علت بروز درد معده در نوزادان چیست ؟

413863729-H

برخی از مادران جوان با این که اطمینان دارند در روند نگهداری از نوزاد خود، به طور منظم نکات بهداشتی را رعایت نموده و برای تغذیه کمکی او، از غذاهای خانگی و نوشیدنی‌های شیرین طبیعی استفاده می‌کنند، با این حال ممکن است    نوزاد آن‌ها دچار درد معده شود؛ چنین شرایطی ممکن است والدین را با یک شوک بزرگ روبرو کند. در چنین مواردی، والدین بی‌تجربه نباید دلگیر شده و از دلایل بیماری فرزند خود ناراحت شوند. بهتر است این پدر و مادران به دنبال دلایل اصلی بروز بیماری در بدن نوزاد خود بوده و روش‌های درمان بی‌خطر آن را یاد بگیرند.    به یاد داشته باشید که تقریباً همه پدر و مادرها با درد معده نوزاد خود مواجه می‌شوند، زیرا درد ناحیه معده نوزادان یکی از مشکلات رایج در سال‌های اول زندگی آن‌ها به شمار می‌رود؛ اما چرا برخی از بچه‌ها بیشتر از سایر همسالان خود، با این مشکل مواجه می‌شوند؟ والدین جوان باید برای مراقبت از نوزاد مبتلا به درد معده چه کارهایی را انجام دهند؟ شما به عنوان والدین چنین نوزادی می‌توانید برای افزایش اطلاعات و آگاهی خود در مورد علل بروز درد معده در نوزادان، مقاله زیر را با دقت بخوانید.

برای اطلاع از علائم بروز معده درد در نوزادان این مطلب علائم بروز معده درد در نوزادان را بخوانید

علل بروز درد معده در نوزادان چیست؟

 در ابتدا، لازم است بدانید که دلایل متعددی برای بروز درد معده در نوزاد وجود دارد که عفونت کردن یا آسیب دیدن معده نوزادان، یکی از مهم‌ترین این دلایل می‌باشد. با این حال، در ادامه این مقاله، برخی از علل شایع بروز درد معده در نوزادان عنوان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- عفونت کردن معده یا روده نوزادان:

رشد باکتری‌ها و ویروس‌های مختلف در روده و معده نوزادان باعث بروز درد معده در آن‌ها می‌شود. در ادامه این مقاله، انواع عفونت‌هایی را که باعث بروز درد معده در نوزادان می‌شود، برای شما بیان شده است که عبارتند از:

  • ویروس روتا در نوزادان:

 علت اصلی بروز بیماری گاستروانتریت روده در نوزادان ویروس روتا است. در واقع، عفونت ناشی از رشد این ویروس باعث بروز درد شدید در معده در نوزاد می‌شود که در برخی موارد هم همراه با اسهال و استفراغ خواهد بود. فراموش نکنید که بروز این نوع عفونت در بدن فرزند شما می‌تواند در موارد شدیدتر منجر به کمبود آب شده و احساس خستگی شدیدی را در بدن نوزاد بیمار به دنبال داشته باشد. نوزادانی که بیشتر از شش ماه سن دارند، می‌توانند این ویروس را از طریق مصرف مواد غذایی آلوده دریافت نمایند؛ در حالی که نوزادان شیرده ممکن است آن را به علت اتفاقی و از طریق تماس دهانی با اشیا آلوده دریافت کنند. در واقع، می‌توان ادعا کرد که این نوع ویروس می‌تواند سلامتی فرزند شما را در هر سنی حتی، در دوران نوزادی هم تحت تأثیر قرار دهد. با وجود اینکه تلاش می‌شود تا از طریق ایمن‌سازی بدن نوزادان و جلوگیری از بروز شرایط غیر قابل پیش بینی، از مبتلا شدن نوزادان به بیماری گاستروانتریت پیشگیری کرد، اما نتایج تحقیقات اخیر دانشمندان نشان داده است که امروزه، این نوع عفونت، عامل اصلی مرگ و میر نوزادان در همه کشورهای جهان به شمار می‌رود.

  • باکتری سالمونلا در معده نوزادان:

سالمونلا نیز نوعی باکتری است که معده و روده نوزادان را آلوده کرده و در نهایت باعث بروز درد معده شدید در آن‌ها می‌شود. این باکتری عمدتاً از طریق مصرف مواد غذایی و آب آلوده وارد بدن فرزند شما می‌شود. همچنین، اگر نوزاد شیرخوار در تماس با سطوح آلوده قرار گیرد، به این عفونت مبتلا خواهد شد. بر اساس این توضیحات، مادر شیرده می‌تواند با حفظ سلامتی خود از بروز عفونت به بدن فرزند کوچک خود نیز جلوگیری کند.

  • باکتری‌های استرپتوکوک در گلو نوزادان:

 با این که باکتری‌های استرپتوکوک ناحیه گلوی نوزادان را هدف قرار می‌دهند، اما 10٪ از این عفونت‌ها نیز ممکن است بر روی معده فرزند شما تأثیر بگذارند. یادتان باشد که تماس نزدیک نوزادان با یک فرد آلوده به این نوع باکتری می‌تواند عفونت را به آسانی به بدن فرزند سالم شما انتقال دهد؛ بنابراین، اگر به عنوان یک مادر شیرده، گلودرد دارید، از برقراری تماس نزدیک با نوزاد خود خودداری کنید یا هنگام شیر دادن به او، از یک ماسک برای جلوگیری از انتقال تصادفی باکتری به بدن فرزند کوچک خود استفاده نمایید.

  • ویروس آدنویروس در روده نوزادان:

به خاطر داشته باشید که این ویروس باعث بروز عفونت در دیواره روده فرزند شما شده و درد شدید معده را در بدن او به دنبال خواهد داشت. ویروس آدنویروس از طریق مواد غذایی آلوده وارد بدن نوزاد می‌شود یا اگر فرزند شما یک شیء آلوده به این نوع ویروس را در دهان خود قرار دهد، حتماً به این بیماری مبتلا خواهد شد. بر این اساس، بهتر است وسایل بازی بچه‌های خود به طور مرتب شستشو داده و ضدعفونی نمایید. همچنین، لازم است بدانید که ویروس آدنویروس بسیار قوی بوده و می‌تواند بر روی اشیا منزل، برای مدت طولانی زنده بماند. علاوه بر این موارد، این ویروس از طریق خروج ترشحات تنفسی در طی سرفه و عطسه کردن، به محیط اطراف انتقال یافته و افراد سالم را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین علت، می‌توان ادعا کرد که یکی از علل شایع بروز عفونت در معده نوزادان، ویروس آدنویروس است. این ویروس، سلامت نوزادانی را که در مراکز عمومی و سازمان‌های مراقبت از نوزادان با اسباب بازی‌های یکدیگر بازی می‌کنند یا در تماس نزدیک با دیگر نوزادان بیمار هستند، بیشتر از سایر نوزادان تحت تأثیر قرار می‌دهد. دور نگه داشتن نوزادان از سطوح و اشیاء آلوده به ویروس آدنویروس، بهترین راه پیشگیری از بروز درد معده در بدن آن‌ها بوده و والدین، مراقبان مهدها و مراکز نگهداری از نوزادان می‌توانند با شستن مرتب اسباب بازی‌ها، این نوزادان را از ابتلا به ویروس آدنویروس در امان نگه دارند.

  • عفونت بوتولیسم نوزادان:

 بوتولیسم نوعی عفونت روده در نوزادان است که توسط باکتری به نام "کلستریدیوم بوتولینوم " ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که نوزادان با خوردن غذاهای آلوده به این باکتری دچار درد شدید معده شده و نیاز به درمان فوری پزشکی پیدا می‌کنند؛ گرفتگی شدید عضلات معده نوزادان یکی از علائم متعدد بروز بیماری ناشی از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم در بدن نوزادان است. روند درمان این بیماری، شامل تزریق antitoxins و قرار دادن    نوزاد در محیط استرلیزه است تا زمانی که بدن او از شر سم بوتولینوم آزاد شود.

  • عفونت انگلی در نوزادان:

 این نوع عفونت بیشتر در بدن نوزادانی مشاهده می‌شود که از مواد غذایی جامد تغذیه می‌کنند. عفونت انگلی اساساً باعث آلوده شدن دستگاه گوارش فرزند شما به وسیله ارگانیسم‌های مجزا و چند سلولی می‌شود؛ "ژیاردیا لامبلیا " یکی از این گونه ارگانیسم‌های انگلی است که می‌تواند بدن نوزاد شما را از طریق مصرف آب‌ها و مواد غذایی غیر بهداشتی و آلوده تحت تأثیر قرار دهد.

در نهایت، فراموش نکنید که بسیاری از مشکلات روده و معده ذکر شده در بالا، بر روند سلامت بزرگ‌سالان نیز تأثیر گذاشته و همه این عفونت‌ها می‌توانند به راحتی، از والدین به بدن نوزادان آن‌ها منتقل شوند. از آنجایی که همه نوزادان دارای سیستم ایمنی در حال رشد هستند، دستگاه گوارش آن‌ها بیشتر از بزرگ‌سالان به عوارض جانبی میکروارگانیسم‌ها حساس است؛ اما نگران نباشید! زیرا اکثر این عفونت‌ها از طریق انجام نکات احتیاطی و ایمن‌سازی بدن نوزاد با یک برنامه‌ریزی دقیق، قابل پیشگیری است.

2- بروز کولیک در بدن نوزادان:

یادتان باشد که درگیری‌های تکراری کولیک در روده نوزادان نیز می‌تواند موجب ایجاد شوک ناگهانی در عضلات این ناحیه از بدن آن‌ها شده و منجر به بروز درد معده شدید شود. توجه داشته باشید که این مشکل بسیار معمول بوده و بروز آن بیشتر به علت وجود دلایل عمومی مانند سرماخوردگی در نوزاد می‌باشد که گریه مداوم    نوزاد را به دنبال خواهد داشت. در واقع، در چنین شرایطی، وجود پیوندهای طولانی بین بروز فشار در دیافراگم و روده، باعث ایجاد درد معده در فرزند شما شده و ناراحتی شدیدی را برای او به وجود می‌آورد. طبق نظر آکادمی اطفال آمریکا، استفاده از تکنیک‌های آرام‌سازی عمومی مانند چرخش دادن بدن نوزاد، خارج کردن    نوزاد از منزل با استفاده از کالسکه یا پوشاندن و گرم نگه داشتن نوزاد مبتلا به کولیک در یک پتوی گرم، در روند کاهش علائم بیماری و آرامش بیمار بسیار مؤثر است.

3- عدم تحمل برخی مواد غذایی توسط بدن نوزادان:

 لازم است بدانید که آلرژی غذایی زمانی در بدن نوزاد شما رخ می‌دهد که سیستم ایمنی بدن او به وجود یک پروتئین خارجی واکنش نشان دهد. در چنین شرایطی، بدن نوزاد با یک حمله ناگهانی به سیستم ایمنی خود، نارضایتی بدن را نشان می‌دهد. در واقع، عدم تحمل مواد غذایی در بدن نوزادان زمانی پدیدار می‌شود که سیستم گوارش آن‌ها قادر به هضم ترکیبات غذایی خاص موجود در آن وعده غذایی نباشد؛ این شرایط باعث بروز ناراحتی معده و شکم در نوزادان می‌شود. این وضعیت بیشتر در نوزادانی دیده می‌شود که در روند تغذیه آن‌ها از مواد غذایی جامد جدید استفاده شده است. با این حال، یادتان باشد که نوزادان شیرخوار نیز ممکن است هنگامی که شیر خشک جدیدی به برنامه روزانه آن‌ها معرفی می‌شوند، با حساسیت یا عدم تحمل مواد غذایی روبرو شوند؛ بدن این نوزادان به ورود ماده جدید واکنش شدیدی نشان دهد.

جالب است بدانید که مشکل آلرژی مواد غذایی در نوزادان، روند درمان خاصی ندارد؛ بهترین راه این است که نوزادان را از مصرف مواد غذایی آلرژی‌زا دور نگه داریم. میزان عدم تحمل غذاهای نیمه سخت در نوزادان به صورت ژنتیکی تعیین می‌شود. همچنین، بدن برخی از نوزادان ممکن است در هنگام مخلوط شدن غذای روزانه با مواد مضر، واکنش نشان داده و او را با درد معده مواجه کند. با همه این توصیفات، این نوع مشکلات در نهایت، با بالا رفتن میزان تحمل بدن نوزاد از بین می‌رود؛ پس تا آن زمان، خوب است که فرزند کوچک خود را از مصرف مواد غذایی آلرژیکی دور نگه داریم.

برای اطلاع از مشکلات گوارشی نوزادان این مطلب 5 مشکل دستگاه گوارشی نوزادان را بخوانید

4- ریفلاکس اسید معده نوزادان:

ریفلاکس گوارشی وضعیتی است که در آن، محتویات معده نوزاد به سمت بالا حرکت نموده و از طریق اسفنکتر مری دوباره به سمت پایین برمی‌گردد. این نوع حرکات معده در نوزادان کمرنگ بوده و نشان‌دهنده ضعف عضله بین تقاطع مری و معده آن‌ها است. هنگامی که اسید معده همراه مواد غذایی نیمه سخت، به ناحیه مری می‌رسد، باعث تحریک این منطقه شده و نوزاد مبتلا به ریفلاکس اسید معده را با مشکل استفراغ روبرو می‌کند که در اکثر موارد، با درد معده نیز همراه است. روش درمان این بیماری با توجه به شرایط بدنی نوزاد و پس از بررسی عوامل مختلف مانند سن نوزاد و شدت بیماری توصیه می‌شود. معمولاً پزشک متخصص اطفال، در چنین شرایطی از شیوه تغذیه‌ای خاص مانند بیدار نگه داشتن نوزاد به مدت 30 دقیقه پس از تغذیه استفاده می‌کند؛ در نوزادان بزرگ‌تر نیز، پزشک، در کنار شیر دادن، مصرف غلات برنج و پوره‌های مختلف را توصیه می‌کند تا میزان مایعات را در داخل معده نوزاد بیمار کاهش داده و مانع حرکت غذا به سمت بالا شود.

5- بروز مشکل آپانديسيت در نوزادان:

 آپاندیسیت به التهاب حاد آپاندیس اطلاق می‌شود که در کنار روده بزرگ و در گوشه پایین سمت راست حفره شکمی نوزادان وجود دارد. از آنجایی که لوله آپاندیس به روده نزدیک است، اگر یک ذره مدفوع مانع دفع آن شود، این لوله متورم شده و رفته رفته فشار داخل آپاندیس را افزایش خواهد داد. این وضعیت، درد شدیدی را در گوشه پایین سمت راست شکم نوزادان ایجاد می‌کند. به خاطر داشته باشید که میزان درد نوزادان بیمار، در چنین شرایطی بسیار شدید بوده و بی‌وقفه گریه می‌کنند. برای درمان این وضعیت، مراجعه به دکتر متخصص اطفال و انجام مراقبت‌های پزشکی فوری، ضروری است. یادتان باشد که هر گونه تأخیر می‌تواند آپاندیس عفونی فرزند شما را پاره کند. همچنین، در نظر بگیرید که انجام جراحی آپاندیس التهابی، بعد از آرام شدن اوضاع، تنها راه درمان آپاندیسیت به شمار می‌رود.

6- بروز فتق در اطفال:

وقتی که قسمتی از روده کوچک یا روده بزرگ نوزادی از حفره شکم او خارج می‌شود، باعث ناراحتی و گاهی اوقات، عفونت خواهد شد که به آن "فتق نوزادان " می‌گویند. نوزادان در معرض ابتلا به دو نوع فتق قرار دارند: فتق شکم و بند ناف. فتق شکم، زمانی اتفاق می‌افتد که روده نوزاد به داخل کانال دفع ادرار او وارد شود که تورم در اطراف کشاله ران را نیز به دنبال خواهد داشت. فتق ناف نیز زمانی اتفاق می‌افتد که دیواره شکمی نوزاد، درست در قسمت پشت ناف آسیب دیده و بخش کوچکی از روده از آن بین بزند. این فرایند می‌تواند آتروفی بافتی را ایجاد کند که به علت کمبود خون، سبب مرگ بافت مورد نظر خواهد شد. خوشبختانه، مشکل فتق نوزادان در خارج از بدن قابل مشاهده بوده و می‌توان با نظارت معمولی پزشک متخصص اطفال و کمک والدین آن را درمان نمود. انواع فتق‌های نوزادان به راحتی و با رعایت نکات ارائه شده از سوی پزشک معالج، در طول یک دوره کامل بسته می‌شوند، اما اگر نوزاد همچنان با درد شدید روبرو شود، مداخله پزشکی لازم بوده و پارگی ایجاد شده باید از طریق انجام عمل جراحی و برگرداندن روده‌های خارج شده به جای خود، درمان شود.

7-انسداد روده‌های نوزادان:  

 به یاد داشته باشید که انسداد روده‌های نوزادان دو نوع بوده و شامل موارد زیر است:

  • تنگی پیلور نوزادان:

این نوع تنگی روده در نوزادان زمانی اتفاق می‌افتد که عضلات pylorus بخش پایین معده، به طور ناگهانی بزرگ شده و جریان عبور مواد غذایی از معده به روده کوچک آن‌ها را محدود کند. نوزادان مبتلا به این بیماری تمام وقت گرسنه بوده و با مصرف هر نوع ماده غذایی استفراغ می‌کنند؛ اما این فرایند با درد معده‌ اندک در نوزادان بیمار همراه است. برای درمان این نوع مشکل روده، روش جراحی تنها راه مناسب برای کاهش درد نوزاد بیمار خواهد بود.

  • بروز بیماری عصبی روده‌ها در نوزادان:

 مبتلا شدن نوزادان به این نوع مشکل عصبی، وضعیت نادری بوده و در آن بخشی از روده بر روی بخش دیگری فرو می-رود که یک بافت ضخیم را تشکیل داده؛ در نهایت سبب انسداد یک قسمت از روده می‌شود. در چنین شرایطی، مواد غذایی به راحتی از روده‌های نوزاد عبور نمی‌کند، زیرا عضلات روده قادر به انجام درست کار خود نبوده و عملکرد عروق خونی و اعصاب قسمت پایین روده را مختل می‌کند. اگر نوزادی به این بیماری مبتلا شود، در هنگام شب با خوردن مواد غذایی جامد یا شیر دچار درد معده می‌شود که فقط جراحی می‌تواند به حل مشکل فرزند شما در این وضعیت و درمان او کمک کند.

8- بروز بیماری التهابی روده‌ها در نوزادان:

بیماری التهابی روده اصطلاحی است که به گروهی از بیماری‌های روده در نوزادان اطلاق می‌شود که سبب التهاب و دردناک شدن قسمت درونی دستگاه گوارش آن‌ها شده و ممکن است هر جایی از مری تا روده بزرگ را تحت تأثیر قرار دهند. لازم است بدانید که درد مزمن معده، استفراغ و اسهال بعضی از علائم کلاسیک بروز این مشکل در بدن نوزادان است. مبتلا شدن نوزادان به این بیماری بسیار نادر است! بیماری کولیت زخمی و بیماری کرون دو بیماری التهابی روده هستند که می‌توانند سلامت نوزادان را تحت تأثیر قرار دهند. این مشکلات عمدتاً ناشی از جهش ژنتیکی شدید بوده و درمان قطعی خاصی برای این بیماری‌ها وجود ندارد؛ مصرف داروها فقط با هدف کاهش شدت درد و علائم مربوط به بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

9- بروز عفونت ادراری در نوزادان:

 عفونت‌های دستگاه ادراری (UTI) می‌توانند سلامت نوزادان را از زمان تولد تا 12 ماهگی تحت تأثیر قرار دهند. بروز این عفونت‌ها در بدن فرزند شما نشانه‌هایی مانند ایجاد درد در ناحیه کمر، شکم و معده و ناراحتی در هنگام دفع ادرار را ایجاد می‌کنند. عفونت‌های دستگاه ادراری در بدن نوزادان از طریق حمله باکتریایی به دستگاه ادراری آن‌ها ایجاد می‌شود. در حالت کلی، این مشکل به علت رعایت نکردن بهداشت و ضعیف بودن روند مراقبت از نوزادان مانند ایجاد تأخیر در تعویض پوشک‌های کثیف و نشستن و تمیز نکردن ناحیه کشاله ران نوزادان رخ می‌دهد. درمان مناسب برای رفع عفونت‌های دستگاه ادراری نوزادان مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها است؛ در مورد نوزادان شیرخوار، می‌توان این داروها را مستقیماً وارد جریان خون نوزاد نمود. در واقع، در این روش درمانی، دارو با استفاده از تزریق داخل وریدی به بدن بیمار وارد می‌شود.

10- بروز یبوست در نوزادان:

جالب است بدانید که بروز مشکل یبوست در نوزادان کوچک‌تر از 12 ماه بسیار شایع بوده؛ باعث می‌شود که مدفوع نوزاد بسیار سخت شده و با دشواری دفع گردد. نگهداری ماده مدفوع برای مدت زمان طولانی در داخل شکم امری غیر طبیعی بوده و موجب بروز نفخ شکم در بدن فرزند شما خواهد شد که درد و گرفتگی عضلات معده را به دنبال خواهد داشت. برای از بین بردن این مشکل در نوزادان، بهتر است رژیم غذایی آن‌ها را از سبزیجات و دانه‌های درشت مانند جو اشباح نمود. البته مصرف آب و مایعات نیز، به اندازه کافی، به همراه بعضی از ماساژهای ساده و تمرینات ورزشی توصیه شده توسط پزشک متخصص اطفال برای از بین بردن مشکل یبوست در نوزادان کاملاً مفید خواهد بود.

اگر نوزادتان به یبوست دچار شده است این مطلب بلغور جو دوسر برای بهبود یبوست نوزادان بسیار مفید است را بخوانید

11- تولید گاز در معده و روده نوزادان:

 به عنوان یک مادر شیرده به خاطر بسپارید که اگر دهان نوزاد در طول تغذیه با نوک پستان شما یا سر شیشه شیر به طور کامل قفل نشود، باعث ورود هوا به معده و روده او خواهد شد. درد ناشی از تولید گاز در روده نوزاد شما می‌تواند یک لحظه، به قدری شدید باشد که نوزاد را به گریه بیندازد. این در حالی است که وقتی    نوزاد گاز موجود در روده خود را دفع کند، احساس راحتی خواهد کرد. البته تشکیل گاز در روده نوزادان سبب ایجاد مشکل جدی در روند سلامت آن‌ها نخواهد شد؛ با این حال، والدین جوان می‌توانند برخی از تکنیک‌های ماساژ ناحیه پایین شکم نوزاد را امتحان کرده و گاز موجود را به آسانی در داخل روده‌های فرزند خود حرکت دهند.

12- مصرف مواد سمی توسط نوزادان:

بچه‌های کوچک ممکن است چیزهایی را در محیط زندگی خود کشف نموده و آن‌ها را در دهان خود قرار دهند. اگر این وسایل به مواد سمی آلوده باشند، می‌تواند باعث بروز درد معده شدید در فرزند شما شود. سرب و رنگ‌های خانگی از رایج-ترین موادی است که برای سلامت همه نوزادان کاملاً خطرناک بوده و سبب بروز درد شدید شکمی و معده شدید در بدن آن‌ها خواهند شد. درمان مشکل مسمومیت در نوزادان نیاز به مراقبت‌های پزشکی سریع داشته و دکتر متخصص اطفال، پس از مشاهده علائم بیماری و ارزیابی شدت مسمومیت نوزاد، با مشکل برخورد خواهد نمود. اگر سطح مسمومیت بالا باشد، پزشک ممکن است برای از بین بردن آن آنتی‌تکسین تجویز کند که در این صورت، بعد از رفع مسمومیت نوزاد باید آب بیشتری مصرف نموده و روند تخلیه توکسین از بدن خود را به طور کامل انجام دهد.

13- بروز بیماری‌های حرکتی در نوزادان:

بیماری حرکت غیر معمول در بیشتر موارد، علت احتمالی بروز درد معده در نوزادان به شمار می‌رود. این حالت ممکن است در نوزادانی که برای اولین بار سفر هوایی را انجام داده یا از آسانسور برای بالا رفتن استفاده کنند، رخ دهد. البته در چنین شرایطی، درد معده با استفراغ کردن همراه بوده؛ اما سلامت کلی    نوزاد شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. روند درمان بیماری‌های حرکتی در نوزادان همان روش‌های مناسب برای درمان درد معده معمولی است؛ اما مادران می‌توانند در چنین مواردی، نوزاد خود را تغذیه نکنند تا او احساس راحتی کند. البته بازی کردن با او هم در چنین مواردی، از میزان ناراحتی معده نوزاد بیمار کم خواهد نمود.

14- تغذیه بیش از حد نوزاد یا حالت گرسنگی شدید او:

لازم است  بدانید که تغذیه بیش از حد نوزاد یا گرسنه ماندن او در طولانی مدت می‌تواند منجر به بروز درد شکم و معده شود، زیرا در دوران رشد، نوزادان قادر به تحمل روند گرسنگی نبوده؛ در مقابل، تغذیه بیش از حد نوزادان با شیر خشک یا شیر مادر نیز از دلایل شایع بروز درد معده به شمار می‌رود. در برخی موارد هم ممکن است شیرخواران، شیر مادر را در اندازه بسیار بالایی مصرف نموده و با بار اضافی لاکتوز در معده و روده خود مواجه شوند که این شرایط نیز درد معده را در فرزند کوچک شما به دنبال خواهد داشت. روند درمان این مشکل بسیار آسان است؛ برای جلوگیری از بروز حالت گرسنگی در نوزاد، شما می‌توانید نوزاد خود را در زمان مناسب و بر اساس تقاضای او جهت مصرف شیر تغذیه کنید. برای تعیین شاخص مصرف شیر در نوزادان دقت کنید که اگر میزان دفع ادرار و مدفوع او بالاتر باشد، احتمالاً با مقدار زیادی شیر خشک یا شیر مادر تغذیه شده و اگر نوزاد خود را با شیشه شیر تغذیه می‌کنید، بطری را زیاد با شیر خشک پر نکنید. اگر هم مقداری از شیر تهیه شده برای تغذیه نوزاد در ته شیشه شیر باقی ماند، بطری را کنار گذاشته و بلافاصله برای جلوگیری بروز مسمومیت و تغذیه بیش از حد نوزاد، مایع داخل آن را دور بریزید. با همه این توصیفات، دکتر متخصص اطفال تنها فردی است که می‌تواند شما را در مورد برنامه‌های تغذیه‌ای بهتر برای فرزند دلبند خود راهنمایی کند.

15- آسیب دیدن نوزادان:

نوزادان که کمی بزرگ‌تر می‌شوند، تمایل دارند محیط اطراف خود را کشف کنند؛ این فرایند باعث آسیب دیدن بدن آن‌ها می‌شود. اگرنوزاد در هنگام برداشتن اولین گام‌های خود به طور تصادفی، در شکاف موجود بر روی زمین سقوط کند، این حالت منجر به آسیب دیدن بافت‌های ظریف شکمی در او شده و درد معده را در بدن فرزند شما به دنبال خواهد داشت. درمان چنین مشکلاتی بسیار آسان است؛ شما مادران برای مراقبت از نوزاد نوپای خود باید محیط خانه را از وسایل اضافی پاک نموده و با حفظ آرامش خود و همراهی کردن نوزاد، از آسیب دیدن و تصادف ناخواسته او با وسایل موجود در اتاق جلوگیری کنید. اگر با وجود مراقبت شدید باز هم فرزند کوچک شما با هر گونه آسیب‌های داخلی مواجه شد، خوب است در اسرع وقت وضعیت بدنی او را چک کرده و در صورت نیاز به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. یادتان باشد که شرایط ذکر شده می‌تواند منجر به درد معده در فرزند شما شده و فشار خونریزی را در داخل بدن او افزایش دهد. در شرایط خاص، بلافاصله وارد عمل شده ونوزاد خود را در اسرع وقت به نزد پزشک متخصص اطفال برسانید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/