علل و علائم بروز مشکل تورتیکولی در نوزادان

calabasas_chiropractor_for_kids_1024x683_1024x585__1534430323_61717

آیا نوزاد شما هم به سختی گردن خود را به اطراف می­چرخاند؟ آیا نوزاد شما هم گردن خود را تمام وقت در یک جهت نگه می­دارد؟ خوب،به خاطر داشته باشید که اگر فرزند شما هم در بیشتر مواقع، درگیر موقعیت­های بالا می­شود، شانس او در ابتلا به مشکل تورتیکولی بیشتر از سایر نوزادان بوده و یا حتی ممکن است فرزندتان از مشکل تورتیکولی در بدن خود رنج ببرد.

مشکل تورتیکولی و یا گردن معوج نوعی بیماری است که باعث می­شود تا سر نوزاد به یک سمت شیب داشته باشد. در واقع، در این بیماری چانه نوزاد به یک شانه او اشاره داشته و سرش به سمت جهت مخالف می­باشد. فراموش نکنید که مشکل تورتیکولی بیشتر در بین نوزادان کوچک متداول بوده و معمولا در حدود ده تا بیست درصد از افراد در این رده سنی، از مشکل تورتیکولی به صورت مادرزادی رنج می­برند. علاوه بر این موارد، ممکن است در برخی موارد نوزاد پس از گذشت سه ماه از زندگی خود به این بیماری دچار شود. خوشبختانه، این مشکل با انجام تمرینات کششی و ایجاد تغییرات ساده در موقعیت قرارگیری نوزادان، به راحتی درمان می­شود. شما به عنوان پدر و مادر یک نوزاد مبتلا به مشکل تورتیکولی می­توانید با خواندن ادامه این مقاله، با تمام حقایق مربوط به مشکل تورتیکولی در بدن نوزادان آشنا شده و چگونگی درمان آن را یاد بگیرید.

اگر نوزادتان به بیماری نوروفیبروماتوز مبتلا است این مطلب آیا می دانید علت بیماری نوروفیبروماتوز در نوزادان چیست؟ را بخوانید

علل بروز مشکل تورتیکولی در بدن نوزادان:

تورتیکولی نوعی مشکل مادرزادی است که به علت تنگی عضلات استرنوکلیدوماستوئی ترقوه و جناغ سینه که به جمجمه متصل می­شود، ایجاد خواهد شد. این نوع گرفتگی عضلانی در جنین داخل رحم مادر به دلیل قرار گرفتن او در موقعیت بریچ ایجاد شده و می­تواند نوزاد را در زمان تولد به مشکل تورتیکولی مبتلا کند. البته در برخی موارد هم ممکن است استخوان­های تشکیل شده در قسمت ترقوه و جناغ سینه از بدن نوزاد هم رشد غیرطبیعی داشته و منجر به بروز مشکل تورتیکولی در آن­ها شود. فراموش نکنید که مشکل تورتیکولی مادرزادی ممکن است نوزادانی را که از شکستگی و عوارض جانبی دارو در بدن خود رنج می­برند، بیشتر تحت تاثیر قرار دهد.

علائم بیماری تورتیکولی در بدن نوزادان:

به یاد داشته باشید که نوزاد مبتلا به مشکل تورتیکولی معمولا تمام اعمال روزانه خود را به طور طبیعی انجام می­دهد، به جز زمانی که مجبور به چرخش سر خود باشد. علائم اصلی بیماری تورتیکولی در بدن نوزادان عبارتند از:

  • چرخش سر نوزاد مبتلا به مشکل تورتیکولی در یک جهت بدن.
  • وجود یک برآمدگی کوچک در یک سمت گردن نوزاد مبتلا به مشکل تورتیکولی.
  • معمولا،بچه­های مبتلا به مشکل تورتیکولی در زمان تغذیه با شیر مادر خود، به سختی سر خود را در یک جهت نگه می­دارند.
  • همچنین، نوزادان مبتلا به این مشکل به دلیل عدم توانایی در چرخاندن سر خود نمی­توانند موقعیت آن را به طور کامل به تمام جهات بدن تغییر دهند.

اگر نوزادتان مبتلا به بیماری مونونوکلئوز است این مطلب علائم و راههای درمان بیماری مونونوکلئوز نوزادان را بخوانید

روش­های تشخیص مشکل تورتیکولی در نوزادان:

معمولا در بیشتر موارد، دکتر متخصص اطفال با انجام یک معاینه فیزیکی ساده از نوزاد بیمار متوجه متمایل بودن سر او به یک طرف بدن می­شود. این حالت زمانی امکان­پذیر است که پزشک متخصص اطفال به طور کامل ببیند که نوزاد تا چه حد می­تواند سر خود را به اطراف بدن بچرخاند. در غیر این صورت، او از روش عکس­برداری اشعه ایکس از ستون فقرات نوزاد برای تشخیص ناهنجاری­های موجود در استخوان­های بدن فرد بیمار استفاده خواهد نمود. با این حال، به یاد داشته باشید که اگر نوزاد شما از وجود لگن ناپایدار همراه با مشکل تورتیکولی در بدن خود رنج ببرد، دکتر با انجام یک سونوگرافی، دیسپلازی را که در ناحیه ران او در حال توسعه است، تشخیص خواهد داد. در چنین مواردی دکتر متخصص اطفال ممکن است نوزاد شما را به یک درمانگر فیزیکی برای انجام یک دوره درمان فشرده فیزیوتراپی معرفی کند. معمولا این درمانگرها میزان پیشرفت بیماری نوزادان مبتلا به دیسپلازی را برای دو تا چهار هفته مورد بررسی قرار می­دهند، تا اگر پیشرفتی حاصل نشد از روش­های درمانی دیگر استفاده کنند.

روش درمان مشکل تورتیکولی در نوزادان، در خانه:

مشکل تورتیکولی در نوزادان نوعی بیماری است که به منظور جلوگیری از رشد یکنواخت جمجمه نوزاد، به درمان زودهنگام نیاز دارد. درمانگر فیزیوتراپی با آموزش تمرینات کششی به والدین و یا انجام این تمرینات با نوزاد بیمار در مرکز درمانی، روند درمان را در بدن او آغاز خواهد کرد. به عنوان یک مادر جوان و بی­تجربه به خاطر داشته باشید که انجام این ورزش­ها به تقویت گردن نوزاد بیمار کمک کرده و او را در چرخاندن سر خود در هر دو جهت بدن یاری خواهد نمود. در واقع، می­توان ادعا کرد که با انجام این تمرینات ورزشی ماهیچه­های شل موجود در بدن نوزاد مبتلا به مشکل تورتیکولی سفت شده و کار خود را به درستی انجام خواهند داد.

اگر نوزادتان به بیماری زردی مبتلا است این مطلب آیا برای بیماری زردی نوزاد باید نگران بود؟ را بخوانید

تمرینات کششی متداول برای درمان مشکل تورتیکولی در نوزادان:

مادران باید گردن فرزند خود را زمانی که استفاده از شیشه شیر و یا سینه خود تغذیه می­کنند، در جهت مخالف شیب موجود در این ناحیه چرخش دهند. همچنین، محل قرارگیری تخت نوزاد را در اتاق طوری تنظیم کنند که نوزاد مبتلا به مشکل تورتیکولی مجبور باشد به منظور دیدن در اتاقش، گردن خود را در جهت مخالف گرفتگی چرخش دهد. علاوه بر این موارد، باید سعی کنند تا نوزاد بیمار خود را در هنگام خواب، رو به دیوار اتاق بخوابانند، تا بچه بتواند در هنگام بیدار شدن به در اتاق خود نگاه کند. یادتان باشد که این روش به طور طبیعی باعث انجام فعالیت کششی در ناحیه گردن نوزاد بیمار شده و به نوبه خود، با چرخیدن نوزاد در جهت خلاف دیوار باعث ایجاد کشش در عضلات گردن او شده و آن­ها را محکم خواهد کرد.

والدین نوزادان بیمار می­توانند در هنگام بازی کردن با فرزند خود، با ایجاد صدا و یا تکان دادن اسباب بازی­ها در جهت مخالف گرفتگی عضلات گردن، نوزاد را مجبور کنند تا سر خود را در هر دو جهت بدن چرخش دهد و یا زمانی که نوزاد بر روی شکم خود خوابیده است، او را بیدار کرده و چرخش مختصری را در ناحیه گردن او ایجاد کنند. در نهایت، والدین نوزاد بیمار باید سعی کنند تا در هنگام صحبت کردن و یا خواندن آواز دلخواه فرزند خود در جهت روبروی او قرار گیرند، چون این گار نه تنها باعث تقویت عضلات گردن و شانه او شده، بلکه نوزاد بیمار را برای خزیدن آماده می­کند.

چقدر طول می کشد تا مشکل تورتیکولی در بدن نوزادان بیمار اصلاح شود؟

به عنوان والدین یک نوزاد مبتلا به مشکل تورتیکولی به یاد داشته باشید که معمولا شش ماه و یا حتی یک سال طول می­کشد تا این دوره درمان به طور کامل صورت گیرد. یادتان باشد که اگر موقعیت گردن نوزاد بیمار با انجام این تمرینات بهبود نیافت، حتما  با دکتر معالج او صحبت کنید، چون در چنین مواردی دکتر متخصص اطفال ممکن است انجام عمل جراحی را برای کمک به درمان عضلات استرنوکلیدوماستوئی نوزاد مبتلا به مشکل تورتیکولی توصیه کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/