15 مشکل رایج نوزادان تازه متولد شده

cute-baby

چند روز اول بعد از تولد نوزاد، روزهای پر از اضطرابی برای همه مادران جوان به شمار می‌رود. در این روزهای حساس، بچه ‌ها خیلی کوچک و ضعیف هستند؛ طبیعی است که والدین در مورد سلامت فرزند خود نگران باشند. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که حساس بودن نوزادان، دلیل اصلی نگرانی والدین آن‌ها در ماه‌های اول بعد از زایمان است.  به یاد داشته باشید که سیستم ایمنی نوزادان در روزهای اول بعد از تولد، در حال رشد است. بنابراین، حتی بروز بیماری‌های جزئی در بدن آن‌ها می‌تواند منجر به عوارض جدی شود. به همین دلیل، مهم است که مادران همه چیز را در مورد مشکلاتی که ممکن است در روزهای اول بعد از تولد برای نوزادان اتفاق افتد، بدانند.

مشکلات رایج نوزادان تازه متولد شده:

زمانی که در مورد مسائل بهداشتی کودکان صحبت می‌شود، روزهای اول بعد از تولد دوران حساسی به شمار می‌رود. در ادامه این مقاله، چند مشکل بهداشتی نسبتاً رایج در بین نوزادان تازه متولد شده ارائه می‌شود که مهم‌ترین این موارد عبارتند از:

1-نفخ شکمی نوزادان:

لازم است بدانید که اکثر نوزادان، در روزهای اول بعد از تولد با مشکلات مربوط به نفخ شکم روبرو می‌شوند. اما اگر شکم فرزند شما در بین هر دو وعده شیردهی، سخت و متورم می‌شود، مراقب سلامتی او باشید؛ اگر در 9 بار از 10 مورد شیردهی، فرزند شما با نفخ شکم، یبوست و گاهی اوقات تورم شکم روبرو شود، می‌تواند نشان‌دهنده یک مشکل اساسی در روند سلامت او باشد.

2-آسیب‌های ناشی از روند زایمان:

از آنجایی که انجام روند زایمان طبیعی، کار دشواری است، می‌تواند نوزادان را با برخی آسیب‌های فیزیکی روبرو کند. صدمات وارد شده به بدن اکثر نوزادان به سرعت از بین می‌روند؛ مادران نباید نگران چنین مشکلاتی باشند. با این حال، بعضی از آسیب‌های ناشی از انجام روند زایمان طبیعی در بدن نوزادان ممکن است شامل شکستگی استخوان، ضعف عضلانی و علائم انسداد ریه‌ها باشد که نیاز به توجه ویژه والدین و معاینه پزشک متخصص اطفال دارد.

برای اطلاع از اینکه علت وجود خون در مدفوع نوزادان چیست؟ این مطلب را بخوانید

3-پوست مایل به آبی:

جالب است بدانید که پوست مایل به آبی، یکی از مهم‌ترین مشکلات پوستی نوزادان، در هنگام تولد است. دست‌ها و پاهای برخی نوزادان، در هنگام تولد به رنگ مایل به آبی در می‌آید که جایی برای نگرانی ندارد. در بعضی موارد نیز اطراف دهان نوزادان، در مواقعی که گریه می‌کنند، به رنگ مایل به آبی تغییر می‌کند. اما، این وضیعت نیز با گذشت زمان از بین می‌رود. با همه این توصیفات، اگر رنگ پوست نوزاد شما بعد از گذشت مدت کوتاهی به حالت طبیعی برنگشت، شما باید بلافاصله در مورد وضعیت سلامت او با دکتر متخصص اطفال مشورت کنید.

4-سرفه کردن نوزادان:

هنگامی که کودک خود را با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می‌کنید، ممکن است با سرفه‌های او روبرو شوید، زیرا گاهی اوقات شیر ​​می‌تواند خیلی سریع وارد سیستم گوارش فرزندتان شود. اما اگر نوزاد شما در اغلب موارد با سرفه‌هایی روبرو می‌شود که از تغذیه کامل او با شیر مادر یا شیر خشک جلوگیری می‌کند، باید در مورد وضعیت سلامت او با دکتر متخصص اطفال مشورت کنید. یادتان باشد که در چنین شرایطی، ممکن است مشکلی در ریه‌ها یا سیستم گوارش فرزند شما وجود داشته باشد. پس، اگر نوزاد کوچک شما به طور دائم، به ویژه در هنگام شب، سرفه می‌کند، نباید به وضعیت سلامت او بی‌توجه باشید.

5-بروز بیماری زردی در نوزادان:

به خاطر بسپارید که بیماری زردی یک مشکل رایج در بین همه نوزادان است. بسیاری از نوزادان در هنگام تولد با سطح بالای بیلیروبین در بدن خود مواجه می‌شوند، زیرا بدن آن‌ها هنوز نابالغ است. با این حال، می‌توان ادعا کرد که در اغلب موارد، بیماری زردی در بدن نوزادان با گذشت زمان حل می‌شود. اما، در برخی موارد، این بیماری می‌تواند مشکلات جدی را در روند رشد و سلامت کودک شما ایجاد کند. بنابراین، اجازه دهید تا دکتر متخصص اطفال، فرزند شما را معاینه کرده؛ روش درمان مناسبی را برای زردی او تجویز کند. در نهایت، فراموش نکنید که نظریه مربوط به آسیب مغزی نوزادان در صورت ابتلا به بیماری زردی، هشداری دروغ است.

6-تنگی تنفسی نوزادان تازه متولد شده:

جالب است بدانید که چند ساعت بعد از زایمان طول می‌کشد تا نوزاد، روند تنفس عادی را یاد بگیرد. اما هنگامی که بدن او روند نفس کشیدن را یاد گرفت، با هیچ مشکلی روبرو نخواهد شد. اما، مشکلات تنفسی نوزادان ممکن است به علت بروز مسائل بسیاری اتفاق بیفتد. بر این اساس، اگر متوجه شدید که فرزندتان دچار تنگی نفس شده است، ابتدا بینی او را بررسی کنید. در اغلب موارد، اختلال در تنفس نوزادان ناشی از انسداد لوله‌های بینی است که شما می‌توانید این مشکل را با استفاده از قطره نمک، به سادگی حل کنید. اما اگر متوجه علائم زیر در بدن نوزاد تازه متولد شده خود شدید، بلافاصله به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید:

  • نفس کشیدن سریع و پی در پی نوزاد
  • آبریزش شدید بینی کودک
  • خر خر کردن نوزاد در هنگام نفس کشیدن
  • آبی شدن رنگ پوست بدن و صورت نوزاد

در نهایت، یادتان باشد که اگر شما با زایمان زودرس، فرزند خود را به دنیا آورده باشید، او بیشتر از سایر همسالان خود در معرض خطر مشکلات تنفسی قرار خواهد گرفت.

اگر کودکتان دچار اسهال شده این مطلب 11 روش خانگی برای درمان اسهال در کودکان نوپا را بخوانید

7-استفراغ کردن نوزادان:

همان‌طور که می‌دانید استفراغ کردن یک مشکل شایع در بین همه نوزادان است؛ طبیعی است که فرزند شما پس از تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک، مایعات اضافی را با استفراغ کردن، از بدن خود خارج کند. با همه این توصیفات، در نظر بگیرید که استفراغ کردن مکرر نوزادان تازه متولد شده طبیعی نیست! برای جلوگیری از بروز حالت تهوع و استفراغ مکرر، اطمینان حاصل کنید که کودک شما به عدم تحمل لاکتوز شیر مبتلا نیست یا به شیر مادر آلرژی ندارد. همچنین، شما باید نوزاد به طور مرتب، حواس نوزاد خود را پرت کنید تا از شیردهی بیش از حد او جلوگیری شود. با همه این اقدامات، اگر کودک شما استفراغ کرده و وزن خود را به میزان قابل توجهی است دست می‌دهد، ممکن است وضعیت سلامت کودک به مداخله پزشکی نیاز داشته باشد. همچنین، مراقب رنگ استفراغ‌های نوزاد تازه متولد شده خود باشید؛ اگر استفراغ کودک شما سبز باشد، با پزشک متخصص اطفال درباره عفونت‌های احتمالی و گزینه‌های درمان آن صحبت کنید. در نهایت، لازم است بدانید که مسائل مربوط به دیابت نوزادان نیز می‌تواند منجر به استفراغ مکرر آن‌ها شوند.

8-تب کردن نوزادان تازه متولد شده:

اکثر پزشکان متخصص اطفال عقیده دارند که تب کردن نوزادان مشکل نیست! تب کردن فرزند شما تنها شاخصی است که نشان می‌دهد بدن کودک در حال مبارزه با عفونت است. تب خفیف نوزادان حتی به مداخله پزشکی هم نیاز ندارند. اما اگر فرزند کوچک شما در معرض تب بالا قرار بگیرد، اجازه دهید دکتر متخصص اطفال او را معاینه کند، زیرا تب بالا (102 F) می‌تواند مشکلات جدی در روند سلامت نوزاد تازه متولد شده ایجاد کرده و منجر به تشنج کردن او شود.

9-کولیک:

آیا نوزاد کوچک شما بدون وقفه گریه می‌کند و شما نمی‌توانید علت آن را بفهمید؟ در چنین شرایطی، احتمال دارد که فرزند شما به کولیک مبتلا شود! جالب است بدانید که نوزادان مبتلا به کولیک، سالم به نظر می‌رسند و نشانه‌ دیگری جز گریه کردن مداوم را از خود نشان نمی‌دهند. اما در این حالت، شما باید بررسی کنید که آیا فرزندتان به شیر خشکی که از آن استفاده می‌کنید، آلرژی دارد یا خیر، زیرا این موضوع می‌تواند باعث ایجاد کولیک در بدن نوزادان شود. خوشبختانه، در اکثر موارد کولیک نوزادان تا زمانی که کودک به سن سه ماهگی برسد، خود به خود حل می‌شود.

10-بروز مشکلات پوستی در نوزادان:

نوزادان تازه متولد شده دارای پوستی حساس هستند. به همین دلیل، احتمال بروز مشکلات پوستی در بین این نوزادان شایع است. برخی از مشکلات پوستی رایج که ممکن است که کودک شما با آن‌ها مواجه شود، عبارتند از:

آ)بثورات پوستی ناشی از پوشک نوزادان:

یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در بین نوزادان تازه متولد شده، بثورات پوستی ناشی از پوشک است. برای جلوگیری از بروز این حالت معمول، اما دردناک در بدن فرزندتان، نکات زیر را رعایت کنید:

  • به طور منظم، زمانی که پوشک بچه شما کثیف شده است، آن را عوض کنید.
  • در مواردی که نوزاد شما به بثورات پوستی خفیف مبتلا شده باشد، از پودرهای بچه مناسب برای جلوگیری از تشدید وضعیت بدن او استفاده کنید.
  • اگر از پوشک پارچه‌ای برای فرزند خود استفاده می‌کنید، مواد شوینده شیمیایی و عطر دار را برای تمیز کردن آن مصرف نکنید.

ب)بثورات پوست سر نوزادان:

بثورات روی پوست سر نیز یک مشکل پوستی رایج در بین نوزادان است. اگر کودک شما نیز از این مشکل رنج می‌برد، نکات زیر را برای بهبود سریع‌تر او دنبال کنید:

  • شستن موهای نوزاد در هر روز.
  • از شامپوهای خفیف برای شستشو دادن موهای سر نوزاد استفاده کنید.

برای اطلاع از علائم بروز معده درد در نوزادان این مطلب علائم بروز معده درد در نوزادان را بخوانید

11-سرماخوردگی و آنفلوآنزا:

بروز برخی عفونت‌ها نیز در میان نوزادان تازه متولد شده بسیار رایج است. اما، به یاد داشته باشید که عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا معمولاً بی‌ضرر هستند و هیچ اختلالی را در روند رشد و سلامت نوزادان به وجود نمی‌آورند. اما در مورد نوزادان تازه متولد شده، یک سرماخوردگی ساده می‌تواند به بیماری پنومونی تبدیل شود که یک وضعیت بسیار جدی پزشکی شناخته می‌شود. بنابراین، مهم است که در صورت مبتلا شدن نوزادان به سرماخوردگی و آنفلوآنزا، دکتر متخصص اطفال، آن‌ها را معاینه کند؛ حتی اگر سرماخوردگی و آنفلوآنزا برای بدن کودک ‌ضرری نداشته باشد.

12-عفونت‌های گوش نوزادان تازه متولد شده:

عفونت‌های گوش نیز در میان نوزادان تازه متولد شده بسیار رایج است. اگر نوزاد شما به طور مداوم گوش‌های خود را لمس کرده و بیش از حد معمول گریه می‌کند، در نظر داشته باشید که ممکن است او به عفونت گوش مبتلا شده باشد. لازم است بدانید که عفونت ویروسی پس از گذراندن دوره خود، از بین می‌رود، اما عفونت‌های باکتریایی موجود در بدن نوزادان ممکن است نیاز به یک دوره مصرف آنتی‌بیوتیک داشته باشند.

13-برفک دهانی:

برفک دهان نیز عفونت دیگری است که ممکن است به بدن نوزاد کوچک شما حمله کند. هنگامی که کودکی با برفک دهان روبرو شود، سوزش شدیدی را در دهان خود احساس می‌کند. در چنین شرایطی، با پزشک متخصص اطفال در مورد وضعیت سلامت فرزندتان صحبت کنید و ببینید که آیا او نیاز به نسخه دارویی ضد قارچی دارد یا نه.

14-اسهال:

اسهال نیز در بین نوزادان تازه متولد شده، بسیار رایج است. با این حال، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که تا وقتی شما، بدن کودک خود را هیدراته نگه دارید، نباید نگران اسهال او باشید.

15-یبوست نوزادان تازه متولد شده:

آیا کودک تازه متولد شده شما هم در هنگام عبور مدفوع، دچار تنش می‌شود؟ اگر چنین باشد، او ممکن است از یبوست رنج ببرد. یبوست در بین نوزادان (تا 15 سالگی) یک مسئله بهداشتی بزرگ نیست، مگر آنکه باعث ناراحتی فرزند کوچک شما شود.

لیست مسائل بهداشتی که می‌تواند بر روند رشد و سلامت نوزادان تازه متولد شده تأثیر بگذارد، بی‌پایان است. ممکن است مشکلاتی در کلیه و چشم نوزادان وجود داشته باشد؛ اما لیست ارائه شده در این مقاله، شامل تمام مشکلات رایج بین همه نوزادان می‌باشد. نگران نباشید! با همه این توصیفات، نوزاد کوچک شما این مرحله را بدون هر گونه آسیبی پشت سر گذاشته و بزرگ می‌شود. پس، نفس عمیقی بکشید و از معجزه‌ای که کودک شماست، لذت ببرید. زمان به سرعت می‌گذرد

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/