راههای پیشگیری از سرطان ( 10 توصیه برای تغییر سبک زندگی)

جلوگیر از سرطان با تغییر سبک زندگی

بسیاری از افراد در سراسر جهان به بیماری سرطان مبتلا می شوند و از این میان برخی نیز جان خود را از دست می دهند. اما این بیماری در بسیاری از موارد قابل پیشگیری است. بنابراین بهتر است به جای ترس از این بیماری، راههای پیشگیری را شناخته و از خود و خانواده خود در برابر این بیماری محافظت کنید. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و اقدامات پیشگیرانه می تواند شما را در مقابل این بیماری ایمن کند. اصلاح سبک زندگی و سالم زیستن بهترین راه پیشگیری از ابتلا به انواع بیماریها از جمله سرطانهاست. در ادامه با راهکارهای اصلاح سبک زندگی آشنا خواهید شد.

مصرف فست فود را به حداقل برسانید

اگر از علاقمندان به فست فود هستید شما بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار میگیرید. فست فودها سرشار از کربوهیدرات‌ها هستند و با ورود به دستگاه گوارش به قند تبدیل شده و وارد جریان خون می‌شوند. اگر بدن سالمی داشته باشید این فرآیند به طور خودکار در بدنتان تنظیم شده و مشکلی برایتان پیش نمی‌آید. اما وقتی مصرف کربوهیدرات‌ها از حد معینی بیشتر شود بدن توانایی مدیریت این حجم از قند اضافی را نداشته و در معرض اضافه وزن، مقاومت در برابر انسولین، دیابت نوع ۲ و سرطان قرار می‌گیرید.

بنابراین باید میزان استفاده از مواد غذایی فست فود را به حداقل ممکن برسانید تا در برابر ابتلا به سرطان ایمن شوید. گوشت های فراوری شده، انواع سوسیس، کالباس، ژامبون، پیتزا و ... از جمله غذاهای فست فودی به شمار می‌روند. علاوه بر این غذاهای فرآوری شده به دلیل استفاده از میزان زیاد نمک می توانند بیماری های دیگری را از جمله فشار خون و بیماری های قلبی عروقی برای افراد به وجود آورند.

به همین دلیل استفاده از غذاهای فست فودی بسیار مضر بوده و شما را در معرض ابتلا به انواع بیماری ها قرار می دهد و در مقابل هیچ ارزش غذایی را به شما منتقل نمی کند.

سعی کنید تغذیه سالم را جایگزین کنید: از سبزیجات استفاده کنید و مصرف گوشت قرمز را کم کنید، زیاد آب بنوشید، بیشتر کلسیم مصرف کنید و مصرف غلات را فراموش نکنید.

از مصرف دخانیات و الکل خودداری کنید

میزان احتمال ابتلا به سرطان با مصرف دخانیات رابطه مستقیم دارد. انواع مواد مخدر از سیگار گرفته تا قلیان می‌توانند زمینه ساز ابتلا به سرطان باشد. سیگار کشیدن و یا در معرض دود سیگار قرار گرفتن نیز خطر ابتلا به سرطان را در افراد بالا می برد.

جالب است بدانید دود تنباکو از ۷۰۰۰ ماده شیمیایی تشکیل شده است که در این میان ۲۵۰ تا از آنها مضر شناخته شده است. ۵۰ نوع از این مواد شیمیایی نیز عامل سرطان به شمار می‌روند. بنابراین می توان گفت یکی از علت های اصلی ابتلا به سرطان استفاده از تنباکو است.

سرطان‌هایی که در ارتباط مستقیم با استعمال دخانیات هستند تنها محدود به سرطان ریه و دستگاه تنفسی نمی‌شود. دخانیات عامل حداقل ۱۵ نوع سرطان از جمله سرطان مری، معده، دهان، کلیه، گلو و مثانه است.

همچنین الکل نیز احتمال سرطان را افزایش می‌دهد. تحقیقات حاکی از آن است افرادی که به مصرف مشروبات الکی عادت دارند بیشتر به سرطان دهان، گلو، حنجره، مری، کبد، روده بزرگ، پستان و معده مبتلا می شوند.

کاهش مصرف نوشیدنی های شیرین و گازدار

مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های گازدار و شیرین می تواند شما را به انواع بیماری های خطرناک مبتلا کند و احتمال ابتلا به سرطان را افزایش دهد. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی افراد نباید بیش از ۶ قاشق چایخوری شکر در روز مصرف کنند. این در حالی است که معادل ۱۰ قاشق چایخوری شکر در یک بطری نوشابه وجود دارد. سالانه افراد زیادی در جهان بر اثر استفاده بیش از حد از نوشیدنی‌های گازدار جان خود را از دست می‌دهند. متاسفانه آمار مصرف نوشابه در میان ایرانیان ۴ برابر میانگین جهانی است.

فعالیت فیزیکی روزانه را فراموش نکنید

با داشتن برنامه ورزشی منظم می توانید از شر انواع بیماری ها از جمله سرطان رهایی پیدا کنید. بی تحرکی یا کم تحرکی باعث به وجود آمدن انواع بیماری‌ها از جمله اضافه وزن، بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان، فشار خون و ... می شود. اگر به صورت منظم ۳۰ دقیقه ورزش روزانه داشته باشید می‌توانید از ابتلا به انواع سرطان پیشگیری کنید. راهپیمایی تند، دویدن یا دوچرخه سواری ورزش‌هایی هستند که می‌توانید به صورت روزانه انجام دهید.

فواید پیروی از برنامه ورزشی مستمر

  • تنظیم سوخت و ساز بدن
  • تنظیم هورمون‌های بدن
  • تقویت سیستم دفاعی بدن
  • کاهش چربی و کنترل وزن
  • تنظیم دستگاه گوارش و پیشگیری از یبوست

همه این موارد در نهایت به شما کمک خواهد کرد که در مقابل انواع بیماری‌ها از جمله سرطان ایمن بمانید و زندگی پرنشاط و سالم‌تری را تجربه کنید.

از خود در برابر نور مستقیم آفتاب محافظت کنید

نور خورشید منبع غنی ویتامین D است. بدن ما برای ساخت ویتامین  D به نور خورشید نیاز دارد. با تابش روزانه ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نور خورشید به پوست بدن نیاز شما به ویتامین D برطرف می‌شود. اما امروزه به دلایل گوناگون از جمله آلودگی هوا، تخریب لایه اوزن و اشعه فرابنفش خورشید، قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث آفتاب سوختگی و ایجاد بیماری های پوستی از جمله سرطان پوست می‌شود.

اگر در طی روز زمان زیادی در معرض نور خورشید هستید باید حتما از ضد آفتاب، عینک آفتابی و کلاه استفاده کنید تا به سرطان پوست مبتلا نشوید. ضد آفتاب با پوشانندگی خوب یا SPF حداقل ۳۰ (ترجیحا حداقل ۵۰) می‌تواند برای شما مناسب باشد. از ضد آفتاب به صورت منظم در طی روز استفاده کنید و هر چند ساعت یکبار آن را تجدید کنید. برای رفع کمبود ویتامین دی در بدن خود می‌توانید از قرص‌های ویتامین D استفاده کنید. بنابراین بهتر است به موارد زیر دقت داشته باشید.

  • حد امکان در ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر زیر نور خورشید نباشید
  • بیشتر سعی کنید در سایه بمانید
  • لباسهایی بپوشید که سطح بیشتری از بدن شما را می پوشانند
  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید
  • برنزه کردن را فراموش کنید
  • در صورت کمبود، از قرص‌های ویتامین D استفاده کنید

واکسینه شوید

خوشبختانه واکسن هایی کشف شده است که می توانند شما را در برابر انواع سرطان‌ها ایمن کنند. اما اگر سنتان بیشتر از ۹ سال یا کمتر از ۲۶ سال است بهترین زمان برای واکسن زدن شماست. به طور مثال می‌توان به واکسن HPV اشاره کرد که باعث جلوگیری از ابتلا به سرطان‌های دهانه رحم، روده و مقعد می‌شود. اما اگر می‌خواهید از ابتلا به سرطان کبد پیشگیری کنید حتما واکسن هپاتیت B بزنید. 

از رفتارهای پرخطر دوری کنید

یکی از راه های ابتلا به سرطان، داشتن رابطه جنسی محافظت نشده است. رابطه جنسی کنترل نشده می‌تواند شما را در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم و سرطان کبد قرار دهد. هرچه تعداد شرکای جنسی بیشتر شود احتمال ابتلا به سرطان در فرد چندین برابر خواهد شد. بنابراین برای در امان ماندن از آن باید رابطه جنسی شما محافظت شده باشد.

غربالگری و مراقبت های پزشکی را جدی بگیرید

آزمایش‌های غربالگری دوره‌ای نقش اساسی در شناسایی زودهنگام این بیماری دارد. آزمایشات کولونوسکوپی و پاپ اسمیر می توانند قبل از تشدید سرطان در بدن، بیماری را تشخیص دهند. بنابراین بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و تست های غربالگری را در برنامه خود قرار دهید. تست های غربالگری برای افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند بیشتر توصیه می شود. همچنین شما می توانید برای پیشگیری از سرطان سینه معاینات خودآزمایی پستان را در خانه خود انجام دهید. با تغییر مشخصات ظاهری و یا لمس توده در پستان حتما به پزشک مراجعه کنید. اما اگر به سرطان سینه مبتلا شدید و نگران ادامه زندگی هستید می توانید اطلاعات بیشتری درباره طول عمر افراد مبتلا به سرطان سینه کسب کنید تا نگرانی هایتان برطرف شود.  

از قرار گرفتن در محیط های آلوده دوری کنید

افرادی که در محیط های آلوده کار می کنند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان هستند. آلودگی هوا، خاک، آب، اشعه و یا مواد شیمیایی از جمله آلودگی‌های محیطی خطرناک محسوب می‌شوند. پرتو درمانی، گاز رادون، انواع مواد شیمیایی، اشعه تلفن همراه و سی‌تی اسکن از جمله این مواردند.

وزن خود را کنترل کنید

اضافه وزن یکی از عوامل ابتلا به بیماری سرطان است. تحقیقات حاکی از آن است که افراد چاق به دلیل انباشت سلول های چربی در بدن باعث رشد بیشتر سلول های سرطانی می شوند. به عبارت دیگر سلول های سرطانی با وجود سلول های چربی بیشتر تکثیر می شوند.

جمع بندی

در این مقاله با راههای پیشگیری از سرطان آشنا شدید. اغلب افرادی که به بیماری سرطان مبتلا می شوند سبک زندگی ناسالمی دارند. با اصلاح سبک زندگی خود می توانید خود را در برابر بیماری سرطان ایمن کنید. شما می توانید آموزش های پیشگیری و درمان را در وبسایت دکتر برنا فرازمند مطالعه کنید. 

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/