مراحل رشد نوزاد از یک ماهگی تا یک سالگی

baby_sleep_comfort__1537600848_20063

در ابتدا،به خاطر داشته باشید که نوزاد شما در یک سال زندگی خود دچار تغییرات باورنکردنی شده و با سرعت رشد می­کند؛ میزان رشد نوزاد با گذشت هر ماه بیشتر شده و در پایان 12 ماهگی، به اوج خود می­رسد. واضح است که والدین با دیدن تغییرات جدید در بدن نوزاد خود دچار تعجب شوند، زیرا آن­ها انتظار این همه تغییر را در بدن نوزاد خود ندارند. با این حال، برای رشد کامل در این دوره، هر نوزادی باید در مسیر درست قرار بگیرد. البته سرعت رشد نوزاد اصلاً مهم نیست، اما همه پنجره­های رشدی او باید تا پایان 12 ماهگی باز شوند. در واقع، والدین باید منتظر بمانند تا نوزاد آن­ها در طی 12 ماهه اول زندگی به بسیاری از نقاط عطف رشد خود مانند خزیدن، حرف زدن، چهار دست و پا راه رفتن و گرفتن اشیا مختلف در دستان خود دست یابند. البته در این دوره، برخی از نوزادان زودتر به یک نقطه عطف خاص رسیده و برخی ممکن است بعداً به نقاط عطف رشد خود دست یابند. در واقع، اگر بدن نوزاد در حال تکمیل و یادگیری یک مهارت خاص باشد، توان نگه داشتن همه تغییرات را در ذهن خود، برای یادگیری نقاط رشد دیگر، نخواهد داشت؛ این امر کاملاً طبیعی است و انتظار می­رود که در هر ماه، نوزاد فقط در یک نقطه عطف رشد خود پیشرفت کند. در این مقاله، اطلاعات کاملی برای والدین جوان ارائه شده است که خواندن آن­ها، شما را با مراحل مختلف رشد نوزادان در سال اول زندگی آشنا خواهد نمود.

روند رشد نوزادان در دو ماهگی:

جالب است بدانید که بیشترین رشد نوزاد دردو ماهگی او رخ خواهد داد. او در این ماه، بیشتر از ماه­های دیگر چاق شده و وزن کافی به دست می­آورد. علاوه بر این، نوزاد شما در این دوره لبخند زدن به اطرافیان را یاد گرفته و با رشد اجتماعی، اکثر چهره­های آشنا را به خاطر می­سپارد. همچنین یک نوزاد دو ماهه نگاه خود را بر روی مردم و اشیاء مختلف در حال حرکت متمرکز کرده و با در آوردن صداهای مختلف، به محبت اطرافیان و والدین خود پاسخ می­دهد. همه نوزادان در دو ماهگی خشم را تشخیص داده و با واکنش به نوع چهره اطرافیان، نیاز خود را با گریه یا حالات مختلف بیان می­کنند. 

روند رشد نوزادان در سه ماهگی:

برای رشد و حفظ آرامش فرزند کوچک خود حتماً باید از یک الگوی مناسب برای برنامه  زندگی او استفاده کنید تا نوزاد بتواند با کسب انرژی لازم، به رشد خود ادامه دهد. سه ماهگی نوزاد زمانی است که او به لبخند اطرافیان با لبخند جواب داده و برای ابراز دوست داشتن والدین خود، همه اعضای بدن را حرکت می­دهد؛ اکثر نوزادان علاقه خود را با بلند کردن دست­ها و باز و بسته نمودن پاهای در حال حرکت خود نشان می­دهند. علاوه بر این، چهره والدین و اطرافیان نیز برای شادی و آرامش نوزاد سه ماهه بسیار مهم است؛ او هم دوست دارد با لبخند به توجه والدین خود جواب دهد. یادتان باشد که نوزاد در این دوره، حالات چهره و حرکات خاص والدین را برای نشان دادن احساسات خود تقلید خواهد نمود.

برای اگاهی از روند رشد نوزدان این مطلب مراحل رشد نوزاد از تولد تا یک سالگی ( قسمت اول ) را بخوانید

روند رشد نوزادان در چهار ماهگی:

نوزاد در چهار ماهگی بیشتر ناراحتی­ها و رفلکس معده را پشت سر گذاشته و دیگر بعد از خوردن شیر، نیازی به آروغ زدن نخواهد داشت. همچنین، او می­تواند اشیا و افراد اطراف خود را شناسایی نموده و به آن­ها پیام شادی یا گریه بفرستد. مهارت خندیدن با صدای بلند نیز یکی دیگر از مشخصات نوزادان در چهار ماهگی است، زیرا او با لذت بردن از بازی، خنده سر داده و در غیر این صورت، با گریه کردن ناراحتی خود را نشان خواهد داد.

روند رشد نوزادان در پنج ماهگی:

نوزاد در پنج ماهگی یاد می­گیرد تا تمام احساسات خود را به راحتی نشان داده و به اطراف بدن خود رول بخورد. علاوه بر این، او می­آموزد که اشیا را از یک دست به دست دیگری داده و با درست کردن حباب در دهان، آن را به خارج تف کند. همچنین، اگر والدین نوزاد به دلایلی مجبور شدند تا از او دور شوند، او با گریه کردن، به دوری از مادر یا پدر خود واکنش نشان می­دهد. نکته مهم دیگر در مورد یک نوزاد پنج ماهه این است که او دوست دارد در طول تغذیه با شیشه شیر یا شیر مادر، بازی کند.

روند رشد نوزادان د شش ماهگی:

یک نوزاد شش ماهه می­تواند غیر از رول خوردن به اطراف، بدن خود را مقداری هم به جلو بکشد. علاوه بر این، او با چنگ زدن بر روی زمین یا فرش برای دسترسی به اشیا مورد علاقه خود تلاش خواهد نمود.  همچنین، نوزاد شش ماهه قادر خواهد بود تا صداهای مختلفی مانند صدای جیر جیر یا صدای حروف را با خود زمزمه کرده و برای نشان دادن احساسات خود، تن صدا را تغییر دهد.

روند رشد نوزادان در هفت ماهگی:

هفت ماهگی نوزاد دورانی است که اکثر نوزادان شروع به خزیدن کرده و برداشتن اشیا را با دو انگشت شست و انگشت اشاره یاد می­گیرند. همچنین، یک نوزاد هفت ماهه از بودن در محیط­های اجتماعی لذت برده، به راحتی محبت و خشم اطرافیان را درک کرده و به شیوه­ای بسیار قوی به آن­ها پاسخ می­دهد. علاوه بر این موارد، تقلید کردن از بزرگسالان برای جواب دادن به احساسات آن­ها یکی دیگر از مهارت­هایی است که نوزاد آن را در هفت ماهگی خود یاد می­گیرد.

روند رشد نوزادان در هشت ماهگی:

 نوزادان در هشت ماهگی مهارت نشستن را یاد گرفته و بدون دریافت هیچ گونه کمکی از دیگران این کار را انجام می­دهند. همچنین، آن­ها در این دوره از زندگی برای به دست آوردن اسباب بازی­های مورد علاقه خود تلاش کرده و از دست­های خود بیشتر استفاده می­کنند. علاوه بر این موارد، یک نوزاد هشت ماهه بلافاصله بعد از شنیدن نام خود عکس­العمل نشان داده و ممکن است در هنگام مواجه شدن با افراد غریبه دچار اضطراب یا خجالت شود.

روند رشد نوزادان در نه ماهگی:

یک نوزاد نه ماهه در این دوره از زندگی، صعود از پله­ها را یاد گرفته و با تقلید از حرکات دیگران، آن­ها را به خوب انجام می­دهد. همچنین، نوزاد نه ماهه دوست دارد بیشتر وقت خود را با والدین بازی کند (به همین دلیل هنگامی که مادر مشغول پخت و پز یا تمیز کردن خانه است، به زیر دست و پای او رفته و نمی­گذارد تا مادر کارهای خود را انجام دهد). علاوه بر این موارد، این نوزادان دائماً در حال جستجو و درک محیط اطراف زندگی خود هستند.

اگر به نوزاد خود پستانک می دهید این مطلب استفاده از پستانک خطرناک است یا مفید؟ را بخوانید

روند رشد نوزادان در ده ماهگی:

اکثر نوزادان در ده ماهگی تلاش می­کنند تا بر روی پاهای خود بایستند. علاوه بر این، در ترکیب اسباب بازی­ها، وسیله مورد علاقه خود را به راحتی تشخیص داده و آن را برمی­دارند. ده ماهگی دورانی است که رشد عزت نفس نوزاد آغاز شده و او در هنگام خوشحالی، با کف زدن احساس خود را به والدین نشان خواهد داد. در نهایت، فراموش نکنید که هر نوزاد ده ماهه می­تواند روحیات مختلف مانند خوشحالی، غم و خشم را در چهره اطرافیان خود به راحتی تشخیص داده و به آن­ها پاسخ دهد.

روند رشد نوزادان در یازده ماهگی:

یک نوزاد یازده ماهه دوست دارد تا والدین برای او کتاب بخوانند. علاوه بر این، او اینک قادر است کلماتی مانند ماما یا دادا را به راحتی بیان نموده و در بازی­های دسته­جمعی و انجام کارهای مختلف خانه شرکت کند. فراموش نکنید که نوزاد در این دوره از زندگی عاشق حمام کردن بوده و دوست دارد با همه افراد خانه در چند نوبت دوش بگیرد.

روند رشد نوزادان در دوازده ماهگی:

دوازده ماهگی دورانی است که نوزاد بدون پشتیبانی دیگران گام­های اول را برای راه رفتن برمی­دارد. علاوه بر این، او تلاش می­کند تا در حد 2 تا 3 کلمه با والدین یا خواهر و برادر خود صحبت کند. همچنین، اگر والدین در این دوره کمی حوصله داشته و به نوزاد خود کمک کنند، او خواهد توانست کارهایی مانند بالا کشیدن جوراب یا شلوار را انجام داده و آستین لباس خود را بپوشند.

در نهایت،  به خاطر داشته باشید که در این دوره 12 ماهه، تمام نقاط عطف رشد و تندرستی نوزاد به طور کامل ظاهر شده و او به راحتی می­تواند احساسات خود را با خنده و گریه نشان دهد. در واقع، نوزاد شما در اولین سال زندگی خود تغییرات شگفت­انگیزی را تجربه کرده و وزن او تقریباً سه برابر زمان تولد خواهد شد. پس، لازم است در طول این یک سال مراقب مراحل رشد نوزاد خود باشید. ولی همان­طور که گفته شد، در نظر بگیرید که سرعت رشد هر نوزادی کاملاً متفاوت از سایر همسالان خود بوده و هیچ سند معتبری  برای نشان دادن ماهیت رشد نوزادان در دوازده ماهگی وجود ندارد که میزان رشد عادی آن­ها را بیان کند، اما رشد تدریجی نوزاد کاملاً طبیعی بوده و با پشت سر گذاشتن مراحل مختلف، نمایان می­شود؛ در غیر این صورت نوزاد باید توسط یک پزشک متخصص اطفال معاینه گردد.

 

نظر (1)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

سلام دختر نازم الان چهارماهشه و دقیقا حالات و رفتارهاش مثل نوشته های بالاست خیلی گوگولیه

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/