علل و علائم بروز بیماری قلبی مادرزادی در نوزادان

1649_2508x1672__1534400939_57363

 آیا شما هم به عنوان یک زن جوان در انتظار تولد نوزاد خود هستید؟ آیا تا زمان تولد نوزادتان، وقت کمی باقی مانده است؟ به خاطر داشته باشید که همه مطالب مربوط به سلامتی فرزندتان در پرونده او درج خواهد شد، اما نکته بسیار مهمی که در این میان وجود دارد این است که شما باید بدانید آیا جنین داخل رحمتان به بیماری‌های قلبی مادرزادی مبتلا است و یا نه. بروز بیماری‌های قلبی مادرزادی در بدن نوزادان یکی از رایج‌ترین انواع نقص‌ها در هنگام تولد محسوب می‌شود. در واقع، وجود این بیماری در بدن نوزادان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. پس، برای این که در مورد این بیماری بیشتر بدانید، مطالعه کردن مقاله زیر را فراموش نکنید.

برای اطلاع از انواع اخنلالات ژنتیکی در نوزادان این مطلب اختلالات ژنتیکی در نوزاد را بخوانید.

بیماری‌های قلبی مادرزادی در نوزادان چیست؟

بیماری‌ قلبی مادرزادی در نوزادان به عنوان یکی از نقص‌های مادرزادی قلب در هنگام تولد شناخته می‌شود. به زبان ساده‌تر، بیماری‌ قلبی مادرزادی در نوزادان نوعی بیماری است که در آن نوزاد با قلبی غیرطبیعی و ساختاری متفاوت به دنیا می‌آید. در واقع، ممکن است در این حالت رگ‌های خونی متصل به قلب نوزاد از اندازه طبیعی خود بزرگ‌تر باشد و یا در برخی شرایط خاص، بخش‌های خاصی از قلب جنین در داخل رحم مادرش از بین رفته و یا در غیرطبیعی رشد یافته باشند. همچنین، در برخی موارد هم ممکن است بخش‌های خاصی از قلب نوزاد که دهلیز نامیده می‌شود، باریک بوده و یا دارای شکاف باشد.

علل بروز بیماری‌ قلبی مادرزادی در نوزادان:

در حال حاضر، علم پزشکی علت مشخصی را برای بروز بیماری مادرزادی قلبی در نوزادان شناسایی نکرده است. با این حال، عوامل خاصی وجود دارند که خطر ابتلا به این بیماری را در بدن نوزادان، به طور قابل توجهی افزایش می‌دهند. این عوامل و شرایط عبارتند از:

1- مبتلا شدن نوزادان به مشکل سندرم داون:

این نوع مشکل، یک اختلال ژنتیکی در بدن نوزادان بوده و بر رشد فیزیکی و طبیعی بدن او تاثیر خواهد گذاشت. همچنین، به خاطر داشته باشید که در اغلب موارد، بروز مشکل سندرم داون در نوزادان می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در یادگیری نوزادان مبتلا شود.

2- مبتلا شدن مادران به انواع عفونت‌ها در دوران بارداری:

وجود عفونت های خاص در بارداری در مادر ، مانند سرخجه نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی را در نوزادان متولد نشده آن‌ها افزایش دهد.

3- وجود ضعف در بارداری و کنترل نشدن وضعیت سلامتی او:

وجود ضعف در بدن مادر باردار و کنترل نشدن وضعیت سلامتی او در دوران حاملگی به طور قابل توجهی خطر مبتلا شدن نوزاد متولد نشده را به بیماری مادرزادی قلبی، به طور قابل توجهی بالا ببرد.

4- وجود ناهنجاری کروموزومی در بدن جنین:

بسیاری از دانشمندان علم پزشکی ادعا می‌کنند که بروز بیماری‌های قلبی مادرزادی در نوزادان به نقص‌های کروموزومی و نقص موجود در ژن منفرد آن‌ها ربط دارد.

5- عوامل محیطی:

به یاد داشته باشید که عوامل محیطی خاص و وجود شرایط ویژه در بدن مادران باردار مانند افسردگی نیز ممکن است خطر ابتلا به بیماری مادرزادی قلبی در نوزادان را افزایش دهد.

وجود نقص‌های مشترک قلبی در نوزادان:

برخی از نقص‌های قلبی مشترک در بین نوزادان وجود دارد، که می‌تواند منجر به بروز بیماری مادرزادی قلبی در بدن این افراد شود. این نقص‌ها طبقه‌بندی شده و عبارتند از:

1- وجود نقص در آئورت Stenois قلب نوزادان:

در این وضعیت، دریچه آئورت نوزاد سفت شده و دهانه آن باریک خواهد شد، که می‌تواند فشار زیادی بر روی قلب این فرشته کوچک وارد کند.

2- وجود نقص در دهلیز سپتوم نوزادان:

این وضعیت اساسا با وجود یک سوراخ در دیواره دهلیز سمت چپ و دهلیز راست قلب ایجاد می‌شود، که اجازه می‌دهد خون زیادی به داخل قلب نوزاد بیمار وارد شود.

3- وجود نقص در دهلیزها و کانال بطنی قلب نوزادان:

این نوع بیماری با به وجود آمدن ضعف در ناحیه مرکزی قلب نوزادان بیمار ایجاد خواهد شد.

4- وجود سندرم در هیپوپلازی چپ قلب نوزادان:

در این وضعیت، ساختار قسمت چپ قلب نوزاد بیمار به طور کامل رشد نکرده و قادر به پمپاژ کردن خون کافی به تمام قسمت‌های بدن او نخواهد بود.

5- تنگی دریچه‌های ریوی در نوزادان:

در این شرایط، دریچه‌های ریوی نوزادان سفت شده و عمل باز شدن آن را محدود خواهد کرد. به خاطر داشته باشید که این حالت باعث افزایش فشار وارده به سمت راست قلب نوزادان بیمار خواهد شد.

6- تترالوژی فالوت در نوزادان:

این وضعیت، در واقع با ترکیب نقص‌های قلبی دیگر در بدن بیماران ایجاد شده و باعث ضخیم شدن بطن راست و تنگی دریچه‌های ریوی شده و سوراخی را در حفره‌های پایین قلب ایجاد خواهد کرد. فراموش نکنید که در این شرایط، آئورت قلب نوزادان، خون را از هر دو سمت چپ و بطن راست قلب دریافت می‌کند.

برای اطلاع از بیماری نوروفیبروماتوز در نوزادان این مطلب آیا می دانید علت بیماری نوروفیبروماتوز در نوزادان چیست؟ را بخوانید.

علائم و نشانه‌های بروز بیماری مادرزادی قلبی در نوزادان:

به یاد داشته باشید که بسیاری از نقص‌های مادرزادی قلب نوزادان با انجام یک سونوگرافی در دوران جنینی و در داخل رحم مادر (معمولا اگر  اسکن در هفته 20ام  بارداری انجام شود) تشخیص داده می‌شود. با این حال، تشخیص آن در برخی از موارد نادر حتی پس از تولد نوزادان نیز امکان‌پذیر نیست. در اغلب نوزادان و نوزادان نوپا، نقص مادرزادی قلب دارای علائم و نشانه‌های متفاوتی بوده و  بستگی به شدت بیماری در بدن آن‌ها دارد. اما علائم شایع بیماری مادرزادی قلب در نوزادان عبارتند از:

  • سریع شدن ضربان قلب در نوزادان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی
  • به وجود آمدن مشکل در تنفس نوزادان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی
  • احساس درد قفسه سینه نوزادان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی
  • احسای خستگی بیش از حد در نوزادان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی
  • تعرق بیش از حد نوزادان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی
  • مایل شدن رنگ پوست نوزادان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی به رنگ آبی
  • ایجاد ضعف در تغذیه نوزادان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی

روش درمان نوزادان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی :

به یاد داشته باشید بسیاری از نوزادانی که تحت تاثیر بیماری مادرزادی قلبی قرار می‌گیرند، ممکن است به هیچ درمان خاصی نیاز نداشته باشند. با این حال، در مواردی که علائم بیماری حاد باشد، ممکن است احیای قلب برای نوزاد لازم شود. البته، در موارد شدید هم که بیماری میزان گردش خون در بدن نوزادان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ممکن است جراحی شدن قلب آن‌ها لازم شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/