قرص مخمر و تاثیر آن بر شیر مادر در دوران شیردهی ؟

rsz_gettyimages-601801509-1440x960-1
همه ما می‌دانیم که تأمین شیر مادر در اندازه مناسب، برای اطمینان از رسیدن مواد مغذی ضروری به بدن نوزادان، جهت رشد کامل و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن حیاتی است. به یاد داشته باشید که استفاده از یک رژیم غذایی سالم در مادرانی که اخیراً زایمان کرده‌اند، به همراه استفاده از قرص‌های مخمر به منظور بهبود میزان تولید شیر بسیار مفید است. برای این کار، باید بدانیم که قرص‌های مخمر چیست و چگونه به تولید شیر بیشتر در بدن مادران کمک می‌کند؟ در ادامه این مقاله، تمام اطلاعات لازم در مورد مصرف قرص مخمر در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر بیان شده و نحوه تأثیر آن در افزایش شیر مادر مورد بررسی قرار داده شده است.

اگر شما در شیردهی ویتامین مصرف میکنید این مطلب 12 مزیت مصرف ویتامین در دوره شیردهی را بخوانید.

قرص مخمر چیست؟

مخمر نوعی قارچ ساخته‌شده از Saccharomyces cerevisiae تک سلولی است که عمدتاً در تهیه مشروبات الکلی استفاده می‌شود. علاوه بر این مورد، این قرص‌های در پخت نان نیز مورد استفاده می‌گیرند، اما نوع مخمر به کار رفته در نان متفاوت است. قرص‌های مخمر به عنوان یک مکمل غذایی برای تغذیه مادران شیرده شناخته شده و دارای 52٪ پروتئین می‌باشد. به همین دلیل، یک منبع عالی از ویتامین‌های گروه B برای مادران شیرده به شمار می‌روند.

آیا مصرف قرص مخمر در دوران شیردهی زنان ایمن است؟

موضوع امن بودن مصرف قرص مخمر در طی دوران شیردهی زنان هنوز کاملاً ثابت نشده، زیرا تحقیقات علمی کافی در مورد آن انجام نگرفته است. به همین دلیل، کارشناسان پزشکی معتقدند که مادران قبل از مصرف این قرص‌ها باید با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنند.

آیا مصرف قرص‌های مخمر به افزایش تولید شیر در بدن زنان کمک می‌کند؟

 قرص‌های مخمر به طور سنتی به عنوان یک محرک برای افزایش میزان تولید شیر در بدن مادران استفاده می‌شده است. ولی در مورد مصرف طولانی مدت این ماده به عنوان تولیدکننده شیر در بدن زنان، شواهد علمی کمی وجود دارد که نشان‌دهنده کارایی نامعلوم آن در بهبود روند تولید شیر مادر می‌باشد. به دلیل این که خواص تحریک‌کنندگی انواع  قارچ‌ها غیرمعمول است، مادران شیرده می‌توانند از مشاوره با پزشک متخصص زنان و زایمان، قبل از مصرف قرص‌های مخمر به عنوان محرک تولید شیر بهره ببرند. البته این نکته مهم را در نظر داشته باشید که اثرات این قرص‌ها ممکن است در بدن فردی نسبت به فرد دیگر متفاوت باشد.

مصرف چه مقدار قرص‌های مخمر در دوران شیردهی، برای افزایش شیر مادران مناسب است؟

کارشناسان سلامت معتقدند که مصرف سه عدد قرص‌های مخمر در روز، در دوران شیردهی زنان، برای افزایش شیر مادران ایده‌آل است. اما اگر هیچ بهبودی در روند تولید شیر مادر مشاهده نشد، او می‌توانید مقدار آن را به اندازه نصف قرص در روز افزایش دهد. اما اگر باز هم بعد از گذشت چند هفته از مصرف قرص‌های مخمر هیچ پیشرفتی در افزایش شیر پستان مشاهده نگردید، بهتر است مادر، مصرف آن را متوقف نموده و با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کند.

چگونه می‌توان قرص‌های مخمر را در هنگام تغذیه نوزاد با شیر مادر مصرف نمود؟

امروزه مخمر به شکل قرص یا پودر در بازار موجود است. مادران می‌توانند مقادیر توصیه‌شده از این پودر را با اضافه کردن به برخی غذاها در هنگام آماده‌سازی، استفاده کنند. برای تهیه انواع کلوچه‌ها و کوکی‌ها مقداری از این ماده را در آب حل کرده و بعد، به خمیر خود اضافه کنید. همچنین، لازم است بدانید که هیچ دوز ثابتی در مورد قرص‌های مخمر وجود ندارد؛ میزان مخمر در انواع قرص‌ها متفاوت بوده و بستگی به کارخانه سازنده آن دارد. با این وجود، هر فرد می‌تواند تا هشت قرص را در روز مصرف کند. ولی بهتر است به نسخه درج شده بر روی بروشور پودرها یا قرص‌های مخمر دقت نموده و از دوز مناسب آن مطمئن شوید.

برای اطلاع از اینکه میتوانید در شیردهی از مسکن استفاده این مطلب می توانم در دوران شیردهی مسکن بخورم؟ را بخوانید

مزایای سلامتی مصرف قرص‌های مخمر چیست؟

لازم است بدانید که قرص‌های مخمر یک منبع عالی از ویتامین‌ها و مواد مغذی است که در نهایت، از مبتلا شدن مادر شیرده به انواع بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین، قرص‌های مخمر یک منبع خوب از پروتئین بوده و مصرف آن برای کسانی که به مقدار زیادی پروتئین نیاز دارند، توصیه می‌شود. البته امروزه مخمرهای شیرین نیز در برخی شرایط برای درمان برخی از مشکلات پوستی مانند آکنه نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در افرادی که مبتلا به بیماری دیابت هستند، مصرف این مخمر میزان تحمل بدن آن‌ها را به گلوکز به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. علاوه بر این موارد، به یاد داشته باشید که مواد مغذی حیاتی موجود در قرص‌های مخمر عبارتند از: پروتئین، 16 از نوع اسید آمینه، کروم، سلنیوم، فسفر و همه ویتامین‌های پیچیده گروه B. به همین دلیل، قرص‌های مخمر در اغلب موارد به عنوان مکمل تغذیه‌ای هم‌زمان با ترکیبات ویتامین B و سلنیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا مصرف قرص‌های مخمر عوارض جانبی در بدن مادران شیرده به جای می‌گذارد؟

بله بدن برخی از مادران شیرده ممکن است به مصرف قرص‌های مخمر آلرژی نشان دهد. علائم واکنش آلرژیک بدن مادران شیرده به مصرف قرص‌های مخمر شامل بروز حالت تهوع، استفراغ، بثورات جلدی که با خارش شدید همراه است و درد شکمی می‌باشد. همچنین، برخی اشخاص نیز ممکن است عوارض جانبی مانند سردرد، نفخ معده و تولید گاز در روده‌ها را با مصرف قرص‌های مخمر تجربه کنند. البته، در موارد شدیدتر واکنش‌های آلرژیک شدید می‌تواند موجب بروز شوک آنافیلاکتیک در بدن مادران شیرده شود، طوری که سیستم ایمنی بدن با رسیدن بیش از حد مواد شیمیایی موجود در قرص‌های مخمر تضعیف شده و باعث بروز مشکلاتی مانند شوک، افزایش فشار خون و کاهش عبور هوا به داخل ریه‌ها گردد. این شرایط، عمل تنفس را برای فرد بسیار دشوار خواهد نمود. پس، به عنوان یک مادر شیرده یادتان باشد از آنجایی که مصرف قرص‌های مخمر ممکن است باعث ایجاد عوارض جانبی در بدن شما شود، باید از مصرف آن، بدون مشورت پزشک متخصص زنان و زایمان اجتناب کنید.

چه زمانی باید از مصرف قرص‌های مخمر اجتناب کرد؟

مادران شیرده باید در برخی شرایط از مصرف قرص‌های مخمر خودداری کنند. این شرایط به شرح زیر است:

  • داشتن سابقه آلرژی غذایی در زنان شیرده: اگر به عنوان یک مادر شیرده بدن شما به مصرف هر گونه ماده غذایی جدید آلرژی نشان می‌دهد، باید در مصرف انواع قرص‌های مخمر دقت کنید. افرادی که نسبت به مصرف قارچ‌ها حساسیت دارند، باید بدانند که مخمر نیز نوع قارچ است و ترجیحاً باید از مصرف آن اجتناب شود؛ خود قرص‌های مخمر نیز یک نوع قارچ می‌باشند.
  • ابتلا به بیماری دیابت: مصرف قرص‌های مخمر می‌تواند میزان قند خون را در بدن مادر شیرده به طور ناگهانی کاهش دهد. روی دادن این حالت در بدن فرد مبتلا به دیابت می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین، اگر مبتلا به بیماری دیابت هستید، نوشابه‌های مخمردار را بدون مشاوره با پزشک معالج خود مصرف نکنید. با این حال، جالب است بدانید که اگر مصرف قرص‌های مخمر در دوزهای مناسب توسط دکتر متخصص زنان و زایمان تجویز شود، می‌تواند برای زنان باردار مبتلا به دیابت مفید باشد.
  • مصرف داروهای ضد افسردگی: هرگز داروهای ضد افسردگی را با قرص‌های مخمر مخلوط نکنید، زیرا هر دو حاوی ترکیبی به نام تیامین هستند. تیامین می‌تواند با مهار مونوآمین اکسید (MAOIs) موجود در بدن مادران شیرده، واکنش نشان داده و فشار خون این افراد را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ در نتیجه فرد را در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته مغزی قرار خواهد داد.
  • مبتلا بودن به بیماری التهابی روده (IBD): افرادی که مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD)، به ویژه بیماری کرون هستند، نباید انواع مخمرها را مصرف کنند، زیرا باعث ایجاد اختلال بیش از حد در روده‌ها شده و درد و ناراحتی شدید شکم را در بدن مادران شیرده مبتلا به این بیماری به دنبال خواهد داشت.

برای اطلاع از اینکه میتوانید درشیردهی از قرص خواب آور استفاده کنید این مطلب خطر قرص های خواب آور در دوران شیردهی را بخوانید

در چه مواردی، مادر شیرده باید از مصرف قرص‌های مخمر به طور کامل اجتناب کند:

 اگر شما یک فرد مستعد ابتلا به نفخ شکم هستید، باید قبل از مصرف قرص‌های مخمر با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. همچنین، کسانی که سابقه ابتلا به بیماری میگرن را دارند، باید از مصرف قرص‌های مخمر خودداری کنند، زیرا بروز سردرد یکی از عوارض جانبی آن می‌باشد. علاوه بر این موارد، افراد مبتلا به نقرس نیز باید از مصرف انواع قرص‌های مخمر خودداری کنند، زیرا این کار می‌تواند باعث افزایش پروتئین بدن شود. در نهایت، یادتان باشد افراد که از داروهای ضد قارچی و رژیم غذایی با پروتئین بالا استفاده می‌کنند، باید قبل از مصرف قرص‌های مخمر با یک پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنند.

مزیت استفاده از قرص‌های مخمر غیر قابل انکار است، اما اگر به عنوان یک مادر شیرده از این ماده به عنوان یک مکمل غذایی تغذیه می‌کنید، باید به شرایط بدنی خود و نوزادتان دقت نمایید. البته از دهه‌های گذشته، قرص‌های مخمر توسط مادران برای افزایش شیر مادر استفاده شده و هیچ گونه آسیبی به خود فرد و نوزاد او وارد نکرده است. با این حال، بهتر است قبل از مصرف قرص‌های مخمر، با پزشک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. اگر مشکلی وجود نداشت، می‌توانید قرص‌های مخمر را به عنوان بخشی از رژیم غذایی روزانه خود قرار داده و از مزایای بهداشتی آن بهره‌مند شوید.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/brewers-yeast-when-breastfeeding_00456918/

 

نظر (11)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من بچه ام 8ماهشه خ لاغر شدم تفریبا65کیلو شدم مخمر آبجو مصرف کنم ضرری بر شیر من نداره یعنی کم نمیکنه

This comment was minimized by the moderator on the site

بچه ام یک سالشه شیرخودم میخوره زیادلاغرم قرص مخمرجو بخورم برابچه ام ضررداره یانه

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام، روزبخیر نوزادسه ماهه دارم وشیرکم دارم، وخودمم خیلی دارم لاغرمیشم، میخواستم بدونم قرص مخمر آبجو برای چاقی وشیرمفیده؟ ممنون میشم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من در دوران شیردهی خیلی لاغرشدم میتونم از قرص مخمر ابجو استفاده کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

من ۲۱ سالمه ۴۸کیلوام،بچه م یک سالشه شیر خودم رو بهش میدم ،قرص مخمر جو بخورم مشکلی نداره؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من۲۱ سالمه وزنم ۴۰ کیلو بچم۱۸ ماهشه از این قرص استفاده کنم اشکال داره

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام من شیر ده هستم میشه ازقرصمخمر ابجو استفاده کنم

This comment was minimized by the moderator on the site

ایا مصرف قرص مخمر اشتها آور است

This comment was minimized by the moderator on the site

من خیلی لاغرم میگن مخمراب جوچاق میکنه حقیقت داره

This comment was minimized by the moderator on the site

من خیلی لاغرم مخمر جو استفاده میکنم ضرر داره

This comment was minimized by the moderator on the site

نه عزیزم ضرر نداره

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/