6 اهمیت مصرف کلسیم در دوران شیردهی

082616_breastfeeding_THUMB_LARGE__1538922535_98819

همه ما می‌دانیم که فرآیند تولد نوزاد، واقعاً احساس فوق‌العاده‌ای برای والدین، به‌ویژه مادر او است. هر مادری مراحل متعددی را در دوران بارداری و روند زایمان خود پشت سر می‌گذارد. به همین دلیل، تغییرات فیزیکی بدن مادران را که در این دوره‌های خاص رخ می‌دهد، نباید نادیده گرفت. بر اساس این تغییرات، هر مادری باید در دوران بارداری، تولد نوزاد و تغذیه او با شیر مادر تمام مواد ضروری بدن را به اندازه کافی، با استفاده از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کند. یکی از مهم‌ترین مواد مغذی که باید در تمام این مراحل توسط همه مادران مورد استفاده قرار گیرد، کلسیم است. جالب است بدانید که کلسیم در برنامه غذایی خانم‌های شیرده از اهميت خاصی برخوردار است، زیرا در دوران بعد از زايمان فواید زیادی برای سلامت مادران شیرده و فرزند آن‌ها دارد. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، حقایقی در مورد دریافت کلسیم در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر ارائه شده است که خواندن آن برای مادران شیرده خالی از لطف نخواهد بود.

برای اطلاع از میوه های ممنوعه دردوران شیردهی این مطلب میوه های که در دوران شیردهی نباید بخورم را بخوانید.

6 واقعیت که زنان شیرده باید در مورد ماده مغذی کلسیم بدانند:

 به شرح زیر می‌باشند:

1- افزایش نیاز بدن زنان شیرده به کلسیم:

 شاید ندانید که بیشتر زنان جهان، در دوران بارداری و شیردهی کالری کمتری را مصرف می‌کنند. مطالعات انجام‌شده توسط محققان در این مورد، در 10 کشور از جمله هند نشان می‌دهد که مصرف کلسیم زنان در دوران بارداری و شیردهی فقط 400 میلی‌گرم است، در حالی که بدن این افراد به 1200 میلی‌گرم کلسیم در روز نیاز دارند.

2- کلسیم، یکی از مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت نوزاد:

به خاطر داشته باشید که همه نوزادان شیرخواره در شش ماه اول زندگی خود، به 200 تا 300 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند؛ این نیاز باید به صورت روزانه و از شیر مادر تأمین می‌شود. وجود کلسیم در بدن کودک به رشد استخوان‌ها و دندان‌های او کمک نموده و برای حفظ سلامت کلی بدن نوزاد بسیار مهم است. جالب است بدانید که مواد تشکیل‌دهنده دندان‌ها و استخوان‌های کودک شما، 99 درصد از کلسیم می‌باشد.

3- پس از زایمان، بدن مادران کلسیم بسیار زیادی را از دست می‌دهند:

 نکته مهمی که زنان شیرده باید به خاطر بسپارند، این است که از دست دادن میزان کلسیم بدن در طی دوران شیردهی چهار برابر بیشتر از دوران حاملگی است؛ این حالت یعنی از دست دادن تراکم معدنی استخوان مادران شیرده که می‌تواند با مصرف درست کلسیم درمان شود.

برای اطلاع از فواید آبلیمو در دوران شیردهی این مطلب 9 مزیت باورنکردنی مصرف آبلیمو در دوران شیردهی را بخوانید

4- میزان کلسیم موجود در بدن زنان شیرده همیشه در معرض خطر است:

 همان‌طور که گفته شد تغذیه انحصاری نوزاد با شیر مادر در سال اول زندگی ضروری بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است. اما، بدن مادر مقدار زیادی کلسیم را به طور روزانه از دست می‌دهد که برابر با 200-300 میلی‌گرم در هر روز از دوران شیردهی است. بنابراین، او باید با مصرف این مقدار کلسیم بیشتر، نیازهای بدن خود و نوزادش را تأمین کند.

5- مصرف مقدار کافی از کلسیم در دوران شیردهی مادران بسیار ضروری است:

 مصرف کافی کلسیم توسط مادران در دوران تغذیه نوزاد با شیر مادر می‌تواند علاوه بر غنی نمودن شیر تولیدی در سینه‌های مادران با کلسیم، از پوکی استخوان در آن‌ها نیز پیشگیری کند. پوکی استخوان بیماری یک مشکل پزشکی تلقی می‌شود که به علت کمبود کلسیم در بدن مادران شیرده رخ می‌دهد.

اگر در دوران شیردهی آجیل مصرف نمیکنید این مطلب آیا خوردن آجیل در دوران شیردهی مضر است ؟ را بخوانید.

6-از دست دادن وزن استخوان در دوران شیردهی:

همان‌طور که می‌دانید بدن مادران برای انجام مأموریت تغذیه نوزاد با شیر مادر در طول روز، به طور مداوم کار می‌کند. مطالعات انجام شده در این مورد نشان داده است که زنان، اغلب در طول شش ماه اول شیردهی، 3 تا 5 درصد از وزن استخوان‌های خود را از دست داده و نیاز روزافزونی به مصرف کلسیم پیدا می‌کنند. این ماده مغذی باید بتواند نیاز بدن مادر و نوزاد را به طور هم‌زمان تأمین کند. به همین دلیل، مصرف کلسیم در زنان شیرده بسیار مهم است.

 

نظر (4)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

وقتی بچمون رفلاکس داره و نباید کلسیم مصرف کنیم چه کنیم

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام بهتر هست اول به پزشک متخصص داخلی اطفال مراجعه کنید دقیق راهنمایی می‌کنند . تجربه‌ی بنده بجای کلسیم بادام دختی و بادام زمینی و چهار مغز مصرف بشه و مطمئن‌ شیر رو هم اگر مصرف کنید رفلکس نوزاد بیشتر میشه پیشنهاد میکنم کشکش خشک محلی رو در آب به...

سلام بهتر هست اول به پزشک متخصص داخلی اطفال مراجعه کنید دقیق راهنمایی می‌کنند . تجربه‌ی بنده بجای کلسیم بادام دختی و بادام زمینی و چهار مغز مصرف بشه و مطمئن‌ شیر رو هم اگر مصرف کنید رفلکس نوزاد بیشتر میشه پیشنهاد میکنم کشکش خشک محلی رو در آب به تعداد نصف لیوان خیس کنید و به مدت سه الی 4 روز آب آن رو در روز دوبار عوض کنید تا شوری آن گرفته بشه ونرم بشه مصرف کنید. تا کلسیم بودنتون تامین بشه.

ادامه مطلب
This comment was minimized by the moderator on the site

مطلب واقعا صحیح هست من باردای اول وشیر دهی مصرف کلسیم خوبی نداشتم یعنی در دوران شیردهی شیر نمی خوردم چون شیرم زیاد بود دکتر هم اصلن برام هیچ ویتامین یا کلسیم ننوشته بود بعد۱۰سال فهمیدم پوکی است خواب دارم کلسیم رو خیلی جدی بگیرید مآمانهای گلل

This comment was minimized by the moderator on the site

اعظم جان ممنون اینکه تجربتو بهمون گفت امیدوارم دوستان رعایت کنند

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/