دلایل کوتاه شدن زمان پریود

medium-shot-time-month-period-calendar

طول دوره قاعدگی شما می تواند بسته به عوامل مختلف متفاوت باشد. اگر قاعدگی شما ناگهان بسیار کوتاهتر شد، طبیعی است که نگران باشید. در حالی که می تواند نشانه اولیه بارداری باشد، دلایل احتمالی زیادی وجود دارد، از جمله عوامل سبک زندگی، کنترل بارداری یا یک وضعیت پزشکی.

 سیکل طبیعی قاعدگی چند روز است؟

یک چرخه قاعدگی طبیعی تقریباً هر 28 روز یک بار اتفاق می افتد، اما این اغلب متفاوت است. برخی از زنان هر 21 روز پریود می شوند، در حالی که برخی دیگر با فاصله 35 روز پریود می شوند. وقتی صحبت از پریود می شود، در هر زن متفاوت است. اکثر خانم‌ها دوره‌هایی دارند که حدوداً سه تا پنج روز در هر ماه طول می‌کشد. اما دوره ای که فقط دو روز طول می کشد یا هفت روز ادامه می یابد نیز طبیعی تلقی می شود. اگر عادت ماهانه شما به طور معمول چند روز طول می کشد و ناگهان بسیار کوتاه تر می شود، می تواند به دلایل مختلفی باشد:

دلایل کوتاه تر شدن زمان قاعدگی

بارداری

بارداری ممکن است دلیل پریود کوتاه  باشد که فقط یک یا دو روز طول می کشد. هنگامی که یک تخمک بارور شده به دیواره رحم متصل می شود، خونریزی لانه گزینی ممکن است اتفاق بیفتد. این نوع خونریزی معمولاً خفیف تر از یک دوره معمولی است. بیشتر اوقات حدود 24 تا 48 ساعت طول می کشد. رنگ آن معمولا صورتی روشن تا قهوه ای تیره است. خونریزی لانه گزینی معمولاً حدود 10 تا 14 روز پس از لقاح رخ می دهد. اگرچه همه زنان باردار آن را تجربه نمی کنند. با توجه به کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان، خونریزی لانه گزینی تنها در 15 تا 25 درصد از بارداری ها اتفاق می افتد.

باردای و قاعدگی

حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج از رحم زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده به جای رحم به لوله های فالوپ، تخمدان یا دهانه رحم بچسبد. معمولاً حاملگی لوله ای نامیده می شود. یکی از اولین نشانه های حاملگی خارج از رحم خونریزی واژینال همراه با درد لگن است. اگر یک تخمک بارور شده در لوله فالوپ به رشد خود ادامه دهد، می تواند باعث پارگی لوله شود. که می تواند منجر به خونریزی شدید در داخل شکم شود. اگر علائم حاملگی خارج رحمی را تجربه کردید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید، مانند:

  • درد شدید شکم یا لگن، معمولا در یک طرف
  • غش یا سرگیجه
  • خونریزی غیر طبیعی واژینال
  • فشار مقعدی

سقط جنین

سقط جنین می تواند باعث خونریزی شود که ممکن است با یک پریود اشتباه گرفته شود. بسیاری از زنان ممکن است ندانند که سقط جنین دارند زیرا ممکن است از ابتدا نمی دانستند که باردار هستند. خونریزی ممکن است یک لکه بینی خفیف یا یک جریان شدید باشد. طول و میزان خونریزی به طول بارداری بستگی دارد. سایر علائم سقط جنین عبارتند از:

  • گرفتگی
  • درد شکم یا لگن

  • کمر درد

شیر دادن

شیردهی می تواند باعث تاخیر، سبک تر یا کوتاه شدن دوره قاعدگی شود. پرولاکتین، هورمونی که به تولید شیر مادر کمک می کند، از بروز قاعدگی نیز جلوگیری می کند. اکثر زنانی که با شیر مادر تغذیه می کنند، حدود 9 تا 18 ماه پس از تولد نوزاد، دوره های قاعدگی خود را از سر می گیرند.

پیشگیری از بارداری و سایر داروها

قرص‌ها یا واکسن‌های هورمونی ضدبارداری و همچنین دستگاه‌های داخل رحمی (IUD) می‌توانند باعث کوتاه‌تر و سبک‌تر شدن دوره‌های قاعدگی شوند. هورمون های موجود در قرص های ضد بارداری می توانند پوشش داخلی رحم را نازک کنند. این می تواند پریود شما را سبک و کوتاه کند. طبق گفته کلینیک کلیولند، زنانی که از قرص‌های فقط پروژسترون استفاده می‌کنند ممکن است بین دوره‌های قاعدگی خود خونریزی کنند. سایر داروهایی که ممکن است بر دفعات، طول یا جریان پریود شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

  • رقیق کننده های خون

  • داروهای ضد روان پریشی یا ضد افسردگی

  • استروئیدها

  • گیاهان

  • تاموکسیفن (دارویی که برای درمان انواع خاصی از سرطان سینه استفاده می شود)

عوامل مربوط به سبک زندگی

بسیاری از عوامل مختلف سبک زندگی می توانند بر طول دوره قاعدگی شما تأثیر بگذارند، از جمله تغییرات در برنامه روزانه شما. بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از رایج‌ترین تغییرات سبک زندگی که می‌تواند باعث تغییراتی در پریود شما شود، بیندازیم.

تاثیر استرس روی پریود شدن

استرس بالا

سطوح بالای استرس می تواند بر هورمون های شما تأثیر بگذارد. این به نوبه خود می تواند بر چرخه قاعدگی شما تأثیر بگذارد. اگر استرس شدیدی را تجربه کنید، ممکن است پریودهای نامنظم، کوتاه‌تر یا سبک‌تر از حالت عادی داشته باشید. یا ممکن است اصلا پریود نشوید. پس از پایین آمدن سطح استرس، قاعدگی شما به احتمال زیاد به حالت عادی باز می گردد.

کاهش وزن قابل توجه

کاهش وزن زیاد ممکن است منجر به پریودهای نامنظم شود. اختلالات خوردن، مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی، می توانند باعث توقف کامل قاعدگی شوند.

ورزش بیش از حد

فعالیت بدنی شدید می تواند باعث پریودهای نامنظم یا عدم وجود پریود شود. اگر میزان انرژی که می سوزانید را با تغذیه کافی متعادل نکنید، بدن شما انرژی کافی برای کارکرد همه سیستم های شما را نخواهد داشت. بنابراین، انرژی را از برخی عملکردها، مانند تولید مثل، دور می کند. در نتیجه، هیپوتالاموس، ناحیه‌ای در مغز، ممکن است ترشح هورمون‌هایی را که تخمک‌گذاری را کنترل می‌کنند، کند یا متوقف کند.

شرایط پزشکی

برخی از انواع شرایط پزشکی ممکن است بر چرخه ماهانه شما تأثیر بگذارد و باعث کوتاه‌تر از حالت عادی شود.

بیماری تیرویید

بیماری تیروئید باعث می شود که بدن شما هورمون تیروئیدی بیش از حد یا خیلی کم تولید کند. این هورمون در چرخه قاعدگی شما نقش حیاتی دارد. هنگامی که بدن شما مقدار مناسبی از این هورمون را تولید نمی کند، دوره های قاعدگی شما می تواند نامنظم و گاهی کوتاه تر از حد معمول شود. علائم بیماری تیروئید بسته به نوع اختلالی که دارید می تواند متفاوت باشد. اما شایع ترین علائم عبارتند از:

  • کاهش یا افزایش وزن

  • مشکل خواب، یا احساس خستگی بسیار

  • ضربان قلب سریعتر یا کندتر از حد طبیعی

بیماری التهابی لگن (PID)

PID نوعی عفونت است که زمانی اتفاق می افتد که باکتری وارد واژن شده و به رحم و دستگاه تناسلی فوقانی گسترش می یابد. این عفونت معمولا از طریق تماس جنسی منتقل می شود. PID ممکن است باعث پریودهای نامنظم شود، اما معمولاً سنگین‌تر، طولانی‌تر یا دردناک‌تر هستند.

شرایط کمتر رایجی که ممکن است باعث قاعدگی نامنظم یا کوتاهتر شود عبارتند از:

  • تنگی دهانه رحم، باریک شدن مسیر عبور از دهانه رحم

  • نارسایی زودرس تخمدان (POF)، همچنین به عنوان یائسگی زودرس شناخته می شود

  • سندرم آشرمن، ناشی از بافت اسکار یا چسبندگی داخل رحم یا دهانه رحم

  • کم خونی

  • اختلالات هیپوفیز

  • سرطان رحم یا دهانه رحم

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/