آیا در دوران شیردهی میتوانم دندان عقلم را جراحی کنم ؟

Dentist-Near-Me

آیا شما هم به عنوان یک مادر شیرده، دندان عقل پوسیده‌ای را در دهان خود دارید؟ آیا لثه شما در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر خونریزی کرده و درد فراوانی دارد؟ اگر پاسخ شما به این سؤالات مثبت می-باشد، لازم است که دندان عقل خود را در دوران شیردهی جراحی کنید. به یاد داشته باشید که جراحی دندان عقل در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، موضوع بسیار مهمی است، زیرا هر دارویی که مادر، در دوران شیردهی مصرف کند، از طریق شیر او به بدن نوزاد منتقل می‌شود. بر اساس این توضیحات، مقاله زیر را با دقت کامل بخوانید تا با تمام جنبه‌های مهم جراحی دندان عقل زنان در دوران شیردهی آشنا شوید.

اگر در دوران شیردهی هستید و دندانتان درد میکند این مطلب درمان دندان درد دوران شیردهی را بخوانید

دندان عقل چیست؟

دندان عقل، دندان مولر سوم یا مولر دومی است؛ همه زنان شیرده در حالت معمول چهار دندان عقل در دهان خود دارند که دو عدد آن‌ها در فک پایین و دو عدد دیگر در فک بالا رشد می‌کند. جالب است بدانید که این دندان‌ها با عنوان "حکمت" شناخته می‌شوند، زیرا در سنین 16 تا 21 سالگی زنان و مردان رشد کرده و به خوردن و جویدن مواد غذایی کمک شایانی می‌کنند؛ اگر هر کدام از دندان‌های عقل مادران در دوران شیردهی دچار پوسیدگی یا درد شدید شوند، باید بلافاصله مورد جراحی قرار گیرند.

علل جراحی دندان عقل مادران در دوران شیردهی:

تغییرات هورمونی که پس از انجام عمل زایمان در بدن مادر زائو اتفاق می‌‌افتد، بر روی سلامت لثه‌های اطراف دندان‌های عقل او اثر گذاشته و در اغلب موارد، باعث بروز التهاب در لثه‌های مادر، در دوران شیردهی می‌شود که مشکل بسیار دردناکی است. همچنین، انباشته شدن پلاکت‌ها در اطراف دندان عقل مادران شیرده، می‌تواند آن‌ها را دچار پوسیدگی نموده و درد شدیدی را به دنبال داشته باشد. بر این اساس، بسیاری از پزشکان عقیده دارند که اگر دندان عقل زنی در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، دچار عفونت شود، باید فوراً مورد جراحی قرار گیرد.

چه علائمی به مادران شیرده نشان می‌دهد که نیاز به جراحی دندان عقل دارند؟

در ادامه این مقاله، علائمی را که نشان می‌دهد دندان عقل مادران در دوران شیردهی باید جراحی شود، برای شما بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

  • مبتلا شدن مادر شیرده به درد دندان مزمن
  • پوسیدگی بیش از حد دندان عقل مادر در دوران شیردهی
  • تشکیل کیست‌ها یا کیسه‌های پر از مایع در اطراف دندان عقل مادران در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر
  • تغییر رنگ دندان‌های مادران شیرده
  • ایجاد درد و تورم در گونه‌های مادر در دوران شیردهی
  • ساطع شدن بوی بد از دهان مادر شیرده
  • تب کردن شدید مادر شیرده
  • مبتلا شدن مادر شیرده به عفونت و تشکیل بافت نرم در نزدیکی دندان عقل او
  • آسیب رسیدن به دندان‌های اطراف دندان عقل زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر
  • تشکیل تومورهایی در اطراف دندان عقل مادران شیرده
  • بروز مشکل لثه‌های عفونی یا مبتلا شدن مادر شیرده به بیماری‌های مختلف لثه

البته در هنگام مشاهده علائم فوق، دندان‌پزشکان بسته به شرایط دندان عقل بیمار خود، در مورد زمان مناسب جراحی آن، به‌ویژه در دوران شیردهی تصمیم می‌گیرند.

اگردندانتان درد میکند و دردوران شیردهی هستید و میخواهید از مسکن استفاده کنید این مطلب می توانم در دوران شیردهی مسکن بخورم؟ را بخوانید

نحوه جراحی دندان عقل زنان در دوران شیردهی:

اگر چه اکثر مصرف برخی داروها از جمله داروهای بی‌حسی، بر روند تغذیه نوزاد با شیر مادر تأثیر نمی‌گذارد، اما ممکن است برخی پزشکان به مادران توصیه کنند که پس از کشیدن دندان عقل خود، حدود 8 تا 12 ساعت صبر کرده؛ سپس به نوزاد کوچک خود شیر دهند. البته، مادران می‌توانند در دوران تغذیه نوزاد خود با شیر مادر، با یک مشاور مشورت نموده و از داروی بی‌حسی مناسب و مطمئن استفاده کنند تا سلامت خود و نوزاد شیرخوار را تضمین نمایند. مراحل مختلف جراحی دندان عقل مادران در دوران شیردهی عبارتند از:

1- جراحی کردن دندان عقل زنان در دوران شیردهی:

جراحی، مؤثرترین روش برای برداشتن دندان‌های عقل زنان در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر است. برای این که ماده بیهوشی، پس از برداشتن دندان عقل یا انجام عمل جراحی، تأثیری بر روند رشد و سلامت نوزاد شیرخوار شما نداشته باشد، حتماً با پزشک متخصص بیهوشی مشورت کنید. همچنین، قبل از رفتن به اتاق جراحی مطمئن شوید که نوزاد شما به طور کامل از شیر مادر تغذیه نموده؛ شما هم مقداری از شیر خود را برای تغذیه نوزاد در ساعات آینده در یخچال قرار داده‌اید.

2- درد ناشی از جراحی دندان عقل در دوران شیردهی:

برای از بین بردن درد پس از جراحی، ممکن است شما به مصرف داروهای کاهش‌دهنده درد نیاز پیدا کنید. در چنین مواردی، حتماً با دندان‌پزشک خود مشورت کنید تا او داروی ضد دردی را برای شما تجویز کند که در هنگام تغذیه نوزاد با شیر مادر ایمن باشد. البته مصرف اکثر داروهای مسکن برای مادران در دوران شیردهی مناسب هستند، اما امنیت کامل این داروها را باید دندان‌پزشک شما تأیید کند. معمولاً، اکثر دندان‌پزشک‌ها داروهای نوروفن یا پاناداول را برای کمک به تسکین درد مادران شیرده تجویز می‌کنند؛ اما شما باید قبل از مصرف داروهای ضد درد از امن بودن آن برای کودک شیرخوار خود مطمئن شوید.

3- به عنوان یک مادر شیرده، بعد از جراحی دندان عقل خود استراحت کنید:

پس از انجام جراحی دندان عقل، ممکن است مادران شیرده احساس ضعف و خستگی داشته باشند، زیرا تا به حال، بدن این افراد در چنین موقعیتی قرار نگرفته بود. بنابراین، به عنوان یک مادر سعی کنید در هر شرایطی استراحت کامل داشته باشید. اما برای اطمینان از امنیت کودک خود و نگهداری از او، در این مواقع حتماً از افراد خانواده یا دوستان نزدیک خود کمک بخواهید تا در ساعات استراحت شما، به خواب و خوراک او رسیده و در انجام کارهای خانه، تا پایان یافتن دوران نقاهت به  شما کمک کنند.

برای اطلاع از اینکه در دوران شیردهی چه میوه هایی نخورید این مطلب میوه های که در دوران شیردهی نباید بخورم را بخوانید

4- رژیم مناسب بعد از جراحی دندان عقل خود در دوران شیردهی :

 در نهایت، به یاد داشته باشید که خوردن مواد مغذی و غذاهای نرم در دوران نقاهت، برای زنان شیرده امری ضروری است، زیرا این افراد باید تا مدتی از خوردن مواد غذایی و نوشیدنی‌های بسیار گرم خودداری کنند. به همین دلیل، بهتر است بیمار چند روز اول بعد از عمل جراحی، مایعاتی، مانند سوپ، شیرینی‌های نرم، ماست و پودینگ را مصرف کرده و از خوردن مواد غذایی مانند آجیل، پاپ کورن، برنج، دانه‌های آفتابگردان و سایر غذاهایی که ممکن است در محل جراحی دندان عقل انباشته شود، اجتناب نماید.

با همه این توصیفات، همیشه قبل از جراحی دندان عقل خود در دوران شیردهی با دندان‌پزشک مشورت کنید تا او روش جراحی ایمن و مناسب را برای شما معرفی نموده و بعد از انجام جراحی نیز از بروز عوارض جانبی خطرناک در بدن خود شما و نوزاد شیرخوار پیشگیری کند.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/