8 علت از شیر گرفتن زودتر از معمول نوزادان

150126105108_breastfeeding_stock_full_169__1537861890_32408

زمان مناسب برای از شیر گرفتن نوزاد، چه سنی است؟

جالب است بدانید که هیچ دورانی در زندگی انسان، مثل زمان تغذیه او با شیر مادر نیست، زیرا علاوه بر این که تمام نیازهای بدن او در دوران رشد تأمین می‌شود، رابطه احساسی قوی نیز بین نوزاد و مادر ایجاد خواهد شد. بنابراین، بهتر است نوزاد حداقل 12 ماه، به طور کامل از شیر مادر تغذیه کند. البته طبق نظر آکادمی آمریکایی نوزادان، نوزادان باید تا سن شش ماهگی فقط به صورت انحصاری از شیر مادر یا شیر خشک تغذیه نمایند. فراموش نکنید که حتی پس از گذشت شش ماه اول زندگی نیز نمی‌توان نوزاد شیرخواره را فقط با استفاده از مواد غذایی جامد تغذیه نمود؛ نمی‌توان هیچ ماده غذایی جامدی را جایگزین شیر مادر یا شیر خشک کرد. در واقع، نوزاد در این سن هنوز به مصرف شیر مادر یا شیر خشک نیاز دارد تا بتواند هضم غذاهای جامد مصرفی خود را بهتر انجام دهد. بنابراین، مادر باید یک سال کامل، نوزاد خود را با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کند. این، در حالی است که در برخی موارد، ممکن است نوزاد به دلایلی، زودتر از معمول از شیر گرفته شود. در نهایت،به خاطر داشته باشید که زمان و چگونگی از شیر گرفتن نوزادان بستگی به میزان رشد نوزاد و آمادگی بدن او برای این کار دارد؛ طبق نظر پزشکان متخصص اطفال، مادر برای متوقف کردن تغذیه نوزاد خود با شیر مادر یا شیر خشک باید دلایل قانع‌کننده‌ای داشته باشد.

اگر به دنبال افزایش شیر مادر هستید این مطلب را 6 روش ساده برای افزایش شیر مادر را بخوانید

علل از شیر گرفتن زودتر از معمول نوزادان چیست؟

مواردی وجود دارد که اغلب مادران مجبور می‌شوند نوزاد خود را زودتر از معمول، از شیر مادر بگیرند. این موارد به شرح زیر است:

1- نارضایتی نوزاد از مصرف شیر مادر:

در چنین شرایطی، مادر احساس می‌کند که قادر نیست نوزاد خود را با شیر کافی کرده و نیازهای بدن او را تأمین کند. در واقع، نوزاد در بیشتر موارد ناراحت بوده و احساس بی‌قراری می‌کند.

2- ناکافی بودن شیر مادر:

در برخی موارد، با این که نوزاد به خوبی نوک پستان مادر را می‌مکد، اما شیر مادر به علت وجود ضعف‌های جسمانی در بدن او، کمتر تولید شده و ناکافی است.

3- شیر مادر، به تنهایی برای رشد نوزاد کافی نیست:

اگر میخواهید شیر مادر را زخیره کنید این مطلب چگونگی ذخیره شیر مادر و استفاده از آن برای نوزاد(بخش اول) را بخوانید

همان‌طور که می‌دانید نیاز نوزاد به شیر و سایر مواد غذایی با بزرگ‌تر شدن او افزایش یافته و نیازهای بدن نوزاد به تنهایی با مصرف شیر مادر برآورده نمی‌شود. یادتان باشد که در چنین شرایطی، تغییر رژیم غذایی نوزاد و استفاده از غذاهای جامد الزامی است.

4- کاهش وزن نوزاد در دوران شیردهی:

اگر به عنوان یک مادر احساس کردید که فرزند کوچک شما در دوران شیرخوارگی به مرور زمان لاغرتر می‌شود، بدانید که شیر شما برای رفع نیازهای بدن او ناکافی نبوده و شما باید از شیر کمکی یا مواد غذایی جامد بیشتری در برنامه تغذیه‌ای او استفاده کنید.

5- شاغل بودن مادر:

مادرانی که شاغل هستند و می‌خواهند به کار گذشته خود بازگردند، مجبور هستند زمان زیادی را دور از فرزند کوچک خود باشند. این مادران ممکن است بخواهند که تغذیه نوزاد با شیر مادر را قطع کرده و از شیر خشک یا غذاهای دیگر برای تغذیه او استفاده کنند.

6- مادر بیمار بوده و مجبور باشد از داروهای خاصی استفاده کند:

اگر مادری بیمار بوده و برای درمان خود از داروهای خاصی استفاده کند، ممکن است با توصیه پزشک متخصص اطفال مجبور شود تا نوزاد خود را شیر مادر بگیرد.

برای اطلاع از مزایای شیر ذادن برای نوزادان این مطلب مزایای شیر دادن برای نوزاد و مادر را بخوانید

7- برخی نوزادان هنگام شیر خوردن، نوک سینه مادر را گاز می‌گیرند:

 نوزادانی که کمی بزرگ شده‌اند و نوزادان نوپا ممکن است در طول تغذیه با شیر مادر، نوک پستان او را گاز بگیرند. این مشکل سبب قطع دائمی تولید شیر در پستان مادر شده یا باعث می‌شود که مادر به دلیل درد نوک پستان و ناراحتی‌های بعدی، شیر دادن به نوزاد خود را متوقف نماید.

8- تغذیه نوزاد با شیر مادر، برای بعضی از خانم‌های جوان کاری بسیار خسته‌کننده و دردناک تلقی ‌می‌شود:

برای تغذیه نوزاد با شیر مادر، هر زنی باید از لحاظ جسمی آماده باشد. برخی از زنان که برای اولین بار مادر شده‌اند، با وجود مشکل در سینه‌های خود و بیماری ماستیت مواجه می‌شوند. این شرایط، سبب بروز عفونت در کانال‌های عبور شیر آن‌ها خواهد شد. در چنین شرایطی، ممكن است مادر  تغذیه نوزاد با شیر خود را متوقف نموده و بدین ترتیب، از انتقال پاتوژن‌ها به بدن كودك خود جلوگیری کند. البته، این کار در كاهش درد سینه‌های مادر نیز بسیار مؤثر خواهد بود.

در نهایت،  به خاطر داشته باشید که در این شرایط، اگر نوزاد شما خیلی کوچک است، طوری که فقط باید از شیر مادر تغذیه کند، برای ادامه روند تغذیه درست او با شیر خشک، حتماً به یک پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. همچنین، یادتان باشد که روند متوقف کردن تغذیه نوزاد با شیر مادر باید به صورت تدریجی انجام گیرد تا میزان وابستگی نوزاد به شیر مادر نیز به مرور زمان کاهش یافته و بدن او به شیر خشک یا مواد غذایی جامد عادت کند.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام دوستان
مورد۷ رو کسی تجربه داشته؟

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
وقتی گاز میگیره واکنش نشون نده و عادی باش بچه ببینه واکنش نشون میدی هی تکرار میکنه.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/