قاعدگی طولانی و خطرات آن | دلایل و درمان

قاعدگی طولانی

به طور کلی، یک دوره قاعدگی بین سه تا هفت روز طول می کشد. دوره قاعدگی که بیش از هفت روز طول بکشد دوره طولانی محسوب می شود. پزشک ممکن است دوره‌ای را که بیش از یک هفته طول می‌کشد را منوراژی معرفی کند. همچنین اگر خونریزی غیرمعمول شدیدی را تجربه کنید که کمتر از یک هفته طول بکشد، ممکن است منوراژی تشخیص داده شود. پنج درصد از زنان منوراژی دارند.

یک دوره طولانی ممکن است نشانه یک بیماری جدی زمینه ای باشد، مانند:

  • بی نظمی های هورمونی
  • ناهنجاری های رحمی
  • سرطان

اگر دوره طولانی یا سنگینی را تجربه کردید، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید تا بتواند علت زمینه ای را شناسایی کند یا علل احتمالی جدی تر را رد کند. منوراژی می تواند باعث ایجاد ناراحتی در طول قاعدگی شود و همچنین باعث اختلال در روال معمول شما شود. ممکن است متوجه شوید که خونریزی بر فعالیت یا خواب شما تأثیر می گذارد. اگر به طور منظم دوره های قاعدگی طولانی را تجربه می کنید، به خصوص اگر سنگین باشند، ممکن است کم خونی فقر آهن را تجربه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دوره های طولانی، از جمله علل احتمالی و کارهایی که می توانید برای مدیریت این علامت انجام دهید، ادامه مطلب را بخوانید.

چه چیزی باعث قاعدگی طولانی می شود؟

دوره های طولانی می تواند به دلیل طیف گسترده ای از شرایط زمینه ای ایجاد شود. 

تغییرات هورمونی و تخمک گذاری

تغییرات هورمونی یا تخمک گذاری شما ممکن است باعث طولانی شدن قاعدگی شود. هنگامی که برای اولین بار در دوران بلوغ یا در دوران یائسگی شروع به پریود می کنید، ممکن است متوجه تغییرات هورمونی شوید. همچنین ممکن است به دلیل شرایط مختلف سلامتی، مانند اختلالات تیروئید یا سندرم تخمدان پلی کیستیک، عدم تعادل هورمونی را تجربه کنید. اگر هورمون های شما در سطح نرمال نباشد یا اگر بدن شما در طول چرخه قاعدگی تخمک گذاری نمی کند، پوشش رحم می تواند بسیار ضخیم شود. هنگامی که بدن شما در نهایت پوشش خود را از بین می برد، ممکن است دوره ای طولانی تر از حد طبیعی را تجربه کنید.

 داروها

ممکن است به دلیل داروهایی که مصرف می کنید، دوره های طولانی را تجربه کنید. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد: 

  • داروهای ضد بارداری، مانند دستگاه های داخل رحمی و قرص های ضد بارداری طولانی مدت
  • آسپرین و سایر داروهای رقیق کننده خون
  • ضد التهاب ها

بارداری

در حالی که خونریزی طولانی مدت واژینال در واقع پریود نیست، ممکن است نشانه ای از بارداری ناامن یا غیرقابل تحمل باشد، مانند حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین. همچنین در صورت داشتن بیماری مانند جفت سرراهی، ممکن است خونریزی طولانی مدت در بارداری داشته باشید. اگر تست بارداری داده اید و با خونریزی واژینال مواجه هستید، به پزشک خود مراجعه کنید. 

قاعدگی طولانی

فیبروم یا پولیپ رحم

فیبروم و پولیپ رحم می تواند منجر به خونریزی طولانی و گاهی شدید شود. فیبروم زمانی اتفاق می افتد که بافت ماهیچه ای شروع به رشد در دیواره رحم می کند. پولیپ ها نیز نتیجه رشد نامنظم بافت در رحم هستند و باعث رشد تومورهای کوچک می شوند. به طور کلی، فیبروم ها و پولیپ ها سرطانی نیستند. 

آدنومیوز

آدنومیوز نوع دیگری از تجمع بافت است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که آندومتر یا پوشش داخلی رحم، خود را در ماهیچه‌های رحم قرار می‌دهد. این می تواند به یک قاعدگی طولانی یا سنگین منجر شود. 

وضعیت تیروئید

اگر تیروئیدتان کم کار باشد ممکن است دوره طولانی داشته باشید. این وضعیت به عنوان کم کاری تیروئید شناخته می شود.

 وضعیت خونریزی

ممکن است شرایطی داشته باشید که بر توانایی بدن شما در لخته شدن خون تأثیر بگذارد و باعث پریود طولانی مدت شما شود. دو مورد از این بیماری ها هموفیلی و بیماری فون ویلبراند است. پریود طولانی مدت ممکن است تنها نشانه یکی از این شرایط باشد یا ممکن است علائم دیگری داشته باشید.

چاقی

اضافه وزن ممکن است باعث پریودهای طولانی شود. به این دلیل که بافت چربی می تواند باعث شود بدن شما استروژن بیشتری تولید کند. این استروژن اضافی می تواند منجر به تغییر در دوره قاعدگی شما شود. 

بیماری التهابی لگن

بیماری التهابی لگن (PID) زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌ها اندام‌های تناسلی شما را آلوده کنند. علاوه بر تغییرات در چرخه قاعدگی، PID همچنین می‌تواند منجر به ترشح غیرطبیعی واژن در میان علائم دیگر شود. 

سرطان

دوره طولانی مدت ممکن است نشانه سرطان در رحم یا دهانه رحم باشد. برای برخی از زنان، این ممکن است یکی از علائم اولیه هر یک از این سرطان ها باشد.

چه زمانی باید به دنبال کمک بود؟

یک دوره طولانی را نادیده نگیرید. مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید تا در مورد اینکه چرا ممکن است این علامت را تجربه کنید صحبت کنید. تأخیر در تشخیص و درمان می تواند منجر به بدتر شدن شرایط زمینه ای شود که باعث خونریزی طولانی مدت می شود. در صورت افزایش تب یا از دست دادن مقدار غیرطبیعی خون یا لخته های خون بزرگ، ممکن است بخواهید فوراً با یک دوره طولانی مراقبت شوید. نشانه این که خون زیادی از دست می دهید این است که نیاز به تعویض پد یا تامپون یک تا دو بار در به مدت چند ساعت دارید. همچنین در صورت از دست دادن خون زیادی ممکن است احساس سبکی سر کنید. 

چگونه پزشک علت زمینه ای را تشخیص می دهد؟

دلایل زیادی برای یک قاعدگی طولانی وجود دارد، بنابراین پزشک شما احتمالاً با پرسیدن سوالاتی از شما، قرار ملاقات شما را آغاز می کند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  •  زمانی که پریود شما شروع شد
  • چند تا پد و تامپون در روز گذشته استفاده کرده اید
  • فعالیت جنسی شما
  • علائم دیگری که تجربه می کنید
  • سوابق پزشکی و خانوادگی مرتبط شما

آنها همچنین ممکن است یک معاینه فیزیکی انجام دهند که شامل معاینه لگن و اندازه گیری علائم حیاتی شما می شود. پزشک شما همچنین ممکن است یکی از آزمایش‌های زیر را برای کمک به تشخیص توصیه کند: 

  • آزمایش خون برای بررسی سطوح هورمونی و همچنین بررسی علائم کمبود آهن
  • نمونه برداری از سلول های دهانه رحم
  • بیوپسی
  • سونوگرافی شکم یا ترانس واژینال
  • هیستروسکوپی
  • اتساع و کورتاژ

چگونه یک دوره طولانی را درمان کنیم؟

روش های درمان برای یک دوره طولانی می تواند متفاوت باشد. پزشک شما علت زمینه ای را درمان می کند. آنها همچنین ممکن است درمانی را برای کاهش خونریزی فعلی، تنظیم قاعدگی یا تسکین هر گونه ناراحتی توصیه کنند. کنترل بارداری هورمونی ممکن است پریود شما را تنظیم کرده و در آینده آن را کوتاه کند. این دارو را می توان به صورت زیر تجویز کرد: 

  • یک قرص
  • یک دستگاه داخل رحمی
  • یک شاتیک حلقه واژینال

همچنین ممکن است پزشک به شما توصیه کند که از داروهایی استفاده کنید که درد یا ناراحتی شما را در دوره طولانی مدت تجربه می‌کنید. این داروها ممکن است شامل داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بدون نسخه مانند ادویل یا موترین باشند. در برخی موارد، پزشک ممکن است یک روش جراحی را برای کاهش دوره های طولانی توصیه کند. اتساع و کورتاژ می تواند لایه رحم شما را نازک کند و میزان خونریزی شما را در طول قاعدگی کاهش دهد. 

اگر دیگر به بچه دار شدن فکر نمی کنید، ممکن است تحت ابلیشن آندومتر، رزکسیون یا هیسترکتومی قرار بگیرید. این روش ها می توانند دوره های طولانی را تسکین دهند، اما ممکن است احتمال باردار شدن را نیز از بین ببرند.

پریود طولانی

عوارض احتمالی یک قاعدگی طولانی چیست؟

تاخیر در تشخیص می تواند منجر به یک روش تهاجمی تر یا درمان فشرده برای علت زمینه ای شود. علاوه بر این، اگر دوره طولانی مدت شما باعث از دست دادن خون شدیدتر شود، ممکن است در معرض خطر ابتلا به کم خونی باشید. این ممکن است به احساس خستگی و ضعف کمک کند.

 پزشک شما می تواند از نتایج آزمایش خون برای تشخیص کم خونی استفاده کند. اگر سطح آهن شما پایین است، پزشک ممکن است توصیه کند رژیم غذایی خود را با غذاهای غنی از آهن و مکمل آهن افزایش دهید تا سطح شما به حالت عادی بازگردد. پریودهای طولانی مدت نیز ممکن است دردناک باشد و در رفاه و کیفیت زندگی شما اختلال ایجاد کند. ممکن است روزهای مدرسه یا محل کار خود را از دست بدهید یا از فعالیت هایی که از آن لذت می برید به دلیل دوره طولانی خود کناره گیری کنید.

دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است دوره ای طولانی تر از حد طبیعی داشته باشید. قاعدگی طولانی مدت می تواند مانع زندگی عادی شما شود و همچنین ممکن است نشانه یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد. به پزشک مراجعه کنید تا علت پریود طولانی مدت خود را بیابید تا بتوانید درمان آن را شروع کنید. تأخیر در درمان ممکن است عوارضی ایجاد کند و منجر به درمان های تهاجمی تری در آینده شود.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/