8 روش درمانی برای مشکل ماستیت یا تورم پستان در دوران شیردهی

Tips-Lancar-Menyusui-Bagi-Ibu-Dengan-Ukuran-Puting-yang-Besa_13971120-091041_1

مشکل  ماستیت در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر چگونه درمان می‌شود؟

مادران شیرده از طریق انجام اقدامات مختلف می‌توانند مشکل ماستیت را در بدن خود درمان کنند. این مراحل عبارتند از:

1- شیر موجود در پستان در دوران شیردهی باید به طور منظم خالی شود:

لازم است بدانید که بهترین راه برای از بین بردن مشکل ماستیت در سینه‌های زنان دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، این است که مادر اجازه دهد نوزاد شیرخوار او به طور کامل از شیر مادر تغذیه کند؛ اما اگر    نوزاد شما نمی‌تواند به درستی شیر مادر را خورده و داخل پستان شما را تخلیه کند، حتماً با یک مشاور تغذیه صحبت کنید؛ در چنین شرایطی، مشاور ممکن است دستورالعمل‌های خاصی را برای تخلیه شیر یا پمپاژ کردن شیر موجود در پستان مادران، به صورت دستی پیشنهاد کند که روش ایده‌آلی برای از بین بردن درد و تورم موجود در سینه‌های زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر خواهد بود.

2- استفاده دوره‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران شیردهی:

 اگر مشکل ماستیت عفونت‌هایی را در داخل سینه مادر در دوران شیردهی ایجاد کند، بسته به شدت عفونت پزشک متخصص زنان و زایمان مصرف دوره‌ای آنتی‌بیوتیک مناسب را برای مدت 10 تا 14 روز تجویز خواهد کرد. اگر مادر تمام دوره درمان را تکمیل کند، از عود دوباره عفونت در بدن او جلوگیری خواهد شد. شایع‌ترین آنتی‌بیوتیک که برای درمان مشکل ماستیت پستان زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر توسط اکثر پزشکان متخصص زنان و زایمان توصیه می‌شود، آموکسی سیلین است که برای نوزادان شیرخوار نیز امن به نظر می‌رسد. با این حال، پزشک معالج شما ممکن است انواع دیگری از آنتی‌بیوتیک‌های مختلف را با توجه به سن    نوزاد، روند سلامتی کلی بدن خود شما و نوزاد تجویز کند. در نهایت، یادتان باشد که مشکل تجمع شیر در سینه‌های مادران در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر با استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های مناسب، می‌تواند در عرض دو روز کاهش یابد؛ اما شما باید حدود 10 تا 15 روز پس از شروع درمان، روند بهبود کامل خود را در نظر بگیرید؛ ممکن است در طی این مدت مجبور شوید به صورت دوره‌ای به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و از عود بیماری دوباره بیماری خود جلوگیری کنید.

چگونه مشکل ماستیت پستان را در دوران شیردهی مدیریت کنم؟

مراقبت از سینه‌های متورم و عفونی زنان دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، در خانه و نحوه مدیریت درست این دوران برای تسکین علائم و درمان بیماری ماستیت پستان امری ضروری است. در ادامه این مقاله، روش‌های مدیریت مشکل ماستیت در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر ارائه شده است که عبارتند از:

1- استراحت مطلق در دوران شیردهی:

مادر شیردهی که به مشکل  ماستیت پستان مبتلا شده است، باید مقدار زیادی مایعات نوشیده و به اندازه کافی استراحت کند. انجام این کارها، وضعیت بدن او را بهتر خواهد نمود. همچنین، ایجاد آرامش کامل در بدن، هم زمان با مصرف دوره‌ای آنتی‌بیوتیک‌ها درد موجود در سینه‌های مادران را از بین می‌برد؛ این روند، در کنار استراحت کامل، به شیر موجود در سینه‌های مادر اجازه می‌دهد تا از طریق نوک پستان به آرامی جریان یافته و جذب آن در نواحی اطراف پستان کاهش یابد.

2- از یک بسته گرم یا کاملاً سرد برای بهبود پستان‌های خود استفاده کنید:

 به خاطر بسپارید که قرار دادن یک بسته گرم یا یک بسته یخ بر روی سینه زنان مبتلا به مشکل ماستیت پستان، در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر می‌تواند احساس آرامش و بهتر شدن را در بدن ایجاد کرده و از تحریک شدن دوباره این ناحیه جلوگیری کند. یادتان باشد که اگر در چنین شرایطی، از یک بسته یخ استفاده می‌کنید، آن را مستقیم روی سینه خود قرار ندهید؛ بهتر است این وسیله از روی سینه‌بند بر روی پوست پستان مادر شیرده قرار داده شود.

3- سینه‌های خود را به آرامی، قبل از شیردهی ماساژ دهید:

اگر التهاب موجود در نوک پستان مبتلا به مشکل  ماستیت از جریان شیر از کانال‌های شیری جلوگیری می‌کند، به آرامی سینه خود را ماساژ داده و با حالت مدور، حرکت شیر ​​به سمت نوک پستان خود را تحریک نمایید.

4- از لباس‌های شل و راحت در دوران شیردهی استفاده کنید:

 لباس‌هایی که زنان در دوران شیردهی می‌پوشند، باید کاملاً شل و راحت باشد تا جریان خون و هوا را در اطراف عضلات و بافت‌های سینه‌ها محدود نکند. بر این اساس، در هنگام شیر دادن به نوزاد، سینه‌بند خود را باز کنید تا فشار وارده بر روی سینه‌های شما کاهش یابد.

5- پس از شیردهی، نوک پستان خود را کاملاً خشک کنید:

به عنوان یک مادر شیرده بعد از انجام عمل تغذیه نوزاد شیرخواره، نوک پستان خود را کاملاً خشک کنید. این کار حساسیت پوست نوک سینه شما را به آلودگی‌های باکتریایی، به دلیل باقی ماندن شیر در اطراف پستان کاهش می‌دهد.

6- در دوران شیردهی، از داروی استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید:

در صورت احساس درد شدید در ناحیه سینه خود، در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، می‌توانید از داروهای استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن استفاده کنید. لازم است بدانید که مصرف این داروها در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر کاملاً امن هستند؛ اما قبل از استفاده حتماً دستورالعمل دوز مصرفی درج شده بر روی برچسب دارو را بررسی کرده یا برای اطمینان بیشتر با پزشک متخصص زنان و زایمان در مورد وضعیت بدن خود مشورت کنید.

در نهایت، یادتان باشد که مادر شیرده نباید فقط بر روی سلامت    نوزاد خود تمرکز کند؛ بلکه مراقبت از بدن خود را باید در اولویت قرار گرفته و سلامت کامل خود در این دوره حفظ نماید، چون نادیده گرفتن سلامت مادران در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر و مبتلا شدن به مشکل ماستیت پستان ممکن است منجر به بروز پیچیدگی‌های و مشکلات دردناک دیگری در بدن این افراد شود.

اگر در دوران شیردهی پروتزسینه دارید این مطلب آیا داشتن پروتز سینه در دوران شیردهی خطرناک است؟ را بخوانید

عوارض ناشی از مبتلا شدن به مشکل ماستیت در دوران شیردهی چیست؟

اگر مشکل ماستیت موجود در نوک پستان زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، در اسرع وقت درمان نشود، می‌تواند به آبسه سینه‌ها منجر شود؛ آبسه سینه‌ها نوعی بیماری است که در آن، سلول‌های سفید خون به پاتوژن‌های عفونی درون ارگان‌ها حمله کرده، در نهایت منجر به تجمع دردناک عفونت در ناحیه مورد نظر می‌شوند. آنتی‌بیوتیک‌ها اولین روش درمانی برای آبسه ایجاد شده در پستان زنان شیرده هستند. در کنار مصرف این دارو، اگر نشانه‌هایی از تخلیه مایع غیر عادی از نوک پستان خود مشاهده می‌کنید، لازم است که از پد مخصوص برای جذب آن استفاده شود. در موارد بسیار شدید، پزشک معالج انجام اسکن اولتراسوند را برای تعیین میزان آبسه موجود در پستان‌های مادران در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر انجام داده و روش جراحی جزئی را که شامل استفاده از داروی بی‌حسی موضعی و برداشتن توده سخت با استفاده از وسیله برشی است، به بیمار خود توصیه می‌کند.

البته، در چنین مواردی، برش ایجاد شده بر روی سینه زنان معمولاً خیلی کوچک بوده و در فرایند تغذیه نوزاد با شیر مادر مشکلی ایجاد نمی‌کند. در حالت طبیعی، اگر حین عمل مشکلی پیش نیاید، بیمار در همان روز، پس از انجام عمل در چند ساعت اول روند بهبودی را در بدن خود مشاهده نموده و تخلیه شدن مایعات سفت شده را احساس خواهد کرد؛ اما اگر آبسه بیش از حد معمول متراکم باشد، ممکن است پزشک معالج چند روش جزئی دیگر نیز برای حذف کامل این ترشحات در داخل سینه زنان انجام دهد. بعد انجام جراحی، بیمار باید آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده را در طول چند هفته مصرف نماید تا محل جراحی سینه او تسکین کامل یابد.

چگونه می‌توان از بروز مشکل ماستیت پستان در دوران شیردهی جلوگیری نمود؟

 در نهایت، به خاطر بسپارید که زنان شیرده می‌توانند با رعایت برخی نکات ساده از مبتلا شدن سینه‌های خود به مشکل ماستیت در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر جلوگیری کنند. ساده‌ترین این روش‌ها عبارتند از:

1- تغذیه منظم و مدام نوزاد شیرخوار با شیر مادر:

لازم است بدانید که داشتن برنامه غذایی منظم برای تغذیه نوزاد با شیر مادر با ایجاد فاصله چند ساعتی بین هر وعده شیر خوردن می‌تواند از خانم‌ها در برابر ابتلا به مشکل ماستیت در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر جلوگیری کند. در واقع، زمانی که نوزاد شیر موجود در سینه‌های مادر خود را به طور کامل با عمل مکیدن تخلیه می‌کند، در اغلب موارد از انباشته شدن شیر در کانال‌های شیری او ​​جلوگیری خواهد کرد؛ اما اگر به هر دلیلی، نوزاد قادر به تغذیه کامل با شیر مادر نباشد، خود مادر باید از تخلیه کامل شیر موجود در سینه‌های خود به روش دستی مطمئن شده و شیر به دست آمده را برای تغذیه‌های بعدی نوزاد در یخچال ذخیره کند.

2- مادر شیرده باید از هر دو سینه خود برای تغذیه نوزاد استفاده کند:

زمانی که می‌خواهید نوزاد خود را با استفاده از هر دو سینه تغذیه کنید، تنها پس از تخلیه کامل سینه اول، از سینه دوم خود جهت تغذیه او استفاده کنید. این کار مانع انباشته شدن شیر​​ در کانال‌های شیری شما در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر خواهد شد. با توجه به این مورد، اگر نوزاد شما مشکلاتی را برای قفل کردن دور دهان خود بر روی نوک یکی از سینه‌های شما دارد، به نظر می‌رسد که شما نیز شیر دادن درست به    نوزاد را نمی‌دانید. پس بهتر است در چنین مواردی با متخصص تغذیه مشورت کنید. یادتان باشد که مشاور تنها فردی است که می‌تواند بهترین موقعیت‌های تغذیه نوزاد با شیر مادر را به شما معرفی نموده و شما را با راهکارهای مناسب آشنا کند.

3- زخم یا ترک‌خوردگی نوک پستان در دوران شیردهی:

هرگز به عنوان یک مادر شیرده مشکلات ایجاد شده در نوک سینه خود را که با درد شدید همراه است، نادیده نگیرید. مراجعه به پزشک متخصص زنان و زایمان یا کارشناسان پزشکی و استفاده از کرم لانولین که برای ترمیم زخم و ترک‌های نوک پستان زنان مفید است، به شما توصیه می‌شود؛‌ در سالم نگه داشتن پستان‌های شما در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر کمک خواهد نمود.

4- از پوشیدن سینه‌بندهای ناهمگون و سفت در دوران شیردهی اجتناب کنید:

بستن سینه بندهای بسیار تنگ یا پوشیدن لباس‌های نامناسب توسط مادر شیرده می‌تواند جریان شیر را از طریق کانال‌های شیری او محدود نموده و در نتیجه باعث جذب آن در بافت‌های اطراف پستان شود. بر این اساس، اگر شما هم به عنوان یک مادر شیرده مستعد ابتلا به مشکل ماستیت پستان هستید، بهتر است از لباس‌های زیر مناسب در کل دوران شیردهی خود استفاده نمایید.

5- نوزاد خود را به آرامی از شیر بگیرید:

هنگام از شیر گرفتن نوزاد خود، مطمئن شوید که این کار را با آرامش کامل انجام می‌دهید. در ابتدای کار، سعی نکنید یک شبه تغذیه نوزاد خود را با شیر مادر متوقف کنید! در عوض، آن را به تدریج و با کاهش تعداد وعده‌های تغذیه نوزاد با شیر مادر در روز شروع نموده و کار توقف را کم کم انجام دهید. این کار به سینه‌های شما کمک می‌کند تا خود را با تقاضای کاهش تولید شیر وفق داده و میزان تولید شر را با مطابق با نیاز نوزاد تنظیم کند.

سؤالات رایج در مورد مشکل ماستیت در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر:

1- آیا با استفاده از روش پمپاژ کردن شیر از پستان‌ها، شانس ابتلا به ماستیت را کاهش داد؟

بلی، پمپاژ کردن شیر از سینه‌های زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر خطر ابتلا به مشکل ماستیت و عفونت‌های بعدی را کاهش می‌دهد؛ پمپاژ منظم و آرام شیر مادر باعث مانع ایجاد عوارضی مانند درد یا ترک‌خوردگی در نوک پستان خواهد شد؛ اما اگر در هنگام پمپاژ کردن شیر از سینه‌های خود درد دارید، نوک پستان را بررسی نموده و ترک‌خوردگی یا وجود هرگونه آسیب را در این ناحیه از بدن خود بررسی کنید.

2- آیا مبتلا شدن به مشکل ماستیت پستان، بر میزان تولید شیر تأثیر می‌گذارد؟

 بله مبتلا شدن سینه مادر شیرده به مشکل ماستیت ممکن است میزان تولید شیر ​​در بدن او را کاهش دهد، زیرا عفونت موجود در سینه بر روی کانال‌های شیری زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر تأثیر خواهد گذاشت. با این حال، این مشکل در کانال‌های شیر ناپایدار بوده و می‌توان با درمان آن، کمبود شیر را با افزایش میزان تولید شیر در روزهای بعدی جبران نمود، زیرا هنگامی که سینه‌های آسیب دیده شروع به بهبود یافتن کنند، همه کانال‌های شیری تولید نرمال شیر را شروع کرده و کمبود‌های قبلی را جبران می‌کنند.

3- آیا می توانم در دوران ابتلا به ماستیت پستان، نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کنم؟

بله جالب است بدانید که تغذیه نوزادان با شیر مادر در دوران ابتلا به بیماری ماستیت پستان یکی از بهترین راه‌های رفع علائم این معضل است. بر همین اساس، کارشناسان علم زنان و زایمان عقیده دارند که اگر مادر مبتلا به مشکل ماستیت عفونی نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه کند، این کار برای سلامت نوزاد مناسب نیز خواهد بود، زیرا شیر مادر در چنین شرایطی حاوی آنتی‌بادی‌هایی است که از نوزاد شیرخوار نیز در برابر ابتلا به این نوع عفونت‌ها محافظت می‌کند.

4- آیا در دوران ابتلا به آبسه سینه می‌توانم نوزاد خود را با شیر تغذیه کنم؟

 بله آبسه موجود در پستان مادران در دوران شیردهی به بدن نوزاد شیرخوار این افراد آسیب نمی‌رساند، زیرا عفونت و آبسه موجود خیلی ضخیم بوده و از نوک پستان عبور نمی‌کند. بر همین اساس، یک مادر شیرده حتی پس از انجام عمل جراحی نیز نباید هیچ مشکلی با تغذیه نوزاد خود با شیر مادر داشته باشد. البته در چنین شرایطی، دکتر متخصص زنان و زایمان روش‌های مناسبی را برای تغذیه نوزاد با شیر مادر پیشنهاد می‌کند. در نهایت، یادتان باشد که روند تغذیه نوزاد با شیر مادر نباید در هنگام ابتلا به آبسه پستان متوقف شود، زیرا علائم این بیماری با انجام تغذیه منظم کم کم بهبود می‌یابد.

اگر میخواهید شیر مادر افزایش یابد این مطلب 14 روش برای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی را بخوانید

5- آیا مشکل  ماستیت پستان در شیردهی را می‌توانم درمان کنم؟

 بله به احتمال زیاد یک مادر شیرده با مصرف آنتی‌بیوتیک‌هایی که با روند تغذیه نوزاد با شیر مادر سازگار هستند، می‌تواند عفونت موجود در سینه‌های خود را در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر به راحتی درمان کند. با این حال، اگر دارویی که به شما برای درمان داده شده است، مناسب با تغذیه نوزادتان با شیر مادر نباشد، مشکلات ایجاد شده را به پزشک معالج خود اطلاع دهید تا او در تنظیم برنامه تغذیه نوزاد با شیر مادر، بر اساس نوع دارو به شما کمک کند.

6- آیا مشکل  ماستیت پستان می‌توانم بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها درمان کنم؟

 بله اما این کار زمانی امکان‌پذیر است که  ماستیت فرد بیمار غیر عفونی بوده و عفونت ایجاد شده توسط پاتوژن‌ها در کانال شیری مسدود شده وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی، مادر می‌تواند تنها از طریق مدیریت شدت بیماری، به درمان وضعیت بدن خود کمک کند. ولی در صورتی که باکتری‌ها مجاری شیر را آلوده کنند، بیمار برای درمان کامل وضعیت بدن خود به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها نیاز خواهد داشت.

در نهایت، به یاد داشته باشید که با این که تغذیه نوزاد با شیر مادر هنگامی که او مبتلا به مشکل مالتیپل اسکلروزیس یا  ماستیت پستان است، می‌تواند بسیار ترسناک بوده و مادر را دچار ناراحتی و درد شدید کند، ولی درمان به موقع آن تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان در کاهش درد و ناراحتی‌های ناشی از این بیماری بسیار کمک‌کننده خواهد بود؛ بهترین راه این است که برنامه تغذیه‌ای مناسب و منظم نوزاد را با شیر مادر دنبال کنید. این کار به شما اجازه می‌دهد تا تجمع شیر در بافت‌های سینه خود را از بین برده و به درمان زودهنگام ماستیت در خانه کمک کنید. البته فراموش نکنید که رعایت اقدامات احتیاطی و مراقبت از خود مادر برای حفظ سلامتی او بسیار مؤثر بوده و ضامن سلامتی نوزاد شیرخوار نیز خواهد بود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/