آزمایش کلراید چیست؟ + ضرورت انجام

آزمایش کلراید

کلراید یکی از عناصر یونی و از الکترولیت‌های بدن است که با نماد Cl یا Chloride در جواب آزمایش گزارش می‌شود. این ماده معدنی نقش مهمی در تنظیم مایعات و تعادل اسید و باز خون دارد. عوامل زیادی مانند کم آبی بدن، استفراغ و بعضی بیماری‌ها باعث برهم زدن سطح طبیعی کلراید خونی و بروز اختلال در عملکرد اندام‌های مختلف می‌شوند. بدین منظور آزمایش خونی یا ادراری کلراید برای اطمینان از برقرار بودن تعادل کلراید در بدن توسط پزشکان تجویز می‌شود.

Cl در آزمایش خون چیست و چه زمانی تجویز می‌شود؟

Cl در آزمایش خون چیست؟ هدف از آزمایش کلراید یا Chloride اندازه‌گیری مقدار کلراید در نمونه خون است. این آزمایش می‌تواند تعیین کند که آیا تعادل اسید-باز (pH) در بدن برقرار است یا خیر. آزمایش کلراید به دو دلیل عمده تجویز می‌شوند:

اهداف تشخیصی: آزمایش تشخیصی جهت یافتن علائم بیمار، تشخیص اختلالات اسید-باز و پی بردن به بیماری‌های زمینه‌ای استفاده می‌شود.

مانیتورینگ و پایش: از تست‌های چکاپ و پایش برای ارزیابی وضعیت بیمار در طول زمان استفاده می‌شود. آزمایش کلراید برای ارزیابی اثربخشی داروها و بررسی وضعیت عمومی فرد کاربرد دارد. ممکن است پزشک آزمایش خون کلراید را به ‌عنوان بخشی از یک آزمایش چکاپ و یا برای تشخیص علت بیماری تجویز نماید. بعضی از علائم به هم خوردن تعادل کلراید در بیمار به صورت زیر است:

* اسهال و استفراغ

* احساس خستگی شدید

* احساس ضعف

* کم آبی بدن

* مشکلات تنفسی

معمولاً آزمایش خونی کلراید به صورت مجزا تجویز نمی‌شود، بلکه آزمایش کلراید در سایر آزمایش‌ها و غربالگری‌های روتین گنجانده ‌شده است. برای مثال: در آزمایشات زیر مقدار کلراید یا Chloride (با نام اختصاری Cl) نیز اندازه‌گیری می‌شود:

* آزمایش پانل متابولیک جامع (CMP)

* آزمایش پانل متابولیک پایه (BMP)

* پنل الکترولیت

جواب آزمایش کلراید یا Chloride در کنار نتایج سایر فاکتورهای خونی می‌تواند به تشخیص دقیق‌تر بیماری‌ها و علت عدم تعادل اسیدها و مایعات بدن کمک کند. بیماری‌هایی که با عدم تعادل کلراید مرتبط هستند، عبارتند از:

* بیماری‌های کلیوی

* نارسایی قلبی

* بیماری‌های کبدی

* فشار خون بالا

شرایط آزمایش خونی کلراید

برای آزمایش خونی یا ادراری کلراید معمولا شرایط خاصی لازم ندارید. البته آزمایش کلراید تجویز شده برای شما ممکن است بخشی از یک آزمایش پانل متابولیک پایه یا جامع باشد که در آن چندین فاکتور مختلف در خون اندازه گیری می‌شود. در چنین حالتی ممکن است لازم باشد چندین ساعت قبل از خون‌گیری از خوردن غذا و نوشیدن مایعات اجتناب کرده و یا از مصرف بعضی داروها خودداری کنید. در هر صورت، اگر قبل از آزمایش نیاز به ناشتا بودن و یا شرایط دیگری باشد پزشک دستورالعمل قبل از آزمایش را به شما اطلاع می‌دهد.

نتیجه نرمال آزمایش خون کلراید

پس از پاسخ به پرسش " Cl چیست؟" بهتر است بدانید محدوده طبیعی برای آزمایش خون کلراید برای بزرگسالان ۹۶ تا ۱۰۶ میلی اکی‌والان در لیتر (mEq/L) یا ۹۶ تا ۱۰۶ میلی‌مول در لیتر است. عوامل زیادی در کم شدن سطح کلراید خون تاثیر دارند. از این‌رو کم بودن سطح کلراید خون لزوما به معنای ابتلا به بیماری نیست. کم بودن سطح کلراید در فردی که سابقه بیماری داشته است ممکن است نشان دهنده یکی از شرایط زیر باشد:

* نارسایی قلبی

* بیماری‌های ریوی مانند آمفیزم

* بیماری آدیسون

* آلکالوز متابولیک

اما اگر جواب آزمایش حاکی از بالا بودن سطح کلراید خون باشد، ممکن است نشان دهنده یکی از مشکلات زیر باشد:

* کم آبی بدن

* بیماری کلیوی

* سندرم کوشینگ

* اسیدوز متابولیک

* آلکالوز تنفسی (پایین بودن سطح دی‌اکسید کربن خون)

به یاد داشته باشید که بالا بودن کلراید لزوماً به معنی ابتلا به بیماری نیست، زیرا بعضی عوامل محیطی و مصرف بعضی داروها نیز می‌توانند سطح کلراید را افزایش دهند. برای مثال عوامل زیر قادرند سطح کلراید را تغییر دهند:

* نوشیدن بیش از حد مایعات

* از دست دادن مایعات به دلیل استفراغ یا اسهال

* مصرف داروهایی مانند آنتی اسیدها

* خطا در بروز آزمایش خون

آزمایش کلراید

آزمایش کلراید در منزل با هومکا!

آزمایش کلراید یا Cl در آزمایش خون که بیشتر اوقات در قالب سایر تست‌ها مثل آزمایش پانل متابولیک جامع یا پایه تجویز می‌شود و از آزمایش‌های کلیدی برای ارزیابی سلامت محسوب می‌شود. یکی از راهکارهای جدید برای انجام آزمایش کلراید، استفاده از خدمات آزمایش در منزل است که روند انجام آزمایشات را بسیار آسان کرده است. شاید این تصویر در ذهنتان نقش بسته باشد مگر می شود در خانه آزمایش داد؟ بله، این کار شدنی است چراکه مجموعه هومکا با همکاری پزشکان و پرستاران در استان تهران، و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، اهواز، رشت، تبریز، قزوین و مشهد، امکان انجام آزمایشات در منزل را فراهم ساخته است. خدمات نمونه گیری در منزل هومکا، راهی ایده‌آل، سریع و مقرون به‌صرفه برای انجام آزمایشات و استفاده از بیمه‌ پایه و تکمیلی است. ‌برای برخوردار شدن از تمامی این مزایا تنها کافیست به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir مراجعه نماید یا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن از خدمات آزمایش در محل هومکا بهره‌مند شوید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/