چه زمانی ناخن های نوزادم را کوتاه کنم؟

best_infant_nail_clippers_copy__1533371229_53647

 اغلب مادران به ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي کودک خود نگاه کرده و با تعجب به خود می‌گویند: "چگونه باید اين ناخن‌های کوچک را کوتاه و تمیز کنم؟" آیا  فکر پیرایش ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي نوزاد برای شما هم كاري وحشت‌آور است؟ آیا شما هم به عنوان يک مادر جوان در حال کوتاه کردن ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي نوزاد خود دچار ترس و وحشت می‌شوید و فکر می‌کنید كه در هنگام پیرایش آن‌ها ممكن صدمه‌ای به فرزندتان بزنید؟

همه ما می‌دانیم که وجود ترس در بین والدین در هنگام کوتاه کردن ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي نوزادان خود، امري طبيعي است، اما این نکته نیز اهميت دارد كه کوتاه و تمیز کردن ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي کودکان به طور منظم، از تجمع هر گونه گرد و خاک در زير آن‌ها جلوگیری کرده و احتمال بروز عفونت در نوزادان را کاهش می‌دهد. پس، شما هم به عنوان يك پدر و مادر جوان بي‌تجربه برای انجام راحت و بدون استرس این کار، ادامه اين مقاله را بخوانید و یاد بگیرند که چگونه می‌توانید با اطمینان، ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي کودک خود را به درستی کوتاه کنید، بدون این که به او صدمه بزنید.

 به یاد داشته باشید که تمام ناخن‌های نوزاد شما در طول سال‌هاي اول زندگی او، مخصوصا در طول چند هفته اول عمرش به اندازه بسیار زیادی رشد می‌کنند، به طوری که ممکن است شما ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي فرزند خود را امروز کوتاه كنيد و چند روز بعد، متوجه شوید که همان ناخن‌ها دوباره نیاز به کوتاه کردن دارند. البته، فراموش نکنید  كهناخن‌های دست کودکان خیلی  سریع‌تر از ناخن‌های پاي آن‌ها رشد خواهد کرد. در حالی که ممکن است ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي نوزادان در نگاه بسیار شکننده و نرم به نظر برسند، اما بسیار تیز و برنده هستند. به همین دلیل، اگر مادران جوان به طور منظم ناخن‌های کودک خود را کوتاه نکنند، خطر خراش دادن صورت و سر به طور تصادفی در هنگام خاراندن، توسط خود نوزاد افزایش خواهد یافت

به خاطر داشته باشيد قبل از اینکه به عنوان یک مادر، شروع به کوتاه نمودن ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي نوزاد خود بکنید، نیاز به یادگیری برخی موارد در مورد مراقبت کردن از نوزاد و چگونگی کوتاه کردن ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي او دارید. مهم‌ترين این نکات عبارتند از:

  • مطمئن شوید مکانی را که برای کوتاه نمودن ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي نوزاد خود استفاده می‌کنید، تمیز بوده و از نور و روشنایی کافی برخوردار باشد.
  • فراموش نکنید كه بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پای کودکان، در هنگام خواب بودن آن‌ها است. اما در زما‌های دیگر نیز عمل کوتاه کردن ناخن‌ها را می‌توان بلافاصله پس از حمام کردن نوزادان انجام داد. در واقع،به خاطر داشته باشيد هنگامی که نوزاد خود را حمام می‌کنید، ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي او نرم شده و آسان و سریع کوتاه خواهند شد. استفاده از این زمان برای کوتاه نمودن ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پا، هم برای مادر و هم نوزاد او زمان مناسبي خواهد بود.
  • مهم است که شما هم برای کوتاه نمودن ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي نوزاد خود از یک ناخن‌گیر مخصوص نوزاد و یا یک قیچی مخصوص اين كار که به طور خاص برای هدف پیرایش ناخن‌های کودکان ساخته شده است، استفاده کنید. البته، ممکن است برخی مادران احساس کنند که با قیچی نیز می‌تواند برای کوتاه کردن ناخن‌هاي فرزند خود استفاده كرد، اما یادتان باشد كه این کار در پایان باعث صدمه زدن به نوزاد شما می‌شود، چون شما به طور تصادفی می‌توانید برش کوچکی در پوست کودک خود ایجاد کنید.

بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پای کودکان، در هنگام خواب بودن آن‌ها است.

چگونگی درست کوتاه کردن ناخن‌های نوزادان:

در ادامه این مقاله، چند نکته مهم که مادران جوان نیاز دارند تا با آگاهی از آن‌ها، مراقب نوزاد خود در هنگام کوتاه کردن ناخن‌هايش باشند، بیان شده است، که عبارتند از:

  • قبل از اين‌كه شروع به كوتاه كردن ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي نوزاد خود کنید، او را به حالت درازکش و راحت بخوابانید. در واقع، می‌توانید این کار را در تخت او انجام داده و یا فرزندتان را در آغوش خود نگه دارید.
  • دست‌های نوزاد را محکم، اما آرام در دست‌های خود بگیرید، چون شما باید مطمئن شوید که اگر کودک سعی می‌کند كه به طور ناگهانی انگشتان خود را تکان داده و یا دست خود را حرکت دهد، به او اجازه نخواهيد داد.
  • به خاطر داشته باشيد كه اگر کودک شما بیش از حد کوچک است و یا تازه متولد شده است، بیشتر پزشکان متخصص اطفال پیشنهاد می‌کنند كه شما از یک سوهان به جای ناخن‌گیر برای کوتاه کردن ناخن‌های فرزندتان استفاده کنید، چون در طول چند هفته اول زندگی نوزادان، ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي آن‌ها بیش از حد نرم می‌باشد. بنابراین، شما به راحتی می‌توانید از یک سوهان برای کوتاه نگه داشتن ناخن‌های فرزندتان استفاده کنید، چون سوهان به لبه‌های ناخن نرم و پوست کنار ناخن‌ها آسیب نمی‌رساند. همچنین، يادتان باشد كه به کار بردن سوهان به منظور کوتاه کردن ناخن نوزادان، علاوه بر عملکرد خوب مادر، در شکل دادن مناسب به ناخن‌های کودک و حفظ آرامش طرفین هم بسیار مهم خواهد بود.
  • در واقع، مادر می‌تواند با فشار دادن آرام انگشتان فرزند خود، او را از حرکت باز داشته و ناخن‌ها را بدون آسیب دیدن پوست کنار آن‌ها بکشد. پس، يادتان باشد كه استفاده از سوهان کمک خواهد کرد تا جلو بروز هر گونه آسیب پوستی به نوزادان خود گرفته شود.
  • به یاد داشته باشید كه همیشه ناخن‌هاي دست نوزاد خود را در طول منحنی آن کوتاه کنید. اما ناخن‌های انگشت پا را همیشه در طول یک خط مستقیم قطع نمایید.

چگونه ذهن نوزادم را هنگام کوتاه کردن ناخن هایش منحرف کنم؟

به خاطر داشته باشيد كه کودک شما ممکن است در وسط کوتاه کردن ناخن‌هایش از خواب بیدار شود و نگذارد كه شما به راحتی، کار تمیز کردن ناخن‌های کوچک انگشتان دست و پاي او را انجام دهید. برای این که اطمینان حاصل کنید در چنین مواردی به او صدمه نمی‌زنید، می‌توانید موارد زیر را امتحان کنید:

  • از شریک زندگی خود بخواهید تا او را نگه دارد و یا در موردی که احساس می‌کنید، باید فکر او را منحرف کنید، همسرتان می‌تواند با در آوردن برخی ادا و اصول‌ها و برخی اشارات این کار را برای شما انجام دهد.
  • علاوه بر اين موارد، همسرتان می‌تواند با استفاده از یک اسباب‌بازی پر سر و صدا و یا یک آلت موسیقی توجه فرزندتان را از سمت پیرایش ناخن‌های دست و پايش منحرف کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/