آیا میتوانم از داروی Pepto-Bismol در شیردهی استفاده کنم؟

220993930-H

Pepto-Bismol یک داروی بسیار محبوب برای درمان حالت اسیدیته معده و ناراحتی‌های شکمی زنان محسوب می‌شود؛ اما آیا زنان می‌توانند از این دارو در دوران تغذیه نوزاد خود با شیر مادر نیز استفاده کنند؟ ادامه مقاله زیر، همه چیز را در مورد مصرف داروی Pepto-Bismol در دوران شیردهی زنان، برای شما بیان کرده است. همچنین، گزینه‌های جایگزین را به جای مصرف داروی Pepto-Bismol برای شما ارائه می‌دهد.

اگر میخواهید در شیردهی از مسکن استفاده کنید این مطلب می توانم در دوران شیردهی مسکن بخورم؟ را بخوانید

داروی Pepto-Bismol چیست؟

 Pepto-Bismol یک دارو ضد اسید معده (OTC) است که برای از بین بردن بیماری‌های جزئی دستگاه گوارش زنان مثل حالت تهوع، استفراغ، ناراحتی‌های معده، دردهای شکمی، سوء هاضمه، از بین بردن گاز معده و بیماری اسهال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو در قالب شربت، کپسول و قرص جویدنی در همه داروخانه‌ها موجود است.

عناصر تشکیل‌دهنده داروی Pepto-Bismol چیست؟

عنصر فعال موجود در داروی Pepto-Bismol ترکیبی به نام بیسموت زیرالایسیلات است که نقش مهمی در کاهش نشانه‌های بیماری‌های دستگاه گوارش در بدن زنان دارد؛ بیماران مبتلا به مشکلات دستگاه گوارشی برای درمان وضعیت بدن خود از این دارو استفاده می‌کنند. غلظت این داروی ترکیبی بستگی به شکل آن داشته و کاملا مختلف است. با این وجود، تولیدکننده این دارو به بیماران توصیه می‌کند که نباید آن را بیش از هشت دوز در 24 ساعت شبانه‌روز استفاده نمایند.

آیا مصرف داروی Pepto-Bismol در شیردهی ایمن است؟

وزارت بهداشت ایالات متحده برای کنترل و پیشگیری از بروز بیماری‌های مختلف در نوزادان شیرخواره، به مادران شیرده توصیه می‌کند که نباید از داروی Pepto-Bismol، برای از بین بردن ناراحتی‌های گوارشی خود استفاده کنند، زیرا ترکیبات موجود در این دارو می‌تواند به شیر مادر انتقال یافته و وارد بدن نوزاد شیرخواره گردد. اگر چه تحقیقات محدودی در این زمینه وجود دارد، اما استفاده از داروی Pepto-Bismol برای مادران شیرده به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا ممکن است عوارض بالقوه‌ای را در سلامت نوزادان ایجاد کند.

عوارض جانبی  داروی Pepto-Bismol در شیردهی چیست؟

عوارض جانبی ناشی از مصرف داروی Pepto-Bismol / Bismuth subsalicylate توسط مادر شیرده هنوز امری ناشناخته است. با این حال، تحقیقاتی که در مورد اثرات این داروی ترکیبی انجام گرفته است، نشان می‌دهد که Pepto-Bismol حاوی ترکیبی است که اسید سالیسیلیک نامیده می‌شود (سالیسیلات در آسپیرین نیز یافت می‌شود). همچنین، نتایج مطالعات انجام شده توسط دانشمندان نشان می‌دهد که کمتر از 1٪ دوز اسید سالیسیلیک موجود در داروی Pepto-Bismol به شیر مادر منتقل می‌شود؛ با این وجود، توانایی لازم را برای ایجاد عوارض جانبی در بدن نوزادان شیرخواره دارد. عوارض جانبی ناشی از مصرف داروی Pepto-Bismol در نوزادان عبارتند از:

1- بروز سندرم ری در نوزادان:

 نتایج مطالعات اخیر محققان نشان می‌دهد که مصرف اسید سالیسیلیک توسط مادر شیرده می‌تواند خطر ابتلا نوزاد او را به مشکل سندرم ری افزایش دهد. این نوع سندرم (Reye's syndrome) یک بیماری نامطلوب بوده و عمدتاً در کودکان مشاهده می‌شود؛ تأثیر زیادی بر مغز و کبد نوزاد خواهد گذاشت. در واقع، وارد شدن ترکیبات مضر موجود در داروی Pepto-Bismol به بدن کودک باعث افزایش میزان فشار در مغز او و انباشت چربی در کبد (کبد چرب) شده؛ در نتیجه، هر دو اندام، توانایی خود را برای انجام کارهای طبیعی از دست می‌دهند. فراموش نکنید که اگر این بیماری نوزادان بلافاصله درمان نشود، ممکن است بیمار به کما رفته و در نهایت، به مرگ مغز مبتلا شود. سندرم ری به علت وجود آسپرین زیاد در داروی Pepto-Bismol گزارش شده است، با این حال معلوم نیست که اسید سالیسیلیک موجود در شیر مادر باعث بروز مشکل سندرم ری در کودکان شیرخواره شود یا نه. با این وجود بهتر است مادران در دوران شیردهی خود، از مصرف داروی Pepto-Bismol اجتناب نموده و خطر ابتلای کودک خود را به این بیماری کاهش دهند.

2- بروز متابولیک اسیدوز در بدن نوزادان:

آکادمی آمریکایی کودکان گزارش داده است که متابولیک اسیدوز به عنوان یک عارضه جانبی ناشی از مصرف سالیسیلات توسط مادران شیرده به شمار می‌رود. این مشکل شرایطی در بدن نوزادان ایجاد می‌کند که در آن، pH مایعات بدن کاهش یافته و باعث اسیدیته شدن بیش از حد خون در بدن نوزاد می‌شود. اسیدیته شدن بیش از حد خون نوزاد معمولاً به علت بروز مشکل در عملکرد کلیه‌های او که مسئول حفظ حالت اسیدیته طبیعی بدن هستند، رخ می‌دهد.

بر اساس این توضیحات، بهتر است مادران شیرده به جای استفاده از داروی Pepto-Bismol، گزینه‌های دیگر را برای مقابله با مشکلات دستگاه گوارشی خود امتحان کنند.

اگر در شیردهی از داروی لانزوپرازول استفاده میکنید این مطلب عوارض لانزوپرازول در دوران شیردهی را بخوانید

گزینه‌های جایگزین به جای مصرف داروی Pepto-Bismol در شیردهی چیست؟

در ادامه این مقاله، دو جایگزین دارویی و غیردارویی مناسب به جای استفاده از داروی Pepto-Bismol در دوران شیردهی زنان، برای شما معرفی شده است که عبارتند از:

  • لوپرامید ترکیباتی است که برای کنترل بیماری اسهال در زنان شیرده مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعید است که دوز ترکیبی این دارو بر شیر مادران تأثیر بگذارد؛ اما این دارو هم درست مثل هر داروی دیگر، نباید در اندازه بسیار زیاد مصرف شود، زیرا احتمال ایجاد عوارض جانبی را در بدن مادر و نوزاد شیرخواره او افزایش می‌دهد؛ بنابراین، بهتر است زنان، آن را فقط با نسخه پزشک متخصص زنان و زایمان استفاده کنند.
  • همچنین، سیمیتیکون نیز داروی است که از تشکیل گاز معده در بدن زنان شیرده جلوگیری نموده و مشکلات گوارشی و زخم معده این افراد را درمان می‌کند. عوارض جانبی ناشی از مصرف این دارو در بدن زنان شیرده هنوز گزارش نشده است. با این حال، نتایج برخی تحقیقات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که ترکیبات موجود در داروی سمیتیکون به اندازه کافی جذب بدن نمی‌شود تا بتواند به شیر مادر نیز انتقال یابد. به همین دلیل، می‌توان ادعا کرد که مصرف یک دوز از داروی سیمیتیکون توسط مادران شیرده خطری برای سلامت نوزاد شیرخواره این افراد ایجاد نمی‌کند.
  • علاوه بر این موارد، داروهای مبتنی بر هیستامین‌ها نیز می‌توانند به درمان سوزش سر دل زنان شیرده کمک کنند. این داروها دارای ترکیباتی هستند که در هر یک از داروهای مؤثر برای درمان مشکلات گوارشی زنان یافت می‌شود. به همین دلیل، می‌توان از آن‌ها به عنوان جایگزینی مناسب برای داروی Pepto-Bismol در دوران شیردهی زنان استفاده کرد. چند نمونه از ترکیبات هیستامینی عبارتند از: سایمتیدین و رانیتیدیین. به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که مصرف این داروها واکنش‌های نامطلوبی را در بدن مادران شیرده ایجاد نمی‌کند؛ حتی می‌توان داروی رانیتیدین را به خود نوزادان نیز داد. البته نوزاد شما باید حداقل دو ماهه شده باشد تا بتواند از داروهای مبتنی بر هیستامین مصرف کند.
  • مهارکننده‌های پمپ پروتون، داروهایی هستند که میزان تولید اسید توسط معده زنان شیرده را کنترل نموده و از اسیدیته شدن بدن این افراد جلوگیری می‌کنند. نمونه‌هایی از این دسته دارها شامل اسموپرازول و اومپرازول هستند که اگر در دوز کم و تنظیم شده، توسط مادران شیرده مصرف شوند، بعید است که عوارض جانبی خاصی را در نوزادان شیرده ایجاد کنند.
  • لازم است بدانید که زنان شیرده می‌توانند از داروهای آنتی‌اسیدی ساخته شده با بی‌کربنات سدیم (نوشابه‌های گازدار) نیز برای کاهش میزان اسیدیته معده خود استفاده کنند. این ترکیبات دارای اثرات موضعی در داخل معده بوده و دوز مصرفی آن برای مادران شیرده فرقی نمی‌کند. بر همین اساس، به ندرت باعث ایجاد عوارض جانبی در کودک شیرخواره می‌شوند.

اگر میخواهید در دوران شیردهی از آنتی بیوتیک استفاده کنید این مطلب مصرف آنتی بیوتیک در دوره شیردهی بی خطر است؟ (بخش اول) را بخوانید

در نهایت، به عنوان یک مادر شیرده به خاطر بسپارید که افزایش مصرف میزان مایع در طول روز، اجتناب از مصرف مواد غذایی اسیدی و جویدن گیاه زنجبیل می‌تواند به جای مصرف برخی از داروهای شیمیایی، مشکلات گوارشی شما را در دوران شیردهی درمان کند؛ بنابراین، اگر می‌خواهید از روش‌های خانگی سالم استفاده کنید، بدانید که استفاده از این راهکارها الکترولیت‌های بدن را در طول ابتلا به بیماری اسهال، در حال تعادل نگه می‌دارد؛ اجتناب از مصرف مواد غذایی اسیدی و جویدن یک قطعه زنجبیل برای جلوگیری از بروز حالت تهوع در دوران شیردهی مادران بسیار مؤثر است؛ اما قبل از مصرف هر گونه دارو در طول دوران شیردهی خود بهتر است با پزشک متخصص مشورت کرده و از مصرف هر گونه داروها از دسته OTC به جای داروی Pepto-Bismol مطمئن شوید. یادتان باشد که این دسته از داروها در مارک‌ها و غلظت‌های مختلف در بازار وجود دارد.

با این حال، فراموش نکنید که داروی Pepto-Bismol دارای مزایای متعددی است؛ اما زمانی که مادری نوزاد خود را شیر می‌دهد، Pepto-Bismol گزینه امنی برای او نخواهد بود، زیرا در این دوره ایمنی و سلامت نوزاد مهم‌ترین مورد در زندگی مادران به شمار می‌رود. به همین دلیل، در صورت مبتلا شدن به مشکلات گوارشی، ابتدا سعی کنید از درمان‌های طبیعی و خانگی استفاده نموده و در صورت درمان نشدن، با دکتر معالج خود مشورت نمایید تا بتوانید طبق توصیه پزشک متخصص، از گزینه‌های دیگر برای کاهش مشکلات دستگاه گوارش خود استفاده کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/