علائم بروز معده درد در نوزادان

FEATURED-4-doctor-approved-foods-to-cure-your-babys-upset-stomach-and-4-foods-to-avoid

شما به عنوان والدین یک نوزاد کوچک می‌توانید برای افزایش اطلاعات و آگاهی خود در مورد علائم بروز درد معده در نوزادان و روش‌های مقابله با این مشکل، مقاله زیر را با دقت بخوانید.

هنگامی که نوزادی با درد معده مواجه شده باشد، چه زمانی باید او را نزد دکتر ببریم؟

 در ادامه این مقاله، شرایط خاصی را که در هنگام مبتلا شدن نوزاد به درد معده می‌تواند مشکلات جدی را برای سلامت او ایجاد کند و نیاز به مراقبت‌های سریع پزشکی دارد، برای شما بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

اگر نوزاداتان دل پیچه دارد این مطلب راهکارهایی برای آرام کردن دل پیچه نوزاد را بخوانید

1- درد معده نوزادان که با مدفوع خونی یا حالت استفراغ همراه باشد:

اگر درد معده  نوزاد شما با خونی شدن مدفوع یا بروز حالت استفراغ همراه باشد، مشکل او جدی بوده و شما باید بلافاصله نوزاد خود را به نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

2- درد معده نوزاد با اسهال و تب بالا همراه باشد:

  به یاد داشته باشید که مبتلا شدن نوزادان به عفونت‌هایی مانند گاستروانتریت سبب بروز درد معده، به همراه اسهال در بدن آن‌ها می‌شود. اگر در چنین شرایطی، عفونت  نوزاد حاد باشد، ممکن است منجر به بالا رفتن تب بدن او شده و فرزند شما را دچار ناراحتی شدید کند. در چنین شرایطی، لازم است فوراً  نوزاد بیمار را نزد پزشک متخصص اطفال برده و روند درمان او را بلافاصله شروع کنید. در نهایت، یادتان باشد که بهترین راه برای از بین بردن تب نوزادان، فقط با کمک پزشک متخصص اطفال میسر خواهد شد.

3- درد معده نوزاد که با ایجاد تغییر در روند تغذیه و خواب او همراه است:

درد معده در نوزادان که موجب اختلال در روند تغذیه  نوزاد و به هم خوردن الگوهای خواب او باشد، بر سلامت عمومی فرزند شما تأثیر زیادی خواهد گذاشت. به همین دلیل، بروز این تغییرات در روند زندگی روزمره نوزادان نباید نادیده گرفته شود.

4- درد معده نوزاد که با متورم شدن شکم او همراه باشد:

متورم شدن شکم نوزادان نشانه شاخصی از احتباس مایعات در زیر پوست بدن آن‌ها، به علت ابتلا به انواع عفونت‌ها است البته این نوع آسیب ممکن است علل دیگری هم داشته باشد که موضوع هشداردهنده‌ای است و باید به سرعت، نوزاد بیمار را برای درمان، نزد پزشک متخصص اطفال برد. اکثر نوزادان پس از مواجه شدن با درد شکم نیمه هوشیار شده و کاملاً ضعیف می‌شوند. فراموش نکنید که اگر درد معده‌ای با اسهال همراه باشد، می‌تواند نشانه‌ای از کمبود آب در بدن نوزادان باشد. تحت چنین شرایطی، واکنش والدین باید سریع بوده و تمام علائم درد معده را در بدن  نوزاد خود به خاطر بسپارید تا هنگام مراجعه به پزشک متخصص اطفال، آن‌ها را دقیق به او اطلاع دهند.

علائم درد معده نوزادان چیست؟

 از آنجایی که علت بروز درد معده در نوزادان مختلف، متفاوت است، بدن هر نوزاد نیز در هنگام مواجه شدن با این مشکل، علائم منحصربه‌فردی را از خود نشان خواهد داد. با این حال، برخی از علائم عمومی بروز درد معده در نوزادان مشترک بوده و ممکن است در بدن بیشتر افراد این گروه، به صورت یکسان دیده شود. رایج‌ترین این علائم به شرح زیر می‌باشند:

1- نوزادان مبتلا به درد معده به درستی غذا نمی‌خورند:

لازم است بدانید که تغییری اساسی در برنامه تغذیه  نوزاد مبتلا به درد معده مشاهده می‌شود. پس اگر متوجه شدید که فرزند شما دیگر مثل روزهای قبل اشتها ندارد، بدانید که به مشکل روده و معده دچار شده است.

2- نوزادان مبتلا به درد معده، پس از مصرف غذا دست خود را بر روی معده خود می‌گذارد:

اکثر  نوزادان بیمار پس از غذا خوردن، یا با بیان دردناکی معده خود اظهار ناراحتی نموده یا همراه با گریه کردن، دست خود را روی معده خود قرار می‌دهند.

3- نوزادان مبتلا به درد معده، پاهای خود را برای بیان درد، در زیر شکم خود جمع می‌کنند:

 نوزادان مبتلا به درد معده ممکن است، پس از گذشتن چند ساعت از صرف وعده غذایی، پاهای خود را زیر شکم خود جمع کنند. نوزاد بیمار هر بار که این کار را انجام می‌دهند، به صورت غم‌انگیزی وجود درد را در معده خود، به مادر یا پدر نشان می‌دهند.

4- وقتی که عضلات شکم  نوزاد بیمار را لمس می‌کنید، درد ناحیه معده او شدیدتر می‌شود:

 به دلیل این که عضلات شکمی نوزادان طویل و دراز هستند، هنگامی که دچار درد شده و توسط شخص دیگری لمس می‌شوند، سراسر شکم و معده نوزاد دردناک شده و باعث گریه شدید او می‌شود.

5- گریه بیش از حد  نوزاد، در هنگام بروز درد معده کاملاً طبیعی است:

همان‌طور که می‌دانید گریه یک وسیله ارتباطی برای همه  نوزادان محسوب می‌شود؛ اما اگر او این کار را بیش از حد معمول انجام دهد، بدانید که ممکن است به علت وجود درد معده باشد.

در چنین مواردی،  نوزاد خود را درک نموده و بدانید که برای او بسیار دشوار است که در معرض درد معده شدید قرار گیرد. با همه این توصیفات، خوشبختانه راه‌های ساده‌ای برای تسکین این درد نوزادان وجود دارد.

چگونه می‌توان درد شکم نوزادان را کاهش داد؟

 هیچ وقت سعی نکنید به عنوان والدین یک نوزاد، درد معده خود را با درد معده فرزند کوچک خود مقایسه کنید. در چنین شرایطی، اجازه دهید دکتر متخصص اطفال، فرزند بیمار شما را معاینه نموده و از داروهای مناسب برای کاهش درد و ناراحتی او استفاده کند. به خاطر بسپارید که روند درد معده نوزادان با درد معده در بزرگ‌سالان کاملاً متفاوت است؛ بنابراین هرگز سعی نکنید برای تسکین درد او از مسکن‌های مضر یا آنتی‌اسیدها استفاده کنید. همچنین، یادتان باشد که انجام برخی اقدامات اساسی و ساده می‌تواند در کاهش شدت درد معده نوزاد بیمار شما بسیار مؤثر باشد. این اقدامات عبارتند از:

1- به نوزاد بیمار خود، مقدار زیادی مایعات بدهید:

دريافت مداوم آب می‌تواند يک داروی درماني مناسب براي رفع درد معده در  نوزادان باشد. انجام این کار در نوزادانی که بیش از شش ماه سن داشته و به علت بروز مشکل یبوست، دچار درد معده شده‌اند، کاملاً مؤثر خواهد بود. در واقع، می‌توان ادعا کرد که نوشیدن آب زیاد به نوزاد بیمار کمک می‌کند تا محتوای مدفوع خود را دوباره پر از آب کرده و فرایند دفع آن را آسان‌تر کند.

2- ناحیه شکم و پشت بدن نوزاد مبتلا به درد معده را ماساژ دهید:

 اگر علت بروز درد در  نوزادان، رفلکس اسید معده یا کولیک باشد، ماساژ دادن ناحیه شکم و پشت بدن او می‌تواند به تسکین درد فرزند شما کمک زیادی بکند. البته، چند نوع ماساژ مختلف برای این کار وجود دارد که برای رفع علل خاصی از درد معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل، قبل از انجام عمل ماساژ، حتماً با دکتر معالج نوزاد خود مشورت کنید.

3- استراحت کامل نوزاد مبتلا به درد معده:

 نکته بسیار مهمی که در رفع درد معده نوزادان مؤثر است، آرامش کامل و استراحت کردن  نوزاد بیمار می‌باشد. در واقع، وجود شرایط خواب راحت، شدت درد را در بدن او تسکین می‌دهد. برای همین، شما به عنوان مادر یک  نوزاد بیمار می‌توانید نوزاد را در یک پتو نرم و گرم پیچیده و در آغوش خود، نزدیک بدن خود نگه دارید. این کار باعث ایجاد اطمینان در نوزاد شده و کمک زیادی به کاهش شدت درد معده در او خواهد کرد. پس فراموش نکنید که استراحت کردن و مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص اطفال، به طور منظم، به نوزاد بیمار کمک می‌کند تا زودتر بهبود یابد.

با همه این توصیفات، اگر  نوزاد شما بیش از شش ماه سن داشته باشد، ممکن است بخواهید بدانید که در چنین شرایطی، قرار دادن چه مواد غذایی در رژیم او، می‌تواند درد معده را کاهش دهد.

اگر برای تسکین در نوزاد خود میخواهید نوزادتان را ماساژ دهید این مطلب تسکین و درمان بیماریهای نوزاد با ماساژ را بخوانید

مصرف چه نوع مواد غذایی می‌تواند درد معده نوزادان را تسکین دهد؟

لازم است بدانید که نوع تغذیه  نوزادی که در معرض درد معده قرار دارد، بستگی به علت بروز مشکل در بدن او داشته و والدین او باید در مورد انتخاب منوی غذایی  نوزاد بیمار خود با پزشک متخصص اطفال مشورت کنند. در ادامه این مقاله، برخی از مواد غذایی که مصرف آن‌ها می‌تواند میزان درد معده را در  نوزادان کاهش داده و خیال مادر را در مورد تغذیه درست فرزند بیمار خود راحت کند، برای شما عنوان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1-تغذیه نوزادان با شیر مادر:

به دلیل این که شیر مادر غنی از مواد مغذی ضروری برای بدن نوزادان است، نقش مهمی در تأمین مایعات مورد نیاز بدن آن‌ها ایفا کرده و روده  نوزاد را برای مصرف مواد غذایی جامد، به وسیله انتقال باکتری‌های مفید آماده می‌کند. فراموش نکنید که وارد شدن این باکتری‌ها به روده نوزادان شیرخوار، می‌تواند سیستم گوارشی آن‌ها را تقویت نموده و سلامتی آن را برای زندگی آینده تضمین کند.

2-  تغذیه نوزادان با سبزیجات:

اگر  نوزاد مبتلا به درد معده، بیش از شش ماه سن داشته باشد، می‌توانید برای تغذیه او از سبزیجات تازه استفاده کنید. لازم است بدانید که این مواد غذایی، مایعات معده نوزاد بیمار شما را جذب نموده و سبب هضم راحت دیگر مواد غذایی در بدن او می‌شوند.

3- تغذیه نوزادان با پوره میوه رقیق:

 در دوران ابتلا به درد معده، سعی کنید از پوره میوه‌های ریز و درشت که کمی رقیق شده است، برای تغذیه فرزند خود استفاده کنید. این نوع مواد غذایی حاوی قندهای طبیعی بوده و منبع خوبی از انرژی به شمار می‌روند. علاوه بر این که میوه‌های پخته برای از بین بردن درد معده نوزادان مفید هستند، به راحتی نیز در بدن آن‌ها هضم می‌شوند.

4- تغذیه نوزادان با غلات:

 مادران می‌تواند از فرنی‌هایی که با غلات مختلف مانند برنج، جو یا جو دو سر تهیه شده است، در دوران بیماری  نوزاد، برای از بین بردن درد معده او استفاده کنند. اگر  نوزاد در چنین شرایطی مبتلا به مشکل یبوست نیز باشد، مصرف این مواد غذایی به دلیل وجود فیبر بالا می‌تواند این مشکل را به راحتی حل کند. فراموش نکنید که مصرف برنج در اندازه مناسب می‌تواند در چنین موقعیتی، عالی عمل کرده و میزان درد معده فرزند شما را کاهش دهد، زیرا بدون گلوتن بوده و روند هضم آن در معده‌های ضعیف بسیار آسان است. البته، مراقب باشید که  نوزاد در هنگام خوردن برنج افراط نکند، زیرا اگر دوباره در معرض کمبود فضای معده برای جا دادن مواد غذایی مصرفی قرار گیرد، درد معده او افزایش خواهد یافت.

چگونه می‌توان از بروز درد معده در نوزادان جلوگیری نمود؟

شما به عنوان والدین یک  نوزاد می‌توانید با انجام اقدامات احتیاطی ساده، اطمینان حاصل کنید که  نوزاد شما به درد معده مبتلا نخواهد شد. در ادامه این مقاله، نکات مهم و همه کارهایی که یک مادر می‌تواند انجام دهد، برای شما بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- مصرف مواد غذایی سالم و بهداشتی:  

 به یاد داشته باشید که مواد غذایی سالم و بهداشتی عاری از هرگونه پاتوژن‌هایی است که می‌توانند از طریق مصرف مواد غذایی و آب آلوده به بدن  نوزادان انتقال یابند. به همین دلیل، اگر مواد غذایی مصرفی  نوزاد تحت شرایط بهداشتی و از مواد سالم آماده شود، هیچ مشکل گوارشی برای بدن او ایجاد نخواهد شد. پس همیشه قبل از مصرف میوه‌ها و سبزیجات آن‌ها را خود تمیز کنید.

2- شناسایی و مدیریت آلرژی‌های غذایی نوزاد خود:

لازم است بدانید که شناخت حساسیت غذایی  نوزاد خود به یک ماده غذایی خاص و اینکه مصرف چه نوع مواد غذایی می‌تواند مشکل آلرژی یا عدم تحمل مواد غذایی را در بدن فرزند شما ایجاد کند، می‌تواند برای تضمین سلامت او بسیار مفید باشد. وقتی شما می‌دانید که  نوزاد چه نوع حساسیتی داشته یا با عدم تحمل چه نوع مواد غذایی روبرو است، از مصرف آن مواد غذایی در تهیه وعده‌های غذایی او خودداری خواهید نمود.

3-  نوزاد خود را به درستی تغذیه کنید:

هر بار که به عنوان یک مادر شیرده، نوزاد کوچک خود را با شیر مادر یا شیشه شیر تغذیه می‌کنید، سعی کنید دور دهان او به طور کامل بر روی نوک پستان یا سر شیشه شیر قفل شود تا هوا نتواند از طریق شکاف‌های اطراف دهان وارد معده و روده او گردد. اگر هم  نوزاد خود را با مواد غذایی جامد تغذیه می‌کنید، مطمئن شوید که غذای او زیاد سفت نبوده و  نوزاد غذا را با میل و علاقه کامل می‌خورد.

اگر میخواهید به نوزاد خود عرق نعنا بدهید این مطلب آیا میتوانم به کودکم عرق نعناع بدهم ؟ را بخوانید

4- سلامتی نوزاد خود را در اولویت قرار دهید:

باکتری‌ها و میکروب‌هایی که در اغلب موارد به طور تصادفی وارد دهان و شکم  نوزادان می‌شوند، از وسایل خانگی و اسباب‌بازی‌های آن‌ها نشئت می-گیرند؛ همه  نوزادان دوست دارند چیزهایی را که پیدا می‌کنند، در داخل دهان خود قرار دهند؛ بنابراین، می‌توان ادعا کرد که تمیز نگه داشتن وسایل خانه و اشیاء کوچکی که در دسترس  نوزاد است، می‌تواند از انتشار عفونت به بدن او جلوگیری کند. همچنین، فراموش نکنید که رعایت نکات بهداشت شخصی در مورد  نوزادان که با حمام کردن منظم و تمیز نگه داشتن لباس‌ها، دست و صورت  نوزاد میسر می‌شود، نیز می‌تواند در جلوگیری از مبتلا شدن آن‌ها به انواع عفونت‌هایی که موجب بروز درد معده و شکم شدید می‌شود، کاملاً مفید باشد.

در نهایت،   به خاطر بسپارید که مشکل درد معده برای همه  نوزادان امری دردناک بوده و می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک مشکل اساسی در روند سلامت فرزند شما باشد. در چنین شرایطی، مشاوره با پزشک را به موقع انجام داده و با رعایت نکات احتیاطی، بهترین راه را برای درمان فرزند بیمار خود و جلوگیری از عود دوباره بیماری انتخاب کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/