آیا خوردن آجیل در دوران شیردهی مضر است ؟

Mixed_Nuts_Deluxe_Updated_Web__1538065508_28613

آیا شما هم به عنوان یک مادر شیرده، عاشق خوردن انواع آجیل‌ها هستید؟ آیا شما هم به عنوان یک مادر شیرده، در هنگام تحریک معده و احساس گرسنگی، دوست دارید با مصرف مواد غذایی سالم مانند آجیل، سلامت نوزاد کوچک خود را تأمین کنید؟ آیا نگران هستید که مصرف آجیل در دوران شیردهی، در بدن نوزاد شما آلرژی ایجاد نموده و به سلامت او آسیب برساند؟ خوب، اگر چنین است، می‌توانید جواب هر یک از سؤالات فوق را با خواندن مقاله زیر به دست آورید!

همان‌طور که می‌دانید مادر در دوران شیردهی باید با استفاده از یک رژیم غذایی سالم، سلامت شیر موجود در سینه‌های خود را به منظور حفظ سلامت فرزندش تأمین کند، زیرا شیر مادر تنها منبع تغذیه‌ای برای نوزادان ضعیف به شمار می‌رود. عمل شیردهی از بدو تولد، یک ایده مناسب برای تضمین رشد کافی نوزادان است. در این میان، انواع آجیل‌ها نیز یک منبع غنی از ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های لازم برای بدن زنان بوده و مصرف آن، برای همه گروه‌های سنی، کاملاً مناسب می‌باشد. اما آیا زنان شیرده هم می‌توانند در دوران تغذیه نوزاد خود با شیر مادر، آجیل بخورند؟ به عنوان یک مادر شیرده با خواندن مقاله زیر، اطلاعات خود را در این مورد افزایش داده و جواب تمام این پرسش‌ها را به دست آورید!

اگر میخواهید در دوران  شیر دهی شیرتان افزایش یابد این مطلب معرفی 25 ماده غذایی برای افزایش شیر مادر (بخش اول) را بخوانید

آجیل چیست؟

آجیل، دانه‌های انواع میوه‌ها بوده و دارای پوسته سخت می‌باشند که بسیار هم خوشمزه هستند. این دانه‌ها غنی از مواد مغذی ضروری برای بدن انسان بوده و همه افراد، در هر گروه سنی می‌توانند آن‌ها را به صورت خام یا بوداده مصرف کنند. بسیاری از آجیل‌ها مانند فندق، شاه بلوط، گردو و پسته در بازار موجود بوده و خوردن آن‌ها لذت‌بخش‌ترین کار دنیا محسوب می‌شود. این دانه‌ها از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و مصرف آن برای تضمین سلامت بدن، قلب و عروق همه افراد، به‌ویژه زنان بسیار مفید می‌باشد.

مزایای خوردن آجیل در دوران شیردهی برای مادر؟

به دلیل این که انواع آجیل‌ها یک منبع غنی از چربی‌های غیر اشباع شده، اسیدهای چرب امگا 3، ویتامین E، فیبر، استریول گیاهی، L-arginine هستند، مصرف تمام این مواد مغذی برای تضمین سلامت قلب مادران شیرده بسیار مفید است. همچنین، مصرف آجیل می‌تواند LDL یا سطح کلسترول بد خون را در بدن مادران کاهش داده و مزایای شگفت‌انگیزی را برای قلب آن‌ها داشته باشد. اما، مهم‌ترین مزایای مصرف آجیل در دوران شیردهی زنان به شرح زیر می‌باشد:

1- مصرف آجیل از غلیظ شدن خون مادران شیرده جلوگیری نموده؛ در نتیجه خطر ابتلا به حمله قلبی را در آن‌ها به میزان قابل‌ توجهی کاهش می‌دهد.

2- L-arginine موجود در آجیل کمک می‌کند تا دیواره‌های شریان‌های مادران شیرده انعطاف‌پذیرتر شده و از لخته شدن و انسداد عروق خونی آن‌ها جلوگیری شود.

3- همچنین، فیبر موجود در انواع مغزها برای تنظیم قند خون، کاهش کلسترول و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در مادران شیرده بسیار مؤثر و مفید است.

4- علاوه بر این موارد، به دلیل این که انواع آجیل‌ها غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، مصرف آن‌ها به حذف رادیکال‌های آزاد در بدن مادران شیرده کمک کرده و از آن در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

5- به علت این که انواع آجیل‌ها غنی از ویتامین E می‌باشند، مصرف آن‌ها در تغذیه و مرطوب نگه داشتن پوست و موی مادران شیرده بسیار کمک‌کننده است.

برای اطلاع از میوه های ممنوعه در دوران شیردهی این مطلب میوه های که در دوران شیردهی نباید خورد را بخوانید.

آیا هر مادری می‌تواند در دوران شیردهی آجیل بخورد؟

پزشکان متخصص اطفال توصیه می‌کنند که رژیم غذایی زنانی که نوزاد خود را با شیر مادر تغذیه می‌کنند، باید متعادل و سالم باشد. بنابراین، به آن‌ها توصیه می‌شود که در دوران شیردهی، بیشتر از سبزیجات، میوه‌ها، غلات، لبنیات، پروتئین و مایعات استفاده کنند. با این حال، مادران شیرده می‌توانند در کنار رژیم غذایی سالم خود، از انواع آجیل‌ها به عنوان یک منبع غنی از پروتئین، فیبر رژیمی و ویتامین‌ها نیز استفاده کنند.

با توجه به اعتقاد عامه مردم، اگر یک زن باردار یا شیرده انواع آجیل و بادام زمینی را در رژیم غذایی خود قرار دهد، احتمال ابتلا به آلرژی‌های غذایی در نوزادان او به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. جالب است بدانید که پژوهش‌های انجام شده بر روی رژیم غذایی 8205 مادر، قبل و بعد از حاملگی و در دوران شیردهی، این موضوع را تائید نموده است. بنابراین، اگر مادر و نوزاد او در معرض ابتلا به آلرژی زودرس قرار داشته و این حالت باعث تحرک قسمت‌های مختلف بدن آن‌ها می‌شود، می‌توانند با مصرف آجیل خطر ابتلا به آلرژی غذایی را در بدن خود کاهش دهند. با این حال، فراموش نکنید که هنوز هم تحقیقات بیشتری برای تائید این نظریه توسط دانشمندان لازم است. در نهایت، به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که با وجود مزایای انواع آجیل‌ها، اگر مادر شیرده و همسر او سابقه ابتلا به آلرژی‌های گوناگون را دارند، بهتر است در مصرف آجیل احتیاط کنند.

چگونه می‌توان فهمید که نوزاد شیرخواره نسبت به مصرف آجیل، آلرژی دارد؟

هر نوزاد شیرخواره‌ای ممکن است پس از مصرف غذاهای خاص یا نوشیدنی‌هایی مانند شیر گاو، سویا، تخم مرغ، غذاهای دریایی، گندم، آجیل و بادام زمینی توسط مادر خود، به آلرژی غذایی مبتلا شود. علائم شایع ابتلا به آلرژی غذایی در نوزادان عبارتند از:

سفت شدن مدفوع نوزاد و بروز حالت یبوست در بدن او

  • مبتلا شدن نوزاد به درد معده
  • استفراغ کردن نوزاد
  • بروز بثورات پوستی در نوزاد
  • مشاهده خون یا مخاط در مدفوع نوزاد
  • مبتلا شدن نوزاد به مشکلات تنفسی
  • در موارد بسیار نادر، تورم صورت نوزاد

برای اطلاع از خوراکی ممنوعه در دوران شیر دهی این مطلب 10 خوراکی ممنوعه در دوران شیردهی را بخوانید.

اگر هر یک از علائم ذکر شده در مقاله بالا را در بدن نوزاد شیرخواره خود، بعد از مصرف آجیل مشاهده کردید، بلافاصله در مورد وضعیت او با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.

در نهایت، یادتان باشد که دقت مادر در رژیم غذایی روزانه خود در طی دوران شیردهی می‌تواند از بروز آلرژی‌های غذایی در بدن نوزاد شیرخواره او جلوگیری نماید. همچنین، روند تغذیه‌ای سالم به مادران کمک می‌کند تا مواد غذایی آلرژی‌زا را شناسایی کرده و از مصرف آن‌ها در دوران شیردهی و تغذیه نوزاد خود با مواد غذایی جامد جلوگیری کنند.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

خوبم خوبی

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/