان او باقی می‌ماند. این وضعیت امر منجر به انقباض پستان زنان می‌شود که به نوبه خود می‌تواند مسائلی مانند ماستیت و عفونت مجاری شیر را به دنبال داشته باشد.

با همه این توصیفات، اگر احساس می‌کنید که کودک قادر به نگه داشتن لب‌های خود بر روی سینه‌های شما نیست، علائم ظاهری بند لب را در دهان او بررسی کنید. برای این منظور، به آرامی لب فوقانی کودک خود را بالا بیاورید تا ورقه نازک بافت لب او را ببینید. اگر به نظر می‌رسد که لب بالای کودک به لثه او وصل شده یا از آن عبور کرده، احتمالاً فرزند شما به مشکل بند لب مبتلا شده است. اگر متوجه علائم دیگری در بدن کودک خود شدید یا مطمئن هستید که او به بند لب مبتلا شده است، با دکتر متخصص اطفال در مورد وضعیت بدن فرزندتان مشورت کنید.

اگر دنبال راهی برای جلوگیری از یبوست نوزاد خود هستید این مطلب جلوگیری از یبوست نوزادان با مصرف شلغم را بخوانید

روش‌های تشخیص مشکل بند لب در نوزادان:

پزشک متخصص اطفال می‌تواند با معاینه بصری کودک، مشکل بند لب را در بدن او تشخیص دهد. اگر کودکی به بند زبان (شرایطی که زبان کودک به کف دهان او متصل است) مبتلا شده باشد، پزشک متخصص اطفال، علائم بند لب را هم در بدن بیمار خود بررسی می‌کند، زیرا در اغلب موارد، این دو حالت با هم رخ می‌دهند. همچنین، پزشک متخصص اطفال ممکن است بیمار را به متخصص تغذیه یا دندان‌پزشک اطفال ارجاع دهد تا روند تشخیص بیماری به صورت دقیق‌تری پیگیری شود.

با همه این توصیفات، اغلب پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که مشکل بند لب یک بیماری خوش‌خیم در نوزادان است که با رشد کودک، به طور خود به خود بهبود می‌یابد. در صورتی که چنین نباشد، دکتر معالج، روش‌های درمان خاصی را برای مقابله با علائم این مشکل به شما پیشنهاد می‌کند.

روش‌های درمان بند لب در نوزادان:

روش درمان بند لب در نوزادان بر اساس تشخیص پزشک معالج انتخاب می‌شود. در ادامه این مقاله، رایج‌ترین روش‌های درمان این مشکل در نوزادان ارائه شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • درمان دستی بند لب نوزادان:

به یاد داشته باشید که اگر مشکل بند لب فرزند شما خفیف باشد، نیازی به درمان پزشکی ندارد؛ فقط ممکن است پزشک متخصص اطفال تمرینات پایه‌ای را برای بهبود سریع‌تر وضعیت بدن کودک پیشنهاد دهد. در این روند درمان، والدین می‌توانند انگشت خود را زیر لب بالای فرزند خود قرار داده و به آرامی فشار دهند تا بافت تیغه لب گسترش یابد. تکرار طولانی مدت این تمرین می‌تواند به تدریج تنگی بافت تیغه لب کودک را آزاد کرده؛ به لب فوقانی او اجازه دهد تا حرکات طبیعی داشته باشد.

  • فرنکتومی:

در این روش درمانی، تیغه لب نوزاد به کمک عمل جراحی سرپایی قطع می‌شود. لازم است بدانید که اغلب پزشکان متخصص اطفال استفاده از لیزر را برای برش این ناحیه از دهان بیمار پیشنهاد می‌کنند؛ این عمل جراحی "لیزر فرسایشی" نامیده می‌شود. در روش درمانی فرنکتومی، مادر بر روی صندلی دندانپزشکی قرار گرفته و کودک را در آغوش خود قرار می‌دهد. سپس، پزشک با بی‌حسی موضعی، جراحی را تیغه لب نوزاد را آغاز می‌کند؛ هیچ بیهوشی عمومی برای درمان بند لب نوزادان استفاده نمی‌شود. از آنجایی که در این روش درمانی، تیغه لب نوزادان برش داده می‌شود، در برخی موارد نیاز به بخیه زدن وجود خواهد داشت. با این حال، در اغلب موارد، فقط یک برش کوچک با قیچی پزشکی، به سادگی می‌تواند مشکل بند لب نوزادان را برای همیشه درمان کند. در نهایت، یادتان باشد که کل پروسه فرنکتومی فقط چند دقیقه طول می‌کشد و نوزاد درد خیلی کمی را احساس می‌کند.

اما پس از فرنکتومی، مادران باید چند مرحله را برای بازیابی کامل بدن فرزند خود انجام دهند. ادامه این مقاله را با دقت بخوانید تا اطلاعات کاملی در مورد روند درمان بند لب نوزادان به دست آورید.

چگونه پدر و مادر می‌توانند به درمان مشکل بند لب در نوزادان کمک کنند؟

در ادامه این مقاله، چند نکته ساده بیان شده است که شما می‌توانید با رعایت این موارد، روند درمان نوزاد خود را تسریع کنید. مهم‌ترین این نکات به شرح زیر می‌باشند:

  • شیردهی نوزاد بلافاصله پس از عمل جراحی:

زمانی که نوزادی تحت جراحی فرنکتومی قرار می‌گیرد، پزشک معالج به مادر او پیشنهاد می‌کند تا بلافاصله بعد عمل، کودک را با شیر مادر تغذیه کند. این کار، علاوه بر این که بیمار را آرام می‌کند، می‌تواند قفل شدن دهان او بر روی سینه مادر را بررسی کند. لازم است بدانید که روند بهبودی برخی از نوزادان ممکن است چند روز طول بکشد؛ بنابراین، بلافاصله بعد از جراحی انتظار نداشته باشید که فرزندتان لب‌های خود را روی نوک سینه شما قفل کند.

  • درد کودک خود را تسکین دهید:

کودکان نمی‌توانند بر درد ناشی از عمل فرنکتومی غلبه کنند؛ بنابراین، والدین باید از روش‌های مختلفی برای تسکین درد نوزاد بیمار خود استفاده کنند. شما می‌توانید بچه را در آغوش خود بگیرید، با او به حمام بروید، برای بیمار کتاب بخوانید یا فرزند خود را با لالایی آرام کنید تا راحت بخوابد.

خواندن این مطلب مصرف زردالو قدرت بینایی کودکان را تقویت می کند به شما توصیه میشود

  • مراقب هر گونه عوارض ناخواسته در بدن فرزند خود باشید:

در نهایت، مراقب هر گونه نشانه‌ای از تورم یا خونریزی از لب‌های کودک خود باشید. اگر متوجه هر تغییر شدیدی در لب‌های فرزند خود شدید یا احساس کردید که هنوز وضعیت تیغه لب او به طور کامل اصلاح نشده است، حتماً در این مورد با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

فرزند شما ممکن است بعد از عمل فرنکتومی نتواند برای مدت مشخصی از پستانک یا دندانک استفاده کند. در بازبینی پس از جراحی، به پزشک اجازه دهید تا روند درمان بافت لب کودک را بررسی کرده؛ به شما اجازه استفاده از این وسایل سرگرمی را بدهد. با همه این توصیفات، در نظر داشته باشید که روند بهبودی لب‌های نوزادان پس از عمل جراحی فرتکتومی، سریع است.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/