درمان مشکل زگیل­های پوستی در بدن نوزادان

p3_Legumes_W1812_gi65952490_13980303-065445_1

زگیل، کلمه‌ای است که شنیدن آن به ما انگیزه می‌دهد تا به اسب‌ها و قورباغه‌ های فکر کنیم، زیرا قدیمی‌ها عقیده داشتند که این معضل بر اثر ارتباط کودکان با چنین حیواناتی، بر روی پوست بدن آن‌ها ظاهر می‌شود. با این حال، فکر کردن به زگیلی که بر روی پوست بدن فرزند خود ایجاد شده است، یک ایده بسیار ترسناک به نظر می‌رسد به یاد داشته باشید که ظاهر شدن زگیل‌های پوستی در بدن نوزادان و کودکان امری بسیار رایج است. البته، در هنگام مواجه شدن با چنین مشکلی نترسید، زیرا با استفاده از روش‌های درمانی مناسب، می‌توان زگیل‌های پوستی فرزند خود را به راحتی از بین برد. اما به عنوان یک مادر، قبل از رفتن به دنبال گزینه‌ های درمانی مناسب جهت از بین بردن زگیل‌های پوستی بر روی بدن نوزادان، بهتر است در این مورد بیشتر بدانید تا بتوانید روش مورد نظر را با آگاهی کامل و شیوه درست دنبال کنید.

برخی از آمارها در مورد بروز زگیل‌های پوستی در بدن نوزادان:

در ادامه این مقاله، حقایق جالبی در مورد زگیل‌های پوستی بر روی بدن نوزادان که یک مادر باید از آن‌ها آگاه باشد، برای شما بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • جالب است بدانید که نوزادان دختر، نسبت به پسران با رشد زگیل‌های پوستی بیشتری بر روی بدن خود مواجه می‌شوند.
  • همچنین، کودکان مبتلا به مشکل زگیل‌های پوستی بیشتر در سنین 12 تا 16 سالگی قرار دارند.

برای اطلاع از  چگونگی درمان عفونت قارچی به عفونت قارچی پوست نوزاد را خودتان درمان کنید مراجعه کنید

اگرچه زگیل‌های پوستی یک معضل مسری هستند؛ اما کاملاً بی‌ضرر می‌باشند. در نهایت، خبر خوب در مورد زگیل‌های پوستی بر روی بدن نوزادان این است که احتمال رشد زگیل در اعضای داخلی بدن این فرشته‌های کوچک خیلی کم می‌باشد؛ اما با بزرگ شدن این افراد، شانس رشد زگیل‌های پوستی نیز در بدن آن‌ها افزایش می‌یابد.

علت بروز زگیل‌های پوستی در بدن نوزادان چیست؟

لازم است بدانید که ویروس، عامل اصلی رشد زگیل بر روی پوست بدن و صورت فرزند شما است! این ویروس با نام علمی "ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV" شناخته شده و علت اصلی ایجاد زگیل‌های پوستی در بدن افراد مختلف به شمار می‌رود. فراموش نکنید که این ویروس با ورود به بدن فرزند شما، به پوست او آسیب رسانده و باعث رشد سریع سلول‌ها در لایه بیرونی آن می‌شود که در نتیجه، رشد زگیل‌های پوستی را در بدن نوزاد به دنبال خواهد داشت.

انواع زگیل‌های پوستی:

در ادامه این مقاله، انواع معمولی از زگیل‌های پوستی که ممکن است در بدن کودکان و نوزادان دیده شود (روند مقابله با هر کدام از زگیل‌های پوستی متفاوت است)، معرفی شده است که عبارتند از:

1-زگیل‌های پوستی رایج:

این نوع زگیل‌های پوستی در روی انگشتان کودکان و پشت دست‌های آن‌ها ایجاد می‌شوند. از آنجایی که این نوع زگیل‌های پوستی بسیار شایع هستند، در هر شرایطی می‌توانند بدن نوزاد شما را نیز آلوده کنند.

برای اطلاع از علت بیماری گال به علل بروز بیماری گال در نوزادان مراجعه کنید

2-زگیل‌های پوستی پالمر:

این نوع زگیل‌های پوستی بیشتر بر روی کف دست نوزادان و کودکان ظاهر می‌شوند.

3-زگیل‌های پوستی (کفیر) Plantar:

اگر زگیلی بر روی پاهای فرزند شما، به خصوص کف پاهای او رشد کند، به آن "زگیل‌ پوستی کفیر" گفته می‌شود.

4-زگیل‌های پوستی تخت:

بر خلاف سایر زگیل‌های پوستی موجود، برجستگی‌های ناشی از زگیل‌های پوستی تخت، کوچک‌تر و نرم‌تر هستند؛ بیشتر این نوع زگیل‌های پوستی در شکل خوشه‌ای ظاهر می‌شوند! طوری که حدود 20 تا 100 عدد از این نوع زگیل‌های پوستی می‌تواند در یک زمان و بر روی یک قسمت از پوست فرزند شما ظاهر شود. فراموش نکنید که این نوع زگیل‌های پوستی معمولاً بر روی پوست صورت کودکان و نوزادان رشد می‌کنند.

5-زگیل‌های پوستی Filiform:

این نوع زگیل‌های پوستی به شکل جادویی که در فیلم‌های دیزنی دیده می‌شود، در ناحیه چانه یا بینی نوزادان رشد می‌کنند.

نوع دیگری از زگیل‌های پوستی، زگیل تناسلی است که به طور معمول بر روی بدن نوزادان تأثیر نمی‌گذارد.

درمان مشکل زگیل‌های پوستی در بدن نوزادان:

همان‌طور که می‌دانید مشکل زگیل‌های پوستی در انسان یک مسئله پزشکی جدی نیست؛ برای درمان زگیل‌های پوستی در بدن فرزند خود، لازم نیست او را به بیمارستان منتقل کنید. این نکته، کاملاً درست است که اگر شما برای درمان زگیل‌های پوستی فرزند خود کاری انجام ندهید، اکثر آن‌ها با گذشت زمان خود به خود حل می‌شوند. با این حال اگر دیدن این معضل بر روی پوست صورت و بدن فرزندتان، شما را ناراحت می‌کند، می‌توانید از گزینه‌های درمانی مختلف برای از بین بردن این مشکل استفاده کنید. در ادامه این مقاله، انواع مختلفی از روش‌های درمان زگیل‌های پوستی در بدن نوزادان ذکر شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1-روش کانالی برای درمان زگیل‌های پوستی:

اگر در خانه خود نوار ضخیمی دارید، می‌توانید از آن جهت از بین بردن مشکل زگیل‌ بر روی پوست کودک خود استفاده کنید. برای این منظور، کافی است نوار را برای مدت حدود شش روز بر روی زگیل قرار دهید. سپس، نوار را برداشته و زگیل‌های پوستی را بشویید؛ حتماً همه آن‌ها از بین خواهند رفت. البته روند درمان باید تا زمانی که زگیل‌های پوستی به طور کامل از بین بروند، تکرار شود. در برخی موارد هم ممکن است فرایند درمان زگیل‌های پوستی در بدن نوزادان مدت یک یا دو ماه طول بکشد.

خواندن این مطلب آیا می دانید علت بیماری نوروفیبروماتوز در نوزادان چیست؟ به شما توصیه میشود

2-OTC Wart Removers:

به خاطر بسپارید که استفاده از یک نوارهای دارویی برای از بین بردن زگیل‌های پوستی در بدن کودکان بسیار مؤثر هستند. البته داروهای موجود در این چسب‌ها متفاوت بوده و شامل موارد زیر می‌باشد:

  • سالیسیلیک اسید:

شما می‌توانید از این پدهای چسب مانند یا نوارهایی که حاوی سالیسیلیک اسید هستند، برای از بین بردن مشکل زگیل‌های پوستی در بدن کودکان خود استفاده کنید. همه کاری که شما باید در هنگام استفاده از این روش انجام دهید، این است که منطقه رشد زگیل‌های پوستی را کاملاً تمیز نموده؛ سپس چسب مذکور را بر روی آن بچسبانید. در هنگام رفتن به حمام یا تعویض پد می‌توانید پوست‌های مرده ناحیه مورد نظر را با کشیدن سنگ پومیس به سادگی حذف کنید. در نهایت، یادتان باشد که این روش درمانی یک گزینه وقت‌گیر برای از بین بردن زگیل‌های پوستی بوده و ممکن است تا 12 هفته طول بکشد.

  • پروپان یا فرن:

شما به عنوان مادر یک کودک مبتلا به زگیل‌های پوستی می‌توانید روش پروپان یا فرن را برای درمان مشکل فرزند خود امتحان کنید. این محصولات بهترین روش درمانی برای از بین بردن زگیل‌های پوستی بوده و می‌تواند به سرعت فرزند شما را از شر این بیماری خلاص نماید. اگر روزی تصمیم گرفتید از این دارو برای درمان زگیل‌های پوستی در بدن فرزند خود استفاده کنید، به یاد داشته باشید که هرگز از آن بر روی چهره یا کنار لب‌های او استفاده نکنید.

اگر استفاده از روش‌های درمانی ذکر شده مؤثر واقع نشد، چه باید کرد؟

در چنین شرایطی، بهتر است به دکتر متخصص اطفال مراجعه کنید، زیرا گاهی اوقات زگیل‌های پوستی ممکن است به داروهای OTC یا داروهای خانگی مقاومت نشان دهند. به دکتر معالج فرزند خود اجازه دهید تا از روش‌های درمانی مختلف برای از بین بردن این زگیل‌ها استفاده کند. برخی از روش‌های پزشکی برای درمان زگیل‌های پوستی در بدن کودکان عبارتند از:

1-استفاده از نیتروژن مایع برای درمان زگیل‌های پوستی:

پزشک معالج ممکن است از نیتروژن مایع برای مهار فرایند رشد و تکثیر زگیل‌های پوستی در بدن فرزند شما استفاده نموده و آن‌ها را از بین ببرد.

2-استفاده از اسید سالیسیلیک برای درمان زگیل‌های پوستی:

یادتان باشد که این روش همان پد یا نوار حاوی سالیسیلیک نیست و جزو راه‌حل‌های OTC salicylicacid برای درمان زگیل‌های پوستی در بدن نوزادان به شمار می‌رود. پزشک متخصص اطفال ممکن است از این نوع اسید برای خلاص شدن کودکان از شر زگیل‌های پوستی استفاده کند.

3-لیزر درمانی برای از بین بردن زگیل‌های پوستی:

گاهی اوقات، ممکن است پزشک متخصص پوست و مو مجبور شود از درمان لیزری برای نابود کردن زگیل‌های پوستی موجود در بدن کودک شما استفاده کند. بنابراین، در صورت پیشنهاد این روش درمانی، شما نباید با پزشک مخالفت نکنید.

4-استفاده از داروها مختلف برای از بین بردن زگیل‌های پوستی:

به غیر از گزینه‌ های درمانی ذکر شده در بالا، پزشک معالج ممکن است از سیستم ایمنی بدن خود نوزاد برای به مبارزه با زگیل‌های پوستی استفاده کند. در چنین شرایطی، داروهایی مانند Tagamet، آنتیژن تست پوستی Candida، اسید اسکوریک و غیره می‌توانند سیستم ایمنی بدن کودک شما را تقویت کرده و به راحتی زگیل‌های پوستی را درمان کنند.

روش‌های جلوگیری از رشد زگیل‌ها بر روی پوست بدن و صورت کودکان:

در نهایت، به یاد داشته باشید که بهترین روش برای جلوگیری از رشد انواع زگیل‌ها بر روی پوست بدن و صورت کودکان، حفظ نکات بهداشتی مناسب در مورد آن‌ها است؛ مثلاً اگر کسی در خانواده شما مبتلا به زگیل‌های پوستی است، به او بگوئید که تنها زمانی که کاملاً درمان شد، پوست بدن کودک شما را لمس نمایند. همچنین، برای اطمینان کامل در چنین شرایطی، بهتر است کودکان از یک حوله جداگانه استفاده کنند. البته طبق نظر پزشکان متخصص اطفال، هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از بروز زگیل‌های پوستی در بدن نوزادان و کودکان وجود ندارد؛ درست مثل بعضی از بیماری‌ها مانند سرماخوردگی، زگیل‌های پوستی نیز می‌تواند برخی از نوزادان و کودکان را تحت تأثیر قرار دهد. با این که بروز انواع زگیل‌ها بر روی پوست بدن نوزادان ممکن است شکلی تند و زشت داشته باشد، ولی یک وضعیت سلامتی جدی محسوب نشده؛ با استراحت دادن، دست‌کاری نکردن و استفاده از روش‌های درمان طبیعتی می‌تواند خود به خود در مسیر درمان قرار گیرد

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/