آیا در دوران شیردهی میتوانم از داروی NyQuil استفاده کنم؟

nyquil-packe_13971115-105053_1

بیماری سرماخوردگی در دوران شیردهی زنان، می‌تواند عاملی بسیار آزاردهنده باشد، زیرا باعث می‌شود تا بینی فرد پر از ترشحات شده و راه‌های هوایی آن بسته شود؛ به همین دلیل، بیمار مبتلا به سردرد شده و در نهایت، روند خواب او به هم می‌خورد. در چنین شرایطی، ممکن است مادر بخواهد از داروهای ضد سرماخوردگی مانند NyQuil به منظور کاهش تحریکات بدن خود و داشتن خواب بهتر استفاده کند؛ اما آیا یک مادر در دوران تغذیه نوزاد خود با شیر مادر می‌تواند از داروی NyQuil استفاده کند؟ آیا ترکیبات موجود در این دارو برای کودک شیرخواره ایمن است؟ مقاله زیر، پاسخ تمام سؤالات شما را در مورد مصرف داروی NyQuil در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر داده و تأثیر آن را بر روی سلامت کودک شما توضیح می‌دهد.

اگر میخواهید از دارو درشیردهی استفاده کنید این مطلبآیا میتوانم از داروی Pepto-Bismol در شیردهی استفاده کنم؟ را بخوانید

NyQuil چیست؟

NyQuil دارویی است که برای از بین بردن علائم بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا مانند گلودرد، عطسه، سرفه، درد بدن، سردرد، تب و آبریزش بینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به صورت شربت یا کپسول در داروخانه‌ها موجود بوده و بدن نسخه نیز به فروش می‌رسد.

عناصر تشکیل‌دهنده داروی NyQuil چیست؟

NyQuil حاوی ترکیباتی برای تسکین دادن درد بدن، سرکوب کردن سرفه و آنتی‌هیستامین می‌باشد. این دارو برای باز کردن راه‌های هوایی و تخلیه ترشحات بینی بیماران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته برخی از انواع آن ممکن است تنها برای سرکوب کردن سرفه به کار رفته و حاوی آنتی‌هیستامین خالص باشند. نوعی از این دارو به نام DayQuil در طول روز استفاده شده و نوعی دیگر با نام ZZZ Quil دارویی برای تسهیل روند خواب بیماران در طول شب است.‌ دارویی که برای تسکین درد بیمار در طول شب مصرف می‌شود، برای از بین بردن علائم سرماخوردگی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد که با نام NyQuil Cold & Flu در داروخانه‌ها موجود بوده و فقط با نسخه پزشک به بیمار ارائه می‌شود. البته نوع مشابه این دارو نیز با نام Severe Cold & Flu NyQuil موجود است که دارای ترکیبات متفاوتی می‌باشد.

آیا می‌توانم در دوران شیردهی از داروی NyQuil  مصرف کنم؟

ایمنی مصرف داروی NyQuil در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، بستگی به نوع ماده فعال موجود در آن دارد؛ نوع ماده فعال موجود در NyQuil میزان ایمنی دارو را تحت تأثیر قرار می‌دهد. مواد فعال موجود در این دارو عبارتند از:

1- مصرف استامینوفن (پاراستامول) در دوران شیردهی:

نتایج تحقیقات اخیر محققان نشان داده است که مصرف این دارو برای زنان شیرده و نوزادان آن‌ها کاملاً ایمن است. بر این اساس، می‌توان ادعا کرد که مصرف این دارو با دوز زیاد توسط مادر شیرده اثرات نامطبوعی روی نوزاد شیرخوار او نمی‌گذارد.

2- مصرف دکسترومتورفان در دوران شیردهی:

اثرات جانبی این نوع ترکیب بر روی سلامت نوزادان شیرخواره به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است؛ اما نتایج مطالعات برخی دانشمندان نشان می‌دهد که مصرف دوز نرمال از این ترکیب نباید اثرات نامطلوبی بر روی سلامت نوزاد شیرخوار بزرگ‌تر از دو ماه داشته باشد.

3- مصرف دگزیلامین سوکسینات در دوران شیردهی:

 مصرف مقدار کم از این ترکیب در دوران شیردهی یا دوزهای کوچک آن هیچ مشکلی را در بدن نوزادان شیرخواره ایجاد نمی‌کند، اما مصرف آن در دوزهای بزرگ‌تر که دارای آنتی‌هیستامین بالایی است، می‌تواند سبب خواب‌آلودگی نوزادان شود. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که ترکیب دکسیلامین به راحتی به شیر مادر منتقل شده و باعث ایجاد کولیک در نوزاد، تحریک‌پذیری و خواب‌آلودگی او می‌شود. شدت یافتن این علائم بر اثر مصرف مداوم دارو نیز بعید نیست.

اگر در شیردهی از نوشیدنی های انرژی زا مصرف میکنید این مطلب عوارض مصرف نوشیدنی انرژی زا در شیردهی را بخوانید

4- مصرف فینیلفرین در دوران شیردهی:

این ترکیب احتمالاً با میزان کمتری به شیر مادر منتقل می‌شود، اما به این معنی نیست که نوزاد شیرخوار مقدار زیادی از این دارو را از طریق شیر مادر دریافت نخواهد کرد. علاوه بر این مورد، مصرف ترکیب فینایلفرین ممکن است باعث کاهش تولید شیر در بدن مادران شیرده شود که به دلیل تأثیر دارو بر روند تولید هورمون پرولاکتین در بدن مادر صورت می‌گیرد.

با همه این توصیفات، بهتر است قبل از مصرف داروی NyQuil در دوران شیردهی، با پزشک معالج خود مشورت کنید، چون اگر این دارو با مجوز پزشک در این دوران حساس مصرف شود، عوارض احتمالی آن بر روند رشد و سلامت نوزاد بسیار ناچیز یا در حد صفر خواهد بود.

آیا مصرف داروی NyQuil در شیردهی، عوارض جانبی برای نوزاد دارد؟

شاید تا به حال هیچ نوع عوارض جانبی مستند از مصرف داروی NyQuil توسط مادر شیرده گزارش نشده باشد، با این حال، مادر باید مراقب بروز عوارض جانبی بالقوه این دارو بر روند رشد و سلامت فرزند خود باشد. ممکن است کودک در دوران مصرف این دارو توسط مادر شیرده، علائمی را در بدن خود نشان دهد که به شرح زیر می‌باشند:

  • بعضی از نوزادان ممکن است دچار بروز بثورات جلدی (عارضه جانبی مصرف داروی استامینوفن توسط مادر شیرده) شوند که شیوع این عارضه در نوزادان شیرخواره نکته بسیار خطرناکی نیست.
  • خواب‌آلودگی و بی‌حسی بیش از حد، علامت دیگری است که بر اثر مصرف داروی NyQuil توسط مادر شیرده، در نوزادان به وجود می‌آید؛ به نظر می‌رسد که کودک بیش از حد طبیعی آرام شده است.
  • ایجاد تغییر ناگهانی در الگوهای تغذیه و خواب نوزادان شیرخوار نیز بر اثر مصرف داروی NyQuil توسط مادر شیرده، به وجود می‌آید.
  • همچنین، در برخی موارد به نظر می‌رسد که کودک شیرخوار علاقه زیادی به دریافت شیر مادر در هر وعده غذایی ندارد.
  • علاوه بر این موارد، مشاهده مشکل کولیک مزمن که پیش از آن در بدن کودک دیده نشده بود و به اینک، به وضوح قابل تشخیص است.
  • تحریک‌پذیری ثابت نوزاد شیرخوار و عدم علاقه او به انجام بازی و فعالیت‌های دیگر نیز یکی از علائم تأثیر مصرف داروی NyQuil توسط مادر شیرده است.

پس اگر به عنوان یک مادر شیرده متوجه هر کدام از علائم ذکر شده در مقاله بالا، در بدن فرزند شیرخوار خود شدید، بلافاصله استفاده از داروی NyQuil را متوقف کنید و با پزشک متخصص اطفال در این مورد مشورت نمایید. یادتان باشد که موقعیت‌های وجود دارد که مادر شیرده باید از مصرف برخی داروها به طور کامل اجتناب کند.

چه زمانی مادر شیرده باید از مصرف داروی NyQuil اجتناب کند؟

 بهتر است در برخی شرایط از مصرف داروی NyQuil در دوران شیردهی خود اجتناب کند که عبارتند از:

  • کودک شیرخوار او دارای سابقه واکنش‌های آلرژیک به مصرف ترکیب استامینوفن و آنتی‌هیستامین باشد؛ بروز برخی واکنش‌ها در بدن نوزاد نشان می‌دهد که داروی مصرفی مادر برای فرزند او کاملاً امن نیست.
  • کودک، کمتر از سه ماه سن داشته یا به صورت یک نوزاد نارس به دنیا آمده باشد. بدن نوزادان نارس نسبت به حضور مواد آرام‌بخش در شیر مادر بیشتر از سایر نوزادان حساس هستند. به همین دلیل، اگر این نوع ترکیبات حتی در مقادیر کم هم در داروی مصرفی مادر وجود داشته باشد، ممکن است عوارض جانبی شدیدی در بدن این نوزادان ایجاد کند.
  • اگر کودک شیرخوار دارای مشکلات کبدی، کلیوی یا قلبی باشد، ترکیبات موجود در داروهای مصرفی مادر شیرده می‌تواند مسائل و مشکلات شدیدی را در بدن او ایجاد کند. بدن این نوزادان می‌تواند به جزئیات خیلی ظریف روند تغذیه مادر خود نیز حساسیت نشان دهد.

در نهایت، لازم است بدانید که اگر فرزند شیرخواری با مسائل ذکر شده در مقاله بالا مواجه باشد، مادر او باید در صورت بیمار شدن، برای درمان علائم سرماخوردگی، با پزشک متخصص تماس بگیرد.

اگر درزمان شیردهی از زغال فعال استفاده میکنید این مطلب آیا استفاده از زغال چوب فعال در بارداری خطرناک است ؟ را بخوانید

گزینه‌های جایگزین داروی NyQuil در دوران شیردهی چیست؟

 هنگامی که مادر شیرده نتواند از داروی NyQuil برای درمان بیماری سرماخوردگی خود استفاده کند، علائم این بیماری او را به شدت آزرده خواهد نمود؛ اما برای کاهش علائم ناراحت‌کننده، بیمار مجاز است مصرف برخی داروها و استفاده از برخی روش‌ها را به جای مصرف داروی NyQuil امتحان کند. این داروها عبارتند از:

1- مصرف استامینوفن در دوران شیردهی:

مصرف داروی استامینوفن (پاراستامول) برای مادران شیرده و نوزادان آن‌ها ایمن است. پس اگر به عنوان یک مادر شیرده بخواهید از درد بدن و سردرد خود را تسکین داده و از تب بیماری سرماخوردگی رهایی یابید، می‌توانید از داروی استامینوفن استفاده کند.

2- استراحت کردن مادر شیرده و ماندن در محیط گرم:

 استراحت کردن کافی و نگه داشتن بدن در محیط گرم، در طول شب، می‌تواند به بیمار کمک کند تا احساس بهتری داشته باشد.

3- نوشیدن مایعات گرم در دوران شیردهی:

همچنین، زنان شیرده که به بیماری سرماخوردگی مبتلا شده‌اند، باید نوشیدن مایعات گرم را به میزان زیادی در برنامه روزانه خود افزایش دهند. البته مصرف غذای گرم و سوپ داغ نیز در این دوران برای تسکین دردهای ناشی از سرماخوردگی زنان شیرده بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

در نهایت به عنوان یک مادر شیرده به یاد داشته باشید که درمان بیماری سرماخوردگی، در اغلب موارد مستلزم مراقبت شدید از خود و داشتن استراحت کافی در فضای گرم است. با این وجود، اگر هنوز هم احساس می‌کنید که نیاز به مصرف داروی NyQuil دارید، قبل از مصرف حتماً با پزشک معالج خود مشورت کنید تا او نوعی از این دارو را که برای مصرف شما مناسب است، انتخاب کند. وجود مقدار محدودی از مواد مضر در داروی NyQuil می‌تواند علاوه بر امدادرسانی به شما، از طریق شیر مادر نیز به بدن کودک شیرخواره انتقال نیابد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/