آلرژی نوزادان به مصرف شیر

3844-baby_drinking_bottle-732x549-thumbnail

در ابتدا به یاد داشته باشید که شیر، تنها غذای نوزادان در 6 ماه اول زندگی است. بعد از زایمان، مادران برای بهبود روند رشد فرزند خود، او را با شیر مادر تغذیه می‌کنند؛ در نهایت، بعد از اتمام یک سال اول زندگی کودک، او می‌تواند شیر گاو را نیز در برنامه روزانه خود داشته باشد. در حالی که شیر مادر دارای طعم شیرینی بوده و اکثر نوزادان آن را دوست دارند، اما مصرف شیر نیز می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژیک در بدن برخی کودکان شود. چنین شرایطی، به عنوان "حساسیت بدن نوزاد به شیر" ​​شناخته می‌شود. جالب است بدانید که بروز این مشکل در بدن نوزادان بسیار معمول است. در ادامه این مقاله، به شما خواهیم گفت که آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر ​​چیست، چه عواملی باعث بروز این مشکل در بدن کودکان می‌شود و چگونه می‌توان با بروز این مشکل در بدن فرزند خود، در حین تغذیه او با شیر مادر یا شیر خشک مقابله کرد.

آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر چیست؟

آ. از آنجایی که سیستم ایمنی بدن نوزادان به طور مداوم، با عوامل خارجی مبارزه می‌کند، در هنگام مبارزه با پاتوژن‌های شیر نیز برخی علائم را از خود نشان می‌دهد. لازم است بدانید که در حدود 2-3٪ نوزادان از آلرژی به مصرف شیر رنج می‌برند.

آیا بدن کودکان می‌تواند به مصرف شیر مادر آلرژی نشان دهد؟

خیر، بدن هیچ نوزادی به مصرف شیر مادر واکنش آلرژیک نشان نمی‌دهد، زیرا این نوع شیر به طور خاص برای مصرف نوزادان انسان ساخته شده است. آکادمی آمریکایی اطفال ادعا می‌کند که اگر در بدن نوزادی علائم آلرژی به مصرف شیر مادر بروز کند، در واقع، بدن او به ماده‌ای که مادر در وعده‌های غذایی خود مصرف کرده، حساسیت نشان داده است. بر این اساس، پس از مصرف شیر مادر نیز بدن نوزاد ممکن است علائم آلرژی را از خود نشان دهد؛ اما این نوع آلرژی می‌تواند به پروتئین‌های شیر حیوانی باشد که مادر آن را مصرف کرده و از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل شده است. در واقع، این اتفاق تنها زمانی رخ می‌دهد که مادر شیری را مصرف کند که بدن فرزند او به مصرف آن آلرژی داشته باشد.

آیا بدن کودکان می‌تواند به مصرف شیر خشک آلرژی نشان دهد؟

بله، برخی از شیرهای خشک موجود در بازار حاوی پروتئین حاصل از شیر گاو هستند. این، بدان معنی است که بدن کودک مبتلا به آلرژی شیر به مصرف شیر خشک نیز واکنش نشان خواهد داد.

آیا آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر همان عدم تحمل لاکتوز است؟

خیر، این دو مشکل کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند. مهم‌ترین تفاوت‌های آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر و عدم تحمل لاکتوز عبارتند از:

  • آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر، در واقع واکنش سیستم ایمنی بدن آن‌ها به پروتئین موجود در شیر است؛ اما در مورد عدم تحمل لاکتوز، روده کوچک نوزاد آنزیم لاکتاز را تولید نمی‌کند، در نتیجه بدن او نمی‌تواند لاکتوز موجود در شیر را تجزیه کرده و مورد استفاده قرار دهد.
  • آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر، مشکلی وابسته به سیستم ایمنی است؛ اما عدم تحمل لاکتوز، سیستم گوارشی بدن نوزادان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • نوزاد مبتلا به آلرژی شیر نمی‌توانید تمام شیرها را مصرف کند؛ در حالی که کودک مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می‌تواند انواع شیرهای بدون لاکتوز را در وعده‌های غذایی خود داشته باشد.
  • نوزادان مبتلا به آلرژی شیر می‌توانند شیر مادر را مصرف کنند؛ بدن این نوزادان توانایی هضم این ماده غذایی را دارد؛ در حالی که سیستم گوارشی نوزادان مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ممکن است قادر به مصرف و هضم شیر مادر هم نباشند.

اگر کودکتان به خوردن ماست یونانی علاقه دارد خواندن این مطلب آیا مصرف ماست یونانی برای نوزادان مفید است؟ به شما پیشنهاد میشود

علل بروز آلرژی به مصرف شیر در بدن نوزادان چیست؟

به خاطر بسپارید که علل بروز آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر مشخص نیست. در واقع، وقتی که این ماده غذایی وارد روده کوچک فرزند شما می‌شود، سیستم ایمنی بدن او، آن را به عنوان یک ماده خارجی تلقی می‌کند که به بدن حمله کرده است؛ نتیجه بروز این شرایط، باعث واکنش آلرژیک بدن نوزاد به مصرف شیر می‌شود. به نظر می‌رسد که ژنتیک بدن نوزادان و شرایط محیطی از جمله عوامل اصلی بروز آلرژی غذایی در بدن نوزادان هستند، در حالی که عوامل دیگر نیز باعث افزایش احتمال بروز حساسیت بدن نوزادان به مصرف شیر می‌شوند.

چه عواملی احتمال بروز حساسیت بدن نوزادان به مصرف شیر را افزایش می‌دهند؟

نوزاد شما در معرض خطر آلرژی شیر قرار دارد، اگر:

  • نوزاد، سابقه خانوادگی ابتلا به آلرژی را داشته باشد:

جالب است بدانید که کودک، 75٪ شانس ابتلا به آلرژی غذایی را دارد، اگر هر دو والدین او از حساسیت غذایی رنج ببرند. هنگامی که تنها یکی از والدین نوزاد به آلرژی غذایی مبتلا باشد، این خطر تا 40٪ پایین می‌آید. با این حال، مبتلا بودن یکی از اعضای خانواده به آلرژی غذایی می‌تواند بدن نوزاد را مستعد ابتلا به آلرژی شیر کند.

  • تغذیه زودهنگام نوزادان با شیر گاو:

کودکانی که شیر گاو را زودتر از موعد مقرر دریافت می‌کنند، ممکن است به آلرژی شیر مبتلا شوند.

  • نوزاد، اولین فرزند خانواده باشد:

علاوه بر این موارد، اکثر پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که اولین فرزند خانواده، بیشتر از سایر نوزادان در معرض خطر ابتلا به آلرژی غذایی قرار دارد. اعتقاد بر این است که گلبول‌های سفید بدن اولین فرزند خانواده در برابر انواع میکروب‌ها مقاومت چندانی ندارد. این شرایط باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن آن‌ها به انواع آلرژی‌ها حساس باشد.

  • نوزاد، مبتلا به آسم و اگزما باشد:

لازم است بدانید که کودکان مبتلا به آسم و اگزما، نسبت به سایر همسالان خود، در معرض خطر بالاتر ابتلا به آلرژی غذایی مانند آلرژی شیر قرار دارند. با این که این دو وضعیت سلامتی، از نظر علمی به یکدیگر وابسته نیستند؛ اما آسم و اگزما ناشی از سیستم ایمنی معیوب در بدن نوزادان می‌باشند که می‌تواند نوزاد را در معرض انواع آلرژی‌های غذایی نیز قرار دهد.

  • نوزاد به سایر آلرژی‌های غذایی مبتلا شده باشد:

اگر کودکی به سایر آلرژی‌های غذایی مبتلا باشد، بدن او ممکن است به مصرف شیر نیز واکنش آلرژیک نشان دهد. بر این اساس، قبل از قرار دادن شیر گاو در برنامه روزانه فرزند خود، مراقب باشید.

اگر فرزند شما در معرض یکی از این عوامل قرار داشته باشد، شما باید علائم آلرژی به مصرف شیر را به طور مداوم در بدن او بررسی کنید.

علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر کدام‌ها هستند؟

لازم است بدانید که علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر می‌تواند چند دقیقه تا چند ساعت پس از مصرف شیر یا محصولات لبنی ایجاد شوند. کودک مبتلا به آلرژی شیر با علائم خاصی در بدن خود مواجه خواهد شد که رایج‌ترین این موارد عبارتند از:

1-بروز بثورات پوستی در بدن نوزاد:

این بثورات کوچک، قرمز یا صورتی تیره بوده و در سراسر بدن نوزاد مبتلا به آلرژی شیر ظاهر می‌شوند. این بثورات پوستی، اغلب به صورت خوشه‌هایی ظاهر شده و تمایل شدیدی به خارش دارند.

2-تورم صورت نوزاد مبتلا به آلرژی شیر:

قسمت‌هایی از صورت نوزاد مبتلا به آلرژی شیر مانند پلک‌ها، گونه‌ها، دهان، زبان و لب‌های او متورم می‌شوند.

3-تنگی نفس و سرفه کردن مداوم نوزاد مبتلا به آلرژی شیر:

ماهیچه‌های گردن نوزادان مبتلا به آلرژی شیر ضعیف شده و موجب سرفه و تنگی نفس آن‌ها می‌شوند.

4-خس خس کردن سینه و آبریزش بینی نوزاد:

نوزاد مبتلا به آلرژی شیر ممکن است علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی و خس خس سینه را در هنگام تنفس، تجربه کند.

5-ناراحتی شکمی، از جمله گرفتگی معده و درد شدید در سراسر منطقه شکم نوزادان مبتلا به آلرژی شیر.

برای اطلاع از8 فایده شگفت انگیز مصرف بلوبری برای نوزادان این مطلب را بخوانید

6-احساس حالت تهوع دائمی، حتی پس از استفراغ.

7-بروز اسهال در بدن نوزادان مبتلا به آلرژی شیر:

نوزادان مبتلا به آلرژی شیر ممکن است با اسهال شدید روبرو شوند؛ گاهی اوقات ممکن است اسهال این نوزادان حاوی خون نیز باشد.

8-گریه شدید و خستگی مداوم و غیر قابل کنترل نوزادان مبتلا به آلرژی شیر.

در مواردی که واکنش آلرژیک بدن نوزادان به مصرف شیر شدید باشد، علائم بالا با شدت بیشتری در بدن بیمار دیده می‌شود. چنین وضعیتی "آنافیلاکسی" یا "شوک آنافیلاکتیک" نامیده می‌شود. بر این اساس، شما باید در صورت مشاهده هر گونه علائم آلرژی به شیر در بدن فرزند خود، فوراً او را به مطب پزشک متخصص اطفال یا نزدیک‌ترین بیمارستان برسانید.

چگونه آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر تشخیص داده می‌شود؟

به یاد داشته باشید که آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر با استفاده از سه روش زیر تشخیص داده می‌شود:

1-حذف ماده غذایی مشکوک از وعده‌های روزانه نوزاد:

پس از یادگیری علائم واکنش آلرژیک بدن نوزادان به مصرف شیر، در اولین گام پزشک متخصص اطفال از شما می‌خواهد تا شیر را از رژیم غذایی کودک خود حذف کنید. اگر علائم آلرژی موجود در بدن نوزاد بهبود یافت و کودک دیگر این نشانه‌ها را تجربه نکرد، می‌توان نتیجه گرفت که فرزند شما دارای حساسیت شیر است.

2-استفاده از تست پوستی:

این روش، یک آزمایش پوستی برای تشخیص آلرژی بدن نوزادان به انواع مواد غذایی است. در این مورد، مقدار کمی از آلرژن رقیق (در این مورد، پروتئین شیر)، به لایه‌های بالای پوست کودک تزریق می‌شود. اگر نوزاد به آن ماده غذایی آلرژی داشته باشد، محل تزریق دچار خارش خواهد شد؛ این شرایط نشان می‌دهد که بدن فرزند شما به مصرف یک ماده غذایی خاص حساسیت دارد. با این که این تست ایمن است، اما معمولاً در مورد نوزادان زیر سن شش ماه انجام نمی‌شود؛ اما از آنجایی که نوزادان می‌توانند پس از سن 12 ماهگی، شیر گاو را هم در وعده‌های غذایی خود داشته باشند، این آزمایش را می‌توان برای تشخیص آلرژی شیر در بدن کودکان بزرگ‌تر از یک سال نیز انجام داد.

3-استفاده از آزمایش خون برای تشخیص آلرژی غذایی در بدن نوزادان:

آزمایش خون برای تشخیص حضور آنتی‌بادی‌های ایمونوگلوبولین E در بدن نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اگر بدن نوزادی به مصرف ماده غذایی خاصی واکنش آلرژیک نشان دهد، میزان این نوع آنتی‌بادی‌ها در بدن او به شدت افزایش می‌یابد. در نهایت، لازم است بدانید که آزمایش خون، دقیق‌ترین روش برای تشخیص آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر به شمار می‌رود.

با همه این توصیفات، درمان آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر نیز، اغلب بزرگ‌ترین نگرانی والدین است.

چگونه می‌توان آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر را درمان کرد؟

در نظر داشته باشید که آلرژی شیر را تنها می‌توان مدیریت کرد، اما این مشکل به طور کامل قابل درمان نیست. در ادامه این مقاله، روش‌های مدیریت آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر بیان شده است که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

1-استفاده از آنتی‌هیستامین‌ها:

این گروه از داروها، علائم آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر مانند تورم، بثورات پوستی، آبریزش بینی و درد شکمی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که این داروها آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر را درمان نمی‌کنند، بلکه فقط به علائم آن را تحت کنترل در می‌آورند.

2-اپی‌نفرین:

این دارو که با نام آدرنالین نیز شناخته می‌شود، هورمونی است که شوک آنافیلاکتیک را کنترل می‌کند.

3-اجتناب از تغذیه نوزاد با شیر مادر:

در مورد نوزادان شیرخوار، مادر می‌تواند از تغذیه فرزند خود با شیر مادر تا زمان بهبودی علائم آلرِژی، اجتناب است.

در صورتی که روند تغذیه نوزادان با شیر مادر قطع شود، مواد مغذی مورد نیاز برای رشد او را چگونه می‌توان تأمین کرد؟

برخی مواد غذایی را می‌توان جایگزین شیر مادر یا شیر گاو کرد که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • شیر خشک سویا یا شیر بادام:

شیر خشک سویا از پروتئین سویا تهیه می‌شود؛ به طور مشابه، شیر بادام نیز از بادام تهیه می‌شود. این مواد غذایی غنی از پروتئین حاوی پروتئین شیر نیستند؛ بنابراین، می‌توان ادعا کرد که این مواد پروتئینی جایگزین ایده‌آل برای تغذیه نوزادان مبتلا به آلرژی شیر هستند. جالب است بدانید که شیر خشک سویا برای تغذیه نوزادان مبتلا به حساسیت بالینی شیر نیز توصیه می‌شود.

  • شیر خشک هیدرولیز شده:

در این نوع شیر، ماده ضد حساسیت به پروتئین موجود در شیر وجود دارد. در واقع، زنجیره اسید آمینه شیر خشک هیدرولیز شده، شکسته می‌شود تا سیستم ایمنی بدن نوزاد به مصرف آن واکنش نشان ندهد. این نوع شیر خشک می‌تواند به صورت جزئی یا به طور کامل هیدرولیز شود. با همه این توصیفات، قبل از انتخاب شیر خشک هیدرولیز شده برای تغذیه فرزند خود، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

اگر دنبال راهی برای جلوگیری از یبوست نوزاد خود هستید این مطلب جلوگیری از یبوست نوزادان با مصرف شلغم را بخوانید

  • سبزیجات غنی از کلسیم:

شیر منبع خوبی از کلسیم است که برای بهبود روند رشد و تضمین سلامت نوزادان، یک ماده ضروری به شمار می‌رود. با این حال، شما می‌توانید مقادیر مورد نیاز کلسیم بدن فرزند خود را از سبزیجات نیز دریافت کنید. اگر کودک شما به سنی رسیده است که می‌تواند از مواد غذایی جامد استفاده کند، شما می‌توانید سبزیجات غنی از کلسیم مانند اسفناج، کلم بروکلی، کلم پیچ و حتی هویج را به رژیم غذایی او اضافه کنید. به خاطر بسپارید که همه سبزیجات دارای برگ سبز و لوبیا حاوی مقادیر قابل توجهی از کلسیم هستند. علاوه بر این موارد، شما می‌توانید اکثر سبزیجات را با اطمینان به برنامه روزانه نوزادان بزرگ‌تر از شش ماه خود معرفی نمایید.

  • گوشت و تخم‌مرغ:

گوشت حاوی ماده مغذی مورد نیاز برای تأمین سلامت بدن نوزادان است؛ در حالی که تخم‌مرغ یک منبع عالی از انواع ویتامین‌ها می‌باشد. شما می‌توانید انواع گوشت‌ها، به استثنای ماهی را به برنامه روزانه نوزادان خود بعد از سن 6 ماهگی اضافه کنید. تخم‌مرغ و ماهی را هم می‌توان بعد از 12 ماهگی به رژیم غذایی فرزند خود معرفی کرد.

  • شیر مادر:

شیر مادر جایگزین خوبی برای شیر گاو است. بر این اساس، مادران می‌توانند شیر مادر را به برنامه روزانه فرزند خود که مبتلا به آلرژی شیر گاو است، اضافه کنند. سازمان بهداشت جهانی عقیده دارد که شما می‌توانید تا سن دو سالگی فرزند خود، او را با شیر مادر تغذیه کنید.

با همه این توصیفات، آیا می‌دانستید که پروتئین شیر می‌تواند در برخی مواد غذایی لبنی نیز پنهان شود

آیا مصرف محصولات لبنی می‌تواند باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن نوزادان شود؟

بله، لازم است بدانید که آلرژی بدن نوزادان به مصرف شیر فقط حساس به شیر مایع نیست، بلکه بدن فرزند شما ممکن است به سایر محصولات لبنی نیز واکنش نشان دهد. پروتئین شیر در برخی محصولات غیر بسته‌بندی شده غیر لبنی نیز یافت می‌شود. در ادامه این مقاله، لیستی از محصولات غذایی که ممکن است باعث بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن نوزادان شود، ارائه شده است که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • همه محصولات لبنی از جمله پنیر، کره، ماست، بستنی و دسر شیر مانند شیرینی زنجفیلی
  • غذاهای حاوی کازئین، آب پنیر و لاکتوز
  • خامه‌های و کرم‌های ترش
  • شکلات و آب‌نبات
  • محصولات تهیه شده از شیر، به ویژه نان شیری
  • کنسرو ماهی، اغلب حاوی پروتئین‌های شیری برای طعم دار شدن است

بر این اساس، همواره برچسب مواد غذایی خریداری شده را برای جلوگیری از بروز واکنش‌های آلرژیک در بدن فرزند خود بررسی کنید.

آیا دوران کودکی، آلرژی بدن به مصرف شیر را تحریک می‌کند؟

بله، کارشناسان معتقدند که بدن نوزادان تا سن سه تا چهار سال، در برابر ابتلا به انواع آلرژی‌ها ضعیف است. با این حال، بدن برخی افراد، حتی در دوران نوجوانی نیز به مصرف شیر واکنش‌های آلرژیک نشان می‌دهد. بدن حدود 80٪ از کودکان تا سن 16 سالگی، به مصرف شیر و محصولات لبنی حساسیت نشان می‌دهد؛ این افراد در معرض خطر ابتلا به آلرژی قرار دارند.

چگونه می‌توان از بروز آلرژی شیر در بدن نوزادان جلوگیری کرد؟

در نهایت، لازم است بدانید که هیچ روش خاصی برای جلوگیری از شروع آلرژی شیر در بدن نوزادان وجود ندارد. با این حال، شما می‌توانید برخی اقدامات احتیاطی را برای کاهش خطر مبتلا شدن کودک خود به حساسیت شیر انجام دهید که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

  • شیر گاو را فقط بعد از 12 ماهگی، به برنامه روزانه فرزند خود معرفی کنید. درست است که این امر، پیشگیری از بروز آلرژی شیر در بدن نوزادان را تضمین نمی‌کند، اما شانس آن‌ها را در مورد ابتلا به این مشکل کاهش می‌دهد.
  • شیر را به تدریج وارد برنامه غذایی فرزند خود کنید؛ معرفی شیر گاو به رژیم غذایی نوزادان را با یک بطری پر از شیر شروع نکنید. در عوض، با مقادیر کوچکی از شیر شروع کنید تا بدن او بتواند به دریافت این ماده غذایی تازه عادت کند. در این صورت، اگر به نظر می‌رسد که فرزند شما به مصرف شیر آلرژی دارد، مصرف مقدار کمی از شیر ممکن است یک واکنش آلرژیک ضعیف را در بدن او به وجود آورد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/