آیا خوردن شکلات در دوران شیردهی خطرناک است؟

Is-It-Safe-To-Eat-Chocolate-While-Breastfeeding_shutterstock_113110369_1

همه ما می­دانیم که شکلات، نوعی ماده غذایی بسیار خوشمزه است که در دهان ذوب شده و حس خوبی به همه خانم­های جوان می­دهد. به همین دلیل، می­توان ادعا کرد که شکلات، یک ماده غذایی جهانی است؛ به دلیل خوشمزگی، هیچ مادری نمی­تواند به سادگی در برابر خوردن آن مقاومت کند؛ اما آیا زنان در دوران تغذیه نوزاد خود با شیر مادر، به دلیل داشتن برخی مسئولیت­های اضافی، می­توانند از این ماده غذایی استفاده کنند؟ ممکن است خوردن شکلات در دوران تغذیه نوزاد خود با شیر مادر، اثرات غیر قابل تصوری را در بدن نوزاد شیرخوار به وجود آورده و مسئولیت خطیر مادران شیرده را زیر سؤال ببرد. بر همین اساس، مادر شیرده باید قبل از خوردن هر نوع ماده غذایی در مورد ایمنی آن بر روند رشد نوزاد خود فکر کند، حتی اگر غذای مورد نظر، مقدار کمی شکلات داشته باشد. اگر به عنوان یک مادر شیرده می­خواهید بدانید که خوردن شکلات یا هر نوع ماده غذایی که بخشی از آن از شکلات تشکیل شده است، در دوران شیردهی، برای نوزاد شما امن می­باشد، حتماً مقاله زیر را بخوانید تا همه تردیدهای شما درباره خوردن شکلات در دوران تغذیه نوزاد خود با شیر مادر از بین برود.

اگر کودکتان عاشق شکلات است این مطلب آیا شکلات برای کودکان مضر است؟ را بخوانید

شکلات چیست؟

برای تعریف کردن شکلات، تقریباً نیازی به مقدمه­چینی وجود ندارد! این ماده غذایی خوشمزه و بسیار شیرین، از دانه­های قهوه­ای طعم دار که از بذرهای تابهروما کاکائو به دست می­آید، تهیه می­شود. مواد تشکیل­دهنده شکلات پودر شکلات، کره کاکائو و شکر هستند که با مخلوط شدن آن­ها، این ماده بسیار خوشمزه ساخته می­شود. به عنوان یک خانم جوان و بی­تجربه به یاد داشته باشید که این ماده غذایی شامل کربوهیدرات­ها، چربی­ها، پروتئین­ها، ویتامین­ها، مواد معدنی، آب، کافئین، کلسترول و تئوبرومین است.

آیا می­توانم از شکلات در دوران شیردهی استفاده کنم؟

 بله زنان می­توانند در دوران شیردهی خود شکلات بخورند، اما مصرف آن باید به دلیل داشتن مقادیر بالایی از چربی­ها، قندها و مقدار کمی مواد مغذی در حد متعادل و محدود باشد؛ مادر در دوران تغذیه نوزاد خود با شیر مادر باید از رژیم غذایی سالم که سرشار از سبزیجات و میوه­های تازه است، استفاده کند. البته، مصرف شکر و غذاهای فرآوری شده نیز در مقادیر خیلی کم و گاه به گاه ایرادی ندارد؛ مصرف این مواد غذایی باعث می­شود تا در کنار استفاده از مواد غذایی سالم و مغذی، مادر پر از انرژی شده و برای مراقبت از کودک خود آماده شود؛ اما اگر بر اثر مصرف شکلات توسط مادر شیرده، نوزاد او دچار عوارض جانبی مختلف شود، او باید از خوردن شکلات در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر اجتناب کند. این علائم عبارتند از:

  • بی­ثباتی اخلاق و رفتار نوزاد شیرخوار
  • بروز بثورات جلدی (به علت ایجاد آلرژی به محصولات تهیه شده از شکلات) بر روی صورت و بدن نوزاد شیرخوار
  • مبتلا شدن نوزاد شیرخوار به علائم بیماری پیش فعالی
  • مشاهده مشکل بی­خوابی در نوزاد شیرخوار
  • امتناع کردن نوزاد از تغذیه با شیر مادر

برای اطلاع از اینکه در شیردهی چه خوراکی هایی را نباید بخورید این مطلب10 خوراکی ممنوعه در دوران شیردهی را بخوانید

اگر نوزاد شما با هر کدام از عوارض جانبی ذکر شده مواجه شد، بلافاصله مصرف شکلات را به طور را موقت متوقف کنید تا ببینید که آیا این علائم در بدن فرزند شما بهبود می­یابد یا نه؟ در غیر این صورت، یک پزشک متخصص اطفال باید فرزند کوچک شما را معاینه کند.

دلایل بسیاری وجود دارد که مصرف شکلات، ممکن است بر روی سلامت کودک شیرخوار تأثیر بگذارد، اما وجود کافئین در این ماده غذایی، یکی از دلایل معتبر به شمار می­رود. در حالت طبیعی بعد از گذشت یک ساعت، کمتر از 1٪ کافئین موجود در شکلات وارد جریان خون مادر شیرده شده و به درون شیر او راه می­یابد. سیستم بدن کودک شیرخوار نیز به گونه­ای است که مدتی بعد از مصرف شیر، کافئین داخل شیر مادر فعال شده و با مصرف زیاد این ماده غذایی توسط مادر، موجب تحریک­پذیری نوزاد می­شود. علاوه بر این مورد، بدن خود مادر شیرده ممکن است تحت تأثیر کافئین موجود در شکلات قرار گرفته و با ایجاد اسپاسم در نوک پستان، وضعیت شیردهی را بدتر کند.

چرا مصرف مقدار بالای کافئین در دوران شیردهی باعث تحریک­ پذیر شدن نوزاد می­شود؟

 بالا بودن غلظت کافئین موجود در شکلات، باعث می­شود که نیمی از آن جذب بدن مادر شده و نیمی دیگر از طریق شیر به بدن نوزاد شیرخوار انتقال یابد. از آنجایی که این مقدار کافئین برای بدن یک نوزاد بسیار زیاد است، در روند خوابیدن او مشکل ایجاد نموده و سبب تحریک­پذیری شدید رفتاری فرزند شما خواهد شد.

تئوباریم موجود در شکلات و اثرات آن بر شیر مادران:

اگر مادر شیرده شکلات را در مقادیر محدود مصرف کند، تئوباریم موجود در این ماده باعث ایجاد مشکل در بدن نوزاد شیرخوار او نخواهد شد؛ اما نتایج مطالعات دانشمندان نشان داده است که اگر مادر شیرده هر شش ساعت یک بار، شکلات را در اندازه 4 اونس مصرف کند، کودک او در هنگام شیر خوردن، با غلظت بالای تئوباریم در شیر مادر روبرو شده و ممکن است 10 میلی­گرم تئوباریم در روز دریافت کند. دریافت این مقدار تئوباریم، برای بدن نوزاد امری طبیعی نخواهد بود.

اگر باردار هستید و زیاد شکلات میخورید این مطلب چرا حتما باید در دوران بارداری شکلات بخورید؟ را بخوانید

در دوران شیردهی، مصرف شکلات تیره مناسب است یا شکلات سفید؟

 اگر شکلات تیره در اندازه بسیار کم در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر مصرف شود، بهتر از شکلات سفید خواهد بود. این نوع شکلات دارای شکر کمتری نسبت به شکلات سفید بوده و حاوی فلاونوئیدها است که برای سلامت قلب خود مادر شیرده و نوزاد او بسیار مفید است؛ اما شکلات سفید که در کارخانه پردازش شده و حاوی مقادیر بالایی قند می­باشد، برای بدن مادر شیرده و نوزاد او کاملاً مضر است.

آیا مادران شیرده می­توانند در کنار سایر مواد غذایی، از شکلات هم تغذیه کنند؟

غذاهایی با مخلوط شکلات مانند انواع کوکی­های شکلاتی، بستنی شکلاتی، کیک شکلاتی یا شیر کاکائو می­توانند گاهی اوقات توسط مادران شیرده مصرف شوند؛ اما به یاد داشته باشید که مواد غذایی که مادر در دوران شیردهی مصرف می­کند، باید بتواند علاوه بر حفظ سلامتی خود او، مواد مغذی ضروری برای رشد کودک شیرخوار را نیز به طور کامل ارائه دهد. بدن برخی از کودکان نیز ممکن است نسبت به مصرف شکلات آلرژی نشان داده و دچار مشکلات پوستی و تنفسی شود. در چنین مواردی، مادر شیرده باید از مصرف محصولات لبنی و تخم­مرغ که با شکلات ترکیب شده است، اجتناب کند.

سؤالات متداول در مورد مصرف شکلات در دوران شیردهی

1- چه مقدار کافئین را می­توانم در دوران شیردهی خود مصرف کنم؟

به خاطر بسپارید که میزان تحریک­پذیری هر کودکی نسبت به کافئین، متفاوت از سایر نوزادان است؛ بنابراین، مادر باید میزان مصرف شکلات خود را بر اساس پذیرش بدن کودک خود تنظیم کند. بر این اساس، بررسی نشانه­های تحریک­پذیری یا عدم توانایی کودک، جهت مصرف میزان کافئین توسط مادران شیرده، ملاک اساسی به شمار می­رود.

2- آیا در دوران شیردهی می­توانم برای شیرین کردن مواد غذایی از شکلات استفاده کنم؟

مخلوط نمودن شكلات با انواع مواد غذایی مانند مصرف خود شکلات در دوران شیردهی زنان مضر است. پس به عنوان یک زن شیرده قبل از استفاده از این مواد غذایی، حتماً در این مورد با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

اگر میخواهید کیک شکلات خرمایی درست کنید این مطلب کیک شکلاتی - خرمایی را بخوانید

3-آیا مادر شیرده می­تواند شکلات داغ را به طور مداوم مصرف کند؟

خیر، یک زن شیرده می­تواند فقط یک فنجان شکلات داغ را در روز مصرف نماید؛ او باید مقدار مصرف کافئین را با توجه به حساسیت و تحریک­پذیری بدن کودک شیرخوار خود محدود نماید.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

خیلی ناراحت شدمــــــــــــــــ

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/