آیا در دوران شیردهی نوزاد، میتوانم چای سبز مصرف کنم؟

rsz_thuc-pham-chong-tia-tu-ngoai-6

آیا مصرف چای سبز در دوران تغذیه نوزادان با شیر مادر ممنوع است؟

همه ما می‌دانیم که نوشیدن یک فنجان چای سبز می‌تواند شروع خوبی برای یک روز کاری باشد، زیرا چای سبز فوق‌العاده سالم بوده و برای سلامت بدن هر فردی، در هر سنی کاملاً مفید می‌باشد. اما زمانی که مادری کودک خود را شیر می‌دهد، هر آنچه که می‌خورد یا می‌نوشد، از طریق شیر مادر به بدن نوزاد او منتقل خواهد شد. بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید که آیا چای سبز برای کودک شما سالم و مفید است، حتماً مقاله زیر را با دقت تمام بخوانید. در ادامه این مقاله، توصیه‌های مهمی در مورد مصرف چای سبز در طول شیردهی نوزادان ارائه شده است.

  اگر از دانه شنبلیله در شیردهی استفاده نمیکنید این مطلب  آیا دانه شنبلیله برای افزایش شیر مادران مؤثر است؟ را بخوانید

 آیا مادر می‌تواند در دوران شیردهی نوزاد، چای سبز را در برنامه غذایی خود داشته باشد؟

 بله، در صورتی که مصرف چای سبز در مقادیر متعادل باشد، نوشیدن آن هیچ تأثیر جانبی منفی بر روی روند رشد و حفظ سلامت نوزاد شیرخوار شما نخواهد گذاشت. گرچه شواهد علمی کمی در مورد این ادعا وجود دارد، اما آکادمی اطفال آمریکا (AAP) از آن به شدت را پشتیبانی می‌کند. با این حال، مادر شیرده باید چای سبزی را برای مصرف خود انتخاب کند که حاوی چای‌ها و مواد افزودنی دیگر نباشد، زیرا هنوز اثرات سبزیجات اضافه‌شده به چای سبز ناشناخته بوده و ممکن است برای سلامت نوزاد شیرخوار نامناسب باشد. پس، می‌توان ادعا کرد که چای سبز بسته‌بندی شده تا زمانی که خالص بوده و بدون مواد افزودنی مصنوعی باشد، کاملاً ایمن بوده و نوشیدن آن در دوران شیردهی زنان ممنوعیتی ندارد. علاوه بر این موارد، نوشیدن چای سبز ساده یک روش امن برای لذت بردن مادران شیرده در هنگام رفع تشنگی خود است. اما، این نکته بدان معنا نیست که آن‌ها می‌توانند در هر ساعتی از شبانه‌روز که دلشان خواست، یک فنجان از این نوشیدنی را بخورند.

مصرف چه میزان چای سبز در دوران شیردهی زنان مفید است؟

 به خاطر داشته باشید که نوشیدن فقط دو فنجان چای سبز در روز، که حدود 237 میلی‌لیتر است، برای همگان، مخصوصاً زنان شیرده امن می‌باشد. چای سبز غنی از چند آنتی‌اکسیدان بوده و حاوی کافئین کمی است. در حالت طبیعی، یک فنجان 237 میلی‌لیتری چای سبز حدود 29 میلی‌گرم کافئین داشته و مصرف کافئین در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر، در هر روز (از تمام نوشیدنی‌ها) نباید بیش از 300 میلی‌گرم باشد. به همین دلیل، کارشناسان معتقدند که همه افراد، مخصوصاً زنان شیرده برای محدود کردن مصرف کافئین روزانه خود (از جمله چای سبز) باید به نوشیدن دو فنجان چای سبز در روز بسنده کنند. در نظر داشته باشید که مصرف سایر غذاهای کافئین‌دار مانند شکلات، قهوه و نوشابه نیز در طول روز، مقدار زیادی از این ماده را وارد بدن شما خواهد نمود. بنابراین، یک زن شیرده باید چای سبز خود را طوری مصرف کند که کل کافئین دریافتی بدن او از منابع متعدد، از حد مجاز تجاوز نکند. دریافت بیش‌ازحد مجاز کافئین به بدن کودک شیرخواره آسیب می‌رساند.

اگر زن شیرده بیش‌ازحد مجاز، چای سبز مصرف کند، چه اتفاقی می‌افتد؟

 مصرف بیش‌ازحد چای سبز در دوران شیردهی موجب رسیدن کافئین مازاد از شیر مادر به بدن نوزاد او شده و منجر به بروز عوارض جانبی در بدن کودک می‌شود. عوارض ناشی از مصرف بیش‌ازحد این نوشیدنی به شرح زیر می‌باشند:

  • تحریک‌پذیری نوزاد و احساس خستگی شدید
  • حرکت مکرر روده‌های نوزاد
  • مبتلا شدن نوزاد به اسهال
  • بیدار ماندن بیش‌ازحد نوزاد و داشتن الگوی خواب نامتعادل
  • مبتلا شدن کودک شیرخوار به مشکل کولیک

البته، همان‌طور که گفته شد کمتر از 1٪ کافئین ناشی از مصرف دو فنجان چای سبز در روز، به بدن نوزاد شیرخوار منتقل می‌شود. اما بدن بعضی از نوزادان به دلیل داشتن تحمل کمتر، نسبت به ماده کافئین حساس شده و ممکن است هر گونه نشانه‌هایی را در هنگام مصرف نامحدود این چای توسط مادر خود بروز دهند. بنابراین، مادر شیرده باید در این دوران علاوه بر سلامت خود، مراقب ایمنی فرند کوچکش نیز باشد. همچنین، برخی از مردم اعتقاد دارند که مصرف بیش‌ازحد چای سبز توسط زنان شیرده می‌تواند میزان تولید شیر را در بدن آن‌ها کاهش دهد.

آیا نوشیدن چای سبز میزان تولید شیر مادر را در دوران شیردهی کاهش می‌دهد؟

در این مورد، تاکنون هیچ شواهد علمی وجود نداشته است که ثابت کند نوشیدن چای سبز، روند تولید شیر مادر را کاهش داده یا آن را کاملاً خشک می‌کند. اما وجود یک ماده شیمیایی به نام تانین که به طور طبیعی در انواع چای‌ها یافت می‌شود، می‌تواند در میزان جذب آهن بدن دخالت نموده و آن را دچار مشکل کند. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد، چای سبز را در اندازه نامحدود همراه با مصرف غذاهای غنی از آهن مانند سبزیجات برگ سبز بنوشد. ولی هنگامی که انواع چای‌ها هم‌زمان با مصرف غذاهای آهن‌دار مانند گوشت حیوانات مصرف نشود، هیچ تأثیری در میزان تولید شیر مادر نخواهد داشت. در واقع، برای جلوگیری از بروز هر گونه عوارض جانبی، بهتر است مادران شیرده نوشیدن چای سبز را به سه ساعت بعد از مصرف وعده غذایی اصلی موکول کنند.

البته امروزه، اشکال مختلف چای سبز در بازار موجود است. بنابراین، ممکن است برای یک مادر شیرده سؤال ایجاد شود که خریدن و مصرف کدام نوع چای در دوران شیردهی امن می‌باشد. ما عقیده داریم که در هنگام خرید مواد غذایی حتماً موارد درج شده بر روی بروشور را خوب مطالعه کنید تا بتوانید نوع مناسب هر ماده غذایی، مخصوصاً چای سبز را برای مصرف در دوران شیردهی فرزند خود انتخاب نمایید.

برای اطلاع  از فواید آبلیمو در شیردهی این مطلب 9 مزیت باورنکردنی مصرف آبلیمو در دوران شیردهی را بخوانید

آیا مادر دیابتی در هنگام تغذیه نوزاد خود با شیر مادر می‌تواند چای سبز را مصرف کند؟

 بله، هر مادر مبتلا به بیماری دیابت که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کند، می‌تواند چای سبز بخورد. لازم است بدانید که سطح کافئین موجود در هر نوع چای سبز متفاوت بوده و مادر شیرده، باید به نکات درج شده بر روی برچسب آن دقت نموده و میزان دقیق کافئین باقیمانده در این ماده نوشیدنی را بررسی کند تا بتواند مصرف تعداد فنجان‌های چای سبز خود را در هر روز، با میزان کافئین موجود در چای و نیاز بدن خود و فرزندش تنظیم نماید.

آیا زنان می‌توانند در دوران تغذیه نوزاد خود شیر مادر چای سبز تاتا مصرف کنند؟

بله، مصرف چای سبز تاتا در هنگام تغذیه نوزادان با شیر مادر برای همه زنان ایمن است. این نوع چای سبز دارای برگ‌های بوده و در کشور چین تولید می‌شود. ولی کافئین موجود در آن بیشتر از چای سبز معمولی است. البته اندازه این ماده در انواع چای سبز تاتا کاملاً متفاوت بوده، ولی در حالت طبیعی سه برابر چای سبز استاندارد می‌باشد. به همین دلیل، نوشیدن دو فنجان از این نوع چای (237 میلی‌لیتر) می‌تواند حدود 77 گرم کافئین را وارد بدن انسان بکند. به عنوان یک خانم جوان و بی‌تجربه به یاد داشته باشید که در هنگام استفاده از این نوشیدنی، باید بتوانید میزان مصرف کافئین خود از منابع دیگر را نیز تنظیم کند.

آیا مادر می‌تواند از قرص‌های چای سبز و چای سبز کیسه‌ای در دوران شیردهی خود استفاده کند؟

 بهتر است زنان شیرده از مصرف قرص‌های چای سبز و عصاره این نوشیدنی که در کیسه‌های کوچک جاسازی می‌شود، اجتناب کنند. در چنین شرایطی، ممکن است به طور تصادفی، کافئین بیش‌ازحد مجاز وارد بدن مادر شده و نوزاد شیرخوار او را با مشکلات گوناگون روبرو نماید. البته کپسول‌های چای سبز نقاط قوت زیادی داشته و در انواع مختلفی در بازار موجود است. اگر دوست دارید از این نوع چای سبز استفاده کنید، مصرف تنها یک عدد قرص چای می‌تواند شما را در محدوده ایمن مصرف کافئین نگه دارد. این در حالی است که میزان کافئین بدن زنان شیرده در صورت مصرف بیش از یک قرص چای سبز بالا رفته و این ماده از طریق شیر به نوزاد نیز انتقال می‌یابد. بنابراین، برای آگاهی از میزان مواد موجود در این قرص‌ها و همچنین مواد افزودنی دیگر، حتماً برچسب درج شده بر روی قرص چای سبز را بررسی نمایید تا بتوانید از میزان دقیق کافئین در هر کپسول آگاه شوید.

برای اطلاع  از میوه هایی که نباید بخورید این مطلب میوه های که در دوران شیردهی نباید بخورم را بخوانید 

آیا تانین موجود در چای سبز می‌تواند بر روند تغذیه نوزادان با شیر مادر تأثیر بگذارد؟

تا به حال هیچ شواهد علمی برای اثبات اثر منفی یا مثبت تانین موجود در چای سبز بر روند شیردهی مادران وجود نداشته است. تانین یک نوع اسید آمینه غیر ضروری است که در برگ‌های سبز چای یافت می‌شود.

در نهایت،   به خاطر بسپارید که چای سبز یک نوشیدنی شاداب‌کننده و مفرح بوده و نوشیدن آن برای بسیاری از مادران شیرده دوست‌داشتنی و لذیذ می‌باشد. دلیل خاصی برای جلوگیری از مصرف این نوع نوشیدنی در دوران شیردهی زنان وجود نداشته و آن‌ها می‌توانند با خیال راحت چای سبز را در اندازه متعادل بنوشند. با این حال، ضروری است که مصرف روزانه این چای فقط به دو فنجان محدود شود. به این ترتیب مادر شیرده می‌تواند بدون آسیب رساندن به سلامت فرزند کوچک خود، چای سبز را مصرف کرده و از این کار لذت ببرد. اگر نوزاد شیر مورد نیاز خود را از بدن سالم مادر دریافت کند، قوی بار آمده و در آینده فردی سالم خواهد بود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/