علت بروز زگیل در نوزادان چیست؟

Warts_Babies__1534586321_18545

زگیل کلمه‌ای است که از نام وزغ و قورباغه لزج گرفته شده است! اما آیا می‌دانید که علت اصلی به وجود آمدن زگیل در نوزادان چیست؟ حالا که حتی فکر کردن به این موضوع هم برای شما ترسناک است! پس باید راه‌های جلوگیری از انتشار زگیل در بدن نوزاد خود و مراقبت از فرزندتان در برابر این مشکل را یاد بگیرید. در ابتدا، لازم است به یاد داشته باشید که درست است چشم‌انداز زگیل بر روی پوست زیبای نوزادان زشت به نظر می‌رسد، اما وجود آن واقعی است و باید برای از بین بردن زگیل از روی پوست فرزند خود مراقبت‌های لازم را انجام دهید. با تمام این توضیحات، نگران نباشید! زیرا بروز زگیل‌های پوستی در نوزادان و نوزادان بسیار شایع است و با استفاده از روش‌های درمانی مناسب، می‌توان به راحتی زگیل را از بین برد و از پوست بدن نوزاد خود در برابر آن مراقبت نمود.

اما، قبل از رفتن به دنبال گزینه‌های درمانی زگیل در نوزادان، والدین باید اطلاعات بیشتری در مورد چگونگی به وجود آمدن آن‌ها کسب کنند.

اگر نوزادتان به عفونت باکتریایی دچار شده است این مطلب عوامل بروز عفونت های باکتریایی در نوزادان را بخوانید

برخی حقایق مهم درباره زگیل در نوزادان:

در ادامه این مقاله، برخی از حقایق جالب در مورد بروز زگیل بر روی پوست بدن نوزادان بیان شده است، که شما والدین عزیز باید از آن‌ها آگاه باشید. مهم‌ترین این واقعیت‌ها عبارتند از:

  • معمولا نوزادان دختران بیش‌تر از نوزادان پسر با مشکل ایجاد زگیل بر روی پوست بدن خود مواجه می‌شوند.
  • کودکانی که بین سنین 12 و 16 سالگی قرار دارند، با احتمال بیشتری در معرض ابتلا به زگیل بر روی پوست بدن خود قرار دارند.
  • هر چند برخی از زگیل‌ها مسری هستند، اما در حالت کلی به خاطر داشته باشید که بروز آن برای سلامتی نوزادان و کودکان بی‌ضرر می‌باشند.
  • خبر خوب در باره زگیل این است که بروز این مشکل بر روی پوست بدن نوزادان بسیار نادر است. همچنین، جالب است بدانید که هر چه نوزاد رشد کند و سن او بالا ‌رود، شانس بروز زگیل هم در بدن او افزایش خواهد یافت.

چه عواملی باعث ایجاد زگیل بر روی پوست نوزادان می‌شود:

ویروس زگیل، ویروس بسیار سمجی بر روی نژاد بشری است، که دلیل ایجاد شدن زگیل بر روی پوست به شمار می‌رود! در واقع، می‌توان ادعا کرد که ویروس پاپیلومای انسانی و یا HPV علت عمده بروز زگیل بر روی پوست بدن افراد در تمام سنین، به ویژه نوزادان می‌باشد. این ویروس با حمله کردن به پوست بدن باعث رشد سریع سلول‌ها در لایه‌های بیرونی پوست شده و در نتیجه رشد زگیل را به دنبال خواهد داشت.

انواع زگیل:

در ادامه این مقاله، انواع معمول زگیل‌های پوستی که ممکن است فرزند شما را مبتلا کند، مورد بررسی قرار گرفته است، که عبارتند از:

1- زگیل معمولی:

این نوع زگیل بیشتر بر روی انگشتان دست و پشت دست‌های نوزادان ایجاد می‌شود. جالب است بدانید که این نوع زگیل در بین تمام سنین مشترک می‌باشد، طوری که حتی می‌تواند افراد بزرگسال را نیز مبتلا کند.

2- زگیل پالمر:

این نوع زگیل‌ها معمولا در کف دست انسان ظاهر می‌شود.

3- زگیل کف پا:

به خاطر داشته باشید که اگر زگیلی در ناحیه پا، به خصوص کف پاهای نوزاد شما ظاهر شود، زگیل کف پا نامیده می‌شود.

4- زگیل‌های مسطح:

بر خلاف زگیل‌های دیگر، این نوع زگیل ‌مسطح، نرم و کوچک بوده و معمولا، به شکل خوشه رشد می‌کنند! طوری که در بیشتر موارد 20 تا 100 عدد زگیل مسطح در کنار هم، بر روی پوست بدن نوزادان ظاهرمی‌شوند و همه می‌توانند در یک زمان خود و در یک جا، خود را نشان دهند. این زگیل ها معمولا بر روی پوست صورت انسان، به ویژه نوزادان رشد می‌کند.

5- زگیل‌های نخ مانند:

آیا تا کنون متوجه ظاهر شدن زگیل نخ مانند در چانه و یا بینی فرزند خود شده‌اید؟ این زگیل‌ها دقیقا مانند نخ بوده ودر نگاه اول به صورت آویزان مشاهده می‌شوند!

در نهایت، لازم است به یاد داشته باشید که نوع دیگری از زگیل، زگیل‌های تناسلی است، که به طور معمول بر روی پوست بدن نوزادان ظاهر نمی‌شود و مخصوص افراد بزرگسال هستند.

روش درمان زگیل‌های ظاهر شده بر روی پوست نوزادان:

در ابتدا، لازم است به یاد داشته باشید که بروز زگیل بر روی پوست نوزادان یک مسئله پزشکی بوده و برای درمان آن باید به بیمارستان مراجعه شود. این نکته کاملا درست است که اگر شما هیچ کاری برای درمان زگیل ایجاد شده بر روی پوست بدن نوزاد خود انجام ندهید، بسیاری از آن‌ها با گذشت زمان حل و فصل شده و از بین خواهند رفت. اما اگر این زگیل‌ها باعث بروز ناراحتی نوزاد شما شود، ممکن است مجبور شوید تا راهی برای درمانی آن انتخاب کنید.

روش‌های درمان زگیل عبارتند از:

1- درمان زگیل‌های نوزادان به کمک چسب نواری مجرادار:

اگر شما می‌خواهید از این نوع نوار درمانی برای از بین بردن زگیل ایجاد شده بر روی پوست بدن نوزاد خود، در خانه استفاده کنید، باید حفره موجود در وسط چسب را  بر روی زگیل کودک خود قرار دهید و بگذارید به مدت حدود شش روز بر روی آن باقی بماند. سپس، نوار را برداشته و محل زگیل را خوب شستشو دهید. یادتان باشد که تکرار این روند تا زمانی که زگیل برای همیشه از بین برود، امری کاملا بی‌ضرر است. در نهایت،فراموش نکنید که در برخی ممکن است از بین رفتن کامل زگیل حدود یک و یا حتی دو ماه طول بکشد.

اگر نوزادتان خال مادرزادی دارد این مطلب خال مادر زادی نوزادم خبر از بیماری او می دهد؟ را بخوانید

2- سایر روش‌های درمانی برای از بین بردن زگیل‌های پوست  نوزادان:

اگر با استفاده از نوار مجرادار، روند درمان زگیل بیش از حد طول کشید، سعی کنید روش‌های زیر را برای از بین بردن زگیل‌های ایجاد شده بر روی پوست بدن فرزند خود به کار ببرید:

  • چسب و یا پماد حاوی اسید سالیسیلیک: شما به عنوان مادر یک نوزاد کوچک می‌توانید پد چسبی و یا پادهایی را که حاوی اسید سالیسیلیک هستند، برای از بین بردن زگیل‌های موجود بر روی پوست بدن فرزند خود امتحان کنید. کار مهمی که در هنگام استفاده از این روش درمانی باید انجام دهید، این است که ابتدا ناحیه زگیل‌دار را با دقت تمیز کرده و سپس، پد چسبی و یا پماد را بر روی آن قرار دهید. بعد از این مرحله، شما می‌توانید به سادگی پوست مرده را با سنگ پا بردارید! اما فراموش نکنید که این روش بسیار وقت‌گیر بوده و ممکن است در حدود 12 هفته طول بکشد!
  • پمادهای حاوی پروپان: علاوه بر این، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که شما می‌توانید پمادهایی را که حاوی پروپان هستند، را برای از بین بردن زگیل‌های ایجاد شده بر روی پوست بدن فرزند خود امتحان کنید. این محصولات با "متوقف کردن" رشد زگیل می‌توانند بهترین روشی باشند که شما برای رهایی از شر زگیل‌های ایجاد شده بر روی پوست بدن فرزند خود استفاده می‌کنید.

اگر شما هم به عنوان مادر یک نوزاد کوچک تصمیم دارید تا برای از بین بردن زگیل‌های ایجاد شده بر روی پوست بدن فرزند خود از داروهای مختلف استفاده کنید، این نکته مهم را به یاد داشته باشید که هرگز از این داروها برای درمان زگیل روی صورت و یا لب کودک خود، بدون مشورت با پزشک متخصص اطفال استفاده نکنید.

گاهی اوقات، ممکن است روش‌های درمان خانگی، داروها و چسب‌های مختلف برای از بین بردن زگیل‌های ایجاد شده بر روی پوست بدن نوزادان کارساز نباشد، که در چنین مواردی، باید با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کرد. در واقع، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که دکتر متخصص اطفال می‌تواند با روش‌های علمی عجیب زگیل‌های موجود بر روی پوست بدن فرزندتان را بردارد. شایع‌ترین این روش‌ها عبارتند از:

1- استفاده از مایع نیتروژن برای زگیل نوزادان:

در برخی موارد، دکتر متخصص اطفال ممکن است از نیتروژن مایع برای توقف رشد و یا از بین بردن کامل زگیل‌های ایجاد شده بر روی پست بدن نوزادان استفاده کند. به یاد داشته باشید که این روش، راه‌حل بسیار مناسب و موثری برای حذف زگیل‌های ایجاد شده در قسمت‌های مختلف بدن خواهد بود.

2- اسید سالیسیلیک برای درمان زگیل نوزادان:

لازم است بدانید که روش استفاده از اسید سالسیلیک‌ها توسط پزشکان همان راه حل اسید سالیسیلیک خانگی نیست! در واقع، با مراجعه به دکتر متخصص اطفال ممکن است او داروی اسید سالیسیلیک را در دوز بسیار بالا برای خلاص شدن فرزند شما ازشر زگیل‌های ایجاد شده بر روی پوست بدنش تجویز کند.

3- لیزر درمانی برای زگیل نوزادان:

گاهی اوقات، پزشک متخصص پوست ممکن است درمان با لیزر را برای از بین بردن زگیل‌های ایجاد شده بر روی پوست بدن کودکان توصیه کند.

اگر نوزادتان به بیماری نوروفیبروماتوز دچار است این مطلب آیا می دانید علت بیماری نوروفیبروماتوز در نوزادان چیست؟ را بخوانید

4- استفاده از برخی داروها برای درمان زگیل نوزادان:

به غیر از گزینه‌های ذکر شده در بالا، دکتر متخصص اطفال ممکن است با استفاده از برخی داروهای مخصوص سیستم ایمنی بدن کودک شما را تحریک کرده و به مبارزه با رشد و توسعه زگیل‌ها بپردازد. فراموش نکنید که داروهایی مانند تاگامت، کاندیدا آنتی ژن تست پوستی، اسید squaric می‌تواند سیستم ایمنی بدن کودک شما را تقویت کرده و زگیل‌های موجود بر روی پوست بدن او را به طور کامل از بین ببرد.

روش‌های جلوگیری از رشد زگیل بر روی پوست بدن:

در نهايت، به یاد داشته باشید كه بهترین راه برای جلوگیری از بروز زگیل بر روي پوست بدن کودک شما رعایت نکات بهداشتی در تمام دوران زندگی او است. شما باید زمانی که فردی زگیل‌دار می‌خواهد کودک شما را لمس کند، به او بگویید كه فرزندتان را تنها زمانی می‌تواند لمس کند و یا در آغوش بگیرد که زگیل‌های خود را با دقت تمیز کرده‌ باشد. همچنین، شما باید به عنوان مادر یک کودک مطمئن شوید که او همواره از یک حوله جداگانه استفاده می‌کند.

علم پزشکی تاکنون هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از بروز زگیل بر روی پوست بدن انسان پیدا نکرده است و این مشکل درست مانند مشکل سرماخوردگی که برخی از نوزادان را بیشتر در معرض ابتلا قرار می‌دهد، ببرخي كودكان حساس را بیشتر درگیر می‌کند. اما فراموش نکنید احتمال این که همه نوزادان در معرض ابتلا به زگیل قرار گیرند، بسیار کم است.

زگیل‌هاي ايجاد شده بر روی پوست بدن نوزادان ممکن است در نگاه اول بسیار زننده به نظر برسد، اما یک بیماری جدی برای سلامت کلی انسان تلقی نمی‌شود! اما، به ياد داشته باشيد در صورتی که زگیل‌ها شرایط ناراحت‌کننده برای کودک شما به وجود نیاورد، اجازه دهید تا روند طبیعی خود را طی کرده و خود به خود از بین بروند.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

پسر من روی چونش زگیل رشته ای زده.بااستفاده از اسیدسالسیلیک چندباری برطرف شده ولی باز بزرگتر از قبل برمیگرده.حالا باید چیکارکنم؟

This comment was minimized by the moderator on the site

لطفا مطالبی هم در مورد زگیل در ناف نوزادان ارائه بدید. ‌روش درمان و علتش رو هم ذکر کنید.گوگل اصلا جواب نمیده.خیلیممنون

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
چشم حتما

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/