علت بروز بیماری برونشیولیت در نوزادان چیست؟

256765375_H__1533909483_52211

آیا نوزاد شما هم در برخی مواقع، به طور مداوم سرفه می‌کند؟ آیا شما نگران این موضوع هستید که نوزادتان تب کرده و اشتهای خود را از دست بدهد؟ خوب، به خاطر داشته باشید که اگر نوزاد شما شرایط بالا را دارد، شانس او در مورد مبتلا شدن به برخی از بیماری‌ها بالا بوده و حتی ​​ممکن است از بیماری برونشیولیت هم در بدن خود رنج ببرد.

در ابتدا، لازم است بدانید که بیماری برونشیولیت در نوزادانی که بین سه تا شش ماه سن دارند، بسیار شایع است. در سال اول زندگی نوزادان، از هر سه نفر ممکن است یکی به بیماری برونشیولیت مبتلا شود. آیا شما هم  می‌خواهید بدانید که چگونه می‌توانید این بیماری را در فرزند خود شناسایی کرده و از بروز عفونت در بدن او جلوگیری کنید؟ اگر چنین است، خواندن مقاله زیر را فراموش نکنید.

بیماری برونشیولیت در نوزادان چیست؟

بیماری برونشیولیت در نوزادان وضعیتی است که در آن مخاط و راه‌های هوایی ریه نوزاد پر می‌شود. این حالت هم به نوبه خود باعث تورم ریه‌های نوزادان مبتلا به بیماری برونشیولیت شده و میزان هوای وارد شده به بدنشان را کاهش می‌دهد. در نتیجه، نفس کشیدن برای نوزاد دشوار خواهد شد.

علل بروز بیماری برونشیولیت در نوزادان:

 به یاد داشته باشید که ویروس تنفسی سن سی شیال شایع‌ترین علت بروز بیماری برونشیولیت در بدن نوزادان است. همچنین، یادتان باشد که این نوع عفونت ویروسی از طریق تماس با افراد بیمار و یا از طریق استنشاق ذرات کوچکی که از دهان و بینی یک بیمار در هوای اطراف، با عطسه و یا سرفه کردن پخش می‌شود،انتقال می‌یابد. درست است که برخی از نوزادان بیشتر از سایر نوزادان مستعد ابتلا به بیماری برونشیولیت هستند، اما عوامل دیگری نیز وجود دارد که نوزادان را به این بیماری مبتلا می‌کند. مهم‌ترین این علائم عبارتند از:

  • اگر نوزاد نارس باشد، مستعد ابتلا به بیماری برونشیولیت خواهد بود.
  • همچنین، اگر نوزادی ناراحتی قلبی داشته و یا از مسائل مربوط به ریه رنج ببرد، مستعد ابتلا به بیماری برونشیولیت خواهد بود.
  • اگر مادری شیر نداشته باشد و نوزاد خود را با شیر خشک تغذیه کند، فرزند او مستعد ابتلا به بیماری برونشیولیت خواهد بود.
  • اگر نوزادی در تماس با محرک‌هایی مانند دود، گرد و غبار و دود سیگار باشد، مستعد ابتلا به بیماری برونشیولیت خواهد بود.

علائم بروز بیماری برونشیولیت در نوزادان:

علائم و نشانه‌های شایع بروز بیماری برونشیولیت در نوزادان عبارتند از:

  • بروز تب و لرز شدید در نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت
  • گلو درد نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت
  • بروز آبریزش بینی در نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت
  • احساس درد در بدن نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت
  • بروز تنگی نفس در بدن نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت
  • بروز سرفه‌های خشک در نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت
  • از دست دادن اشتها در نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت

روش تشخیص بیماری برونشیولیت در نوزادان:

 به خاطر داشته باشید که پزشک متخصص اطفال برای تشخیص بیماری برونشیولیت در نوزادان، شرایط بدنی نوزاد را بر اساس نشانه‌های موجود ارزیابی می‌کند. همچنین، او برای تشخیص دقیق بیماری، تنفس نوزاد را با گوشی پزشکی بررسی کرده و با دستگاهی هم انتهای انگشتان نوزاد را برای اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در خون او معاینه می‌کند. علاوه بر این موارد، ممکن است پزشک متخصص اطفال برای اطمینان بیشتر، رادیوگرافی قفسه سینه را هم برای نوزاد بیمار انجام می‌دهد، تا مطمئن شود که نوزاد مبتلا به ذات‌الریه نیست. در نهایت، باید به یاد داشته باشید که اگر سرفه‌های نوزاد بیمار شما رفته رفته بدتر شد و پس از چند روز تب او هم بالاتر از 103 درجه فارنهایت رفت، دوباره باید فرزند خود را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید.

راهنمایی والدین نوزادان مبتلا به بیماری برونشیولیت:

مبتلا شدن نوزادان به بیماری برونشیولیت، دلیلی برای نگرانی والدین آن‌ها ندارد، چون یک بیماری جدی در بین نوزادان محسوب نمی‌شود. در واقع، این بیماری به طور معمول و به دلیل مقاومت سیستم ایمنی بدن انسان در مقابل این نوع عفونت ویروسی از بین می‌رود. اما شما به عنوان والدین یک نوزاد بیمار می‌توانید اقدامات زیر را در خانه برای کاهش علائم بیماری برونشیولیت در بدن فرزند خود و تسکین درد او انجام دهید:

1- جلوگیری از کم شدن آب بدن نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت:

به خاطر داشته باشید زمانی که نوزادتان به بیماری برونشیولیت مبتلا شد، همیشه سعی کنید تا مقدار زیادی مایعات به نوزاد خود بدهید. در واقع، یادتان باشد که این کار باعث از بین بردن گرفتگی ریه او شده و از کم شدن آب بدن نوزاد بیمارتان هم جلوگیری خواهد کرد. استفاده از یک دستگاه مرطوب‌کننده در اتاق زندگی و بازی نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت هم الزامی است.

2- از بین بردن گرفتگی بینی نوزادان مبتلا به برونشیولیت:

شما به عنوان والدین یک نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت می‌توانید با دکتر معالج فرزند خود صحبت کرده و یک قطره بینی شور را برای سهولت برطرف کردن احتقان بینی او تهیه کنید. برای این کار، ابتدا دو قطره از قطره بینی را در بینی نوزاد بیمار خود چکانده و سپس با یک سرنگ مخصوص محتویات بینی او را خارج کنید. اما، یادتان باشد که در چنین مواردی، شربت سرفه را برای جلوگیری از سرفه کردن به فرزند بیمار خود ندهید، چون سرفه کردن مخاط داخل ریه‌های او را خارج کرده و به بهبود سریع بیماری کمک خواهد کرد.

3- کنترل میزان تب نوزادان مبتلا به برونشیولیت:

 به خاطر داشته باشید که برای از بین بردن تب نوزاد بیمار خود باید با یک دکتر متخصص اطفال صحبت کرده و از داروهای ایبوپروفن و یا استامینوفن استفاده نمایید. اما برای اطمینان بیشتر، قبل از دادن هر داروی به فرزند بیمار خود با دکتر معالج او مشورت کرده و به دستورالعمل‌های درج شده در خصوص دوز مصرف دارو هم توجه داشته باشید.

در نهایت،  به یاد داشته باشید که اگر فرزند کوچک شما به عفونت هم مبتلا شده است، سعی کنید تا او را در خانه نگه دارید. این کار کمک خواهد کرد تا از گسترش عفونت به نوزادان دیگر جلوگیری شود. همچنین، مطمئن شوید که نوزاد بیمارتان مایعات مختلف را به مقدار زیادی مصرف کند. علاوه بر این موارد، فراموش نکنید که اگر هوای محل زندگی نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت دارای گرد و غبار، دود و یا آب و هوای سرد است، از بیرون بردن او خودداری کنید، چون این حالت راه‌های هوایی نوزاد را تحریک کرده و باعث تشدید بیماری برونشیولیت در بدن او خواهد شد. در واقع، می‌توان ادعا کرد که نگه داشتن نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت در یک محیط پاک و عاری از دود برای تازه کردن نیروی بدن او الزامی است.

والدین چه زمانی باید نوزاد مبتلا به برونشیولیت خود را نزد پزشک متخصص اطفال ببرند؟

 به یاد داشته باشید که اگر نوزاد بیمار شما دارای علائم سرماخوردگی خفیف است، جای نگرانی ندارد. اما اگر بدن او هر یک از علائم زیر را  از خود بروز داد، مراجعه به پزشک متخصص اطفال ضروری خواهد بود. شایع‌ترین این علائم عبارتند از:

  • بروز مشکل در تنفس نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت
  • بالا رفتن تب بدن نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت
  • تحریک‌پذیر شدن و بروز احساس خستگی در نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت
  • خیس نشدن پوشک نوزاد نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت، در طولانی مدت
  • بالا رفتن سرعت تنفس نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت
  • از دست دادن اشتها در نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت

این نکته بسیار مهم را هم به خاطر داشته باشید که اگر نوزاد مبتلا به بیماری برونشیولیت کمتر از 12 هفته سن داشته باشد، بردن او نزد پزشک متخصص اطفال برای معاینه و استفاده از کمک‌های پزشکی الزامی است. همچنین، یادتان باشد که اگر نوزاد بیمار شما از هر نوع مشکلات زمینه‌ای در مورد سلامت کلی بدن خود مانند بیماری مادرزادی قلبی و یا بیماری ریوی رنج می‌برد، در صورت مبتلا شدن او به این نوع عفونت تماس با دکتر متخصص اطفال را از یاد نبرید.

اگر نوزاد شما به بیماری نوروفیبروماتوز مبتلا شده است این مطلب آیا می دانید علت بیماری نوروفیبروماتوز در نوزادان چیست؟ را بخوانید.

بستری کردن نوزاد مبتلا به برونشیولیت در بیمارستان:

نوزادان مبتلا به بیماری برونشیولیت که از مشکل تنفسی حاد رنج می‌برند، ممکن است به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشته باشند. در واقع، تجویز داروها و مایعات به روش وریدی و یا داشتن رژیم غذایی با استفاده از مایعات خاص می‌تواند از کم‌آبی در بدن این نوزادان بیمار جلوگیری کند. همچنین، یادتان باشد که اگر نوزاد شما هم زمان با بیماری برونشیولیت از یک نوع عفونت باکتریایی هم رنج ببرد، دکتر برخی از آنتی‌بیوتیک‌ها را برای درمان او تجویز خواهد کرد.

روش‌های جلوگیری از مبتلا شدن نوزادان به برونشیولیت:

همانطور که گفته می‌شود پیشگیری همیشه بهتر از درمان خواهد بود! در ادامه این مقاله چند روش که شما والدین گرامی می‌توانید با استفاده از آن‌ها از مبتلا شدن نوزاد خود به بیماری برونشیولیت جلوگیری کنید، بیان شده است. این روش‌ها عبارتند از:

  • همیشه سعی کنید تا دستان خود و فرزندتان را تمیز بشویید. همچنین، اگر برایتان امکان دارد از یک ضدعفونی‌کننده دست هم برای همه اعضای خانواده استفاده کنید.
  • نوزاد خود را از کسانی که سرما خورده‌اند و یا مبتلا به بیماری آنفولانزا و آبریزش بینی هستند، دور نگه دارید.
  • اسباب‌بازی‌های نوزاد خود را به طور منظم شسته و ضدعفونی کنید.
  • هنگامی که نوزاد شما شش ماهه شد، باید واکسن آنفلوآنزا را دریافت کند. مخصوصا نوزادانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری برونشیولیت هستند، باید با اوج گرفتن سرما مراقبت‌های ویژه‌ای را دریافت كنند.
  • تغذیه نوزادان با شیر مادر باعث تقویت ایمنی بدن آن‌ها در مقابل عامل بیماری برونشیولیت خواهد شد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/