آیا دانه شنبلیله برای افزایش شیر مادران مؤثر است؟

756200101_H__1540452232_44014

در اغلب موارد، مصرف دانه شنبلیله به مادران شیرده توصیه می‌شود، زیرا این ماده غذایی دارای هورمون ترکیبی به نام galactagogue است که روند تولید شیر را در بدن مادران شیرده تحریک می‌کند. در ادامه این مقاله، به شما خواهیم گفت که مصرف دانه شنبلیله چه تأثیری بر روند تولید شیر در بدن مادر داشته و تأثیرات نامطلوبی آن بر روی سلامت نوزاد و مادر چیست.

اگر به دنبال رشی برای افزایش شیر مادر هستید این مطلب 6 روش ساده برای افزایش شیر مادر را بخوانید.

آیا می‌توانم دانه شنبلیله را در دوران شیردهی مصرف کنم؟

 بله، همه زنان می‌توانند هنگامی که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند، از برگ‌های و دانه شنبلیله تغذیه کنند. این گیاه که بومی اروپا و آسیا است، از زمان‌های قدیم به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار گرفته و توانایی بیشتری نسبت به برگ دیگران سبزیجات در افزایش میزان شیر مادر دارد. جالب است بدانید که امروزه دانه‌های شنبلیله به صورت چای و کپسول در داروخانه‌ها موجود بوده و برای تغذیه زنان شیرده مورد استفاده می‌گیرد.

آیا دانه گیاه شنبلیله واقعاً به افزایش تولید شیر مادرکمک می‌کند؟

 بله، ولی تحقیقات معتبری درباره تأثیر مستقیم دانه شنبلیله بر افزایش تولید شیر مادران وجود ندارد. این در حالی است که اکثر شواهد نشان‌دهنده درست بودن این موضوع عجیب است. با این وجود، مطالعات غیرواقعی و تصادفی زیادی به تأثیر این گیاه در افزایش شیر مادران شیرده نسبت داده شده است. این مطالعات جزئی، همگی رابطه مستقیم بین مصرف دانه‌های شنبلیله و افزایش شیر زنان را نشان داده است؛ بنابراین مادران می‌توانند پودر دانه شنبلیله را به صورت چای کیسه‌ای آماده خریداری نموده و با قرار دادن در آب جوش، به عنوان چای مصرف کنند؛ به نظر می‌رسد که تأثیر این گیاه در افزایش شیر زنان بسیار بالا است.

دانه گیاه شنبلیله چگونه به بهبود میزان تولید شیر مادران کمک می‌کند؟

به یاد داشته باشید که دانه شنبلیله حاوی نوعی هورمون ترکیبی به نام phytoestrogens است که شبیه هورمون استروژن بوده و مانند یک هورمون طبیعی در بدن عمل می‌کند. در بدن زنان، وجود هورمون استروژن تراکم بافت پستان‌ها را افزایش داده و سینه‌ها را برای عمل شیردهی آماده می‌کند. فیتواستروژن‌هایی که به طور طبیعی در دانه‌های گیاه شنبلیله یافت می‌شود، نیز همانند هورمون استروژن عمل کرده و باعث تولید شیر بیشتر در بدن زنان شیرده می‌گردند

اگر به دنبال مواد غذایی برای افزایش شیر مادر هستید این مطلب معرفی 25 ماده غذایی برای افزایش شیر مادر (بخش اول) را بخوانید.

آیا مصرف دانه شنبلیله در طی دوران شیردهی، عوارض منفی دارد؟

 مصرف دانه‌های گیاه شنبلیله توسط زنان شیرده می‌تواند عوارض جانبی متعددی داشته باشد. برخی از آن‌ها به ندرت اتفاق می‌افتد، اما در صورت بروز، بسیار شدید می‌باشند. برخی از این عوارض جانبی دانه‌های شنبلیله در بدن زنان شیرده عبارتند از:

  • بروز اسهال و نفخ شکم در مادران شیرده
  • بوی ادرار نوزادان متفاوت شده و بویی شبیه شربت افرا به خود می‌گیرد
  • همچنین، ممکن است شیر خود مادر نیز بوی عجیبی گرفته و در هنگام تغذیه نوزاد، به وضوح آشکار شود
  • فراموش نکنید که بروز واکنش‌های آلرژیکی نسبت به مصرف دانه‌های شنبلیله بیشتر در میان کودکانی شایع است که بدن آن‌ها نسبت به مصرف حبوبات مانند نخود سبز، سویا و بادام زمینی نیز حساسیت نشان می‌دهد
  • علاوه بر این موارد، مصرف این دانه‌ها در دوزهای بالا ممکن است باعث بروز هیپوگلیسمی شود که فرد مبتلا به این مشکل، به طور قابل توجهی با کاهش قند خون مواجه می‌شود

با این حال فراموش نکنید که مصرف دانه‌های گیاه شنبلیله می‌تواند باعث تولید شیر زیاد در سینه‌های مادران شود. عوارض جانبی ناشی از مصرف این گیاه ممکن است چند ساعت پس از مصرف ظاهر شده و به احتمال زیاد، این اثرات در میان زنانی که دانه‌های شنبلیله را در دوزهای بالا مصرف می‌کنند، بسیار رخ می‌دهد. با رخ دادن این عوارض، بالطبع نوزادان شیرخوار آن‌ها نیز ممکن است در معرض این عوارض جانبی قرار بگیرند.

آیا مصرف دانه‌های شنبلیله اثرات جانبی منفی بر روند سلامت نوزادان دارد؟

بله، نوزاد نیز ممکن است به عوارض جانبی مشابه بدن مادر خود مبتلا شود. این علائم منفی در بدن نوزادان که نیاز به مراقبت شدید دارند، عبارتند از:

  • مبتلا شدن نوزاد به اسهال
  • استفراغ کردن نوزاد
  • احساس خستگی و تحریک‌پذیر شدن نوزادان
  • گرفتگی عضلات شکمی، بروز اختلال تنفسی ناشی از گرفتگی عضلات گردن، روبرو شدن با حالت سستی و خستگی و تنگی نفس

اگر مادر شیرده برای اولین بار دانه‌های گیاه شنبلیله را با دوز بسیار بالا مصرف کند، ممکن است نوزاد او به عوارض جانبی ذکرشده مبتلا گردد. ولی بدن برخی کودکان، مصرف همه مواد غذایی را تحمل می‌کند؛ این حالت، ممکن است علائم ظاهرشده به خودی خود ناپدید شوند. با این حال، اگر در بدن کودک شیرخوار خود علائم واکنش آلرژیکی نسبت به مصرف دانه‌های شنبلیله را مشاهده نمودید، حتماً مصرف آن را متوقف کنید. ولی اگر این ماده غذایی را در اندازه محدود و متعادل مصرف کنید، می‌توانید از بروز عوارض جانبی و واکنش‌های آلرژیک در نوزادان جلوگیری نمایید.

مصرف چه مقدار دانه شنبلیله برای در طول دوران شیردهی ایمن است؟

 لازم است بدانید که هیچ محدودیت استانداردی برای میزان مصرف دانه‌های شنبلیله در زنان شیرده وجود ندارد. با این حال، برخی از کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که حداکثر دوز مصرفی برای این افراد 4.9 گرم در روز، از هر نوع منبعی می‌باشد. برخی دیگر از کارشناسان نیز عقیده دارند که مصرف 6 گرم از دانه شنبلیله برای افزایش شیر مادان مفید بوده و هیچ واکنش نامطلوبی برای سلامت آن‌ها نخواهد گذاشت.

اگر به دنبال روشی برای افزایش شیر مادر هستید این مطلب 14 روش برای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی را بخوانید.

دانه‌های شنبلیله در چه شکل‌هایی یافت می‌شود؟

شما به عنوان یک مادر شیرده می‌توانید دانه گیاه شنبلیله را به شکل‌های زیر در بازار پیدا کنید:

  • پودر تهیه‌شده از دانه‌های خشک گیاه شنبلیله. وجود این شکل از دانه شنبلیله در بازار بسیار رایج بوده و در پخت غذاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین، شما می‌تواند آن را با آب یا سایر اقلام غذایی مانند شیرینی‌ها ترکیب نموده و به راحتی در دوران شیردهی خود مصرف کنید.
  • چای شنبلیله. این نوع نوشیدنی که با دم کردن دانه‌های پودرشده گیاه شنبلیله به دست می‌آید، خواص خود را حفظ می‌کند. در هنگام تهیه این نوشیدنی می‌توان آن را با سایر گیاهان مخلوط نمود. ولی در هنگام خرید این چای، نحوه مخلوط کردن آن با چای سیاه و سایر مواد را خوب بررسی کنید.
  • کپسول دانه‌های شنبلیله. این شکل از دانه‌های گیاه شنبلیله یک گزینه محبوب برای زنانی است که می‌خواهند از این گیاه به عنوان یک دارو استفاده کنند. البته کپسول دانه شنبلیله، گاهی با عنوان "مکمل شنبلیله" نیز شناخته می‌شود، ولی اندازه دوز آن‌ها کاملاً متفاوت است. گاهی اوقات فقط مصرف سه عدد کپسول، سه بار در روز برای زنان شیرده توصیه می‌شود تا بدن این افراد بتواند حداکثر 6 گرم از این دانه را در روز دریافت نماید.

با همه این توصیفات، بهتر است زنان شیرده قبل از مصرف این کپسول با دکتر متخصص اطفال مشورت کرده و دوز کپسول‌ها را چک کنند، زیرا ممکن است میزان پودر موجود در داخل این کپسول‌ها کاملاً متفاوت باشد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/