چرا نوزادان زیاد عطسه می­کنند؟

369921170-H

آیا شما هم زمانی که پوشک فرزند خود را عوض می‌‌‌کنید، او را شیر می‌‌‌دهید یا وقتی با او بازی می‌‌‌کنید، با عطسه‌‌‌ های ناگهانی نوزادتان روبرو می‌‌‌شوید؟ در چنین شرایطی، ممکن است شما همه چیز را در مورد عطسه‌‌‌های ناگهانی فرزند خود فراموش کنید؛ اما اگر این عطسه‌‌‌ ها به صورت دائمی تکرار شود، حتماً شما را نگران خواهد کرد.

در ابتدا به یاد داشته باشید که نوزادان دارای دستگاه تنفسی و بینی حساسی هستند که حتی در کوچک‌‌‌ترین تحریک، دچار عطسه‌‌‌های ناگهانی می‌‌‌شوند؛ اما اگر تعداد عطسه ‌‌‌های ناگهانی کودک شما بیش از حد معمول تکرار شود، ممکن است موجب نگرانی شما شود! آیا عطسه‌‌‌های ناگهانی نوزادان به علت بروز واکنش‌‌‌های آلرژیک در بدن آن‌‌‌ها رخ می‌‌‌دهد یا به دلیل بروز سرماخوردگی؟ در ادامه این مقاله، به پرسش‌‌‌های شما، مادران بی‌‌‌تجربه درباره عطسه‌‌‌های ناگهانی نوزادان، علل بروز این مشکل و نحوه درمان کودکان در خانه پاسخ داده می‌‌‌شود.

چرا نوزادان عطسه می‌‌‌کنند؟

عطسه‌‌‌های ناگهانی یکی از رفلکس‌‌‌های بدن انسان، به ویژه نوزادان و بخش اساسی از سیستم دفاع طبیعی بدن آن‌‌‌ها در برابر انواع بیماری‌‌‌ها است. چند دلیل عمده وجود دارد که باعث عطسه‌‌‌های ناگهانی نوزادان می‌‌‌شود. مهم‌‌‌ترین این موارد عبارتند از:

1-پاک کردن میکروب‌‌‌ ها و تحریک‌‌‌ کننده ‌‌‌ها از بینی نوزادان:

همان‌‌‌طور که قبلاً بیان شد، عطسه‌‌‌های ناگهانی نوزادان یک رفلکس طبیعی برای پاک کردن بینی این فرشته‌‌‌های کوچک از آلودگی‌‌‌های روزانه است. هر چیزی از جمله گرد و غبار، دود، رطوبت و حتی هوای خشک، که به طور تصادفی به بینی نوزاد برسد، می‌‌‌تواند باعث تحریک سیستم تنفسی او شود؛ و حتی هوای خشک به بدن کودک شما کمک می‌‌‌کند تا از شر این تحریک‌‌‌کننده‌‌‌ها و همچنین میکروب‌‌‌های ناشی از آن‌‌‌ها خلاص شود.

برای اطلاع از اینکه دستگاه نبولایزر در نوزادان چگونه کار می­کند؟ این مطلب را بخوانید

2-بیرون کردن موکوس از بینی نوزادان:

لازم است بدانید که نوزادان قادر نیستند تا بینی خود را مانند بزرگ‌سالان تمیز کنند؛ بنابراین، هنگامی که فرزند شما به دلیل وجود موکوس، دچار گرفتگی بینی شود، عطسه‌‌‌های ناگهانی به عنوان یک واکنش طبیعی - عصبی به کمک او آمده و عصاره‌‌‌های موجود در داخل بینی کودک را از بین می‌‌‌برند.

3-از بین بردن انسداد بینی نوزادان:

جالب است بدانید که روند تنفس نوزادان به میزان چشمگیری به عملکرد بینی آن‌‌‌ها وابسته است؛ به این معنی که نوزادان عمدتاً به کمک بینی خود نفس می‌‌‌کشند و تنفس از راه دهان را بلد نیستند. این در حالی است که راه‌‌‌های هوایی بینی کودکان بسیار کوچک بوده و حتی کوچک‌‌‌ترین انسداد در آن‌‌‌ها می‌‌‌تواند روند تنفس سالم فرزند شما را تحت تأثیر قرار دهد. بر این اساس، ممکن است فرزند شما حتی زمانی که بینی خود را در برابر سینه شما (در هنگام شیر دادن) قرار داده است، نیز با عطسه‌‌‌های ناگهانی روبرو شود.

با این که نوزادان، بیشتر به علت بروز دلایل بالا، با عطسه‌‌‌های ناگهانی روبرو می‌‌‌شوند؛ اما یادتان باشد که عطسه‌‌‌های مکرر می‌‌‌تواند ناشی از بروز مشکلات بهداشتی در بدن فرزند شما باشد.

علائم عطسه ‌‌‌های ناشی از بروز مشکلات بهداشتی در بدن نوزادان چیست؟

عطسه مکرر نوزادان، زمانی که با یک یا تعداد بیشتری از علائم زیر همراه باشد، می‌‌‌تواند به وجود بیماری یا یک مشکل بهداشتی در بدن آن‌‌‌ها اشاره کند. مهم‌‌‌ترین این علائم عبارتند از:

  • تب کردن نوزاد:

اگر دمای بدن نوزادی بالای 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی‌‌‌گراد) باشد، به عنوان تب در نظر گرفته می‌‌‌شود. اگر کودک شما با عطسه‌‌‌های ناگهانی و تب روبرو شود، احتمالاً دچار عفونت شده است.

  • سرماخوردگی:

علائم سرماخوردگی در بدن نوزادان شامل آبریزش بینی، سرفه، بی‌‌‌حالی و گاهی تب است. سرماخوردگی نیز باعث بروز عطسه‌‌‌های ناگهانی در بدن فرزند شما می‌‌‌شود.

اگر پوست بدن نوزاد شما جوش میزند خواندن این مطلب علت ایجاد جوش بر روی پوست بدن نوزادان چیست؟ به شما توصیه میشود

  • سرفه کردن نوزاد و خس خس سینه او:

اگر کودک شما سرفه، عطسه و خس خس کردن گلو را در یک دوره مشخصی تجربه کند، ممکن است با چالش‌‌‌های مربوط به آلرژی غذایی یا فصلی روبرو شده باشد؛ احتمالاً یک ماده آلرژی‌‌‌زا از راه گلو، وارد بدن او شده است. این وضعیت باعث می‌‌‌شود تا بدن نوزاد با عطسه‌‌‌های ناگهانی، در کنار سایر علائم آلرژی روبرو شود.

  • خستگی، بی‌‌‌حالی و اشتهای کم نوزاد:

اگر نوزاد شما بی‌‌‌حال شده و اشتهایی به خوردن مواد غذایی ندارد، ممکن است به برخی از بیماری‌‌‌های فصلی مبتلا شده باشد.

  • سندرم عطسه‌‌‌ های ناگهانی در نوزادان:

استفاده مادران باردار از مواد مخدر می‌‌‌تواند منجر به بروز سندرم عطسه‌‌‌های ناگهانی در نوزادان (NSA) شود. به همین دلیل، پزشکان متخصص زنان و زایمان به مادران جوان توصیه می‌‌‌کنند که مصرف سیگار و هر ماده مخدر دیگر را در 9 ماه دوران بارداری خود ترک کنند. یکی از علائم سندرم عطسه‌‌‌های ناگهانی، 3 تا 4 عطسه در فواصل زمانی ثابت است؛ به عنوان مثال، کودک هر 3 ساعت یک بار، با 4 عطسه‌‌‌ ناگهانی روبرو می‌‌‌شود.

اگر کودک شما با هر یک از این علائم، در کنار عطسه‌‌‌های ناگهانی روبرو شود، بهتر است در مورد وضعیت سلامت او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. همچنین، اگر عطسه‌‌‌های نوزاد شما به صورت مکرر رخ می‌‌‌دهد، او را نزد پزشک ببرید تا او بتواند علت اصلی عطسه‌‌‌های ناگهانی فرزندتان را تشخیص دهد. با همه این توصیفات، اگر دلیل اصلی برای عطسه‌‌‌های ناگهانی فرزند شما وجود نداشته باشد و عطسه‌‌‌های او به دلیل سرماخوردگی، سرفه یا تحریک شدن دستگاه تنفسی نباشد، شما می‌‌‌توانید برخی از روش‌‌‌های خانگی را برای بهبود وضعیت بدن کودک امتحان کنید.

درمان‌‌‌های خانگی برای عطسه ‌‌‌های ناگهانی نوزادان:

اقدامات زیر می‌‌‌تواند عطسه‌‌‌های ناگهانی کودک شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. مهم‌‌‌ترین این موارد عبارتند از:

1-استفاده از سرنگ بینی:

استفاده از سرنگ بینی، باعث می‌‌‌شود که مخاط بینی کودک از سوراخ‌‌‌های آن خارج شود. این روش درمانی، مؤثرترین راهکار برای کاهش عطسه‌‌‌های ناگهانی نوزادان است. اغلب پزشکان متخصص اطفال، استفاده از سرنگ بینی را به مادران جوان توصیه می‌‌‌کنند؛ این روش، برای تمیز کردن بینی همه کودکان، ایده مناسبی است، به خصوص اگر فرزند شما کمتر از شش ماه سن داشته باشد. به عنوان یک مادر جوان و بی‌‌‌تجربه به خاطر بسپارید که روش استفاده از سرنگ بینی، بسیار آسان است. آن را وارد سوراخ‌‌‌های بینی فرزندتان کرده، نوک سرنگ را بچرخانید؛ سپس، آن را به آرامی فشار دهید. سرنگ بینی پر از مخاط شده؛ همه آلودگی‌‌‌ها را از بدن کودک خارج خواهد کرد. هنگام استفاده از سرنگ بینی، کودک خود را در حالت نشسته نگه دارید. همچنین، شما می‌‌‌توانید چند قطره سالین را به بینی کودک بریزید تا مخاط آن را رقیق‌‌‌تر کند. فقط، یادتان باشد که پس از مشاوره با پزشک متخصص اطفال، از این قطره‌‌‌های شور استفاده کنید.

2-تأمین رطوبت مورد نیاز دستگاه تنفسی نوزادان:

لازم است بدانید که هوای خشک می‌‌‌تواند سوراخ‌‌‌های بینی فرزند شما را تحریک کرده و او را با عطسه‌‌‌های ناگهانی مواجه کند. برای جلوگیری از بروز این شرایط، شما می‌‌‌توانید از یک دستگاه مرطوب‌‌‌کننده هوا استفاده کنید که بخار آب را به هوای خشک منزل تزریق می‌‌‌کند. استفاده از این روش، روند تنفس فرزند شما را راحت‌‌‌تر می‌‌‌کند.

برای اطلاع از اینکه علت وجود خون در مدفوع نوزادان چیست؟ این مطلب را بخوانید

3-کودک خود را از انواع مواد آلرژی‌‌‌زا دور نگه دارید:

گرد و غبار، دود و آلودگی موجود در هوا می‌‌‌تواند بر روی بینی کودک شما تأثیر گذاشته و باعث بروز عطسه‌‌‌های ناگهانی شود. بر این اساس، آلرژن‌‌‌های موجود در محل زندگی خود را از بین ببرید؛ به خصوص اگر کودک شما به انواع مختلف مواد غذایی آلرژی داشته باشد. علاوه بر این موارد، اگر بدن نوزاد شما به گرده‌‌‌های موجود در هوا واکنش آلرژیک نشان می‌‌‌دهد، در فصل بهار او را به مکان‌‌‌های سرسبز نبرید. در نهایت، در نظر داشته باشید که اگر کودک شما با مشکل آلرژی روبرو شود، پزشک متخصص اطفال ممکن است داروی آنتی‌‌‌هیستامین را تجویز کند.

با همه این توصیفات، اگر کودک شما چند مرتبه در روز عطسه می‌‌‌کند، نگران نباشید! زیرا این واکنش فقط می‌‌‌تواند یک رفلکس به عوامل طبیعی باشد؛ اما به علائم بروز برخی بیماری‌‌‌ها در بدن نوزاد خود توجه کرده و علت دقیق عطسه‌‌‌های ناگهانی او را مشخص کنید. استفاده از روش‌‌‌های درمان خانگی، وضعیت دستگاه تنفس فرزند شما را بهتر کرده و از عطسه‌‌‌های ناگهانی او جلوگیری می‌‌‌کند.

 

نظر (6)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

پسرم سینه اش عفونت کرده دکتریردم .اما امروز کلی عطسه کرده از چيه.

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنون از راهنمایی شما

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنونم‌‌‌ بخدا‌ ازنگرانی‌ دراومدم‌ باتشکر

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنونم از مطالب مفید تون

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام خسته نباشید، ممنونم که نگرانیهامونو کم کردین، مطالبتون مفید بود.

This comment was minimized by the moderator on the site

ممنونم از راهنمای شما که این مطالب ارزنده رو گذاشتین

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/