فرسایش دهانه رحم چیست؟ | علائم، خطرات و درمان

فرسایش رحم

اکتوپی دهانه رحم یا اکتوپی دهانه رحم زمانی است که سلول‌های نرم (سلول‌های غده‌ای) که داخل کانال دهانه رحم را پوشانده‌اند به سطح خارجی دهانه رحم گسترش می‌یابند. قسمت بیرونی دهانه رحم شما معمولا دارای سلول های سخت (سلول های اپیتلیال) است. جایی که این دو نوع سلول به هم می رسند منطقه تبدیل نامیده می شود. دهانه رحم "گردن" رحم شما است، جایی که رحم شما به واژن شما متصل می شود.

این وضعیت گاهی اوقات به عنوان فرسایش دهانه رحم نیز شناخته می شود. این نام نه تنها ناراحت کننده است، بلکه گمراه کننده است. اکتروپیون دهانه رحم در بین زنان در سنین باروری نسبتا شایع است. سرطانی نیست و بر باروری تأثیر نمی گذارد. در واقع، این یک بیماری نیست، البته حتی در این صورت ممکن است برای برخی از زنان مشکلاتی ایجاد کند.

علائم فرسایش رحم چیست؟

اگر مانند بسیاری از زنان مبتلا به اکتروپیون دهانه رحم هستید، اصلاً هیچ علامتی نخواهید داشت. به اندازه کافی عجیب، ممکن است تا زمانی که به متخصص زنان خود مراجعه نکنید و لگن خود را معاینه نکنید، از ابتلا به آن آگاه نباشید.

اگر علائمی دارید، احتمالاً شامل موارد زیر است:

  • ترشحات مخاطی سبک
  • لکه بینی بین دوره ها
  • درد و خونریزی در حین یا بعد از مقاربت

درد و خونریزی نیز می تواند در حین یا بعد از معاینه لگن رخ دهد. درد با لذت جنسی تداخل دارد. برای برخی از زنان، این علائم شدید است. اکتروپیون دهانه رحم شایع ترین علت خونریزی در ماه های آخر بارداری است.

دلیل این علائم این است که سلول های غده ای ظریف تر از سلول های اپیتلیال هستند. آنها مخاط بیشتری تولید می کنند و به راحتی خونریزی می کنند.

اگر خونریزی بین قاعدگی، ترشح غیرطبیعی یا درد در حین یا بعد از رابطه جنسی داشتید به پزشک مراجعه کنید. اکتروپیون دهانه رحم جدی نیست. با این حال، این علائم و نشانه ها می تواند نتیجه شرایط دیگری باشد که باید رد یا درمان شوند. برخی از این موارد عبارتند از:

  • عفونت
  • فیبروم یا پولیپ
  • اندومتریوز
  • مشکلات آی یو دی شما
  • مشکلات بارداری شما
  • سرطان دهانه رحم، رحم یا انواع دیگر

چه چیزی باعث ایجاد فرسایش دهانه رحم می شود؟

همیشه نمی توان علت اکتروپیون دهانه رحم را تعیین کرد. حتی برخی از زنان با آن به دنیا می آیند. همچنین می تواند به دلیل نوسانات هورمونی باشد. به همین دلیل است که در زنان در سنین باروری رایج است. این شامل نوجوانان، زنان باردار و زنانی می شود که از قرص های ضد بارداری یا چسب های حاوی استروژن استفاده می کنند.

اگر در حین مصرف داروهای ضد بارداری حاوی استروژن دچار اکتروپیون دهانه رحم شدید و علائم مشکل ساز هستند، از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است کنترل بارداری خود را تغییر دهید. اکتروپیون دهانه رحم در زنان یائسه کمیاب است.هیچ ارتباطی بین اکتروپیون دهانه رحم و ایجاد سرطان دهانه رحم یا سایر سرطان ها وجود ندارد. مشخص نیست که منجر به عوارض جدی یا بیماری های دیگر شود.

فرسایش دهانه رحم چگونه تشخیص داده می شود؟

اکتروپیون دهانه رحم احتمالاً در طی معاینه معمول لگن و آزمایش پاپ اسمیر (تست پاپ) کشف می شود. این وضعیت در واقع در طول معاینه لگن قابل مشاهده است زیرا دهانه رحم شما قرمز روشن و خشن تر از حد طبیعی به نظر می رسد. ممکن است در طول معاینه کمی خونریزی کند.

اگرچه هیچ ارتباطی بین آنها وجود ندارد، سرطان اولیه دهانه رحم بسیار شبیه اکتروپیون دهانه رحم است. تست پاپ می تواند به رد سرطان دهانه رحم کمک کند. اگر علائمی ندارید و نتایج تست پاپ شما طبیعی است، احتمالاً نیازی به آزمایش بیشتر ندارید.

اگر علائم دشواری مانند درد هنگام رابطه جنسی یا ترشح شدید دارید، ممکن است پزشک بخواهد یک بیماری زمینه‌ای را آزمایش کند. مرحله بعدی ممکن است روشی به نام کولپوسکوپی باشد که می تواند در مطب پزشک شما انجام شود. این شامل نورپردازی قدرتمند و یک ابزار بزرگ‌نمایی ویژه برای مشاهده دقیق دهانه رحم است.

در طی همان روش، می توان یک نمونه بافت کوچک (بیوپسی) برای آزمایش سلول های سرطانی جمع آوری کرد.

فرسایش رحم

آیا فرسایش دهانه رحم باید درمان شود؟

ممکن است هیچ دلیلی برای درمان اکتروپیون دهانه رحم وجود نداشته باشد، مگر اینکه علائم شما را آزار دهد. اکثر زنان تنها مشکلات کمی را تجربه می کنند. این وضعیت می تواند خود به خود از بین برود. اگر علائم دائمی و دردسرساز دارید - مانند ترشحات مخاطی، خونریزی یا درد در حین یا بعد از رابطه جنسی - با پزشک خود در مورد گزینه های درمانی خود صحبت کنید.

درمان اصلی سوزاندن ناحیه است که می تواند به جلوگیری از ترشحات غیر طبیعی و خونریزی کمک کند. این را می توان با استفاده از گرما (دیاترمی)، سرما (کرایوسرجری) یا نیترات نقره انجام داد. هر یک از این روش ها را می توان با بی حسی موضعی در مطب پزشک در عرض چند دقیقه انجام داد.

به محض اینکه تمام شد می توانید آنجا را ترک کنید. می توانید بیشتر فعالیت های عادی خود را فوراً از سر بگیرید. ممکن است کمی ناراحتی خفیف شبیه قاعدگی برای چند ساعت تا چند روز داشته باشید. همچنین ممکن است برای چند هفته مقداری ترشح یا لکه بینی داشته باشید. پس از عمل، دهانه رحم شما به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد. به شما توصیه می شود از مقاربت اجتناب کنید. برای حدود چهار هفته نباید از تامپون استفاده کنید. این مساله همچنین به جلوگیری از عفونت کمک می کند.

پزشک دستورالعمل های مراقبت های بعدی را ارائه می دهد و معاینه بعدی را برنامه ریزی می کند. در ضمن، اگر موارد زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

  • ترشحات بدبو
  • خونریزی شدیدتر از پریود
  • خونریزی که بیشتر از حد انتظار طول بکشد

این می تواند نشان دهنده عفونت یا مشکل جدی دیگری باشد که نیاز به درمان دارد.

اکتروپیون دهانه رحم یک بیماری خوش خیم در نظر گرفته می شود نه یک بیماری. بسیاری از زنان حتی از ابتلا به آن آگاه نیستند تا زمانی که در یک معاینه معمولی پیدا شود.

معمولاً با نگرانی های جدی سلامت همراه نیست. اگر باردار هستید، به کودک شما آسیبی نمی رساند. دریافت این تشخیص می تواند اطمینان بخش باشد زیرا خونریزی در بارداری می تواند هشدار دهنده باشد.

لزوماً نیازی به درمان ندارد مگر اینکه ترشحات مشکل ساز شود یا در لذت جنسی شما اختلال ایجاد کند. اگر علائمی دارید که به خودی خود برطرف نمی شوند، درمان سریع، ایمن و موثر است. به طور کلی هیچ نگرانی درازمدت سلامتی وجود ندارد.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/