چرا در هنگام شیردهی در سینه هایم احساس سوزش میکنم؟

mother-breastfeeding-infant

در ابتدا، لازم است بدانید که سینه‌های زنان، قبل از آغاز روند زایمان، برای انجام شیردهی نوزاد بعد از تولد آماده می‌شود، زیرا شیر مادر تنها غذای مناسب برای نوزاد در شش ماه اول از زندگی او است. در این روزها، کانال‌های خروج شیر در بدن مادر با کمک هورمون‌های مغز، برای تولید شیر فعالیت نموده و خود را برای روزهای پس از زایمان آماده می‌کنند بر اساس این توضیحات، ممکن است در دوران شیردهی، تغییراتی در بدن مادران حامله ایجاد شود که سوزن سوزن شدن سینه‌ها، یکی از این تحولات می‌باشد؛ اما آیا رخ دادن این فرایند در دوران بارداری زنان نیز طبیعی است؟ چه عاملی باعث بروز چنین احساساتی در مادران حامله می‌شود؟ سوزش سینه‌های زنان در دوران شیردهی چه نکاتی را می‌تواند به فرد نشان دهد؟ اگر شما هم به عنوان یک زن جوان به دنبال دلایل بروز سوزن سوزن شدن سینه‌های خود در دوران بارداری و شیردهی هستید و می‌خواهید چگونگی برخورد با این مسئله را یاد بگیرید، خواند مقاله زیر را فراموش نکنید.

اگر در سینه هایتان عفونت قارچی دارید این مطلب علت عفونت‌های قارچی نوک سینه درشیردهی چیست ؟ را بخوانید

چه عواملی باعث بروز حالت سوزش در سینه‌ ها، در هنگام شیردهی می‌شود؟

  به یاد داشته باشید که بروز انقباضات در سینه‌های زنان شیرده ناشی از رفلکس خروج شیر از کانال‌های موجود در آن می‌باشد. این احساس مانند "حالت سوزن سوزن شدن" در بدن مادر احساس شده و یکی از اولین نشانه‌هایی است که آزاد شدن شیر را به مادر نشان می‌دهد. علاوه بر مشکل سوزش، ممکن است در هنگام نشت شیر، سینه‌های مادر بیش از حد گرم یا سرد شوند؛ هنگامی که غده هیپوفیز دو هورمون پرولاکتین و اکسیتوسین را آزاد می‌کند، فرایند رفلکس شیر در سینه‌های مادران اتفاق می‌افتد. هورمون پرولاکتین، روند تولید شیر در پستان مادر را تحریک کرده و هورمون اکسیتوسین باعث می‌شود که کانال‌های شیر برای تولید و خروج این ماده غذایی پر ارزش آماده شوند. روند خروج شیر از طریق کانال‌ها "تولید شیر" در بدن مادر نامیده می‌شود. انجام چنین تغییرات فیزیولوژیکی در بافت پستان‌های زنان در دوران شیردهی می‌تواند باعث بروز حالت سوزش در درون سینه‌های این افراد شود.

مبتلا شدن سینه‌های زنان شیرده به عفونتی مانند ماستیت یا تورم ممکن است باعث بروز حالت سوزش همراه با درد در بدن این افراد شود. همچنین، بروز این حالت، اغلب نشانه‌ای مستقیم از مبتلا شدن فرد به یک نوع سرطان پستان نادر به نام "پیت پت سینه" می‌باشد؛

آیا بروز حالت سوزش در سینه‌ها، در طول دوران شیردهی طبیعی است؟

 بله بیشتر مادرانی که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند، ناحیه سینه آن‌ها دچار حالت سوزن سوزن شدن می‌شود (به دلیل فرایند شیردهی). با این حال، فراموش نکنید که بروز این حالت در برخی موارد می‌تواند به دلایل دیگری نیز در پستان‌های مادران رخ دهد. عوامل دیگری مانند مبتلا شدن سینه‌های زنان شیرده به عفونتی مانند ماستیت یا تورم ممکن است باعث بروز حالت سوزش همراه با درد در بدن این افراد شود. همچنین، بروز این حالت، اغلب نشانه‌ای مستقیم از مبتلا شدن فرد به یک نوع سرطان پستان نادر به نام "پیت پت سینه" می‌باشد؛ مبتلا شدن مادر به این بیماری باعث ایجاد نشانه‌های دیگری مانند قرمزی نوک پستان‌ها و حالت خارش شدید در آن‌ها می‌شود.

دلایل دیگری که در مورد سوزن سوزن شدن سینه‌های زنان شیرده بسیار رایج هستند، با رفلکس شیر در بدن این افراد اتفاق می‌افتد. همچنین، این شرایط ممکن است به علت کاهش تولید شیر در سینه‌های مادران شیرده رخ دهد. لازم است بدانید که میزان ناراحتی و درد ناشی از این فرایند در مقایسه با مشکلات بهداشتی دیگر بسیار پایین‌تر است؛ اما در بعضی موارد، ممکن است فرد را مجبور کند تا برای درمان و رهایی از درد به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نماید.

برای مشکل سوزش سینه‌ها، چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنم؟

وقتی به عنوان یک زن شیرده دچار نشانه‌های دیگری به غیر از حالت سوزش در سینه‌های خود شدید، حتماً باید به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. شایع‌ترین این علائم عبارتند از:

  • احساس حالت سوزش شدید در سینه‌های مادر شیرده
  • بروز تغییر در شکل ظاهری نوک پستان‌های مادر شیرده
  • قرمز شدن نوک پستان‌های مادر شیرده که با ایجاد اگزما در اطراف قسمت قهوه‌ای سینه همراه باشد
  • کمرنگ شدن رنگ نوک سینه‌های مادر شیرده
  • خروج مایعی به غیر از شیر، از نوک پستان‌ها در دوران شیردهی زنان
  • احساس درد شدید در ناحیه سینه‌ها

اگر مادر شیرده به دلیل مشاهده این ناراحتی‌ها در بدن خود، به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نماید، باید به توصیه‌های او دقت کرده و دوره درمان را به صورت کامل پشت سر بگذارد. در اغلب موارد، سوزن سوزن شدن پستان‌های زنان در دوران شیردهی نشانه‌ای از رفلکس خروج شیر بوده و نشان‌دهنده هیچ مشکل دیگری نیست! البته فراموش نکنید که سوزش سینه‌های زنان به طور منظم به علت کاهش میزان تولید شیر در بدن این افراد نیز اتفاق می‌افتد که در خانه، قابل کنترل و درمان می‌باشد.

اگر پس از زایمان در سینه هایتان احساس درد میکنید این مطلب علت و درمان درد سینه ها بعد از زایمان را بخوانید

چند روش خانگی برای کاهش سوزش سینه ها در زمان شیردهی

در ادامه این مقاله، چند روش خانگی ساده برای شما مادران شیرده بیان شده است که می‌توانند به کاهش حالت سوزش در ناحیه سینه‌های شما کمک کنند. این راهکارها عبارتند از:

1- استفاده از کیسه آب یا دستمالی که با آب داغ گرم شده است:

برای این کار، لازم است که یک حوله تمیز را در آب گرم خیس نموده و آن را به مدت 5 دقیقه بر روی پستان آسیب دیده خود قرار دهید. لازم است بدانید که فشرده کردن سینه‌ها با یک وسیله گرم، اثر آرام‌بخشی بر روی بافت پستان داشته و پزشکان متخصص زنان و زایمان، در اغلب موارد استفاده از کیسه آب داغ یا دستمال گرم و دوش گرفتن با آب گرم را به عنوان وسیله‌ای برای کاهش انقباض در پستان‌های زنان شیرده توصیه می‌کنند. آن‌ها عقیده دارند که فشرده کردن بافت سینه‌های مادران شیرده با یک وسیله گرم می‌تواند به کاهش احساس سوزش آن کمک شایانی بکند.

2- ماساژ دادن سینه‌ها در شیردهی:   

به خاطر بسپارید که ماساژ دادن سینه‌ها به صورت مستقیم با دست، در دوران شیردهی می‌تواند توده‌های سفت ایجاد شده در داخل آن‌ها را نرم کرده و حالت سوزش را به شدت کاهش دهد. البته روند ماساژ دادن سینه‌های مادران شیرده باید از سمت بالای پستان به طرف نوک سینه‌ها انجام گرفته و حرکات دست کاملاً آهسته و ملایم باشد. علاوه بر این موارد، ماساژ دادن سینه‌های زنان موجب آزاد شدن جریان شیر از طریق مجاری خروجی شده و باعث کاهش حالت سوزش در این نواحی از بدن آن‌ها شود.

اگر میخواهید نوزاد خود را از شیر باز کنید این مطلب از خطر سرطان سینه بعد از شیر گرفتن کودک آگاه باشید را بخوانید

3- شیردهی نوزاد با استفاده از یک برنامه منظم:

گاهی اوقات، تنها کاری که مادر شیرده می‌تواند برای از بین بردن حالت سوزش در سینه‌های خود انجام دهد، این است که نوزاد خود را با استفاده از یک برنامه منظم و به موقع شیر دهد. نوزادان همیشه بر اساس احساس گرسنگی و تقاضای بدن خود، صرف نظر از این که چه زمانی از شب و روز است، با شیر مادر تغذیه می‌شوند. فراموش نکنید که به طور متوسط، یک نوزاد تازه متولد شده باید حدود 8 الی 12 بار در 24 ساعت شبانه‌روز، با فاصله متوسط 3 ساعت بین دو وعده شیردهی، تغذیه شود. به عنوان یک مادر جوان سعی کنید فاصله بین هر دوره شیردهی را طوری تنظیم کنید که منظم باشد. هنگامی که شما یک برنامه ثابت برای شیردهی فرزند کوچک خود دارید، همه چیز راحت‌تر شده و روند تولید شیر در بدن شما با الگوی تغذیه‌ای نوزاد مطابقت خواهد داشت؛ در نتیجه میزان ناراحتی و سوزن سوزن شدن ناشی از افزایش یا کاهش میزان تولید شیر نیز در بدن شما به میزان قابل توجهی پایین می‌آید.

در نهایت، یادتان باشد که بروز حالت سوزش در سینه‌های زنان باردار و شیرده که به ندرت اتفاق می‌افتد، علامت معتبری برای وجود ناراحتی یا نشانه‌ای از بروز مشکلات و بیماری‌های جدی در بدن این افراد نیست؛ نباید سبب نگرانی خانم‌های جوان شود. البته این مسئله به دلیل افزایش تجربه مادران در هنگام تغذیه نوزادان دوم و سوم با شیر مادر، به میزان قابل توجهی کاهش یافته و مشکل‌آفرین نخواهد بود؛ اما اگر فکر می‌کنید که بروز این حالت با شدت بسیار بالا، در سینه‌های شما، امری طبیعی نیست و با روند شیردهی نوزاد تداخل ایجاد می‌کند، بلافاصله باید به دکتر متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من سه روزه درد سینه دارم که سفت هم میشه دردش زیاده ،،،،
دخترم که شیر میخوره در حین شیر خوردن نوک سینه ام شدید سوزش داره برای همین نمیتونم بهش شیر بدم دخترمم هیجده ماهه هستش برای جلوگیری از سوزش چیکار کنم تا راحت شیر بخوره که شیرم توی...

سلام من سه روزه درد سینه دارم که سفت هم میشه دردش زیاده ،،،،
دخترم که شیر میخوره در حین شیر خوردن نوک سینه ام شدید سوزش داره برای همین نمیتونم بهش شیر بدم دخترمم هیجده ماهه هستش برای جلوگیری از سوزش چیکار کنم تا راحت شیر بخوره که شیرم توی سینه جمع نشه عفونت نکنه

ادامه مطلب

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/