8 روش طبیعی برای درمان گزش پشه در نوزادان

2__1533037082_17654

همانطور که می‌دانید گزش پشه‌های مزاحم می‌تواند حالت سوزش طولانی مدتي را بر روی پوست بدن انسان، به ويژه كودكان ایجاد كند. جالب است بدانيد كه جای نیش پشه‌ها نیز در برخی موارد، مدت‌ها بر روی پوست كوكان، به حالت زننده‌اي باقی مي‌ماند و حتی ممکن است روزها طول بکشد تا حالت خارش و جای نیش ناپدید شود. از آن‌جايي كه گزش پشه‌ها هم در مورد افراد بزرگسال و هم در مورد نوزادان بسيار شایع است و در واقع، درد مشترکي برای همه رده‌های سنی تلقی می‌شود، بنابراین آشنایی با روش‌های مقابله برای همه افراد، به ويژه مادران الزامی است.

به خاطر داشته باشيد گزش پشه در نوزادانی که حساسیت دارند، می‌توانند خارش شدیدی را به وجود آورد و تحریک‌پذیری بودن بیش از حد جاي گزش نیز ممكن است باعث متورم شدن بدن نوزادان شده و حتي آن قسمت از بدن آن‌ها را زخمي كند. البته، درست است كه نیش پشه در همه نوزادان امري بسیار شایع محسوب مي‌شود، اما علل عمده نگرانی پزشکان متخصص اطفال، بروز تب بالا در نوزادانی است که از مشکل حساسیت به نيش حشرات رنج می‌برند. يادتان باشد كه در چنین مواردی، بهترین کاري که شما به عنوان والدین يك نوزاد كوچك مي‌توانيد انجام دهيد، مراجعه فوری به پزشک متخصص اطفال است، چون در برخی شرایط ممکن است نیاز به انجام آزمایش خون از نوزاد هم باشد. اين آزمايش در زماني انجام مي‌گيرد كه پزشك متخصص اطفال حدس زده باشد كه کودک شما توسط پشه‌هایی مانند مالاریا، دانگ و يا چیکونگونیا نیش زده شده است. علاوه بر اين موارد، برخي از پزشکان هم برای مطلع شدن از آلوده بودن پشه در هنگام نيش زدن هم تعدادی آزمایش‌هاي ‌مختلف خون را براي كودكان تجويز مي‌كنند.

این مطلب  5 روش موثر در درمان گزش و نیش حشرات درنوزادان را از دست ندهید

در ادامه این مقاله، روش‌های مختلفی برای چگونگی تشخیص آلوده بودن نیش پشه‌ای که کودک شما را گاز گرفته است، بیان خواهد شد. رايج‌ترين اين روش‌ها عبارتند از:

  • به ياد داشته باشيد كه اگر از طريق نيش حشره‌اي، باکتری وارد بدن نوزاد شما شده باشد، جای نیش پشه‌ي آلوده در کوتاه مدت عفونت خواهد كرد.
  • همچنين، يادتان باشد كه در برخی موارد نادر، بعد از گزيده شدن نوزاد توسط پشه آلوده، صدای او خش خش خواهد كرد.

پس، به خاطر داشته باشيد هنگامی که این اتفاق برای نوزاد کوچک شما افتاد، حتما علائم زیر را در بدن او بررسی کنید:

  • ایجاد حالت قرمزی در اطراف منطقه نیش زده شده در بدن نوزادتان
  • ايجاد برآمدگي در محل نیش پشه آلوده
  • بررسی درجه حرارت بدن نوزاد، اگر فرزندتان در چنین شرایطی از تب بالا رنج می‌برد.
  • در نهايت، يادتان باشد كه در صورت مشکوک بودن به بروز عفونت در بدن نوزادتان، بلافاصله باید او را نزد يك دکتر متخصص اطفال ببريد.

اگر فرزندتان از تب بالا رنج میبرد این مطلب نکاتی در مورد تب نوزاد که شما از آن اطلاع ندارید (بخش اول) را بخوانید

جالب است بدانيد كه در موارد بسیار نادري، بعد از نیش زدن پشه، بدن کودکان ممکن است نشانه‌های بیماری‌های جدی مانند آنسفالیت (التهاب مغز) و یا حتی مننژیت را از خود بروز دهد. پس، اگر متوجه شدید كه فرزند شما هم بعد از نیش زدن پشه دچار تب بالا شده و يا با مشکل سفتی عضله گردن مواجه است، حتما در اسرع وقت او را به بیمارستان انتقال دهید.

روش‌های جلوگیری از گزش نوزادان توسط پشه‌ها:

معمولا با وجود تمام مراقبت‌ها، بدن همه کودکان به نیش پشه‌ها حساس می‌باشند. به همين دليل است كه در اين مورد هم پیشگیری بهتر از درمان است. پس، شما هم به عنوان والدين يك نوزاد كوچك می‌توانید با به کار بردن برخی دستوالعمل‌ها اطمینان حاصل کنید که فرزند کوچکتان از گزند نیش پشه‌ها در امان خواهد بود. این دستوالعمل‌ها عبارتند از:

  • به عنوان والدین يك نوزاد کوچک سعی کنید تا از بردن کودک خود به مناطقی که دارای پشه‌های آلوده هستند، اجتناب نمایید. معمولا مناطقي آلوده به پشه‌ها هستند كه در آن‌ها زباله و یا قوطی‌ها، وسایل کثیف و یا مواد غذایی پسمانده جمع شود. البته، اين نكته مهم را هم فراموش نکنید كه تمام باغ‌ها و مناطق  مرطوب هم دارای پشه و حشرات گوناگون و احتمالا آلوده هستند.
  • يادتان باشد كه اگر دارای فرزند کوچکي هستید، در مسافرت‌ها بعد از طلوع آفتاب خانه خود را جهت گردش و انجام کارهای خود ترک کنید و در هنگام تاریک شدن هوا برای جلوگیری از حمله پشه‌ها به نوزاد کوچک خود به خانه برگردید.
  • سعی کنید با ایجاد نمودن حفاظ‌هایي بین منطقه بیرونی و منطقه اصلی داخل خانه خود، ورود پشه‌ها و انواع حشرات را به محل زندگی نوزاد خود محدود کنید. این کار را مي‌توانيد با نصب صفحه‌های توری مخصوص در پنجره‌ها و درها انجام داده و مانع عبور حشرات به داخل منزل شوید.
  • يادتان باشد كه اگر در حیاط منزلتان هر گونه آبی جمع شده و به صورت راکت ایستاده باشد، باید برای جلوگیری از تجمع انواع حشرات و تخم‌گذاری آن‌ها در آب، حياط را تميز كرده و آن محل را خشک نمایید.
  • شما می‌تواند برای دفع پشه‌ها از اطراف نوزادان و کودکان خردسال خود از برخی پمادها هم استفاده کنید. البته باید برای جلوگیری از بروز عوارض استفاده از پمادهاي شيميايي، بايد میزان کمي از این کرم‌ها را مصرف كرد. به عنوان يك پدر و مادر جوان و كم‌تجربه به خاطر داشته باشيد كه مي‌توانيد برای حفظ سلامتي فرزندتان، پماد را تنها بر روی دست‌ها و صورت نوزاد خود که در معرض نیش حشرات قرار دارند، بمالید. همچنين، اگر از امنیت این پمادها مطمئن نیستید، حتما در این مورد به پزشک متخصص اطفال مراجعه کرده و از او کمک بخواهید.
  • در نهايت، يادتان باشد در مناطقی که به حضور پشه‌ها و حشرات گزنده شک دارید، به فرزند خود شلوار بلند و پیراهن آستین‌دار بپوشانید. همچنین، برای جلوگیری از مورد حمله قرار گرفتن نوزادان خود توسط پشه‌ها از پوشاندن لباس‌هايي به رنگ‌های روشن که سبب جذب پشه‌ها می‌شوند، هم جلوگیری کنید.

 به عنوان والدين يك نوزاد كوچك علائم ایجاد شده در بدن نوزاد خود را به دقت بررسی کنید، تا اطمینان حاصل نماييد که فرزند شما مبتلا به انواع بیماری‌ها نشده و یا مورد حمله ویروس‌های کشنده قرار نگرفته است. به ياد داشته باشيد كه اگر این گونه باشد، در طولانی مدت برخی از علائم شایع مانند حالت تهوع، استفراغ و سردرد می‌تواند باعث مرگ نوزاد کوچک شما شود.

نکاتی برای کاهش درد ناحیه گزیده شده توسط حشرات و پشه‌ها در نوزادان:

همانطور که می‌دانید محل گزش پشه‌ها بر روي پوست بدن نوزادان می‌تواند دردناک باشد. به همين دليل، در ادامه این مقاله ،برخی از روش‌های درمان آسان برای کاهش درد و خارش محل گزش پشه‌ها بر روي پوست بدن نوزادان آورده شده است، که عبارتند از:

  • اگر به عنوان مادر يك نوزاد كوچك متوجه شدید كه پشه‌اي بر روی پوست بدن نوزاد شما نشسته و برای نیش زدن فرزندتان تلاش می‌کند، بلافاصله با دست خود آن را از بدن نوزادتان دور کرده و یک تکه یخ بر روی آن منطقه قرار دهید. مطمئن شوید كه با این کار، حالت خارش محل گزش پشه‌ بر روي پوست بدن فرزند شما از بین رفته و از تورم آن ناحیه هم جلوگیری خواهد شد. البته، لازم است بدانيد كه استفاده از دئودورانتی که شامل کلرید آلومینیوم مي‌باشد، نیز براي اين منظور بسیار مفید خواهد بود، چون کمک می‌کند تا منطقه نیش زده شده در زمان کوتاهی جمع شود. پس، به عنوان يك خانم جوان و بي‌تجربه به خاطر داشته باشيد كه اگر بچه کوچک دارید، برای اطمینان بیشتر همیشه سعی کنید تا این پماد را در داخل کیف پول خود به همراه داشته باشید.
  • به منظور از بین بردن احساس خارش محل گزش پشه‌ها بر روي پوست بدن فرزند خود، شما می‌توانید از لوسیون کالامین و یا کرم هیدروکورتیزون نیز استفاده کنید، چون اين پمادها برای خلاص شدن از حالت خارش ناشی از نیش پشه‌ها و حشرات مختلف بسیار موثر بوده و در مدت کوتاهی، بلافاصله بعد از بکار بردن عمل می‌کنند.

اگر برایرشادابی پوست نوزاد خود تلاش میکنید این مطلب 7 نکته مفید برای حفظ سلامت پوست نوزاد از دست ندهید

  • همچنين، يادتان باشد كه برای جلوگیری از خاراندن اطراف منطقه نیش زده شده توسط کودک خود، همیشه ناخن‌های او را کوتاه نگه دارید، چون كودكان با ناخن‌های تیز خود به راحتی می‌تواند پوست بدنشان را که نیش زده شده زخمی کنند. در اين صورت، باکتری‌ها از طریق منافذ باز شده وارد محل نیش‌زدگی شده و آن‌جا را احاطه خواهند کرد که در برخی موارد، سبب بروز عفونت در بدن نوزادان كوچك خواهد شد.
  • اگر متوجه بروز هر گونه علائم عفونت در محل گزش فرزندتان شدید و یا کودک شما با خاراندن محل نیش‌زدگی، آنجا را خراش داده و باعث تورم آن محل شد، فورا او را نزد یک دکتر متخصص اطفال ببرید، زیرا تورم، چرک و یا حتی قرمزی منطقه نیش زده شده می‌تواند علائم هشدار‌دهنده‌اي برای مراجعه به پزشک متخصص اطفال باشد.
  • علاوه بر اين موارد، به عنوان والدين يك نوزاد كوچك علائم ایجاد شده در بدن نوزاد خود را به دقت بررسی کنید، تا اطمینان حاصل نماييد که فرزند شما مبتلا به انواع بیماری‌ها نشده و یا مورد حمله ویروس‌های کشنده قرار نگرفته است. به ياد داشته باشيد كه اگر این گونه باشد، در طولانی مدت برخی از علائم شایع مانند حالت تهوع، استفراغ و سردرد می‌تواند باعث مرگ نوزاد کوچک شما شود.

روش‌های طبیعی برای درمان گزش پشه‌ها و حشرات مختلف در نوزادان:

در ادامه این مقاله، برخی از روش‌های طبیعی جهت درمان گزش پشه‌ها در مراحل اولیه ارائه شده است، که کمک زیادی به درمان كودكان خواهد نمود. این روش‌ها عبارتند از:

1- به خاطر داشته باشيد كه در هنگام مواجه شدن با مشکل گزیدگی در بدن فرزند خود، محل گزش را با مقدار کمی سرکه شستشو دهید. اگر هم با محل‌های گزش متعددي در بدن نوزاد خود روبرو شدید، برای به دست آوردن نتیجه بهتر با اضافه کردن چند قاشق چای‌خوری سرکه به آب وان حمام، بچه خود را برای مدتی در داخل آن قرار دهید.

2- ماساژ دادن محل گزش با یک تکه صابون خشک بلافاصله پس از گزیده شدن هم یک راه‌حل موقت برای از بین بردن حالت خارش ناشی از گزیدگی پوست بدن نوزادان را فراهم می‌کند.

3- همچنین، يادتان باشد كه مالیدن مقدار کمی خمیر دندان نعنایی به منطقه آسیب دیده در کاهش حالت خارش بسیار موثر خواهد بود. برای این کار اجازه دهید تا خمیر دندان مالیده شده بر روي پوست بدن فرزندتان کاملا خشک شود و بعد با شستن، خمیر دندان را تمیز کنید.

4- علاوه بر اين موارد، جالب است بدانيد كه قرار دادن مقدار کمی عسل طبیعی نیز در از بین بردن حالت خارش منطقه نیش زده شده از بدن نوزادان توسط پشه‌ها و حشرات مختلف بسیار موثر است، چون خواص ضد میکروبی عسل مانع حمله میکروب‌ها و ویروس‌ها به منطقه مذکور شده و از بروز عفونت در بدن نوزادان جلوگیری خواهد نمود.

5- می‌توانید کمی نمک را در آب حل کرده و این محلول را به صورت مستقیم به محل نیش پشه بمالید. اين كار باعث تسکین فوری حالت خارش در بدن نوزادان خواهد شد.

6- استفاده از گیاه آلوئه‌ورا نیز در چنین مواردی بسیار موثر است، چون باعث از بین رفتن تورم ناشی از نیش پشه بر روي پوست بدن نوزادان شده و همچنین، به التیام یافتن زخم‌های ناشی از نيش حشرات هم  کمک زيادي خواهد كرد.

7- پیاز ممکن است در بیشتر موارد سبب گریه کردن ما شود، اما به خاطر داشته باشيد كه برای از بین بردن حالت خارش ناشی از نیش پشه‌ها در نوزادان بسیار مفید می‌‌باشد. اما باید اطمینان حاصل کنید منطقه‌ای را که آب پياز بر روي آن مالیده شده است، پس از مدتی با آب سرد شسته شود.

8- استفاده از چند قطره آب لیمو نیز در منطقه آسیب دیده توسط نیش پشه‌ها و حشرات بسیار مفید است، چون حالت اسیدی و ویتامین C موجود در آن برای از بین بردن حالت خارش و التیام زخم ناشي از نيش حشرات بر روي پوست بدن نوزادان بسيار موثر خواهد بود.

در نهايت، یادتان باشد كه اگر از محل نيش زدن پشه‌ها و حشرات بلافاصله بعد از گزش مراقبت نشود، می‌تواند ضربه‌های خطرناکی به سلامت نوزادان وارد کند و حتی در برخی موارد ممکن است منجر به بروز بیماری‌های جدی در اين افراد شود. همانطور که گفته شد کودکان کوچک با خاراندن محل گزش، باعث زخمی و دردناک شدن آن ناحیه مي‌شوند، که در بیشتر موارد این حالت گریه کودک شما را در خواهد آورد. بنابراین، برای اطمینان بیشتر سعی کنید تا قبل از هر کاری تمام اقدامات پیشگیرانه و امن را برای درمان محل گزش انجام دهید، تا از بروز مشکلات جدی بعدی در بدن فرزند کوچک خود جلوگیری نمایید.

 

نظر (3)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام زیر چشم دختر پشه نیش زده قرمز شده و وام کرده

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام،کودک من میدونم پشه نیش زده اما نوعشونمیدونم،ازکجا بفهمم پشه سالک یا چیز دیگه نیستو یه پشه معمولیه،وموقع خواب اذییتش میکنه وبیدار میشه و جای نیش رو با پاهاش میخارونه،اخه اون چهارده ماهشه،ممنون

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
برای خارشش از پماد استفاده کنین و سعی کنین پنجره ها رو تور بگیرین و اگر لازم بود برای پشه بند بذارین.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/