درمان خانگی عفونت ادراری | 6 راه خانگی برای درمان عفونت ادراری

درمان خانگی عفونت ادراری

عفونت های دستگاه ادراری (UTIs) بسیار شایع هستند و سالانه حدود 150 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهند. اگرچه عفونت ادراری می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما زنان بیشتر مستعد ابتلا به آن هستند. این به این دلیل است که مجرای ادرار زن، لوله ای که ادرار را از مثانه خارج می کند، کوتاه تر از مجرای ادرار مردانه است. فاصله کمتر باعث می شود که باکتری ها راحت تر به مثانه برسند.

علائم عفونت ادراری

علائم شایع UTI عبارتند از:

  • احساس سوزش هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • ادرار کدر یا تیره
  • ادرار با بوی قوی
  • احساس تخلیه ناقص مثانه
  • درد لگن

باکتری ها تقریباً 95٪ منبع معتبر عفونت های ادراری ایجاد می کنند، اما قارچ ها نیز می توانند باعث عفونت شوند.اگرچه عفونت های ادراری معمولاً با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند، چندین راه طبیعی برای مدیریت عفونت ها و کاهش خطر عود وجود دارد.

این مقاله ۶ درمان خانگی را که می‌توانید برای درمان عفونت ادراری استفاده کنید، مرور می‌کند.

درمان خانگی عفونت ادراری

در اینجا چند درمان خانگی عفونت ادراری را که سریعا اثرگذار است را آورده ایم.

  • مایعات بیشتر
  • ویتامین سی
  • آب زغال اخته شیرین نشده
  • پروبیوتیک ها
  • بهداشت سالم

مایعات فراوان بنوشید

کم آبی با افزایش خطر UTI مرتبط است. این به این دلیل است که ادرار منظم می تواند به دفع باکتری ها از دستگاه ادراری برای جلوگیری از عفونت کمک کند. وقتی بدنتان کم آب است، به دفعات ادرار نمی کنید، که می تواند زمینه ای برای رشد باکتری ها ایجاد کند.

مطالعه‌ای در سال 2019، ساکنان خانه سالمندان را مورد بررسی قرار داد و یک برنامه نوشیدنی را برای شرکت‌کنندگان برای افزایش مصرف مایعات در نظر گرفت. پیروی از برنامه، عفونت های ادراری که نیاز به آنتی بیوتیک دارند تا 56 درصد کاهش یافت.

در یک کارآزمایی تصادفی کنترلی در سال 2020، 140 شرکت کننده قبل از یائسگی مستعد عفونت ادراری در یک مطالعه 12 ماهه شرکت کردند تا بررسی کنند که آیا مصرف مایعات بیشتر خطر ابتلا به سیستیت مکرر و به نوبه خود، خطر ابتلا به عفونت ادراری را در آنها کاهش می دهد یا خیر. محققان دریافتند که افزایش مصرف مایعات منجر به کاهش دفعات UTI می شود. برای هیدراته ماندن و تامین نیازهای مایعات خود، بهتر است در طول روز و همیشه زمانی که تشنه هستید آب بنوشید.

مصرف ویتامین C را افزایش دهید

برخی از شواهد منبع معتبر نشان می دهد که افزایش مصرف ویتامین C می تواند در برابر عفونت های ادراری محافظت کند. تصور می شود ویتامین C با افزایش اسیدیته ادرار، از بین بردن باکتری هایی که باعث عفونت می شوند، عمل می کند.

یک مطالعه قدیمی‌تر در سال 2007 که منبع معتبر عفونت‌های ادراری در زنان باردار بود، اثرات مصرف روزانه 100 میلی‌گرم ویتامین C را بررسی کرد. این مطالعه نشان داد که ویتامین C اثر محافظتی دارد و خطر ابتلا به عفونت‌های ادراری را در افرادی که ویتامین C مصرف می‌کنند در مقایسه با گروه کنترل به نصف کاهش می‌دهد.

میوه ها و سبزیجات به خصوص سرشار از ویتامین C هستند و راه خوبی برای افزایش مصرف شما هستند.فلفل قرمز، پرتقال، گریپ فروت و کیوی همگی حاوی مقدار کامل توصیه شده روزانه ویتامین C در تنها یک وعده هستند.

با وجود این مطالعات، تحقیقات بیشتری برای اثبات اثربخشی ویتامین C در کاهش خطر عفونت ادراری مورد نیاز است. به‌علاوه، دیدگاه‌های متناقضی درباره اینکه آیا ویتامین C واقعاً می‌تواند اسیدیته ادرار شما را به اندازه کافی برای از بین بردن باکتری‌ها تغییر دهد، وجود دارد. با این حال، حداقل، افزایش مصرف ویتامین C شما احتمالاً منبع قابل اعتماد حمایت بیشتری برای سیستم ایمنی بدن شما خواهد داشت.

نوشیدن آب زغال اخته شیرین نشده

یکی از شناخته شده ترین درمان خانگی عفونت ادراری است. اگر نوشیدن آب زغال اخته شیرین نشده مورد علاقه شما نیست، می توانید آن را به شکل کپسول نیز مصرف کنید.زغال اخته با کمک به جلوگیری از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری عمل می کند.

در مطالعه‌ای در سال 2016، شرکت‌کنندگانی که سابقه اخیر عفونت‌های ادراری داشتند، به مدت 24 هفته هر روز یک وعده 8 اونس (240 میلی‌لیتر) آب کرن بری می‌نوشیدند. کسانی که آب زغال اخته می نوشیدند نسبت به گروه کنترل، دوره های UTI کمتری داشتند.

مطالعه دیگری نشان داد که مصرف محصولات زغال اخته ممکن است تعداد UTI هایی را که افراد در یک سال و در یک سال تجربه می کنند، کاهش دهد، به خصوص برای کسانی که عفونت ادراری مکرر دارند.

مطالعه‌ای در سال 2015 نشان داد که درمان با کپسول‌های آب زغال اخته معادل دو وعده 8 اونس آب زغال اخته می‌تواند خطر عفونت ادراری را به نصف کاهش دهد. با این حال، برخی از مطالعات دیگر نشان می دهد که آب زغال اخته ممکن است در پیشگیری از عفونت ادراری موثر نباشد.

به دلیل نتایج متناقض مطالعات اخیر، محققان در سال 2021 یک بررسی منبع معتبر از مطالعات موجود در این زمینه منتشر کردند. آنها در ابتدا 3421 مطالعه را شناسایی کردند و در نهایت 23 کارآزمایی را با داده های کافی برای گنجاندن یافتند. نتایج متاآنالیز نشان داد که مکمل کرن بری به طور قابل توجهی بروز عفونت های ادراری را کاهش می دهد. در حالی که محققان پیشنهاد کردند که زغال اخته در کنار سایر روش های درمانی برای درمان و پیشگیری از عفونت ادراری استفاده شود، آنها همچنین خاطرنشان کردند که چندین کارآزمایی گنجانده شده دارای محدودیت هایی هستند.

به خاطر داشته باشید که مزایای احتمالی این درمان خانگی فقط در مورد آب زغال اخته شیرین نشده به جای انواع شیرین شده اعمال می شود. آب زغال اخته با قندهای اضافه شده به درمان عفونت ادراری فعال کمک نمی کند.

درمان خانگی عفونت ادراری

پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های مفیدی هستند که از طریق غذا یا مکمل ها مصرف می شوند. آنها می توانند تعادل سالم باکتری ها را در روده شما تقویت کنند. پروبیوتیک ها به شکل مکمل موجود هستند یا در غذاهای تخمیر شده مانند کفیر، کیمچی، کومبوچا و ماست پروبیوتیک یافت می شوند.

مصرف پروبیوتیک ها با چیزهای زیادی مرتبط است، از منبع قابل اعتماد بهبود یافته سلامت منبع معتمد منبع مطمئن تا بهبود عملکرد سیستم ایمنی. برخی از مطالعات همچنین نشان می‌دهند که سویه‌های خاصی از پروبیوتیک‌ها ممکن است خطر عفونت ادراری را کاهش دهند.

یک مطالعه در سال 2013 نشان داد که لاکتوباسیلوس، یک سویه پروبیوتیک رایج، به پیشگیری از عفونت ادراری در زنان بالغ کمک می کند.
مطالعه‌ای در سال 2013 نشان داد که مصرف پروبیوتیک‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در پیشگیری از عفونت ادراری مکرر مؤثرتر از استفاده از آنتی‌بیوتیک به تنهایی است. آنتی بیوتیک ها، خط اصلی دفاع در برابر عفونت های ادراری، می توانند باعث اختلال در سطح باکتری های روده شوند. پروبیوتیک ها ممکن است در بازگرداندن باکتری های روده پس از درمان آنتی بیوتیکی مفید باشند.

مطالعات منبع معتبر نشان داده اند که پروبیوتیک ها می توانند سطح باکتری های خوب روده را افزایش دهند و عوارض جانبی مرتبط با مصرف آنتی بیوتیک را کاهش دهند.

عادات بهداشتی سالم را تمرین کنید

پیشگیری از عفونت ادراری با انجام چند عادت خوب در حمام و بهداشت شروع می شود. اول، مهم است که ادرار خود را برای مدت طولانی نگه ندارید. این می تواند منجر به تجمع باکتری و در نتیجه عفونت شود.

ادرار کردن پس از مقاربت جنسی نیز می تواند خطر عفونت های ادراری را با جلوگیری از گسترش باکتری کاهش دهد. علاوه بر این، افرادی که مستعد ابتلا به عفونت های ادراری هستند باید از استفاده از اسپرم کش اجتناب کنند، زیرا منبع قابل اعتماد به افزایش عفونت ادراری مرتبط است.

در نهایت، هنگام استفاده از توالت - به خصوص اگر مجرای ادرار زنانه دارید - حتماً از جلو به عقب پاک کنید. پاک کردن از پشت به جلو می تواند باعث انتشار باکتری به دستگاه ادراری شود و با افزایش خطر عفونت ادراری همراه است.

 این مکمل های طبیعی را امتحان کنید

چندین مکمل طبیعی ممکن است خطر ابتلا به عفونت ادراری را کاهش دهند و به عنوان درمان خانگی عفونت ادراری شناخته می شود. در اینجا چند مکمل وجود دارد که مورد مطالعه قرار گرفته و همگی به شکل کپسول در دسترس هستند:

  • دی-مانوز: D-Mannose نوعی قند است که در زغال اخته یافت می شود. تحقیقات نشان می دهد که در درمان UTI و جلوگیری از عود موثر است.
  • عصاره کرن بری: مانند آب زغال اخته، عصاره کرن بری با جلوگیری از چسبیدن باکتری ها به دستگاه ادراری عمل می کند.
  • عصاره سیر: منبع معتبر تحقیقات نشان می دهد که سیر و عصاره سیر دارای خواص ضد میکروبی هستند، بنابراین ممکن است بتوانند رشد باکتری ها را برای جلوگیری از عفونت های ادراری مسدود کنند.

سوالات متداول در مورد عفونت ادراری و درمان

چرا زنان در معرض خطر بیشتری برای عفونت ادراری هستند؟

افرادی که اندام های تناسلی زنانه دارند به دلیل آناتومی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به UTIs Trusted Source هستند. مجرای ادرار زن، لوله ای که ادرار را از مثانه از بدن شما تخلیه می کند، کوتاهتر از کسی است که با آناتومی مرد متولد شده است.

مجرای ادرار زن نیز کاملاً به اندام های تناسلی زنانه نزدیک است. این بدان معناست که باکتری های حاصل از رابطه جنسی و همچنین محصولاتی مانند اسپرم کش می توانند در تماس نزدیک با مجرای ادرار و مثانه باشند. زنان نیز یائسگی و بارداری را تجربه می کنند. این دو رویداد بیولوژیکی باکتری های موجود در دستگاه تناسلی و گوارشی شما را تغییر می دهند و شرایطی را ایجاد می کنند که احتمال عفونت ادراری را افزایش می دهد.

آیا درمان عفونت ادراری باید بسته به عامل ایجاد عفونت متفاوت باشد؟

درمان UTI شما ممکن است بسته به عامل ایجاد عفونت متفاوت باشد. برخی از عفونت‌های ادراری، به‌ویژه موارد مزمن و عودکننده، بر خلاف درمان‌های خانگی ساده، به درمان آنتی‌بیوتیکی نیاز دارند.

اگر برای درمان عفونت ادراری برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده است، متخصص مراقبت های بهداشتی ممکن است آنتی بیوتیکی را انتخاب کند که مخصوص نوع باکتری است که باعث عفونت شما می شود.

آیا می توانید به طور طبیعی در خانه از شر عفونت ادراری خلاص شوید یا به آنتی بیوتیک نیاز دارید؟

گاهی اوقات، می‌توانید با استراحت، نوشیدن آب زیاد، مصرف مکمل‌های غذایی و دادن مدتی به عفونت، به طور طبیعی از شر عفونت ادراری خلاص شوید. تحقیقات انجام شده در سال 2017 نشان می دهد که بین 25 تا 42 درصد از عفونت های ادراری بدون استفاده از آنتی بیوتیک ها به طور طبیعی برطرف می شوند.

با این حال، شرایط خاصی وجود دارد که در آن «صبر کن و ببین» رویکرد قابل قبولی نیست. عفونت ادراری درمان نشده می تواند عوارض بالقوه تهدید کننده زندگی از جمله سپسیس ایجاد کند.

چه زمانی برای عفونت ادراری باید به پزشک مراجعه کنم؟

عفونت‌های ادراری در صورت عدم درمان، خطر عوارض شدیدی دارند. UTI هایی که کلیه ها و مثانه شما را تحت تاثیر قرار می دهند باید توسط یک متخصص درمان شوند. علائم عفونت شدید را نادیده نگیرید.

علائمی که نشان می دهد زمان تماس با یک متخصص مراقبت های بهداشتی فرا رسیده است عبارتند از:

  • تب بیش از 103 درجه فارنهایت (39.4 درجه سانتیگراد)
  • تکان دادن
  • لرز
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • خون در ادرار شما

عفونت ادراری

عفونت ادراری یک مشکل شایع و ناامید کننده است، به خصوص اگر به طور مداوم تکرار شود. درمان‌های خانگی و محصولات OTC می‌توانند به پیشگیری از UTI کمک کنند، اما همیشه نمی‌توانند باکتری‌های عامل عفونت شما را به طور کامل از بین ببرند. اگر داروهای خانگی را امتحان می کنید اما هنوز علائم دارید، با یک متخصص مراقبت های بهداشتی صحبت کنید تا از هر گونه عارضه ای جلوگیری کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/