بهبود روند رشد نوزادان دو ماهه

IMG_03452Bcopy_1__1537517339_43449

مرکز بهداشت جهانی به منظور کنترل و پیشگیری از مبتلا شدن نوزادان به انواع بیماری‌ها توصیه می‌کند که والدین به نشانه‌های تأخیر در روند رشد نوزاد دو ماهه خود دقت نموده و علائم شایع آن را شناسایی کنند. مهم‌ترین این علائم عبارتند از:

برای اطلاع از مراحل رشد نوزادان این مطلب مراحل رشد نوزاد از تولد تا یک سالگی ( قسمت اول ) را بخوانید

  • اگر نوزاد دو ماهه نتواند در هنگام قرار داده شدن بر روی شکم، سر خود را از روی زمین بلند کند، احتمالاً دچار مشکلاتی در روند رشد فیزیکی خود شده است.
  • همچنین، اگر نوزاد دو ماهه در هنگام نشستن نتواند از ناحیه سر خود حمایت نموده و آن را راست نگه دارد، احتمالاً دچار مشکلاتی در روند رشد فیزیکی خود شده است.
  • اگر نوزاد دو ماهه نتواند دست خود را به سمت دهان ببرد، با اختلالاتی در روند رشد خود مواجه شده است.
  • علاوه بر این موارد، اگر نوزاد دو ماهه نتواند با حرت چشمان، حرکات اشیاء را دنبال کند، احتمالاً دچار مشکلاتی در روند رشد شناختی خود شده است.
  • به عنوان یک مادر جوان و بی‌تجربه به خاطر داشته باشید که اگر نوزاد دو ماهه شما قادر به لبخند زدن نباشد و در برابر سؤالات و حرکات والدین خسته شده و بی‌حوصله گردد، حتماً در مورد وضعیت سلامت او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید.
  • در نهایت، اگر نوزاد دو ماهه نتواند سر خود را به سمت منبع صداهای اطراف برگرداند، احتمالاً دچار مشکلاتی در روند رشد شناختی خود شده است.

بنابراین، اگر به عنوان والدین یک نوزاد دو ماهه متوجه بروز علائم ذکرشده در فرزند کوچک خود شدید، این حالات را نادیده نگرفته و در مورد سلامت او با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. البته آکادمی آمریکایی اطفال (AAP) عقیده دارد همه نوزادان را باید در فواصل منظم برای تشخیص تأخیر در روند رشد و کاهش عوارض جانبی آن نزد پزشک متخصص اطفال برد. یادتان باشد که پدران  و مادران، فقط با این کار می‌توانند یک نوزاد سالم پرورش دهند.

اگر نوزادتان در عمل چهار دست و پا رفتن مشکل دارند این مطلب چرا نوزادم در عمل چهار دست و پا رفتن مشکل دارد؟ را بخوانید

چگونه پدر و مادر می‌تواند به رشد مناسب نوزاد 2 ماهه خود کمک کند؟

در ادامه این مقاله، چند نکته مهم برای اطمینان والدین از رشد و سلامت نوزاد دو ماهه خود بیان شده است که به شرح زیر می‌باشند:

1- زمان خواب نوزاد دو ماهه باید منظم باشد:

همان‌طور که می‌دانید انجام برخی فعالیت‌ها توسط نوزادان مانند خوابیدن در یک زمان معین در طول روز می‌تواند عضلات آن‌ها را تقویت نموده و با رشد مناسب عضلات گردن و بازو، سایر نقاط عطف رشد نوزاد نیز در موعد مقرر صورت گیرد. پزشکان متخصص اطفال زمان منظم برای خواب نوزاد را به عنوان یک راه ایده‌آل جهت تحریک رشد فیزیکی نوزادان دانسته و عقیده دارند که داشتن خواب راحت و به موقع می‌تواند از پوکی استخوان نوزادان در زندگی آینده آن‌ها نیز جلوگیری کند. بنابراین، خواب حداقل یک بار برای سه ساعت یا خواب یک ساعته در  سه جلسه برای همه نوزادان در طول روز ضروری است.

2- با استفاده از انواع بازی‌ها، حواس نوزاد دو ماهه خود را تحریک کنید:

اگر میخواهید بدانید چگونه از نوزاد خود مراقبت کنید این مطلب 10 نکته مهم جهت مراقبت از نوزادان را بخوانید

با استفاده از برخی بازی‌ها نوزاد دو ماهه خود را تشویق کنید تا منبع صدایی را پیدا کرده یا شما و پدرش را در فاصله دور تشخیص دهد. انجام چنین بازی‌هایی باعث فعال شدن حواس مختلف نوزاد دو ماهه شده و به توسعه آن‌ها کمک قابل توجهی می‌کند. بنابراین، به عنوان والدین یک نوزاد دو ماهه انجام این نوع فعالیت‌ها را در برنامه روزانه فرزند خود قرار داده و به سلامت او کمک کنید.

3- با نوزاد دو ماهه خود تعامل اجتماعی کافی داشته باشید:

اولین مهارت‌های اجتماعی نوزادان معمولاً در دوماهگی آن‌ها شکل می‌گیرد. بنابراین، صرف وقت زیاد جهت انجام بازی‌های اجتماعی مانند تعاملات خانوادگی، به نوزاد کمک می‌کند تا چهره همه افراد را به یاد داشته و با یادآوری چهره‌های مختلف، حس شناختی خود را تقویت نماید.

در نهایت، می‌توان نتیجه گرفت که انجام برخی فعالیت‌های مختلف به همراه نوزاد دو ماهه خود، به بدن او کمک می‌کند تا به موقع به سمت رشد مناسب شاخص‌های مختلف حرکت نموده و برای سلامت خود تلاش کند. البته یادتان باشید که در مورد مشاهده نقاط عطف رشد نوزاد دو ماهه خود بیش از حد مشتاق نباشید و اجازه دهید کمی زمان بگذرد تا او بتواند با بزرگ‌تر شدن، برای درک کردن جهان اطراف خود آماده‌تر شود. اما اگر بعد از گذشت زمان طولانی، احساس کردید که روند رشد فرزندتان به تأخیر افتاده است، حتماً او را نزد یک پزشک متخصص اطفال ببرید.

 

نظر (2)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.
This comment was minimized by the moderator on the site

باسلام ممنون از مطالب مفیدتون.کاش ‌تمام والدین درمورد نوزادان مطالعه داشته باشند

This comment was minimized by the moderator on the site

سلام
بله این آرزوی قلبی ماست.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/