علت بیماری گالاکتوزمی کلاسیک در نوزادان چیست؟

fam3__1532870232_38609

در ابتدا، به یاد داشته باشید كه اگر کودک شما هم از کمبود وزن زیاد رنج می‌برد، با داشتن حالت استفراغ شديد از خوردن مواد غذایی امتناع می‌کند و یا پس از هر بار تغذیه دچار حالت تشنج می‌شود، ممکن است به بیماری 'گالاکتوزمی کلاسیک مبتلا شده باشد. پس، برای افزایش اطلاعات خود در مورد این بیماری و چگونگی رخ دادن آن، مقاله زیر را با دقت مطالعه کنید. در ادامه این مقاله، چگونگی تشخیص بیماری 'گالاکتوزمی کلاسیک در نوزادان و روش درمان را بیان شده است.

بیماری گالاکتوزمی کلاسیک در نوزادان چیست؟

مشکل گالاکتوزمی کلاسیک یک نوع بیماری شايع در بين نوزادان است که كودك مبتلا به آن قادر به هضم ساده‌ترین شکل قند و یا گالاکتوزها هم نخواهد بود. گالاکتوز هم كه در اکثر محصولات لبنی و حتي شیر مادر هم وجود دارد، در صورت هضم نشدن کامل می‌تواند به کبد، سیستم عصبی مرکزی و سیستم های دیگر بدن نوزادان آسیب برساند. فراموش نکنید كه انبار شدن گالاکتوز اضافی در بدن بچه‌های کوچک می‌تواند سمی بوده و آسیب زیاد و جبران ناپذیری به بدن آن‌ها وارد کند.

علل بروز بيماري گالاکتوزمی کلاسیک در نوزادان:

 مشکل گالاکتوزمی کلاسیک نوعی بیماری مادرزادی است که می‌تواند علل ارثی داشته باشد. بدن نوزاد مبتلا به اين بيماري نمی‌تواند آنزیم گالاکتوز و يا فسفات (GALT) را تولید کند. در نتيجه، فقدان آنزیم GALT در بدن نوزاد مانع از شکسته شدن گالاکتوزو و تبدیل آن به گلوکز شده و این حالت هم منجر به افزایش گالاکتوز در جریان خون او خواهد شد، که شرايط بسیار خطرناکي را به وجود مي‌آورد.

نشانه‌های وجود بیماری گالاکتوزمی کلاسیک در نوزادان:

نوزادانی که از وجود بیماری گالاکتوزمی کلاسیک رنج می‌برند، علائم زیادی را در بدن خود تجربه می‌کنند. مهم‌ترين این نشانه‌ها عبارتند از:

  • عدم تغذیه مناسب نوزاد بیماری گالاکتوزمی کلاسیک، با توجه به ضعیف شدن قدرت مکیدن او
  • به وجود آمدن حالت استفراغ در نوزاد مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک
  • بروز حالت تشنج در نوزادان مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک
  • کج‌خلقی و گریه‌های بی‌مورد نوزادان مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک
  • به وجود آمدن بی‌حالی در نوزادان مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک
  • اضافه شدن زیاد وزن نوزادان مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک
  • به وجود آمدن آب مروارید در چشم نوزادان مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک

اگر شما هم به عنوان والدین يك نوزاد مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک، این علائم را در عرض یک هفته پس از شروع تغذیه فرزندتان با شیر مادر، در بدن او مشاهده کردید و آن‌ها را نادیده گرفتید، ممكن است در مدت کوتاهی با بروز علایم شدیدتری در بدن فرزندتان مواجه شوید. این علائم عبارتند از:

  • بروز هیپوگلیسمی در بدن نوزادان مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک
  • بروز تشنج در نوزادان مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک
  • بروز عفونت خونی در نوزادان مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک، که بسیار جدی بوده و ممکن است به مرگ آن‌ها هم منجر شود
  • بزرگ شدن کبد نوزادان مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک که ممکن است ديگر كبد نتواند کار خود را به درستی انجام دهد
  • بروز بیماری زردی در نوزادان مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک

به خاطر داشته باشيد كه اگر هر یک از این علائم را در بدن فرزند کوچک خود مشاهده کردید، بدانید که باید بلافاصله او را نزد یک پزشک متخصص اطفال ببرید. در چنین مواردی، اگر شما به اندازه کافی خوش‌شانس باشید، با استفاده از دارو و روش‌های درمانی توصیه شده توسط پزشک خواهيد توانست تا شرایط فرزندتان را به حالت قبل از بيماري برگردانيد. در نهايت، يادتان باشد كه معمولا در چنین مواردی، پزشكان متخصص اطفال استفاده از یک رژیم غذایی غیرگالاکتوزی را برای نوزاد بیمار شما تجویز می‌کنند.

روش درمان بیماری گالاکتوزمی کلاسیک در نوزادان:

به یاد داشته باشید كه بیماری گالاکتوزمی کلاسیک یک بیماری ژنتیکی بوده و هیچ درمان قطعي برای آن وجود ندارد. بهترین کار براي درمان اين بيماري، استفاده از اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز هر گونه عارضه و اثرات مضر آن در بدن نوزاد است. در ادامه این مقاله، لیست برخی از راه‌حل‌هاي ساده به منظور کاهش علائم این بیماری بیان شده است، که عبارتند از:

1- استفاده از شیر سویا:

به خاطر داشته باشيد كه اگر نوزاد شما مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک باشد، زیاد نگران نباشید! چون با انجام اقدامات احتیاطی و استفاده از رژیم غذایی خاص مشکل او حل شده و فرزندتان به نوزاد سالمي تبدیل خواهد شد، كه داراي رشد طبیعی مي‌باشد.

معمولا، مشکل گالاکتوزمی کلاسیک یک اختلال مربوط به هضم شیر در نوزادان است، که شما می‌‌توانید با تغییر دادن رژیم غذایی نوزاد خود و استفاده از شیر خشک، اين بيماري را درمان کنید. در چنین مواردی، مادران باید از تغذیه نوزاد با شیر مادر اجتناب کنند. در واقع، آن‌ها بايد سعی کنند تا شیر سویا را به جای شیر مادر جایگزین کرده و نوزاد خود را به طور منظم از آن تغذیه نمایند، زيرا شیر سویا غنی از مواد مغذی ضروری بوده و هیچ گالاکتوزی ندارد.

2- مصرف مکمل‌های کلسیم توسط نوزادان مبتلا به گالاکتوزمی کلاسیک:

حتما شما هم به عنوان مادر يك نوزاد مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک، همیشه نگران هستید! چون به دست آوردن سلامت کامل نوزادتان در چنین مواردی اجتناب‌ ناپذیر است. با این حال، عصبی نشوید! چون شیر تنها منبع کلسیم برای نوزادان نیست. در واقع، شما مي‌توانيد برای دریافت کلسیم مورد نیاز بدن نوزاد بیمار خود، درباره مصرف مکمل‌های کلسیم در رژیم غذایی او با یک دکتر متخصص اطفال مشورت کنید. درست است كه در این وضعیت، نوزاد شما قادر به استفاده از شیر مادر و یا هر شیر خشک دیگري که بر پایه شیر مادر تهیه شده باشد، نخواهد بود، اما شما می‌توانيد کلسیم مورد نیاز بدن فرزند خود را از طریق مصرف مکمل‌های کلسیم تامین کنيد.

3- مصرف مکمل‌های ویتامین D و K توسط نوزادان مبتلا به گالاکتوزمی کلاسیک:

 هنگامی که مادری شیر را از رژیم غذایی کودک مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک خود حذف می‌کند، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نياز بدن نوزاد نیز از برنامه غذایی او حذف خواهد شد. از آن‌جايي که ویتامین D و ویتامین K مانند ویتامین‌های ضروری دیگر به جذب کلسیم در بدن کمک می‌کنند، ممكن است در چنين شرايطي، بر اثر سهل‌انگاری والدین، نوزاد با کمبود این ویتامین‌ها مواجه شود. پس، به خاطر داشته باشيد كه اگر نوزاد شما كه مبتلا به بیماری گالاکتوزمی کلاسیک است، نمی‌تواند از شیر مادر و یا شیر خشک تغذیه کند، شما بايد برای اطمینان از سلامت فرزند کوچک خود، از دکتر معالج او بخواهید تا روزانه، مصرف مکمل‌های ویتامین D و K را برایش تجویز کند.

اگر شما به اهمیت دریافت ویتامین D کودک خود توجه نمیکنید این مطلب 9 دلیل برای توجه به ویتامین D دریافتی کودک را از دست ندهید.

به عنوان والدین نوزادی که با وجود بیماری گالاکتوزمی کلاسیک در بدن خود متولد شده است، هرگز دلسرد و نامید نشوید! همیشه با اعتماد به نفس به دنبال اقدامات پیشگیرانه بوده و با راهنمایی افراد باتجربه و استفاده از ترفندهای گوناگون از رشد فرشته كوچك خود مطمئن شده و نوزادی قوی و سالم داشته باشید. در نهايت، به عنوان يك مادر جوان و بي‌تجربه به یاد داشته باشید كه در چنین شرایطی نمی‌توانید بدون کمک گرفتن از پزشک متخصص اطفال سلامت فرزند خود را تامین کنید. بنابراین، همیشه در تماس منظم با دکتر معالج فرزند خود بوده و با تلاش، برنامه رژیم غذایی نوزاد خود را طوری تنظیم کنید که او بتواند تا آخر عمر زندگی سالمی داشته باشد.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

نوزادی که هیچ کدام ازعلا یم گالا کتوزمی راندارد.چراازمایش ادراراواین بیماری مثبت نشان میده.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/