7 اقدام مهم هنگام ابتلای نوزاد به باکتری سالمونلا

7 اقدام مهم هنگام ابتلای نوزاد به باکتری سالمونلا

آیا شما جوجه ­های کوچک در خانه خود دارید؟ آیا کودکان شما از تماشای آن­ها در اطراف حیاط خانه لذت می­برند؟ آیا شما از خطرات احتمالی بسیاری که ناشی از وجود این جوجه­ها در حیاط خانه هستند، اگاه می­باشید؟ آیا می­دانید که وجود آن­ها می­تواند به مسمومیت سالمونلا در نوزادان شما منجر شوند؟

مسمومیت سالمونلا چیست؟

میکروب­های مضری مانند سالمونلا که درجوجه ­های کوچکی مانند جوجه اردک، جوجه ­های مرغ، جوجه ­های بوقلمون­ها و جوجه ­های غاز وجود دارد، گاهی اوقات می­تواند تهدیدی جدی برای زندگی شما به ویژه برای نوزادانتان باشد. برخی از بچه­ ها که به طور مداوم در نزدیکی این جوجه ­ها بازی می­کنند، به دلیل ابتلا به میکروب سالمونلا، به احتمال زیاد از این بیماری رنج خواهند برد.

جوجه مرغ­ها و یا جوجه غازهایی را که در منزل نگه می­داریم، ممکن است سالم بوده و یا می­توانند حامل میکروب سالمونلا باشند. عفونت حاصل از این میکروب­ها با لمس کردن، یا نوازش جوجه­ های آلوده به سرعت در بدن فرزند شما گسترش می­یابد. گاهی اوقات، نگهداری جوجه­ها در قفس هم می­تواند منجر به بروز عفونت در کودک شما شود. میکروب سالمونلا همیشه در لای پرهای جوجه ­ها و یا منقار­ آن­ها، گیاهان و خاک اطراف محل زندگی جوجه­های آلوده وجود دارد.

علل مسمومیت سالمونلا در نوزادان:

عفونت سالمونلا نه تنها فقط از طریق لمس جوجه­ها، بلکه توسط انسان نیز گسترش می­یابد. همچنین، این عفونت می­تواند درگوشت طیور نپخته،گوشت ماهی­ها، شیر و محصولات لبنی هم وجود داشته باشد. فرزند شما هم می­تواند با خوردن همان گوشت­ها به این میکروب سالمونلا آلوده شود.

علائم مسمومیت سالمونلا در نوزادان:

میکروب سالمونلا می­تواند کودک شما را بیمارکرده و علائم زیر را نمایان کند:

 ­استفراغ
اسهال
تب

گرفتگی عضلات شکم و درد شدید در آن­ها
 سردرد
 به وجود آمدن لکه­های ریز صورتی بر روی پوست کودک

نوزادان و افراد مسن بیشتر در معرض خطر ابتلا به میکروب سالمونلا قرار دارند، زیرا سیستم ایمنی بدن آن­ها ضعیف است. از آن­جایی که سیستم ایمنی بدن کودکان قوی نیست، در ابتلا به این میکروب علائم شدیدتر و بیشتری در آن­ها دیده می­شود.

در بدترین حالت، میکروب سالمونلا از روده­ها به داخل سلول­های خونی فرزند شما گسترش خواهد یافت و می­تواند عوارض جدی در کودک به وجود آورد. تنها گزینه برای مقابله با عفونت سالمونلا درمان فرد مبتلا با آنتی­بیوتیک­ها می­باشد.

دیده شدن علائم سالمونلا در نوزادان می­تواند 48 ساعت پس از ابتلا کودک به این عفونت شروع شود و حتی برای ماه­­ها هم ادامه یابد. اگر هر یک از علائم به درستی شناسایی شده، سپس کودک را به پزشک نشان داده و مراقبت­های پزشکی با مشورت او بلافاصله انجام گیرد، جای نگرانی نیست. ولی ثابت شده است که اگرمسمومیت سالمونلا را نادیده بگیرید، می­تواند تهدید بزرگی برای زندگی کودک شما باشد.

درمان مسمومیت سالمونلا در نوزادان:

اگر بدن فرزند شما هر گونه علائم مسمومیت ابتلا به سالمونلا را نشان می­دهد، بلافاصله برای جلوگیری از هر گونه عوارض جدی، او را نزد پزشک ببرید و با متخصص اطفال مشورت نمایید.

حتما دریاره تاثیر عطرها و بوها در سلامتی شنیده اید، از رایحه درمانی نوزادان بیشتر بدانید می تواند به شما اطلاعات خوبی بدهد.

پیشگیری از مسمومیت سالمونلا در نوزادان:

در این مقاله چند اقدام احتیاطی برای حفاظت کودک خود از این عفونت بیان شده، که عبارتند از:

طبخ مناسب غذا: به عنوان یک مادر اگر می­خواهید از مسمومیت سالمونلا در فرزند خود جلوگیری کنید، باید اطمینان حاصل کنید که طبخ گوشت به درستی صورت گرفته باشد. با پخت و پز مناسب، میکروب­های سالمونلا از بین رفته و به کودک شما با خوردن آن آسیبی نخواهد رسید.
 مراقبت مناسب در حالی که فرزند خود را با تخم­مرغ تغذیه می­کنید: مطمئن شوید که طبخ تخم­مرغ به درستی وکامل انجام شده باشد، و هرگز از تخم­مرغ­های شکسته به دلیل خطر ابتلا به باکتری سالمونلا در وعده­های غذایی فرزند خود، استفاده نکنید، چون خطر وجود این میکروب در تخم­مرغ­های شکسته بالاتراست.
حفظ نظافت: میکروب سالمونلا از طریق آلودگی وسایل مورد استفاده قرار گرفته توسط شما هم گسترش می­یابد، از این رو اطمینان حاصل کنید که تخته­ی برش، و چاقو­ها که برای برش دادن از آن­ها استفاده می­شود و ظروف پخت و پز گوشت هم به طور کامل تمیز شده باشند.

 اجتناب از خوردن مواد غذایی خام و یا محصولات خام: برخی از محصولات مانند موس­های شکلات، دسرهای ایتالیایی، بستنی­های خانگی، مخلوط زرده­ تخم­مرغ­ها، دوغ­های کوکی و سایرمحصولات حاوی تخم­مرغ خام می­تواند حامل میکروب سالمونلا باشد. عاقلانه این است که از استفاده این محصولات برای بچه­های خود، خودداری نماییم تا از مسمومیت سالمونلا در آن­ها جلوگیری شود.
 شستن مناسب دست­ها: رعایت نظافت عمومی برای جلوگیری از ابتلا به عفونت سالمونلا در فرزند شما بسیار مهم است.

 مراقب حیوانات خانگی خود باشیم: اگر شما حیوانات خانگی را در خانه خودتان نگه می­دارید، بسیار مراقب مدفوع آن­ها باشید . دست­های خود را پس از دست زدن به حیوانات خانگی خود بشویید و بعد از اینکه از تمیز بودن دست­های خود اطمینان حاصل کردید به نوزادان خود نزدیک شوید و به آن­ها دست بزنید.

یخچال کردن موادغذایی: برای حفظ سلامتی خود و بچه­هایتان، مواد غذایی پخته شده را در خارج از یخچال برای مدت طولانی نگه ندارید.

 عفونت قارچی پوست نوزاد را خودتان درمان کنید ، خواندن این مطلب به تمام مادرانی که نوزاد دارند توصیه میشود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/