چگونه می توان نوزاد را از شیر گرفت؟

facebook_image_1200x630__1531041732_12392

همه ما می‌دانیم هنگامی که خانمی مادر می‌شود، همه احساسات او تغییر کرده و فرد را یک انسان کاملا متفاوت می‌کند. با تولد نوزاد، غریزه مادر بودن به صورت یک حس پنهان در وجود زنان شکل می‌گیرد. در واقع، با ورود نوزاد به زندگی، مادر همه چیز را در پرورش مناسب کودک و محافظت از او خلاصه کرده و نیازهای خود را در قسمت ثانویه زندگی جای می‌دهد. در این دوران، یکی از مهم‌ترین بخش‌های زندگی مادر، پرورش مناسب کودک او خواهد بود. اما با گذشت زمان، مادر، به عنوان یک زن، باید گامی به عقب برداشته و در مورد سلامت خود نیز فکر کند. تغذیه نوزاد با شیر مادر عملی بس شگفت‌انگیز است، اما اگر به عنوان یک مادر شیرده فکر می‌کنید که وقت آن رسیده است تا عمل شیردهی فرزند خود را متوقف کنید، در اسرع وقت این کار را انجام دهید! معمولا در چنین شرایطی، هر مادری برای انجام درست و به موقع این کار نیاز به حمایت اطرافیان و کسب اطلاعات کافی در مورد موضوع دارد. در ادامه این مقاله، همه مطالب لازم برای از شیر گرفتن نوزادان ارائه شده است.

زمان مناسب برای گرفتن نوزاد از شیر مادر:

  برای از شیر گرفتن کودکان، دلایل زیادی وجود دارد. به همین دلیل، مادر باید تصمیم بگیرد که چرا و چه زمانی می‌تواند شیر دادن به فرزند خود را متوقف کند. یادتان باشد که دلایل انجام این کار در مورد هر نوزادی منحصر به فرد است. پس لازم نیست که شما، به عنوان یک مادر، علت تصمیم خود را برای هر کسی توضیح دهید. اما اگر می خواهید زمان مناسب از شیر گرفتن نوزاد را بدانید، باید به توصیه‌های کارشناسان نیز در این مورد گوش دهید.

طبق گفته آکادمی آمریکایی اطفال، شیردهی نوزاد در شش ماه اول زندگی، بهترین هدیه‌ای است که مادر می‌تواند به فرزند خود بدهد. پس از شش ماه، تغذیه نوزاد با شیر مادر (تا یک سالگی) باید همراه با مصرف غذاهای جامد و نیمه جامد باشد. اما فراموش نکنید که بیان این نکته بدان معنا نیست که مادران باید در اولین سال تولد کودک خود میزان شیر دادن او را محدود کرده یا آن را به طور کامل  قطع کنند، زیرا تغذیه کودک با شیر مادر در میزان رشد و توان بدنی نوزاد تاثیر فراوانی دارد. بنابراین، هر مادری باید تا زمانی که نیاز است، فرزندش را با شیر مادر تغذیه کند. ولی اگر مادری بخواهد قبل از پایان یک سالگی کودک، او را از شیر بگیرد، هیچ آسیبی به نوزاد او نمی‌رسد.

دلیل متوقف کردن تغذیه نوزاد با شیر مادر:

 ساده‌ترین راه برای تعیین زمان از شیرگرفتن نوزادان این است که مادر صبر کند تا کودک او برای این کار آماده شود. اما این کار برای همه مادران امکان‌پذیر نیست. در واقع، گاهی اوقات، قبل از اینکه خود نوزاد برای از شیر گرفتن آماده باشد، باید تغذیه او از شیر مادر (به دلایل مختلفی) قطع گردد. دلایل متعددی که برای از شیر گرفتن  زودرس کودکان وجود دارد. عبارتند از:

1- بازگشت مادر به محل کار خود:

 معمولا مدتی پس از تولد نوزاد، بسیاری از زنان شاغل باید دوباره به محل کار خود بازگردند. این کار ممکن است چند هفته یا یک سال پس از انجام زایمان صورت گیرد. در چنین شرایطی، ترک کردن نوزادان توسط مادر شیرده ممکن است کمی دلهره آور باشد. متأسفانه، بسیاری از زنان مجبور هستند در ساعات کاری خود، روند تغذیه نوزاد با شیر مادر را قطع کرده و پس از بازگشت از محل کار، دوباره او را با شیر خود تغذیه کنند.

2- بروز مشکل در دوشیدن شیر مادر، جهت تغذیه نوزاد:

بسیاری از زنان شاغل می‌توانند در هنگام رفتن به محل کار، مقداری از شیر خود را دوشیده و در شیشه شیر برای تغذیه نوزاد خود در یخچال نگهداری کنند تا زمانی که مادر در خانه حضور ندارد، پرستار بتواند کودک را با آن تغذیه نماید. ممکن است به نظر خیلی از افراد، این کار بسیار آسان به نظر برسد، اما یادتان باشد که پمپاژ کردن شیر از سینه مادر شیرده کاری بسیار سختی است. بنابراین، بسیاری از زنان شاغل در چنین شرایطی کودک خود را از شیر مادر گرفته و او را با شیر خشک مناسب تغذیه می‌کنند.

3- بروز استرس در مادر شیرده:

بعضی از زنان در مورد تغذیه نوزاد با شیر مادر بسیار تاکید دارند. انجام این کار مستلزم آن است که مادر از زیبایی ظاهری خود به دلیل تغذیه کودک با شیر مادر بگذرد که تصمیم بسیار سختی خواهد بود. به همین دلیل، برخی از زنان تصمیم می‌گیرند که در چند ماه اول زندگی نوزاد، روند تغذیه او با شیر مادر را متوقف کنند که این کار، معقولانه به نظر نمی‌رسد.

4- بارداری در دوران شیردهی:

بسیاری از زمان‌ها، مادر مجبور است که شیر دادن به نوزاد کوچک خود را متوقف کند زیرا او دوباره باردار شده است!

5- بروز علل پزشکی در دوران شیردهی:

کمی بعید به نظر می‌رسد که برخی از زنان به دلیل وجود مسائل پزشکی مربوط به سلامت خود که نیاز به مداخله درمانی پزشکی دارد، عمل تغذیه نوزاد با شیر مادر را متوقف کنند. ولی گاهی اوقات، این مداخلات ممکن است مادر را مجبور به از شیر گرفتن زودهنگام فرزند کوچک خود بکند.

6- آزادی شخصی:

همه ما می‌دانیم که نقش یک زن در جامعه، بیش از نقش یک مادر است. اما وقتی که او به نوزاد خود  شیر می‌دهد، باید از انجام کارهای زیادی که ممکن است در شرایط عادی لذت ببرد، دست بکشد، چون یک زن در دوران شیردهی نمی‌تواند کارهایی مانند مصرف سیگار و نوشیدن مواد مضر را انجام داده و با دوستان خود از آن‌ها لذت ببرد. بنابراین، برخی از زنان به دلیل آزادی شخصی از تغذیه نوزاد با شیر مادر جلوگیری کرده و آزادی خود را انتخاب می‌کنند.

 

 متوقف کردن تغذیه نوزاد از شیر:

 اکنون که دانستید چرا برخی از زنان شیرده دوست دارند تا روند شیردهی به نوزاد خود را متوقف کنند. سوال بعدی این است که چگونه می‌توان بدون مشکل این کار را انجام داد! اگر به هر دلیلی نیاز دارید تا از تغذیه نوزاد خود با شیر مادر دست بردارید، یادتان باشد که برای انجام درست این کار راه‌حل‌های زیادی وجود دارد. در ادامه این مقاله، چند راه آسان برای از متوقف نمودن شیردهی زنان به نوزاد خود (با خیال راحت) ارائه شده است که عبارتند از:

1- توقف سریع تغذیه نوزاد با شیر مادر:

اگر به عنوان یک مادر جوان نیازدارید تا تغذیه فرزند خود با شیر مادر را متوقف کنید، این کار را باید با سرعت انجام دهید. شما می‌توانید نکات ارائه شده در این مقاله را دنبال کرده و به راحتی فرزند خود را از شیر بگیرید:

  • هرگز در هنگام از شیر گرفتن نوزادان سعی نکنید که تولید شیر در سینه‌های خود را تحریک کنید. در چنین شرایطی، بهتر است  مقدار کمی شیر به نوزاد داده و خود را از درد سفت شدن سینه‌ها رها نمایید.
  • به خاطر داشته باشید که بهترین راه برای کم کردن ترشح شیر در سینه‌ها دست نزدن به آن‌ها است، زیرا پمپاژ کردن شیر از سینه‌ها، آن‌ها را تشویق به تولید شیر بیشتر خواهد نمود که اصلا کار درستی نیست.
  • همچنین، استفاده از یک دستمال فشرده و سرد برای کاهش خون‌رسانی به سینه‌ها و کاهش ناراحتی نیز می‌تواند بسیار موثر باشد.
  • هرگز در هنگام احساس درد و سفت شدن سینه‌ها از دستمال یا وسیله گرم استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند تولید شیر در سینه‌های مادر شیرده را تحریک کند.
  • علاوه بر این موارد، مادران شیرده می‌توانند از برگ‌های سبز گیاهان برای کاهش میزان تولید شیر در سینه‌های خود استفاده کنند. برای انجام این کار لازم است تا فرد در داخل سینه‌بند خود برگ گیاهان سبز را به صورت سرد قرار داده و مدتی نگه دارد. اما به یاد داشته باشید که وقتی این برگ‌ها گرم شد باید (هر 2 ساعت یکبار) آن‌ها را عوض کنید.
  • از آن‌جایی که از شیر گرفتن نوزادان می‌تواند کار بسیار دردناکی برای هر مادر باشد، او باید بعضی از داروهای ضد درد را در هنگام احساس درد شدید استفاده کند.
  • همچنین، فراموش نکنید که استفاده از یک سینه‌بند خوب، معتبر و پشتیبانی‌کننده برای تسکین دادن درد سینه زنان شیرده بسیار موثر است. نکته مهم دیگری که همه مادران باید به یاد داشته باشند،استفاده از سینه‌بندهای سفت و تنگ نه تنها باعث کاهش تولید شیر در سینه‌ها نمی‌شود، بلکه درد بیشتری را برای مادر به ارمغان خواهد آورد.
  • در دوران از شیر گرفتن نوزاد خود، در هنگام تغذیه او با انواع شیرهای خشک (یا شیر گاو، اگر کودک بیش از یک سال داشته باشد)، سعی کنید او را در موقعیتی قرار دهید که از پستان‌های شما دور نگه داشته شود.
  • همچنین در زمان تغذیه کودک یا شیر خوردن او سعی کنید تماس نزدیکی با فرزند خود داشته و برای او یک ترانه شاد بخوانید. در این مورد، صحبت کردن با او نیز می‌تواند بسیار مفید باشد.
  • مصرف مایعات را در نوزادانی که از شیر گرفته شده‌اند، به هیچ وجه قطع نکنید. زیرا مصرف زیاد آب نوشیدنی، تأثیر توقف شیر مادر را کم رنگ‌تر کرده و می‌تواند از کم آبی بدن نوزاد در این مدت جلوگیری کند.
  • اجتناب از مصرف نمک یا کاهش مصرف آن برای از قطع تولید شیر در سینه زنان بسیار موثر بوده و یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از ترشح شیر در سینه‌های زنان می‌باشد.
  • یادتان باشد که رشد زگیل پستان در سینه مادرانی که نوزاد خود را از شیر می‌گیرند، یک مشکل بزرگ و بسیار شایع است. پس زمانی که سعی دارید عمل شیر ​​دادن به فرزند خود را سریع و در مدت خیلی کم متوقف کنید، می‌توانید روزانه به اندازه 200 میلی گرم ویتامین B6 دریافت کنید تا از این بیماری دردناک رها شوید.
  • یکی دیگر از بهترین راه‌ها برای متوقف کردن تولید شیر در سینه مادران شیرده، چای عنبیه است. چای عنبیه منبع طبیعی از هورمون استروژن بوده و مصرف آن می‌تواند میزان تولید شیر در سینه زنان را کاهش دهد. برای این کار، فقط کافی است یک قاشق چایخوری گیاه عنبیه را شسته و آن را با یک فنجان آب گرم مخلوط کنید. تقریبا 15 دقیقه صبر کنید تا چای شما دم بکشد.  البته این نوع چای را می‌توان با شیر یا عسل مصرف نمود تا طعم تلخ آن را از بین ببرد. اگر مادر شیرده این نوع چای را در هر شش ساعت به اندازه یک لیوان بنوشد، تاثیر شگفت‌انگیز آن را در خشک کردن شیر خود به وضوح مشاهده خواهد کرد.

اگر به عنوان یک مادر شیرده در حال حاضر تصمیم ندارید که به زودی دوباره حامله شوید، اکنون زمان خوبی برای شروع مصرف قرص‌های ضد بارداری خواهد بود! بنابراین با مراجعه به پزشک از او بخواهید تا زمان مناسب شروع مصرف قرص‌های ترکیبی ضد بارداری حاوی استروژن را برای شما تعیین کند. همچنین، فراموش نکنید که شما می‌توانید با مصرف داروی  Pseudoephedrine، که یک دارو ضد انعقاد است، به کاهش تولید شیر خود کمک کنید. اما قبل از استفاده از این دارو برای متوقف کردن ترشح شیر در سینه‌ها، برای اطمینان بیشتر حتما با یک پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید.

2- از شیر گرفتن نوزاد با آرامش کامل:

اگر به دنبال از شیر گرفتن فرزند کوچک خود هستید، ولی در این کار عجله ندارید، می‌توانید با استفاده از راهنمایی‌های تغذیه نوزاد با شیر مادر، این کار را با آرامش کامل انجام دهید. نکات ارائه شده در این مورد عبارتند از:

  • اگر به دنبال از شیر گرفتن نوزاد خود قبل از تولد یک سالگی هستید، می‌توانید با استفاده از یک شیر خشک مناسب فضا را برای این کار فراهم کنید. در ابتدا فقط مقدار کمی از شیر خشک انتخابی خود را به نوزاد داده و آن را امتحان کنید تا ببینید آیا معده فرزندتان شیری به غیر از شیر مادر را تحمل می‌کند. سعی کنید ترکیب شیر انتخابی شما به ترکیب شیر مادر نزدیک باشد تا سیستم گوارشی کودک بتواند با این تغییر، خود را وفق دهید.
  • هنگامی که ارائه شیر خشک به نوزاد شیرخوار خود را شروع کردید و معده او نتوانست خود با این فرآیند را وفق دهد، اجازه دهید کودک فقط از شیر مادر تا زمان مصرف مواد غذایی جامد (یا شیر خشک مناسب‌تر) استفاده کند، زیرا هنگامی که کودک شما به مرحله استفاده از مواد غذایی جامد رسید، آماده جدا شدن از شیر مادر خواهد بود.
  • البته فراموش نکنید که وقتی وابستگی فرزند کوچک شما به شیر مادر از بین رفت، حتما باید آب آشامیدنی کافی را به جای شیر مادر جایگزین کنید.
  • همچنین، اگر به عنوان یک مادر شیرده برای کاهش درد و فرایند سفت شدن سینه‌ها، شیر موجود در آن را پمپاژ می‌کردید، کم کم فرکانس جلسات پمپاژ کردن شیر خود را کاهش دهید تا به تدریج و در یک ماه، شیر موجود در سینه‌های شما به طور کامل خشک شود

نکات مهم برای مادران شیرده جهت از شیر گرفتن:

در مواردی که به عنوان یک مادر شیرده تصمیم دارید تا فرزند کوچک خود را از شیر بگیرید، باید نکات مهم دیگری را در ذهن خود داشته باشید که عبارتند از:

1- دادن غذای جامد در هنگام شیر گرفتن:

هنگامی که یک مادر شیرده قصد می‌کند تا فرزند کوچک خود را از شیر بگیرد، ممکن است کودک از مادر خود درخواست شیر نماید  چون وسوسه شدن نوزاد در طی روز برای تغذیه با شیر مادر کاملا طبیعی است. اما مادر نباید به تله بیافتد! با تمام وجود از این کار  امتناع کرده و فرزندتان را به مصرف مواد غذایی جامد یا نوشیدن آب تشویق کنید. اگر کودک شما همچنان به خوردن شیر مادر اصرار کرد، از یک نفر بخواهید تا از او پرستاری کند، در غیر این صورت سعی کنید ذهن او را با انواع بازی‌ها، غذاهای خوشمزه و سرگرمی‌های دیگر از شیر مادر منحرف نمایید.

2- تغذیه مناسب نوزاد در دوران شیر گرفتن:

در دوران شیردهی، مصرف شیر مادر، می‌تواند همه نیازهای کودک به انواع مواد مغذی را به راحتی برطرف کند . اما هنگامی که شیردهی به نوزادان متوقف شود، اطمینان داشتن از تغذیه مناسب او کار سختی خواهد بود، زیرا این موجود کوچک برای سالم ماندن به انواع مواد مغذی و ویتامین‌ها نیاز دارد. اگر کودک شما هنوز یک سال را تمام نکرده و شما قصد دارید او را از شیر مادر بگیرید، حتما در کنار تغذیه او با شیر خشک، از قطره آهن هم استفاده کنید، چون همانطور که می‌دانید

چه نوع شیر خشکی به نوزادم بدهم؟

قبل از پایان اولین سال تولد، دادن شیر گاو به کودکان کار اشتباه و خطرناکی است.

3- استفاده از شیشه شیر در هنگام از شیر گرفتن:

هنگامی که به عنوان یک مادر شیرده روند از شیر گرفتن نوزاد کوچک خود را شروع کردید، به خاطر داشته باشید که باید مصرف شیر خشک یا شیر گاو را جایگزین شیر مادر بکنید. برای این کار، استفاده از شیشه شیر الزامی است، زیرا در حال حاضر، کودک قادر نیست به طور مستقیم از فنجان برای نوشیدن شیر استفاده نماید. همچنین اگر کودک شما به استفاده از شیشه شیر عادت کند، تغذیه او برای شما در آینده نیز خیلی آسان خواهد بود. اما فراموش نکنید که دیر یا زود، شما مجبور خواهید بود به جای شیشه شیر از لیوان برای دادن مایعات به او استفاده کنید! البته برخی از کودکان از همان خردسالی دوست دارند تا شیر و مایعات را در لیوان مصرف کنند. اگر کودک شما هم برای استفاده از لیوان آماده است، او را راحت بگذارید.

4- صبر داشته باشید:

صبر و شکیبایی والدین در هنگام از شیر گرفتن نوزادان از اهمیت خاصی برخوردار است. حتی اگر شما به عنوان یک مادر تصمیم دارید نوزاد خود را در مدت خیلی کوتاهی از شیر بگیرید، بدانید که ممکن است چند روز طول بکشد تا کودک به استفاده از شیر خشک یا غذاهای جامد عادت کند. تنها چیزی که در این میان، ان‌چه باعث ناراحتی شما و فرزند کوچکتان خواهد شد، بی قراری است. به همین دلیل، اگر كودك شما سعی دارد تا همچنان از شیر مادر تغذیه کند، می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید که به شرح زیر است:

  • سعی کنید در دوران از شیر گرفتن نوزاد، او را به روش های مختلف آرام کنید تا بتواند به راهکارهای دیگر هم به غیر از شیر خوردن اعتماد کند. برای بسیاری از نوزادان، تغذیه با شیر مادر به غیر از برطرف نمودن گرسنگی، کسب آرامش می‌باشد. بنابراین، مادران می‌توانند با خواندن یک لالایی آرام‌بخش، یک کتاب خوب یا استفاده از اسباب بازی نرم او را سرگرم نموده و آرام کنند.
  • اگر کودک نوپای شما برای خوردن شیر مادر بی قراری می‌کند، می‌توانید با سرگرم کردن او در محیط خانه یا بیرون از منزل فرایند شیر خوردن او را به تأخیر بیاندازید. به او اجازه دهید تا به مرور زمان و با کم کردن تعداد شیر خوردن خود در روز، به استفاده از شیر خشک یا غذاهای جامد عادت کند.

5- آمادگی قبل از شیر گرفتن نوزادان:

قبل از اینکه به عنوان یک مادر شیرده کار از شیر گرفتن فرزند کوچک خود را شروع کنید، تمام لوازم مورد نیاز از جمله شیر خشک، شیشه شیر، انواع تمیز کننده‌ها و مواد غذایی سالم و مغذی را برای استفاده فرزند خود در این دوران آماده کنید.

6- صحبت کردن با یک دکتر متخصص اطفال:

به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه، قبل از اینکه بخواهید تغذیه فرزند کوچک خود با شیر مادر را متوقف کنید، حتما پزشک کودک خود را در جریان کار قرار دهید. اگرچه زمان از شيرگرفتن نوزاد امری انتخابی و شخصي است، ولی لازم است که والدین  با یک پزشک متخصص اطفال مشورت کنند تا اطمينان حاصل شود که کودک با این کار عذاب نخواهد کشید.

7- اجتناب از دستکاری سینه‌ها در هنگام از شیر گرفتن:

از مواردی که مادر شیرده برای از شیر گرفتن نوزاد خود نیاز دارید، این است که شیر موجود در سینه‌های او باید به زودی خشک شود. بنابراین مادر باید در این دوران از دستکاری بیش از حد سینه‌های خود خودداری نماید! پس به عنوان یک مادر سعی کنید تا از هر گونه حرکت که باعث تحریک نوک سینه‌های شما و تولید در ان‌ها شیر می‌شود، اجتناب نمایید تا ترشح شیر خود به خود قطع شود.

8- جدا نمودن اتاق خواب نوزاد در زمان از شیر گرفتن:

معمولا جایی که برای خواباندن نوزادان مورد استفاده قرار می‌گیرد،  یک انتخاب شخصی است. در حالی که برخی از مادران ترجیح می‌دهند نوزاد خود در یک اتاق جداگانه  بخوابانند، برخی از مادران دوست دارند همراه فرزند کوچک خود بخوابند. اگر کودک شما در تختخواب شما می‌خواب، دوران از شیر گرفتن، زمان مناسبی برای انتقال او به اتاق خودش خواهد بود. ولی اگر فكر كردید این کار کمی بی‌رحمانه است، می‌توانید كودك خود را در یک اتاق كوچك مجاور اتاق خواب خود  قرار دهید.

9- کنار گذاشتن کارهای روزمره مادر در هنگام از شیر گرفتن نوزاد:

اگر به عنوان یک مادر قصد دارید که در مدت کوتاهی نوزاد خود را از شیر بگیرید، چند روز باید از کار خود مرخصی گرفته و از انجام کارهای منزل دست بردارید، زیرا یک مادر شیرده نمی‌تواند هم زمان همه این کارها را انجام دهد. یادتان باشد که خود مادر نیز در این دوران دچار درد و ناراحتی ناشی از سفت شدن سینه‌ها خواهد شد که بسیار دردناک است. پس در طول این دوره دشوار سعی کنید تا در خانه مانده و کنار نوزاد خود این روزهای سخت را سپری کنید.

10- مراقب سلامت احساسی خود باشید:

هنگامی که یک مادر شیرده تصمیم می‌گیرد فرزند کوچک خود را از شیر بگیرد، هورمون‌های موجود در بدن او از بین رفته و موجب آسیب‌دیدگی مادر می‌شوند. بنابراین، مراقبت از سلامت احساسی مادران در این دوران برای او از اهمیت خاصی برخوردار است.

11- کمک گرفتن از همسر برای از شیر گرفتن:

مادران شیرده می‌توانند برای از شیر گرفتن نوزادشان، از شریک زندگی خود کمک بگیرند، به این ترتیب که از پدر در فرایند تغذیه کودک استفاده کنند، چون یک  کودک نوپا نیاز دارد تا برای مصرف مواد غذایی از دیگری کمک بگیرد. پس در این دوران سعی کنید تا از همسر یا پدر و مادر خود استفاده کنید! در نظر داشته باشید که همراهی پدر در دوران از شیر گرفتن نوزاد اهمیت زیادی دارد، زیرا نه تنها کمک می‌کند تا فکر کودک منحرف شود، بلکه انتقال کودک به مکان‌های دیگر (به غیر از نزد مادر) نیز آسان‌تر خواهد شد.

12- آمادگی لازم والدین برای از شیر گرفتن کودکان:

یادتان باشد که همه کودکان در طی فرایند از شیر گرفتن، دیگر خوشحال نخواهند بود. بنابراین ممکن است بی قراری کرده و پدر و مادر خود را به دردسر بیاندازند. به همین دلیل، آمادگی والدین از هر لحاظ حائز اهمیت زیادی است.

13- شاد نگه داشتن نوزاد هنگام از شیر گرفتن:

همانطور که می‌دانید نوزادان همواره در حال رشد هستند و قسمت عمده این رشد هم در سال‌های اول زندگی اتفاق می‌افتد. بنابراین، سعی کنید تا از روش‌های مختلفی که در گذشته برای شاد کردن فرزند خود استفاده می‌کردید، در دوران جدا کردن او از شیر مادر هم استفاده کنید  تا اطمینان حاصل شود که کودک شما همیشه خوشحال و آرام  است.

14- خواباندن نوزاد هنگام از شیر گرفتن:

هنگامی که مادر تصمیم می‌گیرد تا فرزند کوچک خود را از شیر بگیرد، خوابیدن نوزاد می‌تواند کمک بزرگی باشد. البته طبیعی است که هر کودک در طول شب (و روز) بی‌قرار باشد، ولی زمانی که او در اوج تغییرات بزرگ زندگی، مانند جدا کردن از شیر مادر قرار می‌گیرد، این ناآرامی بیشتر شده و او را عذاب خواهد داد. بنابراین در چنین شرایطی خواباندن کودک می‌تواند کمک بزرگی برای مادر باشد

15- بروز اکنه در مادر هنگام از شیر گرفتن:

همانطور که گفته شد با قطع شدن تولید شیر در سینه‌های مادر شیرده، تغییرات هورمونی زیادی در بدن او اتفاق می‌افتد. به همین دلیل، بسیاری از زنان در هنگام از شیر گرفتن فرزند کوچک خود ابتلا به آکنه را تجربه می‌کنند.

نکات مهم قبل از شیر گرفتن نوزاد:

حالا شما به عنوان یک مادر یاد گرفتید چگونه فرزند کوچک خود را از شیر بگیرید، صبر کنید! چون در این دوران کودک به مشکلات زیادی دچار خواهد شد. بنابراین، بهتر است نکات زیر را در نظر بگیرید تا بفهمید که زمان مناسب برای از شیر گرفتن فرزندتان چه موقعی است. این نکات عبارتند از:

1- آلرژی:

اگر شما به عنوان یک مادر شیرده و یا همسرتان حساسیتی دارید، بدانید که شانس ابتلا فرزند شما به انواع حساسیت‌ها زیاد است. واقعیت این است که تغذیه نوزاد با شیر مادر احتمال ابتلا او به مشکلاتی مانند اگزما، آلرژی به انواع شیر و خس خس کردن سینه را کاهش می‌دهد. بنابراین، قبل از شروع کار حتما به موضوع آلرژی فرزند خود فکر کنید.

2- تغییرات محیط زندگی:

همه ما می‌دانیم که نوزادان و کودکان نوپا نمی‌توانند به راحتی خود را با تغییرات محیط اطراف وفق دهند. بنابراین، اگر خانواده شما در معرض برخی تغییرات عمده قرار بگیرد، باید از شیر گرفتن کودک خود را به تعویق اندازید.

همچنین به دلیل این که تغذیه نوزاد با شیر مادر یک تجربه زیبا و عاطفی برای اکثر زنان محسوب می‌شود، آنها در زمان از شیر گرفتن فرزند کوچک خود ممکن است کمی احساس دلتنگی داشته باشید. احساس دیگری که ممکن است در دوران از شیر گرفتن نوزاد، ذهن مادران را درگیر کند، احساس گناه است! زیرا برخی از مادران حس می‌کنند که برای از شیر گرفتن نوزادشان خیلی زود است یا این که از شیر گرفتن، به کودک آسیب می‌رساند. ولی زیاد نگران نباشید! چون سوالاتی مانند این‌ها ممکن است شما را در چند شب اول بیدار نگه داشته و به مرور از ذهن شما پاک شوند.

در نهایت، فراموش نکنید که پاسخ همه سوالات فوق یک نه محکم است! به عنوان یک مادر، شما مجاز هستید هر وقت حس کردید که زمان از شیر گرفتن فرزندتان فرا رسیده، آن را انجام دهید. با این حال این تصمیم‌گیری برای اکثر مادران شیرده سخت است. البته با گذشت زمان و بعد از مدت خیلی کم، کودک خود به خود سر سفره نشسته و به خوردن غذا با خانواده عادت خواهد کرد. پس لازم نیست شما نگران رشد بدنی او در این دوران باشید. نکته مهم دیگر این است که بدانید تغذیه نوزاد با شیر مادر تنها راه پیوند با او نیست، شما می‌توانید در هنگام دادن شیشه شیر یا غذای جامد هم با کودک نوپای خود ارتباط برقرار کنید!

ساده‌ترین راه برای از شیر گرفتن نوزادان، صبر کردن است، زیرا اگر خود کودک برای این کار آماده باشد، هم او و هم شما در دوران از شیر گرفتن راحت خواهید بود. به هیچ وجه احساس گناه نکنید، زیرا  کودک در مدت کمتری دوباره شما را مثل قبل دوست خواهد داشت. در واقع، تصمیم مادر برای از شیر گرفتن فرزندش، تاثیری در روابط آن‌ها ندارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/