دلایل خروج گاز از واژن | مراقب فیستول واژن باشید!

خروج گاز از واژن

گاز واژن یا "کوئفینگ" زمانی است که هوا در داخل واژن محبوس می شود. هنگامی که هوا به دام افتاد ، در نهایت از واژن خارج می شود و می تواند صدایی شبیه به نفخ شایع از راست روده ایجاد کند. این معمولاً یک اتفاق عادی است و بندرت نشانه نگرانی جدی برای سلامتی است. با این حال ، این موضوع می تواند یک اتفاق گذرا باشد یا ممکن است نشانه ای از یک بیماری باشد که باید درمان شود. بیایید دلایل و زمان نیاز به مراقبت پزشکی را بررسی کنیم.

علل ایجاد گاز واژن

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث ایجاد گاز واژن شود. مهم است که علل مختلف را بدانیم ، زیرا برخی از آنها باید توسط یک متخصص پزشکی برطرف شوند. برخی از این علل عبارتند از:

 فعالیت جنسی

فعالیت جنسی یکی از علل شایع ایجاد گاز واژن است. حرکت آلت تناسلی به داخل و خارج از مهبل گاهی اوقات باعث ورود هوا و سپس به دام افتادن آن می شود. وقتی ماهیچه های شما در اثر ارگاسم تنش می کنند یا وقتی آلت تناسلی برداشته می شود ، گاز آزاد می شود. این کار می تواند سر و صدا ایجاد کند و شبیه حباب باشد.

 رابطه جنسی دهانی نیز می تواند باعث ورود هوا به واژن شود. برخی از انواع رابطه جنسی خشن می توانند باعث ایجاد گاز واژن شوند ، اما همچنین ممکن است باعث ایجاد پنوموپریتونئوم خود به خودی شوند ، یعنی زمانی که هوا تجمع می یابد و در زیر دیافراگم شما محبوس می شود. این می تواند باعث درد قفسه سینه یا بالای شکم شود.

فیستول واژن

فیستول واژن یک مجرای غیرطبیعی و توخالی بین واژن شما و یکی دیگر از اندام های داخلی شکم یا لگن است. آنها یک علت بالقوه برای گاز واژن هستند که ارتباط مستقیمی با فعالیت جنسی ندارند. انواع مختلفی از فیستول های واژن وجود دارد. این انواع بر اساس جایی است که سوراخ یا پارگی در واژن وجود دارد و دستگاه به کدام اندام متصل می شود. فیستول ها باید توسط پزشک متخصص بررسی و درمان شوند. نوع فیستول واژن که بیشتر دیده می شود به عنوان فیستول وزیکوواژینال شناخته می شود. سوراخ این نوع بین مثانه و واژن شما است. در زیر لیستی از انواع دیگر فیستول ها و محل پارگی در واژن آمده است:

  •  فیستول حالب بین واژن و حالب (ها) رخ می دهد ، که ادرار را از کلیه ها به مثانه شما منتقل می کند.
  • فیستول رکتواژینال بین واژن و راست روده (نزدیک انتهای روده بزرگ) ایجاد می شود. این ممکن است در هنگام زایمان اتفاق بیفتد ، اما عمدتا در کشورهای در حال توسعه بدون دسترسی آسان و بدون دسترسی به مراقبت های زنان و زایمان رخ می دهد. همچنین می تواند ناشی از جراحی لگن ، سرطان لگن ، پرتودرمانی در اطراف لگن برای درمان سرطان لگن یا بیماری کرون یا کولیت اولسروز (هر دو از انواع بیماری های التهابی روده هستند) ایجاد شود. این نوع فیستول اغلب می تواند باعث ایجاد گاز واژن شود ، به ویژه هنگامی که بعد از زایمان رخ می دهد.
  • فیستول داخل واژن بین روده کوچک و واژن ایجاد می شود.
  • فیستول کولوژینال بین روده بزرگ و واژن ایجاد می شود. این نوع فیستول نادر است و بیشتر در اثر بیماری دیورتیکولار ایجاد می شود.
  • فیستول مجرای ادراری بین واژن و مجرای ادرار ، لوله ای که ادرار را از بدن شما ارسال می کند ، ایجاد می شود.

علائم فیستول

گاز واژن یکی از علائم فیستول واژن است. علائم دیگر بستگی به اندازه و نوع فیستول شما دارد ، اما در اینجا برخی از علائم را باید جستجو کرد: 

  • نشت مدفوع به ادرار شما
  • ادرار یا ترشحات واژن که بوی نامطبوع قوی دارد
  • واژینیت یا عفونت های مجاری ادراری که اغلب رخ می دهد
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • اسهال
  • ناراحتی یا درد در داخل و اطراف واژن و راست روده
  • رابطه جنسی دردناک
  • حالت تهوع
  • درد شکم

خروج گاز از واژن

جلوگیری از ایجاد گاز واژن

کارهای زیادی نمی توانید برای جلوگیری از ایجاد گاز واژن انجام دهید. این اتفاق معمولاً علامت سایر شرایط یا یک پدیده طبیعی در حین فعالیت جنسی است. با این حال ، درمان ها و روش های جراحی وجود دارد که می تواند علت را اصلاح کند. حتی در گاز واژن که به دلیل فعالیت جنسی ایجاد می شود ، ممکن است گزینه های درمانی غیر جراحی وجود داشته باشد که ممکن است به جلوگیری از وقوع آن کمک کند.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید

گاز واژن ایجاد شده در طول فعالیت جنسی جای نگرانی ندارد. این علامت یک بیماری نیست. با این حال ، اگر در مواقعی که به طور مستقیم با فعالیت جنسی ارتباط ندارد ، گاز واژن را تجربه می کنید ، باید به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما می تواند تشخیص دهد که فیستول واژینال دارید یا مشکل پزشکی دیگری باعث ایجاد آن شده است. فیستول ها معمولاً برای ترمیم نیاز به جراحی دارند. در صورت عدم درمان یا ترمیم ، در صورت عدم درمان ممکن است منجر به عوارض جدی تری شود.

در بیشتر موارد ، با درمان علت زمینه ای می توان گاز واژن را از بین برد. اگر فیستول به اندازه کافی زود گرفتار شود یا سوراخ یا پارگی بسیار کوچک باشد ، ممکن است نیازی به جراحی برای ترمیم آن نباشد. با این حال ، صرف نظر از علت ، مهم است که در صورت داشتن گاز واژن با پزشک خود مشورت کنید. این به پزشک اجازه می دهد تا تشخیص دهد که آیا این علامت فیستول یا سایر بیماری های قابل درمان است.

دلیل خروج گاز از واژن چیست؟

خروج گاز از واژن در هنگام رابطه جنسی موضوع عجیبی نیست و نباید نگران آن باشید با این حال اگر در مواقعی که مشغول رابطه جنسی نیستید هم این موضوع را تجربه می کنید حتما به پزشک مراجعه کنید تا دلیل آن را پیدا کنید.

 

نظر (0)

بسم الله ، شما اولین نفر باشید.

  1. میتوانید نظرتان را به عنوان مهمان ارسال کنید ، ولی بهتر است ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
0 حرف
پیوست ها (0 / 3)
Share Your Location

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://mamanam.com/