روش­های درمان کهیر در نوزادان

hives5_big

بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان، سبب بروز خارش نامطبوعی می‌شود. زمانی که کودکی احساس خارش کند، والدین او احساس ناراحتی کرده و نسبت به وضعیت سلامت فرزند خود دچار نگرانی می‌شوند. با این حال، به عنوان یک  به یاد داشته باشید که دلایل متعددی باعث بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان می‌شود. پس، ادامه این مقاله را با دقت بخوانید تا با علل و علائم اصلی بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت فرزند خود آشنا شده و روش‌های درمان این نوع حساسیت پوستی را یاد بگیرید.

کهیر چیست؟

کهیر، واکنش پوستی است که به صورت جوش‌های کوچک و قرمز در قسمت مختلف بدن گسترش می‌یابد. جالب است بدانید که این نوع حساسیت پوستی می‌تواند سراسر بدن فرزند شما را فرا گیرد. کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان ممکن است در عرض چند ساعت، خود به خود ناپدید شوند. همچنین، این نوع بثورات می‌توانند به صورت تصادفی، در یک قسمت از پوست بدن ناپدید شده و در قسمت دیگری ظاهر شوند.

چند علت و شرایط مختلف می‌تواند باعث بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت فرزند شما شود.

علت بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان چیست؟

لازم است بدانید که کهیرها، زمانی بر روی پوست بدن و صورت نوزادان ایجاد می‌شوند که پلاسمای خون از عروق خونی بیرون آمده و وارد پوست کودک شود. در واقع، هیستامین شیمیایی که توسط سلول‌های سیستم ایمنی بدن نوزادان ترشح می‌شود، به جریان خود آن‌ها وارد شده و با قرارگیری در زیر پوست بدن کودک، باعث بروز بیماری‌های مختلفی در بدن او می‌شود. علل اصلی بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان به شرح زیر می‌باشند:

  • کهیر ناشی از عرق کردن نوزاد که به دلیل بازی کردن بیش از حد او، گرمای هوا و حتی استفاده از لباس ضخیم به وجود می‌آید. برخی از پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که علت اصلی بروز کهیر ناشی از عرق بر روی پوست بدن و صورت نوزادان، انسداد منافذ پوستی است، اما این امر، در اغلب موارد به دلیل حساسیت پوست بدن و صورت کودک به عرق خود اتفاق می‌افتد.
  • کهیر ناشی از اصطکاک که نتیجه مالیده شدن پوست بدن و صورت نوزاد به لباس‌های خود او است. به همین علت، بعضی از نوزادان ممکن است با کهیرهایی در نقاط مختلف پوست بدن خود که خراشیده شده، مالیده شده یا تحت اصطکاک مکرر قرار گرفته است، روبرو شوند. علت اصلی بروز این نوع کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان شناخته شده نیست، چرا که اصطکاک سبب ایجاد این نوع حساسیت پوستی می‌شود.
  • عفونت‌های ویروسی و باکتریایی یکی دیگر از علل اصلی بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان هستند؛ این نوع کهیرها احتمالاً سراسر بدن فرزند شما را فرا گیرند. در واقع، زمانی که سیستم ایمنی بدن فرزند شما با ویروس‌ها مبارزه می‌کند، بدن او ممکن است این روند مقابله‌ای را با کهیرهایی نشان دهد. این نوع بیماری "واریال ویروسی" نیز نامیده می‌شود. از آنجایی که بدن با تولید ایمونوگلوبولین‌ها به مبارزه با پاتوژن‌ها می‌پردازد، بیماری‌های تنفسی ویروسی نیز باعث ایجاد کهیر ویروسی بر روی پوست بدن و صورت فرزند شما می‌شود. در میان انواع کهیرهای ناشی از باکتری‌ها، کهیر باکتری استرپتوکوک بیشتر قابل توجه است. همچنین، بعضی از انگل‌ها نیز ممکن است کهیرهایی را بر روی پوست بدن کودک شما ایجاد کنند.
  • به خاطر بسپارید که آلرژی غذایی یکی دیگر از دلایل اصلی مبتلا شدن نوزادان به کهیر است. پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که مواد غذایی مانند آجیل (از جمله بادام زمینی)، ماهی، صدف و تخم‌مرغ بیشتر از سایر غذاها باعث بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان می‌شوند. نوزادانی که به طور انحصاری از شیر مادر تغذیه می‌کنند، نیز ممکن است با مصرف این مواد غذایی توسط مادر خود، دچار کهیر شوند. با این حال، فقط حدود 3٪ از نوزادان شیرخوار با چنین حساسیت‌هایی مواجه می‌شوند. همچنین، نوزادان بالای 12 ماه ممکن است با مصرف شیر گاو دچار کهیرهایی بر روی پوست بدن و صورت خود شوند. برخی میوه‌ها نیز می‌توانند در عرض چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف، کهیر در بدن نوزادان شوند.
  • نیش حشرات و مواد شیمیایی موجود در هوا نیز می‌توانند منجر به بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان شوند. آلرژن‌های موجود در هوا شامل گرده، نیش حشرات، گرد و غبار هستند؛ کهیرها می‌توانند به عنوان نشانه‌ای از واکنش آلرژیک بدن به مواد خارجی باشند.
  • کهیرهای دارویی نیز ناشی از مصرف داروهای خاص و واکنش آلرژیک بدن به مواد شیمیایی درون آن‌ها هستند که باعث ایجاد زخم‌های پوستی در نوزادان می‌شود. نمونه‌هایی از این داروها عبارتند از پنی‌سیلین، فنوباربیتال و سولفونامید. با این حال، طبق نتایج تحقیقات آکادمی آمریکایی کودکان (AAP)، تنها 10٪ از کهیرهای پوستی به علت واکنش‌های آلرژیک بدن نوزادان به دریافت داروهای خاص ایجاد می‌شود.
  • کهیر ناشی از سرما نیز به دلیل دمای پایین محیط اطراف نوزاد رخ می‌دهد. در واقع، ممکن است در بخشی از بدن نوزاد که در معرض باد سرد، برف یا آب یخ قرار گرفته است، کهیرهایی ظاهر شوند. حتی ممکن است فرزند شما بعد از مصرف بستنی نیز در اطراف لب‌های خود با کهیرهایی روبرو شود. دلیل اصلی بروز این نوع کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان نیز ناشناخته است.
  • کهیرهای ناشی از نور خورشید نیز در هر قسمت از بدن نوزاد که در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارد، توسعه می‌یابند. پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که این وضعیت به علت واکنش پوست بدن کودک به نور ماوراء بنفش ایجاد می‌شود.

خواندن این مطلب حساسیت غذایی در کودکان علل، علائم و درمان آن به شما پیشنهاد میشود

با توجه به گزارشات آکادمی آمریکایی کودکان، 30٪ از موارد بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان به دلایل ناشناخته‌ای رخ می‌دهند. با همه این توصیفات، شما می‌توانید به راحتی در منزل، بروز این مشکل در بدن فرزندتان را تشخیص دهید.

علائم بروز کهیر بر روی پوست بدن و صورت نوزادان:

اگر فرزند شما به این نوع حساسیت پوستی مبتلا شود، علائم خاصی را بر روی پوست بدن و صورت خود تجربه می‌کند که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • ایجاد تاول‌هایی بر روی پوست بدن نوزاد:

اگر فرزند شما به کهیر مبتلا شود، تاول‌هایی را بر روی پوست بدن و صورت خود تجربه می‌کند. ایجاد تاول در بدن نوزادان، شایع‌ترین علامت بروز کهیر است. این نشانه، معمولاً همراه با سایر علائم کهیر در بدن کودکان ظاهر می‌شود.

  • ایجاد پوسته‌ های کریستالی در بدن نوزادان:

کهیر، پوسته‌های کریستالی را در بدن نوزادان ایجاد می‌کند؛ این پوسته‌ها با گذر زمان به رنگ صورتی یا قرمز در می‌آیند. لازم است بدانید که پوسته‌های کریستالی عمدتاً در اطراف پاها، گردن، صورت و پشت بدن نوزادان متمرکز می‌شوند.

  • ایجاد لکه‌ های کرم-شکل بر روی پوست بدن و صورت نوزادان:

لکه‌های ناشی از کهیر می‌تواند به طور ناگهانی، از چند میلی‌متر تا چند سانتی‌متر تغییر اندازه دهد؛ برخی از این بثورات پوستی ممکن است دراز شده و به شکل کرم در آیند.

  • تغییر محل کهیرها بر روی پوست بدن نوزادان:

همان‌طور که قبلاً بیان شد، این نوع بثورات پوستی معمولاً در طی یک دوره کوتاه ظاهر شده و به طور ناگهانی ناپدید می‌شوند.

  • خارش شدید کهیرها و بی‌قراری نوزادان:

لازم است بدانید که کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان اغلب دچار خارش خفیفی می‌شوند. این مشکل باعث تحریک و ناراحتی نوزاد شده و بی‌اشتهایی او را در پی دارد.

به یاد داشته باشید که شما باید با مشاهده کوچک‌ترین نشانه کهیر در بدن فرزند خود با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت سلامت او مشورت کنید.

چگونه کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان تشخیص داده می‌شود؟

پزشک متخصص اطفال با بررسی علائم فیزیکی و کسب اطلاعاتی در مورد تاریخچه پزشکی، آلرژی و روند زندگی نوزاد می‌تواند مشکل کهیر را در بدن او تشخیص کند. همچنین، دکتر می‌تواند برای تشخیص حضور پاتوژن‌ها در خون بیمار، آزمایش خون تجویز کند. در این صورت، تشخیص دقیق بیماری پس از تجزیه و تحلیل گزارش صورت می‌گیرد. در نهایت، روند درمان کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت کودک پس از تشخیص آن‌ها آغاز می‌شود.

چگونه می‌توان کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان را درمان کرد؟

جالب است بدانید که کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان درمان خاصی ندارد؛ با این وجود، پزشک متخصص اطفال ممکن است دارویی را برای کنترل علائم و درمان علت اصلی بیماری تجویز کند. برخی از مهم‌ترین این روش‌ها به شرح زیر می‌باشند:

  • آنتی‌هیستامین‌ها داروهای استانداردی هستند که برای کاهش خارش و قرمزی کهیرها مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ درمان قطعی کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان نیستند. با این حال، این گروه از داروها مؤثر بوده، برای سلامت اطفال ایمن هستند و باعث خواب‌آلودگی فرزند شما نمی‌شوند. اگرچه آنتی‌هیستامین‌ها بدون نسخه نیز در دسترس هستند، اما بهتر است شما قبل از استفاده از این دارو برای درمان وضعیت بدن فرزند خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
  • استروئیدها فقط در موارد شدیدتر، برای درمان کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان تجویز می‌شوند، زیرا این دسته از داروها عوارض جانبی دارند. بر این اساس، پزشک متخصص اطفال فقط در مورد انسداد مزمن از استروئیدها استفاده می‌کند. همچنین، هنگامی که بدن کودک هیچ پاسخی به مصرف آنتی‌هیستامین‌ها ندهد، می‌توان از استروئیدها برای کاهش علائم بیماری در بدن او استفاده کرد. اما، یادتان باشد که استروئیدها برای مدت کوتاهی (پنج روز تا دو هفته)، به منظور پیشگیری از عوارض جانبی در بدن نوزادان تجویز می‌شوند.

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها و داروهای ضد ویروسی، روش درمانی مؤثری برای از بین بردن کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان نیستند، اما عفونت باکتریایی یا ویروسی زیر پوست نوزادان را که منجر به کند شدن روند درمان می‌شوند، از بین می‌برد. درست است که استفاده از روش‌های درمانی برای از بین بردن کهیرها، همیشه کارآمد هستند، اما مصرف داروهای خانگی نیز برای درمان کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان مفید هستند.

آیا روش درمانی خاصی برای از بین بردن کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان وجود دارد؟

والدین می‌توانند با استفاده از داروهای خانگی، کهیرهای بدن فرزند خود را در خانه کنترل کنند. در ادامه این مقاله، چند راهکار خانگی برای درمان این مشکل نوزادان ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • حمام آب سرد:

برای استحمام فرزند خود، آب را به اندازه کافی خنک کنید تا کودک احساس راحتی کند؛ اما توجه داشته باشید که آب بیش از اندازه سرد نباشد. کارشناسان توصیه می‌کنند که دمای آب حمام نوزاد کمتر از 85 درجه فارنهایت (29 درجه سانتی‌گراد) باشد تا باعث خنک شدن بدن آن‌ها شود. حمام‌ آب خنک آلرژن‌های بالقوه روی پوست بدن نوزاد (مانند گرده) را از بین برده و خارش کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت او را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید از صابون حمام یا مایع شستشو برای تمیز کردن پوست بدن نوزاد خود استفاده کرده، بعد از حمام، بدن او را با حوله خشک کرده و در نهایت، از کرم مرطوب‌کننده پوست براي پوست حساس فرزند خود استفاده کنيد.

خواندن این مطلب مصرف زردالو قدرت بینایی کودکان را تقویت می کند به شما توصیه میشود

  • استفاده از اسفنج یا پارچه خنک:

برای این منظور، اسفنج یا پارچه‌ای را در آب خنک بشویید و در هر قسمت از بدن کودک که دچار خارش شده است، استفاده نمایید. این راهکار باعث تسکین فوری سوزش پوست نوزاد (که ناشی از خارش است) می‌شود.

  • استفاده از لباس‌های شل:

لباس‌های شل کمک می‌کند تا شدت اصطکاک کهیرها کاهش یابد. همچنین، این نوع لباس‌ها با تهویه مناسب هوا، از ایجاد کهیرهای ناشی از عرق بر روی پوست بدن فرزند شما جلوگیری می‌کنند. در این مورد، لباس‌های 100٪ پنبه‌ای بیش از دیگر پارچه‌ها ترجیح داده می‌شوند.

  • از کرم‌های ضد خارش برای تسکین تحریک‌های پوستی فرزند خود استفاده کنید:

پزشکان متخصص پوست به مادران توصیه می‌کنند که از لوسیون ضد خارش OTC برای تسکین تحریک‌های پوستی فرزند خود استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید لوسیون کالامین را که باعث کاهش خارش پوست بدن فرزندتان می‌شود، استفاده کنید. در صورت تردید در مورد استفاده یا عدم اطمینان از ایمنی هر دارویی برای سلامت نوزاد خود، قبل از استفاده از آن با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

  • ناخن‌های کودک خود را کوتاه نگه دارید:

خارش مکرر کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان ممکن است شرایط را تشدید کند. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که کوتاه نگه داشتن ناخن‌های نوزاد، شدت خارش کهیرهای او را کاهش می‌دهد.

درمان‌های خانگی کهیرهای ایجاد شده بر روی پوست بدن و صورت نوزادان ساده هستند، اما والدین می‌توانند به راحتی از بروز این مشکلات پوستی در بدن فرزند خود جلوگیری کنند.

چگونه می‌توان از بروز کهیر در بدن نوزادان جلوگیری کرد؟

با رعایت مراحل زیر می‌توان خطر ابتلا به کهیر را در بدن فرزند خود به میزان قابل توجهی کاهش داد:

  • کودک خود را از آلرژن‌ها محافظت کنید؛ شما باید فرزند خود را از هر ماده‌ای که باعث واکنش آلرژیک بدن او می‌شود، دور نگه دارید. نوزادانی که به گرده گیاهان آلرژی دارند، باید در داخل خانه به منظور جلوگیری از استنشاق گرده‌ها، بازی کنند. در مورد کهیرهای ناشی از عرق نیز نگه داشتن کودک در یک محیط سرد می‌تواند ایده مناسبی باشد.
  • پوست بدن کودک خود را تمیز کرده و لباس‌های او را عوض کنید. وقتی که خارج از منزل قرار دارید، پوست و لباس‌های فرزند شما می‌تواند به گرده میکروسکوپی گیاهان و گرد و غبار آلوده شود؛ این وضعیت باعث ایجاد کهیرهایی در بدن او خواهد شد.
  • درجه حرارت و رطوبت منزل خود را در حد مطلوب نگه دارید. اگر منزل شما خیلی گرم است، از سیستم تهویه هوا برای کنترل میزان عرق بدن کودک خود استفاده کنید. در زمستان نیز، هنگامی که هوا خیلی خشک می‌شود، از یک رطوبت‌ساز استفاده کنید تا پوست بدن فرزندتان هیدراته شود. پزشکان متخصص اطفال به مادران توصیه می‌کنند که فقط از دستگاه‌های رطوبت‌ساز سرد در محل زندگی نوزاد خود استفاده کنند.
  • از نوزاد خود در برابر عفونت‌های بیماری‌زا محافظت کنید. انواع ویروس‌ها و باکتری‌ها می‌توانند باعث ایجاد کهیرهایی بر روی پوست بدن و صورت فرزند شما شوند. محافظت کودک از بیماری‌ها با حفظ بهداشت و تغذیه مناسب او امکان‌پذیر خواهد بود.
  • از ضدعفونی‌کننده‌های لباس کودکان استفاده کنید. آلرژن‌های بالقوه‌ ممکن است حتی بعد از شستشو دادن لباس‌ها با شستشودهنده‌های معمولی، نیز باقی بمانند. برای جلوگیری از بروز این مشکل، لباس‌های کودک خود را ضدعفونی کنید لازم است بدانید که ضدعفونی‌کننده‌های لباس کودکان مواد شوینده‌ای هستند که از مواد شیمیایی بی‌ضرر تهیه شده‌اند و به پوست حساس فرزند شما آسیب نمی‌رسانند.

اگر دنبال راهی برای جلوگیری از یبوست نوزاد خود هستید این مطلب جلوگیری از یبوست نوزادان با مصرف شلغم را بخوانید

در نهایت به خاطر بسپارید که کهیر، می‌تواند مشکل بزرگی به نظر برسد، اما درمان به موقع و استفاده از داروهاي مناسب خانگی می‌تواند به مقابله با این مشکل کمک شایانی بکند. پیشگیری از ایجاد کهیر نیز حیاتی و ساده است. بنابراین، با در نظر گرفتن گام‌های ساده، پوست کودک خود را سالم و بدون کهیر نگه دارید!

 

نظر (6)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

با سلام پسرمن 2سالش هست چندروزپیش تب کرد بعدش هم بدنش دونه زد مثل نیش حشره بود الان هم کل بدنش کهیرزده قرمز کرده خیلی هم خارش داره

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام پسرمن دوسالش هست چندروزپیش تب کردبعدش هم بدنش جوش زد وحالا هم بدنش کهیرقرمز زده خیلی هم خارش داره زبونش هم میسوزه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام الان یک هفته پسرم کودک ۸ ماه بدنش کهیر میزنه خوب میش دوبار ادامه پیدا میکنه خواهش کمکم کنی باید چکار کنم. سه بار هم دکتر متخص کودکان بردیم. ولی جواب نگرفتیم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام. من پسر ۱۰ ماهه دارم. از چند روز قبل تب خفیف داره. امروز هم روی صورتش و کمرش دون های قرمز دراومده. به غذا هم بی میل شده فقط شیر مادرمی خوره . ممنون میشم راهنماییم کنین

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام پسر منم ۶ ماهشه توی کمر شکمش دون دون قرمز زده قبلا سرما خورده بود الان خوبه دوروزه شیر میخورم ایا بخاطر همینه دون دون قرمز

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
دلایل مختلفی میتونه وجود داشته باشه / مثلا حتی عرق کردن زیاد
یک دو روز تحت نظر داشته باشید اگه رو به کاهش نباشه ببرید دکتر

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/